Oikeasti älykkäät ihmiset, miten havainnoitte maailmaa?
Ei nyt keskiälyisiä vastaamaan, jooko? Ts millaisiin asioihin te älykkäät ihmiset kiinnitätte huomiota, mitä pohditte, jotain esimerkkejä? Saa kertoa muutakin.
Kommentit (2508)
Jos täällä on joku Qanon-tyyppi, tule perustelemaan väitteesi. Olen kysynyt teiltä älyllisiä perusteita teorioillenne, keneltäkään en ole niitä saanut. Todistaa sen, että te ette ajattele ollenkaan omilla aivoillanne. Havainnoitte maailmaa uskomusten ja tunteiden varassa joita joku muu on syöttänyt teille. Ette edes tajua sitä itse.
-erakko-muusikko
Hiiq kirjoitti:
Tsekkaa Juho Toivolan Älykkyyden äärirajoilla - podcast! Löytyy Spotifysta.
En tsekkaa ainakaan vielä. Otan selvää oletko oikeasti älykäs. Jos olet, osaat kertoa asiat itse. Miten siis havainnoit maailmaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on mielenkiintoista miten vuosia sitten kerrotut asiat (http://projectcamelot.org/lang/en/anglo_saxon_mission_interview_transcr… ) pannaan täytäntöön NYT: "China will catch a cold" -bioterrori-isku jo tapahtuikin vähän aiemmin.
Ja tuo Beirutin pamaus sopii hyvin toiseen yo. väittämään, että Iran ja/tai Kiina kiihdytetään "iskemään takaisin" ja tulee ydinsota Lähi-itään.
Joko on kohta aika Damaskuksen poistua pysyvästi kaupunkien luvusta (Jes. 17:1)?
Ja kun DoD ja DHS aloittavat lokakuussa koko Amerikan 2xpiikittämisen DNA/valvontasirurokotteella, niin on paljon niitä jotka ottavat mieluummin "9mm buranan".
Siinäpä sulle pähkäilemistä.
Yleensä paranoidi skitsofreeni pystyy tällaiseen ajatteluun. Sinun taustojasi en spekuloi.
Tuo ei ole mikään validi argumentti, lähinnä ad-hominem tason hyökkäys. Olihan tässä muutama vuosi sitten mediassa juttua, kuinka Kiinassa otettu sosiaalinen pisteytyssysteemi on kuin suoraan Netflixin Black Mirror tv-sarjasta. Kyllä monia asioita on suunniteltu etukäteen, ja ne on laitettu tapahtumaan korruption ja petoksen avulla. Se että jättää huomiotta faktuaaliset seikat vain koska ne kuulostavat hurjilta, on suoranaista typeryyttä. Tässä ei ole mitään konspiratoriaalista, koska asiasta on olemassa todisteet, jotka kyseinen kirjoittaja jo antoikin. Terveisin sivustalukija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlasin Qanonin ja kyllä uskon että tuollaista touhua on.
Voi se niinkin olla. Tai ei ole ollenkaan. Tai jotain siltä väliltä. En tiedä ja enpä usko että kukaan pääseekään tietämään. En usko koko asiaan. Oma päätelmäni: Trumpin vaalipropagandaa. Trumpilla, Putinilla ja Kiinan Xi:llä on juoni Eurooppaa vastaan. Isänmaanpetturi Backman kertoo mitä itänaapurissa ajatellaan. Älykkäinä saatte heti nopeasti kaiken selville.
Kysykää, voin vastata.
Isänmaanpetturi Bäckmanin puheista tietää, mitä itänaapurissa ajatellaan. Sieltä saa myös selville mitä itänaapuri suunnittelee. Suunnitelma: haluavat jakaa Euroopan eri osiin. Eurooppa on heille pahin vihollinen ja pahuuden pesäke. He uskovat että eurooppalaiset aloittavat 3. maailmansodan. Ovat aikeissa perustaa uuden maailmanvallan, johtajina Putin, Trump ja Xi. Eikö jo hälytyskellot kenelläkään soi? Se oikea uhka ja vihollinen on itänaapuri. Suututtaa suomalaisten sinisilmäisyys. Kuuntele youtubesta kun Bäckman kääntää erään venäläisen ajatukset. Henkilö on( geopolitiikan?professori joka on julkaissut kirjan. Video löytyy luultavasti hakusanoilla Bäckman, Igor Panarin, youtube. Olisi ollut kohtuullisen mielenkiintoista saada jotain vastausta Beirutin asiaan, mutta ei niitä vastauksia tullut. Ollaan unessa eikä mikään kiinnosta. Hengenvaarallinen asenne.
