Mitä mieltä olet Prometheus-leirien saunatavoista?
http://www.ess.fi/?article=421608
siis että kaikki ovat alasti sekasaunassa. Myös nuoret ja leirin vetäjät.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 09:31"]
Sunnuntaihesarissa oli jokunen viikko sitten pitkä artikkeli sekasaunomisesta, ja siinä käsiteltiin myös prometheus-lerin sekasaunaa. Joku henkilö - en muista kuka - prometheus-leriin tuki ry:stä eli protusta selitti prometheus-leirin saunakäytäntöä. Hänen mukaansa leireillä sovitaan saunakäytännöistä erikseen. Sekasaunan lisäksi on aina tarjolla erikseen poikien ja tyttöjen vuorot. Sekasaunan tarkoituksena on opettaa oman vartalon hyväksyntää.
En itse ole ollut prometheus-leirillä, mutta moni kaveri on ollut ja tykännyt. Kukaan ei ole kokenut sekasaunaa negatiivisena asiana, päin vastoin. Itse olen opiskeluajoista alkaen saunonut sekasaunassa ja allekirjoitan sen, että sekasauna voi auttaa oman vartalon hyväksymisessä.
[/quote]
Samaa mieltä.
Omalla Prometheus-leirillä 16 vuotta sitten saunoin useimmiten sekavuorolla yhdessä leiriläisten ja ohjaajien kanssa. Mitään seksuaalista ei leirin aikana tai sen jälkeen tapahtunut. Opin luottamaan itseeni paremmin, tosin leirin keskustelut lisäsivät osaltaan tuota itseluottamusta.
Ehdottaisin sellaista hurjaa että te, keitä yhteissaunat arveluttavat, ette päästä lapsianne leirille ja jätätte sitten naputtamasta asioista jotka eivät teidän tai läheistenne elämää kosketa. Ymmärtääkseni Prometheus-leiri ei tänäkään päivänä ole kenellekään pakollinen. Jos taas muiden lapset leirille lähtevät ja siellä saunovat yhteissaunassa, asia ei taida teille kuulua pätkääkään.
Miten sekasaunassa käyttäydytään? Lauteilla istuttaessa ei kanssasaunojat paljon pääse näkemään toisiaan, mutta entä pesutilassa: saippuoidaanko siellä jalkoväli ym. toisten katsellessa? Eikö teinipojilla ala siinä tilanteessa heppi nousta, kun alastomuus ja seksi kuitenkin liittyvät aika kiinteästi yhteen ja hormoonitoiminta on vilkasta teininä? Vai onko sekasanassa normaalia, että pojilla on heppi välillä pystyssä?
Oma tyttöni olisi menossa protuleirille ensi vuonna, mutta nyt vähän arveluttaa päästää tuo hyvin kaunis ja kehittynyt tyttö sinne sekasanomaan... Olen ihan 100% varma, että pojat puhusivat tytöstä saunan jälkeen (ehkä kouussakin jne), eikä se tunnu kivalta. Eikä tytöstä ehkä olisi mukavaa nähdä poikien erektioita siellä (tai sit olis, en tiedä :)).
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 13:16"]
Miten sekasaunassa käyttäydytään? Lauteilla istuttaessa ei kanssasaunojat paljon pääse näkemään toisiaan, mutta entä pesutilassa: saippuoidaanko siellä jalkoväli ym. toisten katsellessa? Eikö teinipojilla ala siinä tilanteessa heppi nousta, kun alastomuus ja seksi kuitenkin liittyvät aika kiinteästi yhteen ja hormoonitoiminta on vilkasta teininä? Vai onko sekasanassa normaalia, että pojilla on heppi välillä pystyssä?
Oma tyttöni olisi menossa protuleirille ensi vuonna, mutta nyt vähän arveluttaa päästää tuo hyvin kaunis ja kehittynyt tyttö sinne sekasanomaan... Olen ihan 100% varma, että pojat puhusivat tytöstä saunan jälkeen (ehkä kouussakin jne), eikä se tunnu kivalta. Eikä tytöstä ehkä olisi mukavaa nähdä poikien erektioita siellä (tai sit olis, en tiedä :)).
