Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäiskö läskit lapset ottaa huostaan?

Vierailija
14.07.2013 |

Ruotsissa ja Englannissa lasten ylipaino on huostaanottoperuste. Suomessa velvollisuus huostaanottoon tulee silloin, kun puutteet lapsen huolenpidossa uhkaavat vaarantaa lapsen terveyden. Jopa haastatellun ylitarkastajan mukaan lihavuus voi uhata lapsen terveyttä ja kehitystä, mutta sillä syyllä Suomessa ei ole huostaanotettu yhtäkään lasta.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288582190603.html

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 15:16"]

Miksi tuossa I-S:n ketjussakin ollaan sitäö mieltä, että vanhemmat syöttävät lapsilleen eineksiä, hampurilaisia, ranskalaisia jne ja niillä ne lihoo?

Itse olen syntynyt 60-luvulla. Meillä ei ollut koskaan eineksiä, hampurilaisen söin ekan kerran 18-vuotiaana, ranskalaisia maistoin 20-vuotiaana. Silti olin ylipainoinen. Meillä tehtiin kaikki ruoka itse, tosin voita ja kermaa säästämättä. Leipä oli itse leivottua ruisleipää. Eli lihoin kotiruualla. Varmaan annokset olivat ylisuuria.

[/quote]

Ei kotiruoka tarkoita vielä, että se olisi terveellistä tai sen avulla pysyisi laihana. Meilläkin leivottiin kaikki leivät itse ja en ihmettele yhtään, että niiden takia tuli kiloja. Leipää oli aina ja paljon, ja sitä myös syötiin paljon. Vanhempana olen katsellut niitä reseptejä ja todennut vielä, että ei nää taida olla ihan vähäkalorisimmasta päästä nää meidän sukureseptit.

Vierailija
42/47 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 15:16"]

Miksi tuossa I-S:n ketjussakin ollaan sitäö mieltä, että vanhemmat syöttävät lapsilleen eineksiä, hampurilaisia, ranskalaisia jne ja niillä ne lihoo?

Itse olen syntynyt 60-luvulla. Meillä ei ollut koskaan eineksiä, hampurilaisen söin ekan kerran 18-vuotiaana, ranskalaisia maistoin 20-vuotiaana. Silti olin ylipainoinen. Meillä tehtiin kaikki ruoka itse, tosin voita ja kermaa säästämättä. Leipä oli itse leivottua ruisleipää. Eli lihoin kotiruualla. Varmaan annokset olivat ylisuuria.

[/quote]

Juurihan mainitsit voin ja kerman. Ja mahdollisesti suuret annoskoot. Ei siihen lihomiseen tietenkään eineksiä välttämättä tarvita.

Sitenkin lihoo, että syö pelkkiä porkkanoita, mutta juo korillisen kaljaa päivässä. Ovatko ihmiset aidosti näin yksinkertaisia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei nyt huostaanottaa, mutta kyllä siinä tukitoimet olisivat tarpeen koska onhan tuo aivan järkyttävä karhunpalvelus lapselle, ettei saa todennäköisesti koko elämänsä aikana kokea mitä on olla normaalipainossa.

Vierailija
44/47 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitäisi ottaa huostaan,

Vierailija
45/47 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen huolenpitoon kuuluu terveelliset elämänätavat ylipäätään. Ravinto, liikunta, mielekäs tekeminen, turvalliset vanhemmat, jotka viettävät aikaa lastensa kanssa.

Asiat ovat pahasti sivuraiteilla ja kertovat kokonaistilanteesta kaiken oleellisen, jos lapsi on liikalihava. Näin yksinkertaista se on. 

Vierailija
46/47 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain on kyllä pielessä vanhemmissa, jos antavat lapsen syödä mitä tykkää, vaikka tämä olisi lihava. ...tai jos lapsi ei saa syödäkseen muuta kuin prosessoitua pikaruokaa ja valmisaterioida yms. silloin kyllä uskon, että myös muilla osa-alueilla tapahtuu läiminlyötejä. jokainen lapsi ansaitsee terveelliset elämäntavat!

Vierailija
47/47 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi olla viimeisenä keinona, lihoittamista ei nähdä pahana, mutta usein vahemmilta on elämän hallinta kadoksissa.