Punottava ihottuma kainalossa
Iik, kohta olisi ulkomaille lähtö ja kainaloon iski kamala ihottuma, aika tarkkarajainen ja vähän röhelmäinenkin, nyt olen sitä viikon hoitanut canestenilla ja alkaa vähän paranemaan, onko vinkkejä miten sen sais pois, koska ikävä uida tuollaisen kanssa :/ muutama viikko aikaisemmin ihottuma tuli toiseen kainaloon ja silloin käytin daktarin voidetta, tuntui paranevan sillä nopeampaa. Voiskohan hydrokortisonia laittaa kainaloon? Ikävää kun ei ole voinut dödöäkään käyttää!
Kommentit (27)
Ei oo koskaan aikaisemmin ollut tällaista ihottumaa, verensokereita olen seurannut, mutta toistaiseksi vielä normi rajoissa, joskus paastoarvo ollu vähän koholla.
Tuoksu+hiki+aurinko aiheuttanut ns. allergisen reaktion? Minulla on joskus ollut samanlaista. Kortisonivoide auttoi, ja tuoksun vaihto toiseen.
Mulla tuli kans toiseen kainaloon ihottumaa, mutta se johtui liian vahvasta dödöstä (apteekin).
On tullut varmaan siitä, kun on laittanut "likaiselle" iholle.
Olen laittanut bebanthenia ja vaihtanut dödöä, niin on helpottanut.
Mikähän siellä kainaloissa jyllää.. molemmat voiteet mitä olet käyttänyt hoitaa muistaakseni pääasiassa erilaisia hiiva- ja ihosieniä, ettei olisi sellainen kyseessä, jos daktarin nopeasti auttaa? Kun ei oikein pelkälle dödölle reagoinnilta kuulosta.Toki voinut sillä alkaa ja jos kainalot ovat kovasti hikoilleet ja hautuneet, niin voivat tulehtua ja pöpö villiintyä. Kun ulkomaille olet lähdössä, niin järkevin on ottaa hoito-ohje lääkäriltä ja hoitaa vaiva ennen reissua kuntoon. Ja tulehtuneelle iholle ei parane antaa aurinkoa, eikä kyllä voi uidakaan, ettei mene rikkiäisestä ihosta vielä muita pöpöjä/kainaloiden iho pigmentoidu. Ja käytetty dödö kannattaa varulta heittää roskiin.
Olethan pessyt kainalosi kunnolla, eli ettei vanha dödö jää kainaloon?
Kunnon Rexona palasaippua ja pitkä vaahdotus. Sitten kortisonivoide ja vauvapuuteri. Elä laita nyt dödöä muutamaan vrk.
Ihan yleinen vaiva, joskus vaan kainalot ärtyy, kun hikoo ja ei ole kunnolla pessy.
Mulla oli pari vuotta sitten ihan järkyttävät ihottumat molemmissa kainaloissa. Lääkäri määräsi Elocon 0,1%-voidetta. Ihottuma parani nopeasti tällä. Voidetta ei kyllä taida saada ilman reseptiä :(
Olen nyt pessyt aamuin illoin kainalot acon intiimisaippualla ja kuivannut hyvin, sekä laittanut sienivoidetta, dödöä en ole voinut käyttää yli viikkoon. Jospa sitä kuitenkin varais ajan lääkäriin niin sais hoidettua vaivan pois ennen reissua. Pyyhkeet olev vaihtanut joka käytön jälkeen!
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 22:35"]
Mulla oli pari vuotta sitten ihan järkyttävät ihottumat molemmissa kainaloissa. Lääkäri määräsi Elocon 0,1%-voidetta. Ihottuma parani nopeasti tällä. Voidetta ei kyllä taida saada ilman reseptiä :(
[/quote]
Elocon -valmistetta käytetään tulehduksellisten ja allergisten ihosairauksien paikalliseen hoitoon. Elocon
voidetta suositellaan kuivien ja hilseilevien ihottumien hoitoon, liuos iholle sopii päänahan ja ihokarvojen
peittämien alueiden hoitoon ja emulsiovoide muihin tilanteisiin.
