Rooma, Vatikaani, kokemuksia?
Ollaan lähdössä syksymmällä pitkäksi viikonlopuksi Roomaan miehen kanssa, ja kaipaisin vinkkejä! Mitä kannattaa tehdä, mihin mennä, mitä välttää jne.?
Lisäksi, osaisiko joku sanoa Vatikaanista ja Pietarinkirkosta, onko Vatikaanin museo käymisen arvoinen paikka? Itse olen ollut Roomassa kerran aiemmin, ja silloin olin opastetulla kierroksella Vatikaanissa ja näin siis mm. Sikstiiniläiskappelin ja kiipesin Pietarinkirkon kupoliin, mutta tästä on aikaa, enkä oikein muista yksityiskohtia... Mies haluaa totta kai nähdä Pietarinkirkon ja käydä siinä aukiolla, mutta ei välttämättä ole kiinnostunut museosta. Eli mietin tässä kannattaako sijoittaa 60 euroa Vatikaanin museolippuihin, pääseehän siihen aukiolle ihan vapaasti ja jonottamatta museon kautta?
Kommentit (33)
Onpas siellä ollut ruuhkaisaa? Olin Roomassa kuukauden marras-joulukuun taitteessa eikä silloin ollut jonoja missään. Paitsi Pietarinkirkon 1. adventin messuun sai mennä tosi ajoissa.
Minkä hintainen tuo Relais Frattina oli?
Ei kelpaa suomalainen opiskelijakortti, pitää olla kansainvälinen versio.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 12:13"]
[/quote]
Mistä ja koska tämä tieto? Näitä opastuksia katsoin, ja siellä puhutaan vaan opiskelijakortista:http://www.italywithus.com/daily-vip-8am-vatican-tours.php Onkohan sama käytäntö kaikilla?
Katsoitteko "Huijareitten kaupunki" -dokumenttia?
Pietarinkirkon aukiolla päivystäville "osta minulta pääset jonon ohi -lippu" tyypeille ei kannata edes puhua.
Kannattaa tarjota suomalaista opiskelijakorttia. Itse sain Colosseumilta alennusta eurooppalaisella kelakortilla, kun kansainvälinen opiskelijakorttini oli jäänyt hotellille =D..
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 13:29"]
[/quote]
Mistä ja koska tämä tieto? Näitä opastuksia katsoin, ja siellä puhutaan vaan opiskelijakortista:http://www.italywithus.com/daily-vip-8am-vatican-tours.php Onkohan sama käytäntö kaikilla?
[/quote]
Vastaanpa nyt itselleni, eli laitoin sähköpostia tuohon yllämainittuun firmaan ja vastasivatkin näin nopeasti! Eli kuulemma suomalainen opiskelijakorttikin käy jos siinä näkyy syntymäaika, Italiassa saa opiskelija-alennuksen vain alle 26-vuotiaat.
Jos menette Vatikaaniin, niin muistakaa pukeutua mahdollisimman konservatiivisesti. Itse jonotin noin tunnin Pietarinkirkkoon ja jouduin ovelta käännytetyksi, sillä hameeni oli liian lyhyt (polvipituinen). Olkapäät ja polvet piiloon, vaikka huivilla.
Domus Aurea on ehdottomasti lempikohteitani Roomassa. Maan alta löytynyt keisarienaikainen palatsi. Ottakaa nauhoitettu opastus, jota voi kuunnella omaan tahtiin.
Trastevere on tunnelmallinen kävelykohde illalla.
Santa Maria Sopra Minervan kirkko ja etenkin sen alla oleva Minervan temppeli on jännittävä kohde.
Gianicolon kukkula ja pistäytyminen siellä sijaitsevassa Suomen Rooman-instituutissa Villa Lantessa. Tämä sopii hyvin Vatikaani-päivän yhteyteen.
Välttäkää turistikohteiden vieressä olevia ravintoloita, joiden hintalaatusuhde ala-arvoinen. Etsikää paikallisten suosimia ruokapaikkoja sivukaduilta.
Jos haluatte tehdä yhden retken Rooman ulkopuolelle, niin joko Ostia Antica rannikolla päin tai Tivoli vuoristossa.
[/quote]
Kuule, italialaisten kanssa pitää osata vähän neuvotella. Kaikki käy, kun alkaa sovitella asioita.
Kierrettiin kaikki tyypilliset nähtävyydet. Minäkin tykkäsin kovasti espanjalaisista portaista. Colosseum oli minusta hieno, mutta Romuluksen ja Remuksen susipatsas jotenkin yllättävän pieni. Vähän samanlainen pettymys kuin Mona Lisa Louvressa. Ne jotenkin kuvittelee suuremmiksi. Reissun ainoat taskuvarkaat oli Pietarinkirkossa, onneksi säilytän rahojani ja arvokamojani aina kaulapussissa paidan alla, vaikka naru katkaistaisiin niin pussi jää paidan sisään.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 13:44"]
Katsoitteko "Huijareitten kaupunki" -dokumenttia?
Pietarinkirkon aukiolla päivystäville "osta minulta pääset jonon ohi -lippu" tyypeille ei kannata edes puhua.
[/quote]
Eipä tullut katsottua, koska on tullut?
Mutta keväällä oltiin Roomassa ja todettiin oikein omin silmin että huijareita on paikka täynnä, valitettavasti. Jo taksin hinnassa lentokentältä hotellille yritettiin rankasti kusettaa. Pelkistä kahveista voidaan turistilta pyytää järjettömiä hintoja tyyliin 50 euroa kun viereisessä pöydässä oleva ilmeisesti paikallinen maksaa kahvistaan pari euroa. Yhdessä paikassa kattausmaksu oli enemmän kuin meidän 4 hengen koko aterian hinta... Ja ruokakin oli aika huonoa niissä turistikohteiden lähellä olevissa paikoissa, ei sitä mitä Italiassa odottaisi saavansa.
