Mitä mieltä olet Prometheus-leirien saunatavoista?
http://www.ess.fi/?article=421608
siis että kaikki ovat alasti sekasaunassa. Myös nuoret ja leirin vetäjät.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 02:28"]
Törkeää ohjaajilta että tirkistelevät teinityttöjä ja -poikia siellä! Meno menee ihan mahdottomasti, protestiksi eroan kirkosta!!!
[/quote]
juu, tuo nyt vielä puuttuisi, että tuon takia ihmiset alkaisivat kirkosta eroamaan ;))
Meidän leirillä oli tarkat miesten ja naisten vuorot ja ketään ei pakotettu saunomaan.
Minusta täysin sopimatonta!
Jutussa kerrotaan siitä, että opetetaan tuolla jotain, kyllä kai, teineille ei alastomuudella opeteta kuin yhtä asiaa. Shock!
Leireillä on erikseen tyttöjen ja poikien vuorot myös. Ja sekasaunaan ei ole kenenkään pakko mennä, ja uikkarit saa olla jokaisella saunavuorolla päällä.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 02:41"]
Jutussa kerrotaan siitä, että opetetaan tuolla jotain, kyllä kai, teineille ei alastomuudella opeteta kuin yhtä asiaa. Shock!
[/quote]
Samaa mieltä. Sopimatonta. Ryhmässä nuoret eivät kehtaa välttämättä kieltäytyä. Ja kuka oikeasti tutkii niiden leirin vetäjien motiivit tuolle toiminnalle. Siis ovatko sydämessään niin vilpittömiä, mitä sanovat olevansa.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 02:44"]
Leireillä on erikseen tyttöjen ja poikien vuorot myös. Ja sekasaunaan ei ole kenenkään pakko mennä, ja uikkarit saa olla jokaisella saunavuorolla päällä.
[/quote]
Mutta miksi aikuiset ylipäätään ehdottavat tuollaista? Eikö siinä ole vaara, että tuollaisten leirien vetäjiksi hakeutuu jotain, jotka sinne eivät kuuluisi?
eikö se Ruottin Carl Philippkin aikoinaan ollut riparilla, jossa oli ryhmäseksiä. Nuoret nyt kokeilee ja nauttii.
Oletko kateellinen?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 02:45"]
[/quote]
Samaa mieltä. Sopimatonta. Ryhmässä nuoret eivät kehtaa välttämättä kieltäytyä. Ja kuka oikeasti tutkii niiden leirin vetäjien motiivit tuolle toiminnalle. Siis ovatko sydämessään niin vilpittömiä, mitä sanovat olevansa.
[/quote]
Juu, äkkiä vaan sinne Amerikkamalliin että kukaan ei nää ketään koskaan alasti ja ehkäisystä ei puhuta jne. Amerikassahan kun nuo teiniraskaudet ovat aivan nollassa. Joukkopaniikki. Hysteria. Apua!
Ei siellä ketään mihinkään pakoteta. Olen ollut kolmella leirillä ja kahdessa ei ollut yhteissaunaa. Yhdessä oli kun leiriläiset oma-alotteisesti vaativat.
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 02:51"]
[/quote]
[/quote]
Juu, äkkiä vaan sinne Amerikkamalliin että kukaan ei nää ketään koskaan alasti ja ehkäisystä ei puhuta jne. Amerikassahan kun nuo teiniraskaudet ovat aivan nollassa. Joukkopaniikki. Hysteria. Apua!
Ei siellä ketään mihinkään pakoteta. Olen ollut kolmella leirillä ja kahdessa ei ollut yhteissaunaa. Yhdessä oli kun leiriläiset oma-alotteisesti vaativat.
[/quote]
Nyt puhun niistä leireistä, joissa on yhteissauna. Enkä puhu nyt mistään amerikasta, vaan ihan suomesta.
Itse olin aikoinaan RIPPIleirillä sekasaunassa. Pari isostyttöä ja 2-3 poikaa (joista minä olin yksi) oltiin yhtä aikaa saunassa. Tilanne syntyi siten että isoset olivat saunassa vielä siinä vaiheessa kun kello oli niin paljon että poikien saunavuoron oli aika alkaa. Asiaan ei liittynyt mitään eroottista toimintaa vaan ainoastaan normaalia saunomista ja peseytymistä.
