Mikä uutinen sai Sinut pelokkaaksi pitkäksi aikaa?
Muistan, kun vuonna 2005 kuulin ensi kertaa Mayojen maailmanlopusta, joka olisi ajoittunut viime vuoden joulukuuhun. Menetin moneksi yöksi yöunet, kun mietin että miten käytän jäljelläolevat vuodet jne.
Kommentit (14)
Ap oot kyllä hassu.
Mä muistan aikoinaan lukeneeni siitä, miten Auerien taloon oli tullut sisään joku mies vain tosta vaan ja tappanut sen perheen isän. Sen jälkeen tää tappaja oli kadonnut kuin tuhka tuuleen.
Kyllä sai vähäksi aikaa ahdistumaan. Mietin, että miten on mahdollista, että tollasta tapahtuu. Et joku vaan tulee sisälle yhtäkkiä.
No enpä olisi uskonut, että mistä se oikea murhaaja sitten lopulta löytyikin.
Jokelan koulusurmat vuonna 2007. Olin itse lukion vikalla sinä vuonna ja tuo uutinen kosketti tosi paljon. Olin surullinen, että asiat meni siihen pisteeseen, että nuori mies päätyi murhaamaan opiskelutovereitaan ja itsensä. Lueskelin Auvisen netissä julkaisemia kirjoituksia ja tuntui niin pahalta, ettei hän saanut apua. Tietysti olin surullinen myös uhrien ja omaisten puolesta.
En muista pelkäsinkö varsinaisesti, mutta mulla oli pitkään paha olo sen takia, että tuollaista voi edes tapahtua Suomessa.
Mä olen ihan pienestä asti ollut tosi pelokas ja arka ihminen. Muistan kun tuolloin ilmestyi Hullu Hullu maailma tms. lehti. Ihan huuhaa lehti näin aikuisena ajateltuna mutta lapsena se kiinnosti ja pelotti (luin kaupassa).
Joskus -95 siinä lehdessä oli maailmanlopusta jonka piti tulla ensin -98 ja sitten 2000. Minä raukkaparka olen ne vuodet elänyt kauheassa paniikissa enkä uskaltanut koskaan puhua pelosta kellekään.
Näin vanhemmiten olen edelleen yhtä vainoharhainen mutta toisaalta osaan käsitellä uutisia ja artikkeleita eri tavalla. Viimeisin uutinen oli muistaakseni juuri tuo Mayojen ennustama maailmanloppu, joka sai lievän paniikin ja kauhun kuristamaan kurkkua.
Nyt olen taas pystynyt rentoutumaan asian tiimoilta =)
Kaikki uutiset mitkä liittyvät Talvivaaran kaivokseen ovat kyllä oikeasti pelottavia. Kohta puhtaasta luonnostaan tunnettu Suomi on muisto vain:(
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 23:28"]
Mä olen ihan pienestä asti ollut tosi pelokas ja arka ihminen. Muistan kun tuolloin ilmestyi Hullu Hullu maailma tms. lehti. Ihan huuhaa lehti näin aikuisena ajateltuna mutta lapsena se kiinnosti ja pelotti (luin kaupassa).
Joskus -95 siinä lehdessä oli maailmanlopusta jonka piti tulla ensin -98 ja sitten 2000. Minä raukkaparka olen ne vuodet elänyt kauheassa paniikissa enkä uskaltanut koskaan puhua pelosta kellekään.
Näin vanhemmiten olen edelleen yhtä vainoharhainen mutta toisaalta osaan käsitellä uutisia ja artikkeleita eri tavalla. Viimeisin uutinen oli muistaakseni juuri tuo Mayojen ennustama maailmanloppu, joka sai lievän paniikin ja kauhun kuristamaan kurkkua.
[/quote]Miten joku maailmanloppu voi saada noin ahdistuneeksi? Ymmärrätkö sä miten epätodennäköistä se ois? Ja silloinhan kuolisi kaikki? Mitään ei jäisi jäljelle.
Ja kuolethan sinäkin joku päivä kuitenkin. Eikö se pelota? Tai esim. liikenneonnettomuudeet?
Tämä oli täällä linkitettynä, pisti kyllä miettimään:
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 23:46"]
http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=3&id=3576
[/quote]Voitko referoida jutun. En viitsisi avata linkkiä jus nyt.