Ihmiset ei usein ymmärrä, että jos iho on rikki, on tulehduksia tai haavoja/hiertymiä, niin silloin ei voi uida. Eli kannattaa etenkin reissussa olla tarkkana, ettei iho lämpimässä rikkoonnu esim sandaaleissa tai pala auringossa.
Juu ja jos sieni-infektio todetaan, niin pyyhkeet pitää pestä vähintään 60 asteessa, silloin sieni kuolee niistä :)
Juuri tämän takia haluankin saada kainalot kuntoon ennen reissua, koska loma on pilalla jos ei voi uida! Varaan huomenna ajan lääkäriin, toivottavasti paranee kolmessa viikossa kokonaan!
Kokeiles sibicortia. Minulla se auttoi ihan muutamassa päivässä kainaloiden ihottumaan (joka oli tullut dödöstä).
Vastaus tulee nyt jälkijunassa, mutta tiedoksi muillekin, jotka kenties tälle palstalle eksyvät:
Kainaloihottumassa on monesti kyse sieni-infektiosta eli hiivasta. Lääkärit ovat antamassa aina antibiootteja kyseiseen vaivaan, mutta itselläni sain hoidettua pahaksi tulehtuneen kainaloihottuman kotikonstein. Tässä vinkkini:
1. Ota maitohappobakteereita päivittäin (pienentää hiivaa)
2. Pese ihottumakainalo muutaman kerran päivässä hajustamattomalla saippualla (vie pöpöt pois)
3. Sekoita aitoa karkeaa merisuolaa veteen; ruokalusikka puoleen desiin eli ihan reippaasti. Sivele ihottuma-alue tällä nesteellä. Se kirvelee, mutta desinfioi kainalon. Anna suolaveden kuivua ihottuman pintaan.
4. Sivele piimää tai luonnonjogurttia ihottuma-alueelle ja vähän reunojen yli. (Estää hiivan eli sienen muodostumisen ja antaa miellyttävän kalvon, kirvely lakkaa ja iho pysyy kosteana.) Piimä tai luonnonjogurtti tepsii muuten alapäänkin hiivaongelmiin! (Voi laittaa tamponilla sisään - kuulostaa hurjalta, mutta kokeiltu on ja on tepsinyt!)
5. Anna kotona ollessasi kainalon hengittää mahdollisimman paljon eli paita pois tai pelkkä toppi päälle.
Vaikuttaako tämä millätavoin leikkausaikoihin. Mulla on molemmat kainalot punaisina ja kutiavia. Pitäisi tulla polven tekonivelleikkaukseen uusiminen. Sääriluu oli murtunut ja irronnut tekonivelestä, josta oli myös irronnut joku osa. Nyt on lonkkakin kipeytynyt . Onko olemassa tekoniveliä eri kokoja ja titaania? Mulle on tullut allergioita yksi toisensa jälkeen. Niin, tässä tuli jo siirto, koska mulla oli alkukesästä ruusu k.o.jalassa. Kolmen viikon antibioottikuuri siirtyi koko jutsku kolmella kuukaudella. Apuva, jos tämäkin kainaloihin saatu 10 päivän kuuri tekee saman, niin mie romahan. Hoitoina on kokeiltu kaikenlaisia rasvoja, talkkeja, puutereita ja nyt lampaan villaa. Peloittaa jo itse leikkaus sinänsä, että en tiedä miten tässä käy. Place, anna neuvoja jos voit!!!
Apteekista ilman reseptiä doktocortia, jos se ei auta sit lääkäriin.
Hiivaihottuma. Apteekista siihen ilman reseptiä rasva. Lähtee päivässä pois.
Kainalossa leikkausarven kohdalle muodostuneeseen punakkaan hilseilevään sieni-ihottumaan lääkäri määräsi daktacort-voidetta. Lääkäri sanoi että jos ei kahdessa viikossa ole parantunut niin sitten pitää ottaa koepala. Tarkoittaako koepala sieniviljelyä jolla varmistetaan mikä sienityyppi ihottumassa on? Jos siis sieni-infektioita on monenlaisia.
Ei kai sulla ole diabetes, jos saat hiivaa kainaloihin? En tiedä nopeampaa keinoa ihottuman parantamiseen kuin sienilääkevoide.