Mitä voi tehdä vanhana? Miten käyttää elämänsä, jos on iäkäs, köyhä, sairas ja yksinäinen?
Mitä voin tehdä elämälleni? Mitä sinä tekisit, jos kaikki resurssit olisivat vähissä?
Olen 50 v. ja ollut jo vuosia pois työelämästä vaikean masennuksen vuoksi. Mulla ei ole omaa perhettä, vanhemmatkin ovat kuolleet, eikä edes ystäviä. Fyysinenkin terveys on heikko, on useita kroonisia sairauksia, kipuja ja jalat särkevät pienenkin kävelyn jälkeen. Ulkonäöltäni olen reilusti ikäistäni vanhemman näköinen, ruma ja lihava nainen. Rahaa ei ole kuin kaikkein välttämättömänpiin menoihin. Mitä mahdollisuuksia tässä on? Mitä sinä tekisit tässä tilanteessa?
Kommentit (81)
Joku tutkimuskin oli äskettäin, että vapaaehtoistyö tuo kovasti iloa. Voisitko osallistua ystävätoimintaan tai vastaavaan? Oman kaupunkisi kotisivuilta tai virastosta voisi kysellä ohjausta oikeaan osoitteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitat hyvin ja selkeästi. Miten olet jo eläkkeellä? Kuitenkin pystyt harrastamaan ja netissä surffaamaan . Etkö voisi tehdä jotain vapaaehtoistyötä ja auttaa muita saisit vähän ehkä elämäniloa itsellesikin. Tai esim etätyötä kotona? Työ toisi sinulle sisältöä elämään.
Olen ollut kuntoutustuella nyt 8 vuotta. Toimin tosin joitakin vuosia myös samalla omaishoitajana, mutta omaiseni kuoli. Nyt tahtoisinkin takaisin työelämään, mutta pärjääminen siellä (esim. jaksaminen, rapistunut ammattitaito, ym) pelottaa. Olen tehnyt Kela hakemuksen ammatillisesta kuntoutuksesta.
Ylipainoon voit vaikuttaa.
Pääset taatusti tällä historialla ruokavalion tutkimukseen, onko ravintoterapeutti ?
Kun innostut ruuanlaitosta, voit samalla innostua hyötyliikunnasta.
Pelkästään kauppaan kävely, portaat ylös auttaa.
Kansalaisopistoissa on paljon kursseja. Ota vaikka saksan alkeet.
Kysy kirjastosta onko heillä lukupiiriä.
Ilman rahaa voi tehdä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitat hyvin ja selkeästi. Miten olet jo eläkkeellä? Kuitenkin pystyt harrastamaan ja netissä surffaamaan . Etkö voisi tehdä jotain vapaaehtoistyötä ja auttaa muita saisit vähän ehkä elämäniloa itsellesikin. Tai esim etätyötä kotona? Työ toisi sinulle sisältöä elämään.
Harrastamiseni ei ole valitettavasti ollut pitkäjänteistä. Yrityksiä ja lopahduksia, uuvun helposti. Ja nettisurfailu on pikemminkin tapa paeta todellisuutta kuin toimintakyvyn merkki. Haluaisin muutosta tilanteeseeni. Kotona yksin makoilu, joka nyt kevään korona-aikana vielä kärjistyi, on kamalaa pidemmän päälle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoon voit vaikuttaa.
Pääset taatusti tällä historialla ruokavalion tutkimukseen, onko ravintoterapeutti ?Kun innostut ruuanlaitosta, voit samalla innostua hyötyliikunnasta.
Pelkästään kauppaan kävely, portaat ylös auttaa.Kansalaisopistoissa on paljon kursseja. Ota vaikka saksan alkeet.
Kysy kirjastosta onko heillä lukupiiriä.
Ilman rahaa voi tehdä paljon.