Koulusurmat on kyllä pysähdyttäneet, koska silloinen mieheni uhkasi itse tekevänsä noita julmia tekoja. Se pelästytti niin, että kävin juttelemassa ammattilaisille ahdistuksestani.
Toi Nuuksion sieppaus pelottaa. Että ihan joku Av-mamma on siepattu. Mihin tää maailma on menossa?
Mietin Nuuksion sieppaajan motiivia ja sitä mitä ois tapahtunut jos nainen ei olisi päässyt pakenemaan autosta.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 23:37"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 23:28"]
[/quote]Miten joku maailmanloppu voi saada noin ahdistuneeksi? Ymmärrätkö sä miten epätodennäköistä se ois? Ja silloinhan kuolisi kaikki? Mitään ei jäisi jäljelle.
Ja kuolethan sinäkin joku päivä kuitenkin. Eikö se pelota? Tai esim. liikenneonnettomuudeet?
[/quote]
Juu, olen hyvin tietoinen asiasta. Minulle kuolema ylipäänsä on yksi ahdistuksen asia. Se on aina ollut, vaikka tiedän, että jokainen meistä kohtaa sen jossakin vaiheessa. tietysti mitä myöhemmin, sen parempi. Kait tätä kutsutaan ihan kuolemanpeloksi. Nyt lasten myötä se on vain pahentunut.
Kun muutoinkin olen tällainen arka ja vainoharhainen niin lähes jokainen vähän katastrofia ennustava (tai edes siihen viittaava) uutinen saa pelkäämään :(
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 23:47"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 23:46"]
http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=3&id=3576
[/quote]Voitko referoida jutun. En viitsisi avata linkkiä jus nyt.
[/quote]
Reaktori n:o 4 – Ihmiskunnan aikapommi: Tulevaisuutemme on ruhjoutuneiden tukipilareiden varassa
Järkyttävä tosiasia näyttää olevan, että pohjoisen pallonpuoliskon elämä on vaarassa tuhoutua minä hetkenä tahansa. Ydinvoima-alan asiantuntijat antavat pelottavan yksimielisiä varoituksia siitä, että koko ihmiskunnan tulevaisuus on vaakalaudalla ja vakavimana uhkana ovat Fukushimassa tuhoutuneet ydinlaitokset sekä erityisesti sortumisvaarassa oleva reaktori no. 4.
Maanjäristyksissä, tsunamissa ja voimakkaassa räjähdyksessä pahoin vaurioitunut nelosreaktorin rakennus sekä sen sisältämät 10 893 käytettyä polttoainesauvaa vuotavassa jäähdytysaltaassa muodostavat ihmiskunnalle vertaansa vailla olevan vaaratekijän. Pohjoisen pallonpuoliskon ja koko ihmiskunnan tulevaisuus on siis vain muutamien ruhjoutuneiden tukipilarien varassa. Vaurioituneiden rakenteiden ei uskota kestävän enää ainuttakaan voimakasta maanjäristystä.
Niin hurjalta kuin se kuulostaa, asiantuntijat ovat paljastaneet Fukushiman aikapommin karmivan todellisuuden: Reaktorihalli no. 4:n sortuessa ja sen huippuvaarallisia käytettyjä polttoainetankoja sisältävien altaiden luhistuessa ja uraanin syttyessä tuleen ilmakehään nousisi arviolta 800 ydinpommia vastaava määrä radioaktiivisia aineita. Asiantuntijoiden arviot vaarallisen Cesium-137 -päästöjen suurudesta vaihtelevat. Alhaisimpien arvioiden mukaan päästöt olisivat noin 10 kertaa Tsernobyliä suuremmat ja korkeimpien arvioiden mukaan jopa 80 kertaa Tsernobylin päästöjen suuruiset.
Uhkakuva ja annettu varoitus on siis kerrassaan mykistävä: Mikäli kuulet jonain päivänä uutisista reaktorin no. 4 sortuneen, vaikkapa yhdessä päivittäisistä maanjäristyksistä, sinulla ja läheisilläsi Suomessa on aikaa noin kaksi viikkoa pohjoisen pallonpuoliskon ilmakehän suihkuvirtausten johdosta paeta maan alle suojaan tai siirtyä eteläiselle pallonpuoliskolle. Perheensä aikovat evakuoida myös nämä varoitukset antaneet asiantuntijat.
Ei uutinen, mutta tilini saldo ja odottavien laskujen määrä ovat saaneet monta huonosti nukuttua yötä ja vakavaa päivää aikaan.