Suuri kiitos näistä vinkeistä!
Itse olen siis jo Roomassa kerran käynyt, tosin kauan sitten, mutta silloin kaikki meni hyvin joten toivottavasti nytkin :) Tarkuvarkaita en kohdannut enkä järjettömiä kiskurihintoja, mutta totta kai täytyy pitää silmänsä auki. Ja siksi tosiaan kyselen vinkkejä näin hyvissä ajoin, jotta löytyisi kivoja,ei turistirysä-kohteita. Ravintoloihin täytyy vielä lähempänä tutustua tarkemmin, jotta löytyy mukavia paikkoja ja ei eksytä niihin kalliisiin turistipaikkoihin.
Yksi päiväretki tehdään johonkin lähistölle, ja vaihtoehtoina on juurikin nuo Ostia Antica tai Tivoli. Olisiko 17:lla antaa lisää tietoja noista paikoista? Nettisivujen perusteella kumpikin näyttää tosi kiinnostavalta ja kivalta paikalta, valinnanvaikeus todellakin! Ajattelimme myös, että jos on tosi kuuma (alkusyksystä kun menemme) saattaisimme käydä myös rannalla eli Lido Ostiassa, onko jollain siitä kokemuksia?
Hyviä vinkkejä täällä, kiitos! :)
t. ap
17 jatkaa...
Junamatkalla Tivoliin on hienot maisemat. Itse kaupunki on pieni ja kiva, kohteena noista kahdesta monipuolisempi, kun on sekä Hadrianuksen huvila, että Villa d'Este. Teinä valitsisin ehkä sen.
Jos taas olette hyvin, hyvin kiinnostuneita antiikin Roomasta, sitten Ostia Antica. Se on vähemmän turistirysä kuin Pompeiji. Meillä oli siellä suomalainen arkeologi oppaana, en kyllä osaa sanoa, mitä siitä saa irti ilman asiantuntijaa...
.
No siihen aukiollehan pääsee ihan vapaasti ja jonottamatta ihan kadulta. Jonot on vasta aukiolta Pietarinkkirkkoon siirtyessä, kun sinne pitää mennä turvatarkastuksen kautta.
Se, onko museo hintansa arvoinen riipuu tietysti siitä, mitä haluat kokea. Js tykkkäät museoista, se on upea. Jos taas mieluummin koet atmosfääriä ja katselet ihmisiä katuvilinässä, se on rahan hukkaa. Ja lisäksi museoihin pystyy tutustumaan vain määrättyyn määrään kerrallaan, sitten tulee liikatarjonta, jonka jälkeen ei enää pysty pmaksumaan asioita, vaan kaikki menee sekaisin. Mä olen itse historiantutkija ammatiltani, mutta en mä millään matkalla kaikissa tarjolla olevissa museoissa käy (Ja jotkut museot on tietty luvattoman huonoja, mutta Vatikaanin ei ole)
Kiitos vastauksesta! Näin ajattelinkin että pakkohan sinne aukiolle on päästä ihan ilman museolippujakin :)
Saattaa olla, että jätetään Vatikaanin museo kuitenkin väliin. Ollaan kyllä molemmat kiinnostuttu historiasta sekä museoista noin yleisesti, mutta Roomassa Vatikaani ei ole meille ykköskohde joten varmaan keskitytään siellä sitten vaan atmosfääriin :)
Lisää vinkkejä voi kertoa, ruokapaikkoja tai ihan mitä vaan!
Me käytiin taidemuseossa Villa Borghese (tai jotain sinne päin, en tarkkaa nimeä muista). Jestas, millaisia taideaarteita sinne oli kasattu! Puistokin oli todella kaunis.
Rooma on kyllä kiva kaupunki, kun se on sen verran tiivis, että sen jaksaa kävellä joka suuntaan. Melkein joka nurkan takana oli jotain 2000 vuotta vanhaa.
Mä rakastuin espanjalaisiin portaihin, en tiedä miksi, tunnelma siellä oli vaan jotenkin niin hieno. Colosseum oli jotenkin pettymys, pienempi kuin olin ajatellut. Meillä ei ollut opasta, joten siitä ei ehkä siksi saanut juuri mitään irti.
Olimme pari kuukautta sitten mieheni kanssa kaksin Roomassa. Mieheni oli siellä käynyt, joten osasi kertoa mitä kannattaa ja mitä ei. Hänenkin käynnistään oli tosin jo kulunut 20 -25 vuotta.
Kävimme TIETENKIN Vatikaanissa, museossa ja kapusimme ylös Pietarinkirkon kupoliin. Asuimme lähellä Trevia ja Espanjalaisia portaita, joten näimme ne useaan kertaan. Pantheon oli myös ihan lähellä meitä, joten sielläkin kävimme. Hieno paikka.
Colosseum oli upea kokemus. Jonot olivat kammottavat maaliskuussa, mutta onneksi olimme ostanee Roma cardin. Sillä menimme jonojen ohi niin että raksui. Jengi katseli kiukkuisesti vieressä.
Trasteveren kaupunginosassa kannattaa viettää ainakin yksi ilta.
Asuimme paikassa nimeltä Relais Frattina. Shoppailukatujen lähelle, omistaja kätteli, antoi kullanarvoiset ruokapaikkaohjeet. Korkeatasoista asumista. Saanut hienot arvostelut. Kannattaa tsekata. Kenen tahansa Rooman-lähtijän!