Kannattaa muistaa tämä: Neuvosto-Venäjä on aina käyttänyt häikäilemättä hyödykseen eril. länsimaisia ideologioita. Esim. he käyttivät aikoinaan hyväkseen rauhanliikettä ja miksi? Siksi, että saattoivat helpommin lisätä ydinaseistustaan. Tuon on viisaampi ihminen kertonut erittäin perusteellisesti: Ari Pesonen, Uusi Suomi. Aikoinaan vasemmistolaiset yliopistoihmiset mm. menivät tähän lankaan länsimaissa. Nyt Neuvosto-Venäjä käyttää hyväkseen mm. nationalismia. Qanon-liikkeen jäsenet uskovat sinisilmäisesti, että Putin ja Trump pelastavat maailman. Sama pska eri paketissa kuin oli aikoinaan rauhanliikkeessä.
Okei, tämä on eräs tapani hahmottaa maailmaa. Johtopäätös: Suomi Natoon heti. NL on onnistunut propagandallaan saamaan suomalaiset Nato-vastaisiksi. Viimeksi maiittuun asiaan en ole vielä perehtynyt, mutta tällainen oletus on itselleni tullut. Pakko ottaa selville, osuuko päätelmäni oikeaan ja miten kyseinen aivopesu suoritettiin.
JA HUOMIO: Trump ja Putin aikovat ajaa alas Naton. Herätkää pahvit!
Minulla löytyy afantasia (eli en lue kirjoja koskaan ) ,adhd ja alkoholismi, eli tuskin olen älykäs vaikka kaikissa testeissä menee hyvin.
Jos olisin älykäs oisin keksiny lopettaa viinan ajoissa ja keinon nauttia kirjoista ilmanmielikuvia.
Mä olen tietyllä tavalla älykäs, hyvä lukemaan sosiaalisia tilanteita ja matemaattisesti lahjakas. Mulla on taito nähdä henkilön luotettavuus lähes heti. Minua ei kukaan pysty manipuloimaan ja tästä syystä jotkut vihaavat, kun pidän omat mielipiteeni. Mä myös olen joissakin tilanteissa saanut vihat niskoilleni, kun olen arvannut asiat oikein. Yhtenä esimerkkinä se Sjoen teinim u r ha. Kun muut huusivat ennen tekijän selviämistä suurella äänellä, että ma tuhan se, niin itse kirjoitin jo varhaisessa vaiheessa, että poliisn käytös vaikuttaa siltä, että tässä tapauksessa tekijä on nuori ja luultavasti tyttö. Mä vain tietyistä pienistä yksityiskohdista luin sen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla löytyy afantasia (eli en lue kirjoja koskaan ) ,adhd ja alkoholismi, eli tuskin olen älykäs vaikka kaikissa testeissä menee hyvin.
Jos olisin älykäs oisin keksiny lopettaa viinan ajoissa ja keinon nauttia kirjoista ilmanmielikuvia.
Minä taas olen lukenut kirjoja niin paljon että kyllästyin lopulta. Nyt lukisin lisää, mutta tarvitsen lukulasit. Ovatko markettien lukulasit vahingollisia silmille?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tietyllä tavalla älykäs, hyvä lukemaan sosiaalisia tilanteita ja matemaattisesti lahjakas. Mulla on taito nähdä henkilön luotettavuus lähes heti. Minua ei kukaan pysty manipuloimaan ja tästä syystä jotkut vihaavat, kun pidän omat mielipiteeni. Mä myös olen joissakin tilanteissa saanut vihat niskoilleni, kun olen arvannut asiat oikein. Yhtenä esimerkkinä se Sjoen teinim u r ha. Kun muut huusivat ennen tekijän selviämistä suurella äänellä, että ma tuhan se, niin itse kirjoitin jo varhaisessa vaiheessa, että poliisn käytös vaikuttaa siltä, että tässä tapauksessa tekijä on nuori ja luultavasti tyttö. Mä vain tietyistä pienistä yksityiskohdista luin sen.
Kiinnostava tapa havaoinnoida todellisuutta. Mistä kaikesta huomasit nuo asiat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen lukenut kirjoja niin paljon että kyllästyin lopulta. Nyt lukisin lisää, mutta tarvitsen lukulasit. Ovatko markettien lukulasit vahingollisia silmille?
käy jossai ilmasessa näöntarkastuksessa,sitte tilaat netin kautti lasit halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Neitsyt maria tässä pikaisesti taivaasta
Olin superälykäs..mutta ainoa mikä merkitsi oli :että TAMPPOONIA EI OLLUT VIELÄ KEKSITTY
Jumala tykkää tiukasta immenkalvosta
Oma kasvoi heti takaisin kun jeesus pullahti heinille:)
Tietynlainen vertauskuvallinen vihje varmaan jos Jumala ei synny Naisesta vaan neitseellisesti.
Mieti miksi ? Älylläsi varmaan senkin selvität :)
Miksi 777 on täydellisyyden luku tai pikemminkin Symboli ja erityisesti Miehen eli Adamin luku.
Sitten herää kysymys. Kuka söi tietopuusta omenan vaikka käsky oli että Ei. Kuka mahtaisi olla 666?
Miksi ihmiset ovat ahneita?
Siksi koska nainen pitää enemmän niistä miehistä, joilla kuvittelee olevan enemmän resursseja. Tämän takia miehet motivoituu huijaamisen mestareiksi, eli äly valjastetaan hämäämiseen.
Siksi kaikki loputtomat resurssisodat joka kiihdyttää tietopuun teknologian kasvua (ja sattumalta kaikki keksijänerot ja nobelistit ovat miehiä) aina Tietoiseen Tekoälyyn asti. Ja tätä nimitetään evoluutioksi, vaikka se resurssisota saastuttaa maat meret ja ilmaston, eli evoluution suuntana on selvästi ihmiskunnan Apokalypsi ja sen moottorina on juurikin, tietyssä mielessä, Nainen.
Tai miksi äänioikeutta ei heillä ollut moneen aikaan? Ja sen jälkeen kun saivat sen, alkoi maailmansodat. Miljardit puetaan kaapuun, mikä se pointti on, jne.
Tekoäly ja teknologiahan mahdollistaisivat sinänsä paratiisin maan päälle. Hyvän ja pahan tiedon puu.
Kummasta puusta se omena oli?
Kenelle niitä rakkauskirjeitä spontaanisti lähetetään ja keiden edessä suorastaan pyörrytään ja ketkä keskimäärin eniten pandemian aikana näkyy sankoin joukoin älyvaapasti olevan väkijoukoissa mieltään purkamassa jostain asiasta joka ei pandemiaan sinänsä mitenkään liity. Ketkä eivät koskaan opi?
Kyllä Jumala mahtavan hormonihirviön siitä Aatamin kylkiluusta loi. Haha!!
Itse en tiedä ÄO:tani, mutta tiedän olevani matemaattisesti ja kielellisesti lahjakas. Luonteeltani olen kuitenkin äärimmäisen laiska.
Joskus olen yrittänyt havainnollistaa tapaani havainnoida maailmaa käyttämällä esimerkkinä n. 10-vuotiaan lapsen tapaa havainnoida maailmaa. Olen kiinnostunut ympärillä olevista asioista ja ilmiöistä ja haluan tietää ja ymmärtää asioita. Innostun erikoisista ötököistä ja tutkin mielelläni vaikkapa sammakon varpaita. Minusta on myös todella innostavaa ensimmäistä kertaa asioita, joista olen kuullut tai lukenut jostain. Esimerkiksi tässäkin ketjussa mainittu coriolis-ilmiö ja se mihin suuntaan vesipyörre pyörii eteläisellä ja pohjoisella pallonpuoliskolla; tunnen kyllä kyseisen ilmiön teorian, mutta koska kyse on ehkä jokseenkin epäintuitiivisesta ilmiöstä, sen omakohtainen havainnointi vain tuottaa käsittämätöntä mielihyvää. Ja sama juttu minulla on myös toiseen suuntaan, jos siis törmään kiinnostavaan asiaan tai ilmiöön, joka ei ole minulle ennestään tuttu, pyrin selvittämään sen mahdollisimman pian.
