Huhtikuiset 2021
Kommentit (128)
Tervetuloa mukaan Aurinkohattu 🙌
Tänään alkoi 11. raskausviikko. Olenkin täällä useaan otteeseen avautunut raskauspahoinvoinnista. Jouduin jäämään sairaslomalle, kun rajua oksentelua oli öisin klo 4-8 ja toisinaan todella useita kertoja. En nukkunut kunnolla moneen viikkoon, joten aloin olla aivan zombina. Nyt vihdoin oli yksi aamu, etten oksennellut. Tämän lisäksi olen vihdoin pystynyt liikkumaan päivittäin: teen 30 min kevyen lenkin ja lyhyen 20-30 minuutin äitiysjumpan, jos olo sallii. Olo on siis hiukan kohentunut. Toivoisin, että pahoinvointi loppuisi pikkuhiljaa kokonaan: etenkin, kun minulla on perussairaus ja lääkitys ja pelkään, että oksentelen minulle ja pikkuisille elintärkeää lääkettä pois. :/ Toivottavasti kohta pahin pahoinvointi on muisto vain meillä kaikilla! Haikeudella muistelen sitä, että ruoka maistui hyvältä! 😁 Äitiysneuvolassa vinkattiin B6-vitamiinista ja pahoinvointirannekkeesta, mutta nähtyäni näiden hinnan en viitsinyt ostaa, kun näiden tehoa ei ole tieteellisesti pystytty todistamaan. Olisi kiva kuulla, jos jollain teistä on auttanut?
Oletteko havainneet muuten vielä muutosta alavatsassa/painossa? Itsellä ei ehkä silminnähden eroa, mutta jumpatessa koen enemmän painetta alavatsan alueella. Raskausfarkut on käytössä ja päivittäinen rasvailu aloitettu. 😁 2 kg olen kerryttänyt, mikä on ihan ok, kun kohdun kasvu on kuitenkin nopeampaa monikkoraskaudessa ja valmiiksi oli lievää ylipainoa.
Persilja kyselit aiemmin, että olemmeko uskaltautuneet ostamaan mitään vauvalle: emme ole. Sovimme miehen kanssa, että jos virallisessa ensimmäisessä ultraäänessä kaikki on hyvin, niin ostamme lapsille jotain pientä. ❤️ Tosi hienoa kuulla, että neuvolapsykologista on ollut sinulle apua!
Olipa kurja kuulla BT:n uutiset. Kovasti voimia suureen suruun!
Minulla pahoinvointi kesti 4 vko ja jälkeenpäin ajatellen taisin olla ihan kuivunut, kun vesikin maistui pahalle ja vatsa ei toiminut. Nyt olo on ollut oikein hyvä jo pitkään. Välillä hormoonit myrskyää, mutta pääosin tasaista. Väsymyskin on kaikonnut.
Yksi kilo on tullut painoa, mutta vatsa on pyöristynyt kovasti. Ehkäpä vielä menee sen piikkiin, että on tullut herkuteltua kotitoimistolla. :) Ystäville on kerrottu, mutta töissä en aio asiaa mainostaa.
Vatsan rasvailua aloittelin kookosöljyllä, mutta se imeytyi niin huonosti että hikoilin öisin. Nyt olen käyttänyt perusvoidetta. En kyllä muista joka päivä.
Mulla on vieläkin vahva tunne, että poika on tulossa, mutta ei olla mietitty nimiä vielä. Edes sukunimeä. :D
Mulla on tiettyjä nimiä pyörinyt päässä kyllä vaikkei sukupuolta tiedetäkään vielä. :) Poika saa ainakin yhdeksi nimeksi edesmenneen isoisän nimen, sillä myös miehen isoisällä oli sama nimi. Tähän mennessä tuntuu, että tytölle olisi helpompi keksiä. 🙈
Lohdullista kuulla, että muillakin on ollut ihan järkyttäviä oloja! Itsellä kaikki aamut alkaa samalla tavalla, vatsa ihan sekaisin, oksettaa ja huimaa. Onneksi toimin yrittäjänä niin kotitoimisto on mulle ihan normi juttu, mutta ei tää kyllä kovin mieluista ole. Jotenkin stressaan myös tuon ruokavalion kanssa, pitäisi varmaan syödä nyt mahdollisimman terveellisesti ja hyvin - mutta hitto kun lähes kaikki lämmin ruoka kuvottaa, eikä ihminen pelkillä muroillakaan elä. Oltiin miehen kanssa mini get awaylla ja bookattiin meille kylpylähotelli yhdeksi yöksi, oli ihan mielettömän ihanaa päästä porealtaaseen ulkoterassille ja rentoutumaan saunaan. Uiminen oli myös mukavaa - siinä ei tullut pahaa oloa, vaikka uinkin muutaman kierroksen. Jaloissa kyllä pisteli kun noustiin altaasta ylös. Pikkaisen myös huolettaa omien jalkojen kunto, olen käynyt muutamassa polvileikkauksessa ja nilkatkin on operoitu - painon kertyminen ei olisi kovin suotavaa, ettei jalat rupea kipuilemaan. :/
Oletteko te muut tarkkailleet teidän painoa kovinkin aktiivisesti? Itse en omista edes vaakaa, mutta turvotusta on vaikea olla huomaamatta. :D Harmittaa miten kova olen stressaamaan kaikesta, mutta kai tämä helpottaa kun pääsee tutkimuksissa eteenpäin ja selviää että onhan tyypillä kaikki hyvin.
Minä olen enimmäkseen heitellyt nimiä ja ehdotuksia, joista hyvin harva menee läpi. Hahah!
Beibiätulille, kovasti voimia suureen suruun ❤️
Tuohon pahoinvointiin, nyt meneillään rv14 ja edelleen järkyttävä paha olo iskee ajoittain, myös oksentaa täytyy vähintään joka toinen päivä, joskus useamminkin päivässä. Toisinaan sitten taas on ihan hyvä olo, mutta kyllä nuo ajoittaiset pahanolon puuskatkin soisi jo loppuvan.
Aluksi mulla oli ihan poikaolo, mutta nyt kun pahoinvointi on kestänyt näin pitkään ja paljon pahempana kuin esikoisesta (poika), on tyttöajatukset hiipineet päähän 😄 eilen myös kuuntelin ensimmäistä kertaa kotidopplerilla sykkeitä ja ne olivat 155-165, eli korkeammat kuin esikoisesta jonka sykkeet oli aina 130-145. Toki yksi mittauskerta ei vielä mitään kerro, voi olla että vauva oli vain aktiivinen sillä hetkellä. Mutta sykkeistäkinhän on se uskomus, että matalat sykkeet viittaisivat poikaan ja korkeat tyttöön. Saa nähdä 🙈
Me ollaan myös lähinnä heitelty nimiä, mutta vakavasti ei olla vielä asiaa mietitty.
Painoa en oo seurannut ollenkaan aktiivisesti, mulle riittää kun se mitataan neuvolakäynneillä. Painonnoususta ei kannata murehtia, terveellisellä ruokavaliolla painonnousu on täysin ok ja tarkoituksenmukaista (sikiö, lapsivesi, kohtu, kertyvät nesteet ja kaikki kerryttää painoa). Luulisin myös, Aurinkohattu, että tuollaisesta "normaalista" painonnoususta polvetkaan ei liikoja rasitu 😊
Itse käyn vaa'alla joka päivä, kuten olen aina käynyt. Pidän itse painon tarkkailua sikäli tärkeänä, että nopea painonnousu voisi altistaa esim. raskausdiabetekselle. Omalla kohdalla se voi kertoa myös epätasapainosta tärkeässä lääkityksessä, joten siksikin olen tottunut tarkkailemaan painoa. Tärkeintä varmasti tehdä siten, kuten itsestä tuntuu hyvältä. Jos ei normisti omista vaakaa ja tarkkaile painoa, niin en alkaisi nyt tarkkailemaan, ettei tule lisästressiä. 😊
Pelkoni siitä, että oksentelen tärkeää lääkettä pois, oli aiheellinen. Lääke ei ole imeytynyt, mikä aiheuttaa komplikaatioriskiä ja voi vaikuttaa esim. sikiöiden neurologisten kehitykseen. Ahdistavaa 😥 Onneksi nyt asia selvitetty ja jatkosuunnitelma tehty lääkityksen suhteen. Ja onneksi Suomessa terveydenhuolto on niin hyvää, että veriarvojani tarkkaillaan niin usein.
Meillä on oikeastaan jo vuosia tiedetty nimet. Eli siis on päätetty kahden pojan molemmat nimet ja kahden tytön molemmat nimet. Poikien nimet tulee isoisien mukaan, koska ovat niin mieleisiä. Tyttöjen nimisiä ei suvussa vielä ole. Tuleekin tarpeeseen, että nimiä löytyy näin paljon "takataskusta", kun kaksoset tulossa ja sukupuolet voivat tosiaan olla mitä vaan. 😁
Rentouttavaa viikonloppua ja hyvää oloa!
En omista vaakaa, enkä koe sen hommaamista tarpeelliseksi. Painoa en kyllä halua yhtään enempää kuin on pakko. 🙈 Keikun muutenkin ylipainon rajalla. Mutta terveellisesti syöminen (tai syöminen ylipäätään) on kyllä hankalaa, kun ei tee mitään mieli tai jos tekee, se on kiellettyä. :D
Terveellinen syöminen on kyllä nyt ollut vaikeaa. Rakastan normaalisti kalaa, mutta lohikeiton tekeminen (raa'an kalan haistelu) ja sittemmin oksentaminen pois jättivät muutaman viikon trauman kaikkiin kalaruokiin. Tänään kykenin vihdoin syömään lohipiirakkaa (piti aloittaa miedosti kalaisesta vaihtoehdosta). Eniten tekisi mieli kaikkea epäterveellistä ja suolaista. Sitten joku päivä voi tehdä ihan hirmuisesti mieli suolakurkkua ja oliivia, kun taas toisena päivänä pelkästään se, että mies avaa näiden purkit, saa mut pakenemaan eri huoneeseen 😂 Ateriasuunnittelu on myös vaikeaa, kun ei voi yhtään tietää, että uppoaako tänään riisipuuro vai nakkikastike (mun oudoimmat himotukset). Yleisesti ottaen en kykene syömään samaa ruokaa monesti.
Oonkin huomannut, että oon täysin tän raskauden "armoilla" ja kaikki mun etukäteisuskomukset liikunnan määrästä ja terveellisestä ruokavaliosta on huuhtutunut joka aamu suoraan pöntöstä. Tyynyn halailu sikiöasennossa on ollut se yleisin aktiviteetti näinä päivinä. Jos välillä onkin ollut erilaisia päiviä, niin yleensä seuraava on kahta kauheampi.😁
Huhtikuinen, kuulostaa niin tutulta! Minä päätin plussan nähtyäni lenkkeillä säntillisesti joka päivä, kasvattaa lihaskuntoa ja kieltäytyä kaikesta epäterveellisestä koko raskauden ajan. Sitten makasin kuukauden sohvalla enkä todellakaan jumpannut. :D Herkkuja sallin itselleni välillä, mutta en päivittäin, koska en halua että sokerit nousee.
Käyn puntarilla kerran viikossa ja punnitsen aamupainon. Neuvolassa sanoin etten halua kuulla/nähdä painoani. Vaatteet päällä iltapäivällä paino on helposti pari kiloa enemmän. Olen "ikuinen 5 kilon laihduttaja", joten liikaa en halua keskittyä painoon, kun sen kuuluukin nousta jonkin verran. En kuitenkaan halua kilokaupalla läskiä pudotettavaksi, joten pyrin pitämään kiinni terveellisistä elämäntavoista, unohtamatta kuitenkaan elämästä nauttimista.
Onneksi lenkkeily tuntuu mukavalta nyt eikä siihen tarvitse pakottaa itseään. Eiköhän sekin aika tule, kun ei tee mieli lyllertää pitkiä matkoja. :)
Tää olikin päivän paras: raskauspahoinvointi onkin vaan nirsoilua! 😂 Neuvola ja kaikki terveyssivustot väittää pahoinvoinnin olevan normaalia ja enemmistön kärsivän tästä, ja esim. Terveyskirjaston mukaan moni joutuu muuttamaan ruokavaliotaan raskauspahoinvoinnin johdosta, mutta kyse onkin asennevammasta. Kiitos tästä, kyllä nyt onkin helppo pitää ihan kaikki ruoat sisällä. 👌
Juu, ei kyllä tosiaan nirsoilusta ole kyse tässä kohtaa.. :)
Metsätorpan emäntä kirjoitti:
Huhtikuinen kirjoitti:
Tää olikin päivän paras: raskauspahoinvointi onkin vaan nirsoilua! 😂 Neuvola ja kaikki terveyssivustot väittää pahoinvoinnin olevan normaalia ja enemmistön kärsivän tästä, ja esim. Terveyskirjaston mukaan moni joutuu muuttamaan ruokavaliotaan raskauspahoinvoinnin johdosta, mutta kyse onkin asennevammasta. Kiitos tästä, kyllä nyt onkin helppo pitää ihan kaikki ruoat sisällä. 👌
Erikoinen näkemys. Itse viime viikkoina raskauspahoinvointiin tutustuneena en kyllä lähtisi kiistämään sen olemassaoloa. Siinä sen sijaan olet oikeassa, että on paljon omasta korvienvälistä kiinni, jääkö sohvalle uikuttamaan, kakomaan ja roskaruokaa syömään vai nappaako hapanleipää suuhun ja lähtee töihin. Lapsenkin kannalta jälkimmäinen vaihtoehto on paras, mutta vaatii kyllä kanttia.
Olet joko trolli tai empatiakyvytön ihminen. Kukaan täällä ei ole kertonut syövänsä roskaruokaa, vaan mieliteoista, mitkä kuuluvat raskauteen. Nimenomaisesti odottajat ovat kertoneet pyrkivänsä terveelliseen syömiseen pahoinvoinnista ja epäterveellisistä mieliteoista huolimatta, mutta luet rivien välistä mitä haluat. Hienoa, että sinä olet niin onnekas, että pahoinvointi kohdallasi on kakomista ja voit sitten lähteä töihin. Minun kohdallani se on pahimmillaan ollut neljä tuntia kestävää rajua oksentelua ja ripulointia samanaikaisesti, minkä seurauksena lääkkeeni ei ole imeytynyt ja terveyteni on tällä hetkellä ylipäätään vaakalaudalla. Voin vannoa, että vaativa työni on lapsenleikkiä tuohon fyysiseen rasitukseen verrattuna, joten nauti helposta raskaudestasi ja työstäsi, äläkä vähättele muiden kokemuksia ja raskausoireita. Kuka tahansa valitsisi vähäoireisen raskauden, jos se olisi mahdollista. Miksi pitää yrittää kiistää se fysiologinen fakta, että jokainen raskaus on yksilöllinen? Olet muutenkin täällä kirjoitellut kommentteja, jotka ovat täysin irtaantuneita (nyky)todellisuudesta.
Huhtikuinen kirjoitti:
Erikoinen näkemys. Itse viime viikkoina raskauspahoinvointiin tutustuneena en kyllä lähtisi kiistämään sen olemassaoloa. Siinä sen sijaan olet oikeassa, että on paljon omasta korvienvälistä kiinni, jääkö sohvalle uikuttamaan, kakomaan ja roskaruokaa syömään vai nappaako hapanleipää suuhun ja lähtee töihin. Lapsenkin kannalta jälkimmäinen vaihtoehto on paras, mutta vaatii kyllä kanttia.
Olet joko trolli tai empatiakyvytön ihminen. Kukaan täällä ei ole kertonut syövänsä roskaruokaa, vaan mieliteoista, mitkä kuuluvat raskauteen. Nimenomaisesti odottajat ovat kertoneet pyrkivänsä terveelliseen syömiseen pahoinvoinnista ja epäterveellisistä mieliteoista huolimatta, mutta luet rivien välistä mitä haluat. Hienoa, että sinä olet niin onnekas, että pahoinvointi kohdallasi on kakomista ja voit sitten lähteä töihin. Minun kohdallani se on pahimmillaan ollut neljä tuntia kestävää rajua oksentelua ja ripulointia samanaikaisesti, minkä seurauksena lääkkeeni ei ole imeytynyt ja terveyteni on tällä hetkellä ylipäätään vaakalaudalla. Voin vannoa, että vaativa työni on lapsenleikkiä tuohon fyysiseen rasitukseen verrattuna, joten nauti helposta raskaudestasi ja työstäsi, äläkä vähättele muiden kokemuksia ja raskausoireita. Kuka tahansa valitsisi vähäoireisen raskauden, jos se olisi mahdollista. Miksi pitää yrittää kiistää se fysiologinen fakta, että jokainen raskaus on yksilöllinen? Olet muutenkin täällä kirjoitellut kommentteja, jotka ovat täysin irtaantuneita (nyky)todellisuudesta.
Ps. Monestiko taas poistatat kommenttini? Mikset kykene ottamaan vastaan asiallista kritiikkiä, vaikka itse ilkeilet muille odottajille?
Mitähän törkeyksiä olet kirjoittanut? Kyllä ylläpito täältä älyttömimmät poistaa, ei minulla ole aikaa täällä päivystää.
Kai kuitenkin tajuat, että tuolla tavoin nolaat itsesi? En tiedä, mistä olet minulle kateellinen, mutta ei sinun oloasi helpota, jos purat tuntosi täällä asiattomuuksien suoltamiseen, viestistäsi päätellen jopa toistuvasti.
Suosittelen kaikille Facebookin odottajaryhmiä, siellä keskustellaan kohteliaasti omilla nimillä.
Huhtikuinen, se on nyt peiliin katsomisen paikka.
Nyt se on kuule torpan emännällä itsellään se peiliin katsomisen paikka. Toiset täällä jakaa kokemuksiaan, tsemppaa toisiaan ja nimenomaan samaistuvat toistensa olotiloihin. Sinulle ei olla täällä kateellisia - päin vastoin. Keskustelet täysin toisin mitä muut, empatiakyvyttömästi polkien muita alaspäin, levittäen negatiivista, valheellista informaatiota ympärillesi, jossa raskauspahoinvointi = nirsoilua. Jos kerran Facebookin mammaryhmässä keskustellaan asiallisemmin, siirry takaisin sinne. Palaapahan tässä ryhmässä ainakin tasainen balanssi takaisin.
Kaikenlisäksi Huhtikuisen tuohtumisen ymmärrän täysin. Toinen on täällä avautunut huolistaan, perussairauksistaan ja muista mitkä todellakin voivat olla vaaraksi että hänen terveydelleen, myös vauvojen. Tämä saattaa olla ainut paikka jossa pääsee purkamaan huoliaan (myös minun) ja sitä rauhaa ei ole kenelläkään oikeutta tulla viemään pois/sörkkimään.
Metsätorpan Emäntä, sinä jatkat tuota samaa linjaasi täällä jonka aloitit jo tuolla kuumeilijoissa.
Ilkeilet muille, mutta et itse ota minkäänlaista palautetta vastaan. Poistatat kaikki sinuun liittyvät viestit jos ne ei sinua miellytä, ylläpito ei asiallisia viestejä poista ilman turhia ilmiantoja. Ja asiallinen esim tuo Huhtikuisen kirjoittama viesti on, jonka kertaalleen poistatit.
Sinun viestiti jos joku ilmiantaa, niin massapostaat saman aina vain uudestaan ja uudestaan.
Tuota samaa virttä veisaat kaikille, mutta mistä ihmeestä sinulle pitäisi olla kateellinen?
Sitä peiliin katsomista sinulle on suositeltu useampaan kertaan, mutta sinulta se ei vain onnistu. Tämäkin ryhmä on ollut asiallinen ja toisia tsemppaava, kuten kuumeilijoidenkin, sinä kylvät ympärillesi ilmeisesti aivan tahallisesti eripuraa ja negatiivisuutta. Ei uskoisi että kyseessä on kolmekymppinen opettajaihminen.
Jos täällä joku nolaa itsensä niin se olet vain ja ainoastaan sinä. Jostain syystä olet antanut itsestäsi todella kylmän, laskelmoivan ja empatiakyvyttömän kuvan, todella toivon että sellainen et oikeasti olisi.
Jos se facen ryhmä on hyvä niin ole kiltti ja pysy siellä. Miksi ylipäätään roikut täällä kun et näistä ryhmistä pidä? Vastaan puolestasi, koska nautit jollain sairaalla tavalla siitä että saat aiheuttaa toisille pahaamieltä.
No minä näin sinun viimeisimmän kommentin ennen kuin se poistui, joten minulla ei oikeastaan ole tarvetta jatkaa keskustelua sinun kanssasi ollenkaan. Niinkuin totesin aiemmin - ehkä olisi parempi että sinä palaisit sinne Facebookin mammaryhmään, niin me muut voisimme jatkaa hyvässä mielessä keskustelua täällä.
Me tultiin landelle kaupunkia karkuun, ja hitto täällä on kyllä hyvä olla. Kävin just laittamassa saunankin tulille, niin pääsee sinne vielä rentoilemaan ennen kuin pitää ruveta siivoilemaan ja tiskaamaan. Ei tekisi mieli palata kaupunkiin ollenkaan tänään, mutta onneksi tänne pääsee aina takasin. Meillä on ensimmäinen neuvolakäynti huomenna edessä, tottakai kaikista kiireisimpään kellonaikaan, ja ajatus puuduttaa että siellä pitäisi keskustella 1,5h. Millaisia teidän ensimmäiset neuvolakäynnit oli?
Aurinkohattu kirjoitti:
No minä näin sinun viimeisimmän kommentin ennen kuin se poistui, joten minulla ei oikeastaan ole tarvetta jatkaa keskustelua sinun kanssasi ollenkaan. Niinkuin totesin aiemmin - ehkä olisi parempi että sinä palaisit sinne Facebookin mammaryhmään, niin me muut voisimme jatkaa hyvässä mielessä keskustelua täällä.
Me tultiin landelle kaupunkia karkuun, ja hitto täällä on kyllä hyvä olla. Kävin just laittamassa saunankin tulille, niin pääsee sinne vielä rentoilemaan ennen kuin pitää ruveta siivoilemaan ja tiskaamaan. Ei tekisi mieli palata kaupunkiin ollenkaan tänään, mutta onneksi tänne pääsee aina takasin. Meillä on ensimmäinen neuvolakäynti huomenna edessä, tottakai kaikista kiireisimpään kellonaikaan, ja ajatus puuduttaa että siellä pitäisi keskustella 1,5h. Millaisia teidän ensimmäiset neuvolakäynnit oli?
Mulla oli ainakin tosi mukava käynti! Neuvolatyyppi oli tosi lämminhenkinen ja mukava. Koska mulla oli meneillään silloin vasta viikko 9+jotain, tarkistettiin ensin vauvan syke. Keskusteltiin kaikesta terveyteen liittyvästä ja kartoitettiin mahdolliset riskitekijät ynnä muut, täytettiin neuvolakorttia ja sovittiin ainakin 3 seuraavaakin käyntiä. :) Kaiken kaikkiaan mun mielestä käynti oli ehdottomasti tarpeellinen ja miellyttävä.
sannimy kirjoitti:
Aurinkohattu kirjoitti:
Mulla oli ainakin tosi mukava käynti! Neuvolatyyppi oli tosi lämminhenkinen ja mukava. Koska mulla oli meneillään silloin vasta viikko 9+jotain, tarkistettiin ensin vauvan syke. Keskusteltiin kaikesta terveyteen liittyvästä ja kartoitettiin mahdolliset riskitekijät ynnä muut, täytettiin neuvolakorttia ja sovittiin ainakin 3 seuraavaakin käyntiä. :) Kaiken kaikkiaan mun mielestä käynti oli ehdottomasti tarpeellinen ja miellyttävä.
Hei kiva kuulla!
Oon kuullut vähän ristiriitaisia mielipiteitä, omasta lähipiiristäkin moni on siirtynyt yksityisten palveluihin kun julkisella meno on ollut vähän mitä on. Ei ole pysynyt sama hoitokontakti, aikojen kanssa ollut selkkausta, ym. Munkin ajan saamisen kanssa oli ongelmia, mutta onneksi saatiin se sentään jonnekin rakoon laitettua. Mutta kiva että on ollut kanssa positiivisia kokemuksia! Uskon myös että sieltä voi oppia uutta, tai ainakin lähtee puolta viisaampana takaisin kotiin jos ei muuta. :)
Aurinkohattu kirjoitti:
Meidän käynti oli tosi mukava myös! Ehkä jännityksestä johtuen muistini on vähän huono, mutta 1,5 h meni kuin hujauksessa! Käytiin läpi meidän yleistä tilannetta, turvaverkkoa, terveystaustaa, odotuksia/pelkoja ja keskusteltiin tulevasta sekä raskauden etenemisen suhteen että sen, kuinka varmistamme jaksamisen kahden vauvan kanssa syntymän jälkeen. Meitä palvellut henkilö oli aivan ihana ja pyrki hälventämään huolia parhaansa mukaan. Minut punnittiin ja verenpaine mitattiin. Neuvolakäynti konkretisoi mukavasti jälleen lisää omaa raskautta ja mies oli ihanasti mukana keskustelussa. Suosittelen kirjoittamaan ylös, jos on jo jotain kysymyksiä, ettei unohdu kysyä. 😊 Itse halusin valmistella vielä jotain ruoka-ainesuosituksia sekä lääkitykseen liittyviä asioita.
Onnea sinullekin vauvasta! 💕 Voisinpa sanoa, että helpottais paha olo, mutta omakohtaisesti helpotti kahdeksi päiväksi ja tuli pahempana takaisin. Ruoka mulla alkoi mennä alas kymppiviikon tietämillä ja väsy ei helpota ollenkaan, jos jotain niin pahenee vain. 😅 Voisin helposti nukkua sen 15 tuntia ja päivällä lisää, aivosumu on vahvasti läsnä enkä jaksa keskittyä mihinkään. Toivottavasti nämä jossain kohtaa hälvenee.