Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rooma, Vatikaani, kokemuksia?

Vierailija
14.07.2013 |

Ollaan lähdössä syksymmällä pitkäksi viikonlopuksi Roomaan miehen kanssa, ja kaipaisin vinkkejä! Mitä kannattaa tehdä, mihin mennä, mitä välttää jne.?

Lisäksi, osaisiko joku sanoa Vatikaanista ja Pietarinkirkosta, onko Vatikaanin museo käymisen arvoinen paikka? Itse olen ollut Roomassa kerran aiemmin, ja silloin olin opastetulla kierroksella Vatikaanissa ja näin siis mm. Sikstiiniläiskappelin ja kiipesin Pietarinkirkon kupoliin, mutta tästä on aikaa, enkä oikein muista yksityiskohtia... Mies haluaa totta kai nähdä Pietarinkirkon ja käydä siinä aukiolla, mutta ei välttämättä ole kiinnostunut museosta. Eli mietin tässä kannattaako sijoittaa 60 euroa Vatikaanin museolippuihin, pääseehän siihen aukiolle ihan vapaasti ja jonottamatta museon kautta?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatikaanin museo maksaa 16 euroa/henkilö (päivitetty tieto) ja on kyllä rahansa arvoinen. Kävimme miehen kanssa kaksi vuotta sitten ja menisin uudestaankin.

Vierailija
22/33 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin Roomassa neljä vuotta sitten miehen kanssa kahdestaan. Ihanaa oli. Kesä ja lämmin, käytiin kaikki klassikkonähtävyydet: Pietarin kirkko, Vatikaanin museo (?) Colosseum sitten osallistuttiin linja-autolla opastettuun kierrokseen, joka sekin oli kiva kun istuttiin kaksikerroksisen bussin toisessa kerroksessa, siinä ei siis ollut kattoa ja opastus tuli korviin. En muista mitään hintoja, mutta suosittelen kaikin puolin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villa Borghesessa käydään varmaan, no ainakin puistossa. Kamala valinnanvaikeus kun vain viisi päivää aikaa ja niin paljon näkemistä!

Vatikaania vielä puntaroimme, mietin että jos ottaisi opastetun kierroksen niin saisi tiiviin infopläjäyksen ja aikaa ei kuluisi toisaalta kin kolmisen tuntia. Hintakaan ei ollut paha, 35 euroa opiskelijalta (meillä on molemmilla vielä opiskelijakortit voimassa syksyllä), pitää vain selvittää kelpaako suomalainen opiskelijakortti siellä. Toisaalta tuo 16 euron pääsymaksu ei ole paha jos sinne yksin menisi, kiitos vinkistä. Aiemmin tsekkasin vatikaanilippujatickitaly.comista, ja sitä kautta lipuille tuli hintaa se noin 30e/kpl.

ap

Vierailija
24/33 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pantheon on ilmainen ja näkemisen arvoinen kuten myös trevin lähde.  Me käytiin pietarin aukiolla ja kirkossa sekä museossa. Hintaa oli mun muistin mukaan alle 20 €. Kirkko oli ainakin meidän käydessä ilmainen myöskin. Kortit lähetettiin vatikaanista niin saatiin sen leima niihin, pietarinaukiolla on pieni posti. 

Mun mielestä colosseum oli kyllä näkemisen arvoinen kun jaksaa hiukan historiaan tutustua ja käyttää mielikuvitusta. Onhan se jo paljon rapistunut. Espanjalaiset portaat ei taas tehneet vaikutusta ollenkaan. Olimme siellä melkein kaksi viikkoa ja seuravaan kertaan jäi vielä vaikka kuinka nähtävää. 

Ai niin hauska oli myös bocca della Verita eli totuuden suu. Muistaakseni myös ilmainen. Kuulemma puraisee valehtelijan kättä ;)

Vierailija
25/33 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä vinkkejää Roomaan löytyy Tripsteristä:

www.tripsteri.fi/rooma/

Vierailija
26/33 |
22.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rooman yöelämä on kyllä oikeasti todella vilkas ja monipuolinen, pitää vain tietää minne mennä ja milloin!