Minua kiinnostavat luonnontieteet ja luonto sekä asiat, joita pystyy mallintamaan ja joista voi muodostaa teorian. Sellaisia asioita, jotka toimivat loogisesti. Näihin eivät kuulu ihmisten kehittelemät ajatuskuviot, kuten vaikkapa uskonto ja politiikka. Käyttäytymistieteet ja psykologiakin ovat kyllä kiinnostavia tieteelliseltä kannalta. Ihmisten tekemiset eivät niinkään.
Minusta on mukava keskustella erilaisten ihmisten kanssa ja pyrkiä ymmärtämään heidän näkökantojaan. Osallistuminen erilaisiin arvausleikkeihin ja muuhun spekulointiin on puolestaan äärimmäisen epäkiinnostavaa. Tässäkin ketjussa kysely mielipiteestä erääseen tapahtumaan osoittautui lopulta arvausleikiksi, jossa olisi pitänyt osata antaa kysyjän määrittelemä oikea vastaus ja oikea mielipide asiaan, joka tosiaan olisi ollut ainoastaan mielipide. Itselleni asiaan liittyvien faktojen toteaminen oli ihan riittävää, spekuloinnin alkaessa keskustelu muuttui jälleen epäkiinnostavaksi.
Mm. seuraan Qanon-liikkeen puuhia ja uskomuksia. Salaliittohöpinöiden välissä voi saada jotain oikeitakin tiedonmurusia. Tämä täydellinen salaliittoteoria on psykologinen operaatio, joka on valjastettu poliittisiin päämääriin. En osaa venäjää, mutta itänaapurin ajatukset saa nekin selville kovaksikeitetyltä propagandistilta Bäckmanilta, ihan valmiilta lautaselta suomeksi:D
Tapani hankkia tieoa on nopea ja erittäin tehokas. Saa tulla väittämään vastaan, ihan ok.
-erakko-muusikko
Suomalaisten pitää turvata selustansa. Maakaupat venäläisten kanssa tulee heti perua. Natoon liityttävä heti. Ketään itänaapurin asukasta ei saa päästää korkeisiin virkoihin Suomessa. Voimassa olevat virkasuhteet tulee purkaa.
Qanon-liikkeen tyyppeihin on propaganda uponnut kuin veitsi voihin. Kukaan heistä ei enää edes kyseenalaista johtajia joita he seuraavat. He eivät tunnista omia ajatusvinoumiaan. Kun heiltä alkaa kysellä älyllisiä perusteita uskomuksilleen, kukaan ei osaa perustella niitä. Ei valheita voikaan uskottavasti perustella. Qanon propaganda ruokkii ihmisen egoa: olen kaivautunut kaninkoloon, olen fiksumpi kuin muut: ajattelen omilla aivoillani. Ovela veto. Kun he kaivavat sitä kaninkoloa, heille syötetään koko ajan lisää propagandaa. Kaiken huippuna se, että he uskovat klooneihin, liskoihmisiin ja alieneihin. Mikä tahansa valhe uppoaa. Kaikki mahdollinen uskotaan jotta voi säilyttää oman maailmankuvansa. Valheesta uuteen valheeseen menemistä. Tuollainen sinisilmäisyys pistää vihaksi. -erakko-muusikko
Kartoitan päässäni jatkuvasti ihmisten perimmäisiä motivaatiota sille, miksi he toimivat niin kuin toimivat ja tekevät tiettyjä valintoja.
Pohdin paljon elämän merkitystä. Tunnen toisinaan suurta tarkoituksettomuuden tunnetta. Käsitän kuitenkin, etten saa vastausta perimmäisiin kysymyksiin koskaan ja ymmärrän, että oman mielenterveyteni kannalta on järkevää pitää ajatukset kiinni enimmäkseen arkisen elämän pienissä pulmissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en tiedä ÄO:tani, mutta tiedän olevani matemaattisesti ja kielellisesti lahjakas. Luonteeltani olen kuitenkin äärimmäisen laiska.
Joskus olen yrittänyt havainnollistaa tapaani havainnoida maailmaa käyttämällä esimerkkinä n. 10-vuotiaan lapsen tapaa havainnoida maailmaa. Olen kiinnostunut ympärillä olevista asioista ja ilmiöistä ja haluan tietää ja ymmärtää asioita. Innostun erikoisista ötököistä ja tutkin mielelläni vaikkapa sammakon varpaita. Minusta on myös todella innostavaa ensimmäistä kertaa asioita, joista olen kuullut tai lukenut jostain. Esimerkiksi tässäkin ketjussa mainittu coriolis-ilmiö ja se mihin suuntaan vesipyörre pyörii eteläisellä ja pohjoisella pallonpuoliskolla; tunnen kyllä kyseisen ilmiön teorian, mutta koska kyse on ehkä jokseenkin epäintuitiivisesta ilmiöstä, sen omakohtainen havainnointi vain tuottaa käsittämätöntä mielihyvää. Ja sama juttu minulla on myös toiseen suuntaan, jos siis törmään kiinnostavaan asiaan tai ilmiöön, joka ei ole minulle ennestään tuttu, pyrin selvittämään sen mahdollisimman pian.
Minua kiinnostavat luonnontieteet ja luonto sekä asiat, joita pystyy mallintamaan ja joista voi muodostaa teorian. Sellaisia asioita, jotka toimivat loogisesti. Näihin eivät kuulu ihmisten kehittelemät ajatuskuviot, kuten vaikkapa uskonto ja politiikka. Käyttäytymistieteet ja psykologiakin ovat kyllä kiinnostavia tieteelliseltä kannalta. Ihmisten tekemiset eivät niinkään.
Minusta on mukava keskustella erilaisten ihmisten kanssa ja pyrkiä ymmärtämään heidän näkökantojaan. Osallistuminen erilaisiin arvausleikkeihin ja muuhun spekulointiin on puolestaan äärimmäisen epäkiinnostavaa. Tässäkin ketjussa kysely mielipiteestä erääseen tapahtumaan osoittautui lopulta arvausleikiksi, jossa olisi pitänyt osata antaa kysyjän määrittelemä oikea vastaus ja oikea mielipide asiaan, joka tosiaan olisi ollut ainoastaan mielipide. Itselleni asiaan liittyvien faktojen toteaminen oli ihan riittävää, spekuloinnin alkaessa keskustelu muuttui jälleen epäkiinnostavaksi.
Kiitos kunnon vastauksesta. Arvaa mitä? Olet hyvin älykäs. Mutta tuon asenteen takia et osaa ennakoida hengissä pysymistä. Hengissä pysymisen taito sekin lienee 1 älykkyyden osa-alue. Täällä beirut-henkilö kysyi mielipiteitä Beirutin räjähdyksestä. Oli suututtavaa nähdä välinpitämätön ja laiska asenne, miten ihmiset sivuuttivat koko kysymyksen. Olen kertonut tänään, miten olen havainnoinut muutamia tapahtumia viime vuosina maailmalla. Päätin paneutua niihin vähän perusteellisemmin ja lopulta sain kuin tarjottimelta selville itänaapurin suunnitelmat. Tämä yksi älykkyyden osa-alue auttaa ihmistä selviämään hengissä ja turvaamaan koko kansakunnan selustan, jos kaikki hoksaisivat nämä asiat. Muuten häviää kerralla koko kansakunnan älykkyys, sivistys, kulttuuri jos ei ole elämisen mahdollisuuksia. Beirut-kysymys oli poliittinen, mutta ketään ei kiinnostanut edes ottaa mitään selkoa asiasta. Oma minä kiinnosti eniten. No, minäpä vastasin nyt kysymykseen tänään, en aiemmin, koska siinä olisi n a t s i -tai muu kortti heilahtanut - sekin on yksi ajatusvinouma, kuten viherkommarikortti, ym. kortit. Ne ovat asennevammoja, eivät todiste fiksuudesta. Kerroin siis tänään lyhyesti propagandakeinoista sekä ennen kaikkea itänaapurin vehkeilyistä. Miksi? Perustuu meidän kaikkien ja entisten sukupolvien historiaan ja Suomen kohtaloon. Mm. mitä kaikkea tuhoa itänaapuri sai aikaan kaikkialla paikkakunnallani, täällä itänaapurin asukkaat t a p p o i v a t myös siviilejä. Muista: älä IKINÄ luota yhteenkään venäläiseen missään asiassa, muista tämä. Raivostuttavaa että pitää pohtia ja pohtia, kirjoittaa, kirjoittaa ja pohtia sen sijaan että ajattelee asiat itse. Nämä asiat eivät pitäisi olla vaikeita kenellekään.
-erakko-muusikko
Jos pidät itseäni älykkäänä, kokeile erotatko totuuden valheesta.
-erakko-muusikko
Vierailija kirjoitti:
Älkää olko kateellisia huippuälykkäille. Itse vaihtaisin niin mielelläni todistetusti liiankin (mitatusti) älykkäät aivoni siihen, että minulla olisi ihmisiä, keiden kanssa puhua ja jakaa ajatuksia olematta friikki. Huippuälykkään ihmisen elämä on todella yksinäistä. Olkaa te tavikset ja suoriutumiskykyiset onnellisia ja nauttikaa siitä elämästä, mitä toisten kanssa voitte jakaa. Todella älykkäät ihmiset harvoin saavat nauttia siitä luksuksesta mitä teillä useimmilla on hyvinvointivaltioissa.
Itselläni ei ole koskaan ollut vaikeuksia kommunikoida kaikenlaisten ihmisten kanssa. Osaan olla kunkin kanssa sellainen kuin hän odottaa, enkä käyttäydy siksi friikisti. Esimerkiksi minulla on melko vähän älykkäitä sukulaisia, jotka haluavat keskustella lähinnä juoruista ja hömppäreality TV-ohjelmista tai sitten valittaa arjesta. Voin ihan hyvin keskustella myös noista aiheista, ja nautinkin siitä ajoittain. Minulla on onni tosin sekä töissä että lähipiirin ihmisissä, että pystyy keskustelemaan älykkäitä myös asia-aiheista. Se olisi varmaan yksinäistä, jos ei tuntisi ketään sellaista jonka kanssa voi jutella muustakin kuin päivittäisen ruoanlaiton tarpeen tympäisevyydestä tai julkkisten tempauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostava tapa havaoinnoida todellisuutta. Mistä kaikesta huomasit nuo asiat?
Tapa tiedottaa ja käyttää tiettyjä sanoja tiedottamisessa. "Henkilöstä ei kerrota tietoja julkisuuteen" -tyyliset, kun ei kerrottu edes sukupuolta. Luotettavuuden näen silmistä ja pienistä eleistä. Epäluotettava henkilö on hermostunut, sen huomaa hyvin pienistä asioista, mm. pupilleista ja käsien asennosta.
Mulla on kyky keskustella kenen kanssa tahansa. Pystyn asettumaan lapsen tai kehitysvammaisen tasolle niin että he kokevat itsensä arvostetuksi. Miehen suvussa oli ihmetyksen aihe, kun kaikki miehen sisarusten lapset olivat niin minun "perääni". Syy oli varmasti se, että kohtelin heitä ihmisinä ja yksilöinä. Erityisesti identtiset kaksoset pitivät minusta enemmän kuin kestään muusta. Pystyn myös näkemään ihmisisestä nopeasti, onko hänellä jotain neurologista ja tajuan herkästi, että täysin terveen näköinen voi olla vaikeasti sairas.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut, että evoluution kannalta laiskuus on hyve ja älykästä energian ja voimavarojen säästämistä.
Tsekkaa Juho Toivolan Älykkyyden äärirajoilla - podcast! Löytyy Spotifysta.