Koulujen alkaminen korona-aikana
https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/b14be14a-f96a-4e90-9cd5-835cb26…
Lukekaa tuo ja sanokaa mielipide laitatteko lapsenne kouluun kun Koulut alkvat. Itse en ymmärrä miksi hän sanoo että toivottavasti ei tule etäopetusta? Jos korona pahenee tässä sinne joutuu/pääsee.
Olen kuullut että moni on oppinut paremmin etänä kun ei oo kiusamiista ollut ja härintää oppitunneilla, mutta sitten on taas niitä joilla on huono tilanne kotona niin joutuvat kärsimään siinä on kaksi puolta niinkuin kaikissa asioissa.
Minusta nyt voisi tulla että jokainen vanhempi itse katsoo tilanteen oman perheen näkökulmasta. Lapset osaavat olla kotona yksin kun vanhemmat ovat töissä mutta ne tarvitsevat henkistäkin huolenpitoa. Sitten tälläinen teksti oli siinä kirjoituksessa
"Koronakevään etäopetus nosti esiin, miten iso merkitys kodilla ja perheillä on lasten ja nuorten oppimisen edellytyksille. Osa perheistä pystyi tukemaan jälkikasvunsa etäkoulua hyvin, kun taas joissain perheissä jopa lasten perustarpeet jäivät retuperälle." Sehän on selvää että kodilla ja perheellä on iso merkitys oppimiseen nytkö se vasta tuli esiin!! Eivätkö vanhemmat tajua sitä? Itse en vielä vanhempi ole muta tajuan jo että vanhemman pitää olla tukena vaikeinakin hetkinä
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiolainen lähtee kouluun, koska kirjoitukset lähenee. Luotan aika pitkälti siihen, että toinen aste on etunenässä etäopiskelussa kun rajoitteet iskevät. Itse olen vaikeasti sairaana riskiryhmää.
Miksi ihmeessä ajattelet, että jotkin rajoitteet iskisivät? Ei niitä influenssan takiakaan laiteta, joten ei ole syytä koronankaan. Hysterian aika on ohi. Rajoituksien mäiskimistä poliittisista syistä ei tule missään nimessä hyväksyä.
Nämä influenssa-vertailijat aina nostattavat suunnattoman myötähäpeän. Ei ihme, että ihmiskunta menee kohti tuhoaan, kun ihmisten tietämyksen taso on tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiolainen lähtee kouluun, koska kirjoitukset lähenee. Luotan aika pitkälti siihen, että toinen aste on etunenässä etäopiskelussa kun rajoitteet iskevät. Itse olen vaikeasti sairaana riskiryhmää.
Miksi ihmeessä ajattelet, että jotkin rajoitteet iskisivät? Ei niitä influenssan takiakaan laiteta, joten ei ole syytä koronankaan. Hysterian aika on ohi. Rajoituksien mäiskimistä poliittisista syistä ei tule missään nimessä hyväksyä.
Se luki ihan meidän lukiolaisen rehtorin tervehdyksessä: etäopiskeluun ollaan valmiit siirtymään nopeasti.
Samoin meillä. Satun myös tietämään, että vaikka peruskoulu jäisi lähiopetukseen, saattaa lukio siirtyä etään ihan tilojen ja helppouden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat jotka nurisevat koronasta, pitäisi erottaa. Ehdottomasti.
Opettajat, jotka tajuavat että koronalta suojautuminen käsiä pesemällä ahtaissa koululuokissa on mahdotonta ja uskaltavat sen asian tuoda esiin ansaitsevat täyden kunnioituksen. Pitäkää pintanne ja kehittäkää aktiivisesti etäopetuksen käytäntöjä.
Helsingissähän suunnitellaan (Hesarin mukaan, eilen oli juttu) aktiivisesti hybridimallia, jossa ainakin yläkoululaiset olisivat osittain etänä. Huomenna luvassa päätöksiä.
Toivottavasti päättävät jotain ja muutkin pk-seudun kunnat tekevät perässä samoin.
Kannattaa ajatella myös lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia. Tiedän yhden lapsen tyttöni luokalta, joka elää edelleen todella eristettyä elämää. Ei ollut koulussa keväällä, eikä ole saanut käydä kavereiden luona kesällä ollenkaan. Joskus ulkoilee vanhempien kanssa puistossa. Olen huomannut muutoksen tässä lapsessa, on yltään apea ja allapäin. Kaverit nauttivat kesästä ja hän on yksin kotona. Todennäköisesti tulee jäämään kotiin myös nyt kun koulut alkavat. Mitä tällainen voi tehdä lapsen mielenterveydelle?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ajatella myös lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia. Tiedän yhden lapsen tyttöni luokalta, joka elää edelleen todella eristettyä elämää. Ei ollut koulussa keväällä, eikä ole saanut käydä kavereiden luona kesällä ollenkaan. Joskus ulkoilee vanhempien kanssa puistossa. Olen huomannut muutoksen tässä lapsessa, on yltään apea ja allapäin. Kaverit nauttivat kesästä ja hän on yksin kotona. Todennäköisesti tulee jäämään kotiin myös nyt kun koulut alkavat. Mitä tällainen voi tehdä lapsen mielenterveydelle?
Niin, valintoja nämä ovat. Heillä voi olla syynsä valita näin.
Esimerkiksi syöpähoitojen aikaan lapsi voi joutua useammaksi vuodeksi täyteen infektioeristykseen. Sellaista se on, joskus joutuu valitsemaan terveyden sosiaalisuuden kustannuksella. Nykyään sentään on videoneuvottelusysteemit, joilla hieman voi saada sosiaalisuutta eristyksissäkin.
Enkä vähättele yhtään sitä, mitä kaverittomuus lapselle voi tehdä. Pelkkä vanhempien seura ei yhtään isommalle lapselle pidemmän päälle riitä. Mutta sanotaan nyt niin, että jos perheessä on vaikkapa pahasti riskiryhmässä olevia, ei se perheenjäsenen tai oma pitkäaikainen sairastaminen, työkyvyn menettäminen tai jopa menehtyminen mitään helppoja kokemuksia sille lapselle ole nekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja ei voi samanaikaisesti pitää lähi- ja etäoppituntia eikä ohjata tehtävien tekemistä luokassa ja ruudun välityksellä.
Ei voi ei. Meidän lapsen etäkoulu omi surkeaa juuri tuon takia keväällä kun osa oli koko ajan läsnä niin ei se opettaja pystynyt mitään tunteja pitämää niille suurimmalle osalle jotka oli etänä. Joten kilometrin pituiset tehtävälistat aina alkuviikosta. Ei mielestäni ollut etäopetusta. Toivottavasti nyt on varauduttu toisin, esim kollegoiden kanssa vuorottelua kuka hoitaa paikalla olijat ja kuka etänä olevat.
Se, että lähi- ja etäopetus jaettaisiin opettajien kesken, on toimiva ratkaisu, mutta lukujärjestysteknisesti hankala toteuttaa. Lisäksi mitä nuoremmista oppilaista on kyse, sitä tärkeämpää on, että opettaja on tuttu ja että tietyt rutiinit toistuvat. Asioita nopeasti omaksuvat, oma-aloitteiset lapset ja nuoret pärjäävät hyvin, vaikka opetus olisi millaista, mutta mitä pidempään erityisjärjestelyt jatkuvat, sitä enemmän jäävät jälkeen ne, joilla on oppimisvaikeuksia, haasteita itsesäätelyssä tai vaikkapa ongelmia kotona.
Kouluissa, niin kuin kaikkialla muuallakin on tehostamisen ja säästämisen seurauksena jo pitkään toimittu pahimmillaan jaksamisen äärirajoilla, eikä siis joustoa tällaisissa yllättävissä, erityisjärjestelyitä edellyttävissä tilanteissa ole. Erityisopettajan tai kouluavustajan palveluita ei ole normaalistakaan saatavilla läheskään niin hyvin, kuin mikä tarve olisi, joten nyt, kun tarve on moninkertainen, puutteelliset resurssit korostuvat.
Osittainen etäkoulu olisi paras. Esim 2 päivää viikossa lähinä.
Näin lapset saisivat sosiaalisen ryhmän, tietyt aineet jotka ovat vaikeita kotioloissa voisi tehdä koululla ja opettaja pystyisi paremmin kontrolloimaan oppimista. Toisaalta kontaktien määrä vähenisi oleellisesti verrattuna kokoaikaiseen lähikouluun.
Kaikista parasta olisi vielä, jos puolet luokasta voisi olla etänä ja puolet lähinä, silloin saataisiin väljyyttäkin. Se on opettajaresurssien kannalta toki vaikea, mutta ehkä osa opettajista (esim riskiryhmäläiset) voisivat kokoaikaisesti etäopettaa vähän isompia ryhmiä ja osa opettajista voisi keskittyä lähiopetukseen.
Opettajana minua vaivaa aiheesta käydyssä keskustelussa se, millaisena koulun rooli nähdään. Etäopetuksesta puhutaan ikään kuin sen sujuva toteuttaminen olisi vain opettajien tahtotilasta ja osaamisesta kiinni, ikään kuin oppimiseen ei vaikuttaisi mitenkään se, käyvätkö lapset koulussa fyysisesti. Poikkeustilanteessa pitää totta kai kehittää erityisjärjestelyjä, mutta eihän etäopetuksesta voida tehdä mitään "uutta normaalia" kasvaville lapsille! Lasten ja nuorten ruudun ääressä vietettävä aika on muutenkin noussut hälyttäväksi, eikä sitä pidä tietoisesti lisätä.
Samaan aikaan korostetaan sitä, että lasten on tärkeää päästä kouluun turvaan huonoja kotioloja ja saada koulussa ravitsevaa ruokaa. Eikö koulun perustehtävä ole opettaa ja nämä muut tehtävät kuuluvat lastensuojelulle sekä sosiaali- ja nuorisotyölle?
Maskit voi ommella kotona tai koulussa. Ei tarvitse olla kädetön.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä. Minäkin tiedän tällaisia tapauksia.
Todella surullista. Lapsi täysin omissa maailmoissaan. Syrjäytynyt. Ei näy hymyä, eikä.juuri juttele. Ennen oli iloinen ja sosiaalinen lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Maskit voi ommella kotona tai koulussa. Ei tarvitse olla kädetön.
Mitäs jos ON kädetön?
Minä ostan kertakäyttöisen ja pidän sitä koko ajan.
No eihän edes maailmanlaajuisesti juuri kukaan lapsi ole kuollut koronaan. Todennäköisyys promillen miljoonasosa
Eiköhän etäopetus ole kohta päällä taas, kiitos urpojen ulkomaanmatkaajien.
Eihän se edes sairastuta lapsia? Mistä hysteria?
Thl sanoo, kun menet tapaamaan riskiryhmäläisiä, pitää olla hengityssuojain.
Nyt lapseni lukio alkaa Helsingissä. Odotan kauhulla. Kontakteja tulisi joukkoliikenne koulumatkoineen 300-500 lisää vuorokaudessa lapselle. Helsinki, jättikoulu, 1000 oppilasta. Riskiryhmäläis vanhemmat etätöissä syksyn.
Eli lapseni joutuu nyt käyttämään hengityssuojainta kotona 7/24, koska vanhemmat riskiryhmäläisiä. Ohjeistus on annettu, koska riski on vakava.
Kyllä elämä menee nyt mahdottomaksi!
Jos joku opettaja kieltäytyy työskentelemästä vedoten epidemiaan, jota ei ole tai joka ei ole influenssaa huomattavasti tappavampi, hänet tulee välittömästi erottaa.
Mikä ihmeen "korona-aika", ap?
Aloitus on trolli.