Miksi Suomessa lapsenvahdiksi kelpaa vain omat vanhemmat?
Moni valittaa, ettei koskaan pääse miehensä kanssa kaksin minnekään ja ainoina lapsenvahtivaihtoehtoina pidetään omia vanhempia. Miksi niin harva käyttää ulkopuolista lastenvahtia tuntiliksalla?
t. ulkosuomalainen, ihan rakentavassa hengessä
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 10:54"]
En mä tiedä onko useimmiten edes kysymys sen suuremmasta "hoitoavusta". Ennemminkin siitä, että isovanhemmat ylipäätänsä viettäisivät edes hetken aikaa lastenlastensa kanssa. Itse olin kotivuosinani tosi surullinen sitä, että olin aina leikkikentällä ainoa äiti joka oli siellä lasten kanssa aina. Muilla oli ainakin silloin tällöin joku isovanhemmista tunnin parin ajan, silkasta ilosta saada viettää aikaa lastenlastensa kanssa. Oi että mulla kävi kateeksi niitä lapsia ja säälin omiani kun heidän isovanhempiaan ei moinen kiinnostanut vaikka mahdollisuudet olisivat olleet jopa paremmat kuin näillä muilla isovanhemmilla (meidän vanhemmat eläkkeellä, hyväkuntoisia, leikkikentällä moni mummo oli ennen omaa työiltavuoroaan).
omat lapseni haluaisivat nähdä isovanhempiaan useammin, mutta kun vastakaikua ei ole :-(
[/quote]
Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Lapsenlapsen ja isovanhemman välille ei suomalaisten mielestä kehity kunnon sidettä kuin silloin, kun vanhemmat eivät ole paikalla.
Onko teillä töissä sama juttu eli voitte olla edes kohtuullinen kaveri vain niiden kanssa, joita tapaatte kahdestaan. Jos kahvipöydässä on isompi porukka, ei aitoa kanssakäymistä synny.
Jos olisin isovanhempi, kummastelisin sitä, että oma lapseni ei halua viettää kanssani hetkeäkään. Lapsenlapset kyllä annettaisiin viettämään aikaa kanssani, mutta aikuiskontakteja lapseni ei minulle sallisi.
[/quote]
noissa tapauksissa kylläkin se mummo/pappa oli lapsen kanssa leikkikentällä, jotta äiti sai tehdä rauhassa ruokaa, levätä tms. jos isovanhemmat ovat aamupäivästä 1h lasten kanssa leikkikentällä niin jäähän siitä vielä monta tuntia yhteistä aikaa koko suvun yhdessäoloon ja leikkikentällä olleet saavat valmista ruokaa pöytään. Näin ainakin kuvittelisin, en tiedä. No, kateellinen olen oka tapauksessa.
"Ei halua maksaa" No siinä mielessä ei halua, että pitäisi siivota, laittaa ruuat, maksaa satanen ja olla silti koko ilta huolissaan, jos olisi joku mikälie teini kyliltä vastuussa talosta ja lapsista. Työttömät nuoret on tosiaan viimeinen porukka, jonka vastuulle lapseni antaisin!
Me lähtökohtaisesti ajateltiin, että miehen vanhemmat oikeasti haluaisivat ottaa lapsiamme hoitoon, koska niin kovasti sitä ennen lasten syntymää hehkuttivat "Oi ihanaa kun tulee lastenlapsia. me tullaan sitten hoitamaan niitä jotta saatte kahdenkeskistä aikaa." Ehkä siksi?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 12:06"]
"Ei halua maksaa" No siinä mielessä ei halua, että pitäisi siivota, laittaa ruuat
[/quote]
me ei enää mielellään pyydetä vanhempia paitsi heidän vastahankaisuutensa takia myös siksi, että heille tarvii passata kaikki valmiiksi ja hoitamisen jälkeen tarvii siivota niiden jäljet. Odotan, että itse uskaltaudun palkkaamaan jonkun ulkopuolisen avuksi, silloin ei ehkä tarvii siivota kuin ennen hoito?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="15.07.2013 klo 10:54"]
En mä tiedä onko useimmiten edes kysymys sen suuremmasta "hoitoavusta". Ennemminkin siitä, että isovanhemmat ylipäätänsä viettäisivät edes hetken aikaa lastenlastensa kanssa. Itse olin kotivuosinani tosi surullinen sitä, että olin aina leikkikentällä ainoa äiti joka oli siellä lasten kanssa aina. Muilla oli ainakin silloin tällöin joku isovanhemmista tunnin parin ajan, silkasta ilosta saada viettää aikaa lastenlastensa kanssa. Oi että mulla kävi kateeksi niitä lapsia ja säälin omiani kun heidän isovanhempiaan ei moinen kiinnostanut vaikka mahdollisuudet olisivat olleet jopa paremmat kuin näillä muilla isovanhemmilla (meidän vanhemmat eläkkeellä, hyväkuntoisia, leikkikentällä moni mummo oli ennen omaa työiltavuoroaan).
omat lapseni haluaisivat nähdä isovanhempiaan useammin, mutta kun vastakaikua ei ole :-(
[/quote]
Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Lapsenlapsen ja isovanhemman välille ei suomalaisten mielestä kehity kunnon sidettä kuin silloin, kun vanhemmat eivät ole paikalla.
Onko teillä töissä sama juttu eli voitte olla edes kohtuullinen kaveri vain niiden kanssa, joita tapaatte kahdestaan. Jos kahvipöydässä on isompi porukka, ei aitoa kanssakäymistä synny.
Jos olisin isovanhempi, kummastelisin sitä, että oma lapseni ei halua viettää kanssani hetkeäkään. Lapsenlapset kyllä annettaisiin viettämään aikaa kanssani, mutta aikuiskontakteja lapseni ei minulle sallisi.
[/quote]
noissa tapauksissa kylläkin se mummo/pappa oli lapsen kanssa leikkikentällä, jotta äiti sai tehdä rauhassa ruokaa, levätä tms. jos isovanhemmat ovat aamupäivästä 1h lasten kanssa leikkikentällä niin jäähän siitä vielä monta tuntia yhteistä aikaa koko suvun yhdessäoloon ja leikkikentällä olleet saavat valmista ruokaa pöytään. Näin ainakin kuvittelisin, en tiedä. No, kateellinen olen oka tapauksessa.
[/quote]
Ai ne on tunnin verran leikkikentällä? Luulisi, että sinä jaksaisit saman ajan, jäähän siitä sinulle ruuanlaittoon ja lepäämiseen vielä monta tuntia. Kumma juttu, että et koskaan kysellyt näiltä isovanhemmilta, että onko ne siellä vapaaehtoisesti ja että onko ne isovanhempia oikeastaan ollenkaan, vai maksullisesta mummopalvelusta. Sieltä meillä on hankittu leikittäjä.
Suomessa on yli 140 000 työtöntä nuorta. Heistä ei kukaan halua hoitaa lapsia! Vai onko niin, että heille ei kukaan halua maksaa.
Kun kohisette nuorten huonosta tilanteesta, kannattaa vilkaista peiliin. Siellä on potentiaalinen työnantaja, joka ei halua työllistää.