Joku seurakunnan diakonitäti kävi jossain välissä siinä ja meinasi ensin hermostua ja lopettaa koko touhun. Mutta kun kaikki saunassa olijat olivat sitä mieltä että on sitä nyt ennenkin Suomessa olleet miehet ja naiset yhtä aikaa saunassa peseytymässä eikä tässä olla mitään syntiä tekemässä niin selitys kelpasi ja saunominen sai jatkua, lopputulos ei ollut sen pervompi kuin 5 saunapuhdasta nuorta.
Nykyään tästäkin varmaan saataisiin lööppijuttu ja keskustelupalstat täyttyisivät kukkahattutätien paheksunnasta ja seurakunnan edustajat saisivat antaa selityksiä iltapäivälehdille.
[/quote]
[/quote]
Mitä ihmeellistä on alastomuudessa?
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 02:53"]
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 02:51"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Nyt puhun niistä leireistä, joissa on yhteissauna. Enkä puhu nyt mistään amerikasta, vaan ihan suomesta.
[/quote]
Yhteissaunassa ei ole mitään vikaa
Miten vieraantuneita suomalaiset on nykyään?
Meillä on "aina" ollut sauna, siellä synnytään ja siellä kuollaan. Lapsesta asti on perheen kanssa käyty saunassa, meillä oli kunnan saunakin vielä mun lapsuudessa sekasauna.
Ja nyt on sitten jotain aivan karmeeta, että käydään saunomassa? Kaikki, itse asiassa harva, ajattelee saunassa oikeasti seksiä. Joo, saattaa olla, että joku katsoo toisen tissejä tai joku toisen piliä, ihan kuten ohikävellessä katsoo vaatteita, hiuksia...
Voi hyvää päivää sentään.
Mun mielestä menee jotenkin överiksi nuo yhteissaunat. Olkoonkin että Suomessa on kai joku historiallinen perinne näissä sekasaunoissa. Kyllähän sitä synnytettiinkin ennen saunoissa, mutta ei se silti nykypäivänä enää olisi normaalia.
Itse olisin ainakin teininä ollut ihan paniikissa moisesta sekasaunomisesta, mutta varmaan en olisi poriukan paineissa kehdannut kieltäytyä.
Ja tosiaan, kyllä mua ihmetyttää myös nämä leirien aikuisten motiivit tunkea teinien kanssa sekasaunaan. On se nyt vähän kyseenalaista.
Alastomuus on toki luonnolinen asia, mutta ei länsimaisessa kulttuurissa nyt kuitenkaan ole tapana alasti huidella muutenkaan kaiken maailman ihmisten joukossa. Ja sillä, harjoitetaanko sekasaunomista ei taas ole mitään tekemistä sen kanssa, että nuorien kanssa voidaan jutella seksuaalisuudesta, ehkäisystä yms.
Jossain vaiheessa tulee ihan varmasti jotain hyväksikäyttö- tai tirkistelyjuttuja. Nyt kun tästä on ollu juttua varman huomenna postilaatikko tursuaa ohjaajahakemuksia.
Mä olin rippikouluiässä 20 vuotta sitten. Silloin oli täysin normaalia käydä yhteissaunassa. Yhteissaunassa oltiin leireillä, koulun leirikoulussa, yleisen uimarannan saunassa...
Ja kaikki sulassa sovussa keskenään.
Kyllä te mammat vaan kovassa puutteessa elätte, jos alastomuudesta ja paljaasta pinnasta tulee heti seksi ja panemiset mieleen ;) Mutta sellaista se kai sitten on siellä neljän seinän sisällä lasten kanssa...
[quote author="Vierailija" time="16.07.2013 klo 09:19"]
Kyllä te mammat vaan kovassa puutteessa elätte, jos alastomuudesta ja paljaasta pinnasta tulee heti seksi ja panemiset mieleen ;) Mutta sellaista se kai sitten on siellä neljän seinän sisällä lasten kanssa...
[/quote]
Joko olet laittanut hakemusta postiin?
Törkeää ohjaajilta että tirkistelevät teinityttöjä ja -poikia siellä! Meno menee ihan mahdottomasti, protestiksi eroan kirkosta!!!