[/quote]
Ei siellä mitään erektioita kyllä pääse syntymään, ois kaikin puolin liian kiusallista. Todennäkösesti vaan kattelevat muuanne. Ja pojat nyt puhuu, oli vaatteita eli ei.
Kuvitelkaa nyt millaisia orgioita ne siellä pitävät, nuorethan ovat täysin estottomia ja hormoniensa vietävissä!
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 13:16"]
Miten sekasaunassa käyttäydytään? Lauteilla istuttaessa ei kanssasaunojat paljon pääse näkemään toisiaan, mutta entä pesutilassa: saippuoidaanko siellä jalkoväli ym. toisten katsellessa?
[/quote]
Yleensä tuollaisissa mestoissa on kyllä pesutilat ihan erikseen ja niissä on myös sukupuolijako.
Aika usein sekasaunassa, jossa pesutila on siinä saunan yhteydessä, niin myös menee jako niin, että esim. miehet menee "jäähylle" ja naiset pesee sillä aikaa ja kun naiset on pesseet, tulee miehet pesemään =)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 13:26"]Kuvitelkaa nyt millaisia orgioita ne siellä pitävät, nuorethan ovat täysin estottomia ja hormoniensa vietävissä![/quote]
Kuvittele ihan rauhassa.
Tässä taitaa tiivistyä koko tämän haloon syy: ne joille ruumiinkuva on vieras, kuvittelevat normaaliin saunomiseen jotain ylimääräistä ja likaista. Ne, jotka siellä saunassa ovat istuneet, eivät ajattele asiasta mitään sen kummempaa.
Hassua tuo, että heidän mielestään ulkopuolisille nämä saunomistavat ovat ongelma. Ööö... en ole käynyt protu-leiriä, eikä minulla ollut käsitystäkään heidän saunomistavoistaan. Eiköhän se kritiikki ole tullut leiriläisten vanhemmilta.
Mun mielestä sekasaunat ei sovi rippikouluihin, prometheusleireille, partioleireille tai mihinkään muuallekaan yleisiin tapahtumiin. Omalla kaveriporukalla ja perhepiirissä on ok. Omat lapset eivät kuulu kirkkoon ja olin aikeissa laittaa ne prometeusleirille, mutta nyt en ole ollenkaan varma. Ainakin aion varmistaa tämän käytännön etukäteen. Mun mielestä oman kehon hyväksyntää voi opettaa muullakin tavalla kuin nakuilemalla julkisesti.
Muutenkin nuoret kiusaa netissä toisiaan niin rajusti, että en kyllä käsitä miten te mammat voitte pitää tuota ok-juttuna.
Juuri luin katinkullan saunamaailman ketjua ja siellä aikuiset kannatti sekasaunaa. Heidän mielestään on ihan ok, että heidän teinitytöt saunoo vanhempien miesten keskellä saunamaailmassa ihan alasti ja se on täysin luonnollista.
Ketjussa monessa kohtaa kirjoitettiin, että ei haittaa, vaikka vanhemmat miehet tiirailee heidän teinejään, koska pieni erotiikka on ihan luonnollista.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 14:51"]
Hassua tuo, että heidän mielestään ulkopuolisille nämä saunomistavat ovat ongelma. Ööö... en ole käynyt protu-leiriä, eikä minulla ollut käsitystäkään heidän saunomistavoistaan. Eiköhän se kritiikki ole tullut leiriläisten vanhemmilta.
[/quote]
Onhan täällä ketjutolkulla juuri ulkopuolisten, protua käymättömien ihmisten kritiikkiä ja taivastelua.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 14:53"]
Mun mielestä sekasaunat ei sovi rippikouluihin, prometheusleireille, partioleireille tai mihinkään muuallekaan yleisiin tapahtumiin. Omalla kaveriporukalla ja perhepiirissä on ok. Omat lapset eivät kuulu kirkkoon ja olin aikeissa laittaa ne prometeusleirille, mutta nyt en ole ollenkaan varma. Ainakin aion varmistaa tämän käytännön etukäteen. Mun mielestä oman kehon hyväksyntää voi opettaa muullakin tavalla kuin nakuilemalla julkisesti.
Muutenkin nuoret kiusaa netissä toisiaan niin rajusti, että en kyllä käsitä miten te mammat voitte pitää tuota ok-juttuna.
[/quote]
Kirkko on niin vanhanaikainen, eikä halua nuorten harrastavan seksiä ja pitää sitä syntinä. Onneksi on vapaamielisempiä leirejä kirkosta eronneiden lapsille. Voidaan rauhassa tunnustaa se seikka, että nuoret ovat aloitelleet jo ennen riparia seksielämänsä ja jokaisessa ihmisessä on sisällä seksuaalisuus. Tosiasiahan on, että leirien aikuiset miehet eivät taatusti pane hanttiin siitä, että pääsevät nuorten tyttöjen kanssa yhteissaunaan.
Onneksi kirkon ahdasmielisyydestä päästään vihdoin pois ja alkaa vapaamielisempi aika. Yhteissaunassa ei ole mitään pahaa ja antaisin vaikka huomenna 15v tyttöni saunoa leirin ohjaajien kanssa, vaikka he ovat aikuisia miehiä.
Jotkut vanhemmat ovat vain niin estoisia. Mitä sitten jos nuoret itse haluavat saunaan leirin ohjaajien kanssa ja samanikäisten poikien kanssa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 14:53"]
[/quote]
Kirkko on niin vanhanaikainen, eikä halua nuorten harrastavan seksiä ja pitää sitä syntinä. Onneksi on vapaamielisempiä leirejä kirkosta eronneiden lapsille. Voidaan rauhassa tunnustaa se seikka, että nuoret ovat aloitelleet jo ennen riparia seksielämänsä ja jokaisessa ihmisessä on sisällä seksuaalisuus. Tosiasiahan on, että leirien aikuiset miehet eivät taatusti pane hanttiin siitä, että pääsevät nuorten tyttöjen kanssa yhteissaunaan.
Onneksi kirkon ahdasmielisyydestä päästään vihdoin pois ja alkaa vapaamielisempi aika. Yhteissaunassa ei ole mitään pahaa ja antaisin vaikka huomenna 15v tyttöni saunoa leirin ohjaajien kanssa, vaikka he ovat aikuisia miehiä.
Jotkut vanhemmat ovat vain niin estoisia. Mitä sitten jos nuoret itse haluavat saunaan leirin ohjaajien kanssa ja samanikäisten poikien kanssa.
[/quote]
Se seksuaalisuus ei kuitenkaan ole sekasaunan motiivi, vaan oman kehon hyväksymään oppiminen.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 08:02"]
Mun mielestä menee jotenkin överiksi nuo yhteissaunat. Olkoonkin että Suomessa on kai joku historiallinen perinne näissä sekasaunoissa. Kyllähän sitä synnytettiinkin ennen saunoissa, mutta ei se silti nykypäivänä enää olisi normaalia.
Itse olisin ainakin teininä ollut ihan paniikissa moisesta sekasaunomisesta, mutta varmaan en olisi poriukan paineissa kehdannut kieltäytyä.
Ja tosiaan, kyllä mua ihmetyttää myös nämä leirien aikuisten motiivit tunkea teinien kanssa sekasaunaan. On se nyt vähän kyseenalaista.
Alastomuus on toki luonnolinen asia, mutta ei länsimaisessa kulttuurissa nyt kuitenkaan ole tapana alasti huidella muutenkaan kaiken maailman ihmisten joukossa. Ja sillä, harjoitetaanko sekasaunomista ei taas ole mitään tekemistä sen kanssa, että nuorien kanssa voidaan jutella seksuaalisuudesta, ehkäisystä yms.
[/quote]
No eikö se nyt ole päivänselvä, miksi aikuiset miehet haluaa tunkea teinityttöjen kanssa yhteissaunaan :D
Kysytkin vielä :D
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 08:02"]
Mun mielestä menee jotenkin överiksi nuo yhteissaunat. Olkoonkin että Suomessa on kai joku historiallinen perinne näissä sekasaunoissa. Kyllähän sitä synnytettiinkin ennen saunoissa, mutta ei se silti nykypäivänä enää olisi normaalia.
Itse olisin ainakin teininä ollut ihan paniikissa moisesta sekasaunomisesta, mutta varmaan en olisi poriukan paineissa kehdannut kieltäytyä.
Ja tosiaan, kyllä mua ihmetyttää myös nämä leirien aikuisten motiivit tunkea teinien kanssa sekasaunaan. On se nyt vähän kyseenalaista.
Alastomuus on toki luonnolinen asia, mutta ei länsimaisessa kulttuurissa nyt kuitenkaan ole tapana alasti huidella muutenkaan kaiken maailman ihmisten joukossa. Ja sillä, harjoitetaanko sekasaunomista ei taas ole mitään tekemistä sen kanssa, että nuorien kanssa voidaan jutella seksuaalisuudesta, ehkäisystä yms.
[/quote]
No eikö se nyt ole päivänselvä, miksi aikuiset miehet haluaa tunkea teinityttöjen kanssa yhteissaunaan :D
Kysytkin vielä :D
[/quote]
Tai sitten sä vaan haluat ajatella, että kaikki miehet haluaa teinityttöjä.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 14:51"]
[/quote]
Onhan täällä ketjutolkulla juuri ulkopuolisten, protua käymättömien ihmisten kritiikkiä ja taivastelua.
[/quote]
Niin, kun asia on tullut julkiseksi. Mutta kuka on tämän kaiken takana? Aivan varmasti jonkun protulaisen vanhemmat. Ihan turha kuvitella, että protulaisten keskuudessa ei olisi pikkusievisteleviä vanhempia.
Eipä se ole mikään ihme, että suomalaisilla nuorilla naisilla on niin hyvä "maine", kun mammat oikein kannustaa teinejään esittelemään itseään tuntemattomille vanhoille lihaville miehille. Lassukoiden ihannemaata näin rakennetaan.
Siis mikä ongelma tässä nyt on, kun kerran on erikseen sekä tyttöjen että poikien vuoro plus se sekasauna?
Protuleirillehän menevät ne itsenäisesti ajattelevat nuoret (toisin kuin laumaeläimet riparille) ja he kyllä uskaltavat olla menemättä sekasaunaan, jos se heitä ahdistaa. En minäkään olisi 15-vuotiaana mennyt, mutta en nähnyt siinä mitään väärää, että melkein kaikki muut menivät. Sittemmin (nyt parikymppisenä) olen sekasaunonut ja ei se sen kummallisempaa ollut kuin tyttöporukalla saunominen.
Vain häiriintyneet pervot kuvittelevat jotain likaista sekasaunoista. Kertoo vain teistä itsestänne ja sairaasta mielikuvituksestanne!
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 15:10"]
Eipä se ole mikään ihme, että suomalaisilla nuorilla naisilla on niin hyvä "maine", kun mammat oikein kannustaa teinejään esittelemään itseään tuntemattomille vanhoille lihaville miehille. Lassukoiden ihannemaata näin rakennetaan.
[/quote]
No millainen maine on sitten vaikkapa saksalaisilla naisilla? Siellähän saunassa käydään lähes poikkeuksetta alasti molempien sukupuolten kesken ja nakurannat ovat todella yleisiä.
Sunnuntaihesarissa oli jokunen viikko sitten pitkä artikkeli sekasaunomisesta, ja siinä käsiteltiin myös prometheus-lerin sekasaunaa. Joku henkilö - en muista kuka - prometheus-leriin tuki ry:stä eli protusta selitti prometheus-leirin saunakäytäntöä. Hänen mukaansa leireillä sovitaan saunakäytännöistä erikseen. Sekasaunan lisäksi on aina tarjolla erikseen poikien ja tyttöjen vuorot. Sekasaunan tarkoituksena on opettaa oman vartalon hyväksyntää.
En itse ole ollut prometheus-leirillä, mutta moni kaveri on ollut ja tykännyt. Kukaan ei ole kokenut sekasaunaa negatiivisena asiana, päin vastoin. Itse olen opiskeluajoista alkaen saunonut sekasaunassa ja allekirjoitan sen, että sekasauna voi auttaa oman vartalon hyväksymisessä.