Mitä tarkoitat ravintotutkimuksella? Olen hankkinut paljon tietoa ravitsemuksesta ja laihduttanut useita kertoja merkittävästi, mutta painoni jojoilee. Olen liiankin ankarasti kituuttanut pitkään yksitoikkoisella terveysruualla (esim kaurapuuroa, raejuustoa, kaalia etc) ja sitten repsahtanut takaisin. Tässäkin on taustalla luonteeni mustavalkoisuus. En haluaisi toistaa taas samaa kaavaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin asut?
Tampereella. Ap
Voi, voi. Liian kaukana :)))
Espoosta siis.
Voimia ja pikkuruisia ilonmuruja tähän päivään.
Toivon, että tänään näet ulkona oravan, tiaisen tai rusakon. Ehkä ketun tai valkohäntä peuran., leppäkertun. Auringon ja keltaiset syysniityt. Loppukesän väriloiston. Luojan luoman kauneuden, luonnossa. Siunausta päivääsi.
Olet Taivaan Isälle rakas.
tässä kirjoituksessa oli mielestäni aika hyviä ideoita vanhuksille https://www.etlehti.fi/blogit/virkea-vanhana/viihdetta-vanhemmalle-suku…
Jos olisi sukulaisia elossa, voisi sellaiset kontaktit olla kivoja. Mutta osalla sukulaiset ovat omien perheiden kanssa ja lastenlasten. Myös joku oma lisätulo voisi olla ok (tuote), mutta kauhean vaikea saavuttaa, joska jokaisesta asiasta maksetaan vero - jos on kipeä ei varmaan saa aikaan niin paljoa tai jos ahdistaa. Ehkä pienet kävelyt, ristikot, kirjat, kirjoittaminen, luento. luonto jne voi kirjoittaa listan mistä pitää ja mistä ei. Uskon että isompi tuki ratkaisisi monien elämänlaatua, harrastusmahdollisuuksia ja talousongelmia, eivät kaikki juo.
Ala elämään netissä, kirjoita juttuja (novelleja tms) tai teeskentele olevasi joku muu tai chattaile, netistä löytyy kyllä kavereita.
Tee hyväntekeväisyystyötä.
Opettele kieliä.
Luin vain aloitusviestin. Minulle olisi tärkeää tehdä jotain, jossa on jotain eteenpäinmenemisen tunnetta.
Siis vaikka jotain ihan pientä, kuten kaulaliinan kutominen. Siis jotain pieniä projektera, jotka etenevät koska itse vien niitä eteenpäin.
Aloita psykedeelisten huumausaineiden käyttö. Mene vaikla golffikentältä keräämään silokkeja
Pari vuotta vanha ketju
Toiv ap löytää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin asut?
Tampereella. Ap
Ihana kaupunki, saisi kauniita kuvia. Olen itsekin köyhä, valokuvaan paljon luontoa koska ei ole varaa matkustaa ja olen hieman suosittukin kun julkaisen kuvia. Valokuvaamiseen ja kuvien julkaisuun ja käsittelyyn kuluu hullun lailla aikaa.
Alkaisin maalaamaan. Tai luonnostelemaan lehtiöihin. Mitä vain. Ajatuksiani, luontoa, ulkona kulkevia ihmisiä. Tutustuisin kirjastossa oleviin harrastekirjoihin tai mielenkiintoiselta vaikuttaviin romaaneihin. Tekisin jotain käsilläni, vaikka savitöitä. Tai upottaisin käteni multaan, ja aloittaisin pienimuotoisen istutusharrastuksen.
Ei tarvitse huolehtia, ne jotka eivät ole vanhuksia eivät siksi koskaan tule, venäjä tuhoaa tämän maapallon puolen vuoden sisällä se on hirveä fakta
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin aloittaa alusta ja kuntoutua työelämään (terveysrajoitteet huomioiden). Solmia merkitysellisiä ihmissuhteita. Onko jo liian myöhäistä? Miten voisin lähteä liikkeelle?
Lähteä rohkeasti ihmisten joukkoon. Ei sinua kotoa tule kukaan hakemaan mihinkään.