Punottava ihottuma kainalossa
Iik, kohta olisi ulkomaille lähtö ja kainaloon iski kamala ihottuma, aika tarkkarajainen ja vähän röhelmäinenkin, nyt olen sitä viikon hoitanut canestenilla ja alkaa vähän paranemaan, onko vinkkejä miten sen sais pois, koska ikävä uida tuollaisen kanssa :/ muutama viikko aikaisemmin ihottuma tuli toiseen kainaloon ja silloin käytin daktarin voidetta, tuntui paranevan sillä nopeampaa. Voiskohan hydrokortisonia laittaa kainaloon? Ikävää kun ei ole voinut dödöäkään käyttää!
Kommentit (27)
Voi olla punajäkälä. On yleinen, selvärajainen ja kutiava. Ei aiheudu mistään ulkoisesta, vaan on ihon autoimmuunireaktio. Tulee usein ihon vauriokohtiin, venymiin, hiertymiin, ruhjeisiin tms. Sienivoiteet eivät tehoa, mutta tehokas reseptillä saatava kortisoni kyllä. Mene ihotautilääkärille.
Daktariini voide on hyvä. Pese päivittäin.
Kiitos vastauksista. Olen käyttänyt nyt 9 vuorokautta daktacortia. Ihottumakohdasta on hilseily lähtenyt pois ja punakkuus lieventynyt reilusti, kutinaa tässä ei oikeastaan ole ollut ollenkaan. Lääkärin antaman hoito-ohjeen mukaan daktacort-voidetta on käytettävä 2 viikkoa ja jos ihottuma ole kadonnut niin sitten on otettava koepala. Apteekissa kun hain daktacortin niin farmaseutti sanoi että daktacortia yleensä käytetään vielä pari viikkoa sen jälkeen kun ihottumamuutos on kadonnut. Näin daktacort-lääkeohjeessakin sanotaan ja siinä sanotaan myös että pitäisi käyttää 4 viikkoa yhtäjaksoisesti. Tuntuu siltä että olen käyttänyt daktacortia turhaan jos käytän vain 2 viikkoa ja sitten lopetan käytön, jos lääkevoide ei oikeasti edes voi aina parantaa lääkärin toteamaa sieni-ihottumaa kahdessa viikossa. Vai onko niin että lääkevoiteen omaan ohjeeseen laitetaan varmuuden vuoksi ylipitkä hoitoaika ja lääkäri tietää tämän ja määrää siksi lyhyemmän hoitoajan. Koska miksi lääkäri määräisi lyhyemmän hoitoajan jos jo tietää ettei siinä ajassa kaikki sieni-ihottumat parane daktacortilla.
Kainaloni haisee ummehtuneelle vaatekaapille ja ruisleivälle samanaikaisesti.
Lopettakaa dödöt tarpeettomina ja haiskaa vähän ihmisille. Ja muuten maskit naamalle nyt,
Mullakin lääkäri totesi kesällä kainaloissa hiivasieni-infektion muun käynnin yhteydessä.
Lääkkeenä Pevisone-emulsio ja Daktarin-puuteri. Lähti muutamassa päivässä eikä ole uusinut.
Eli ihan omaa tyhmyyttäni ja saamattomuuttani kärsin pitkään kutinoista, kun hoito oli noin helppo.
Sienilääke ei minulla auttanut yhtään. Melkein tuntui, että vain pahensi.
Menin lääkäriin ja sain kortisonivoidetta. Sillä hävisi nopeasti. Minä saan helposti ihottumia milloin mistäkin, jopa stressistä tai nopeasta kuuman ja kylmän vaihtelusta. Useimmiten menee ohi itsestään, mutta tuo kainalo- ja nivusalueen ihottuma on hankala. En koskaan pese kainaloitani karheilla pesusienillä, se ärsyttää liikaa. Dödöjä en juurikaan käytä, mikä ei haittaa, koska mulla ei kainalot hikoile juuri ikinä. Varsinkaan ihottuman ollessa aktiivisena, en laita dödöä.
Koska kortisonivoide tehoaa, sen täytyy olla tulehdusperäistä tai allergiaa. Olen kerran nuorena saanut penisilliinistä niin kauhean ihottuman, että luulin kuolevani ja kai olisin kuollutkin, jos olisin jatkanut sen käyttämistä. Siitä alkoi ihottumakierre, joka tulee tosiaan milloin mistäkin. Esim. uudet rintaliivit, vaikka pesen ne ennen käyttöön ottoa, niin iho reagoi silti. Uusi sormus, eri sormessa kuin ennen, tuloksena ihottuma. Hyvin monet tavallisetkin lääkkeet ei käy. Onhan tämä vähän taiteilemista, mutta hengissä ollaan.