Täältä löydät hyviä vinkkejä Rooman yöelämään:

http://www.tripsteri.fi/rooma/rooman-yoelama/

Vierailija
27/33 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä rakastuin espanjalaisiin portaihin, en tiedä miksi, tunnelma siellä oli vaan jotenkin niin hieno. Colosseum oli jotenkin pettymys, pienempi kuin olin ajatellut. Meillä ei ollut opasta, joten siitä ei ehkä siksi saanut juuri mitään irti.

saa irti kun tutustuu jo kotimaassa kirjan kanssa ja ottaa mukaan . Itse saan paljon enemmän irti mitä jos matka opas kertoo. Oon ollut yksin ja sain paljon matkasta irti ja lähden taas tänä vuonna.

Vierailija
28/33 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trasteveren kaupunginosa.. Kaunista ja romanttista..

Vierailija
29/33 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
30/33 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 13:44"]

Katsoitteko "Huijareitten kaupunki" -dokumenttia?

Pietarinkirkon aukiolla päivystäville "osta minulta pääset jonon ohi -lippu" tyypeille ei kannata edes puhua.

[/quote]

Eipä tullut katsottua, koska on tullut? 

Mutta keväällä oltiin Roomassa ja todettiin oikein omin silmin että huijareita on paikka täynnä, valitettavasti. Jo taksin hinnassa lentokentältä hotellille yritettiin rankasti kusettaa. Pelkistä kahveista voidaan turistilta pyytää järjettömiä hintoja tyyliin 50 euroa kun viereisessä pöydässä oleva ilmeisesti paikallinen maksaa kahvistaan pari euroa. Yhdessä paikassa kattausmaksu oli enemmän kuin meidän 4 hengen koko aterian hinta... Ja ruokakin oli aika huonoa niissä turistikohteiden lähellä olevissa paikoissa, ei sitä mitä Italiassa odottaisi saavansa.

Italiassa kahvi hinnoitellaan sen mukaan, juoko sen nopeasti seisten tiskillä (al banco) vai hitaasti pöydässä istuen ja pöytään tarjoitluna  (al tavolo). Eli istumisesta, ajan kuluttamisesta siellä kahvilassa ja palvelusta maksetaan.

Vierailija
31/33 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kotona vielä halua päättää minä päivänä suuntaa museoihin, voi lipun ostaa yhtä hyvin perillä hotellin netissä - https://tiqets.tp.st/GXF7Nqib jos siinä ei ole printteriä niin kyllä se respa sen tulostaa -- näin me olemme tehneet. Yleensä lipussa oleva aika on aika sitova - ja museoiden siäänkäynti on aikalailla sivussa oikealla Pietarinkirkon aukiosta eli siinäkin menee tovi kääävellessä. Suosittelen ehdottomasti ensin museoita, sitten saa vapaasti käyttää aikaa sekä kirkon että kupolissa pällistelyyn - ja jos kupolissa on ruuhkaa, ei sieltä yx kax alas pääse ehtiäkseen museoon. Suosittelen muutenkin hakeutumaan kattotasojen yläpuolelle katselemaan Roomaa ylävinkkelistä, muutamilla hotelleilla on kivoja kaikelle kansalle avoimia drinkkibaareja katoillaan ja mm St Angelon katolta on komeat maisemat Tiberille. Jos on aikaa vaikka Trasteveressä huuhaillessa, siitä kipuaa aika nopsaan Gianicololle, josta katsottuna Rooma lepää jalkojen juuressa.

Vierailija
32/33 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikstiiniläiskappeli on maailman huimaavinpia kokemuksia, jos on sivistystä. 

Vierailija
33/33 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole. Kateellinen ihmisille jotka kokevat Roman ensimmäistä kertaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan