Tultiin eilen Espanjasta, lapset aamulla päiväkotiin, itse töihin viereiseen päiväkotiin ja mies menee sairaalaan töihin
Omaehtoisessa karanteenissa ollaan, ohjeet saatiin työterveydestä.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ette aio olla omaehtoisessa karanteenissa? Kerrotko vielä miksi päätitte lähteä Espanjaan, kun ette halua noudattaa karanteenisuosituksia?
Omaehtoisessa karanteenissa tulee välttää turhia lähikontakteja. Töissä, koulussa ja päiväkodissa voi käydä.
"Omaehtoisessa karanteenissa voi käydä töissä, kunhan sopii asiasta työnantajan kanssa ja liikkua työpaikan ja asuinpaikan välillä. Myös muu välttämätön liikkuminen on sallittua. Omaehtoisen karanteenin aikana julkisen liikenteen käyttämistä tulisi välttää. Käytä omaa autoa, jos mahdollista. Maahan saapuvien lasten koulunkäynti tai päiväkoti rinnastetaan välttämättömään asiointiin eli kouluun tai päiväkotiin voi mennä.
Muista kaikissa tilanteissa seuraavat asiat:
- Vältä fyysisiä kontakteja ja säilytä vähintään 1 - 2 metrin turvaväli muihin ihmisiin.
- Vältä väkijoukkoja ja lähikontakteja niin paljon kuin mahdollista.
- Jos et voi välttää lähikontaktia, pese kätesi vedellä ja saippualla välittömästi kontaktin jälkeen.
- Noudata hyvää käsi- ja yskimishygieniaa."
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…
Siis mitä ihmettä, onko nämä todellakin viralliset ohjeet KARANTEENILLE? Mikä osa tuosta on karanteenia kun siellä sun täällä saa käydä altistamassa ihmisiä? Nuo "ohjeethan" pätevät keneen tahansa ihan normi flunssakautenakin. Voi hyvää päivää...
Työnantajat tuskin antavat palkatonta omaehtoiseen karanteeniin ja Kela maksaa korvausta ansionmenetyksestä ainoastaan, jos ihminen on määrätty karanteeniin korona-altistuksen johdosta.
Sinä nyt et ole Espanjaa koskaan edes nähnytkään.
Huono. Keksi parempi, vaan ei taida älli riittää?
Ja tällaisia virkamiehiä meillä on ilo verorahoillamme elättää.
Salminen kinuaa tällä suosituksellaan kovaa toista aaltoa, se nyt on selvä.
Sillä, niin naurettavaa kuin se onkin, ap toimii viranomaisohjeiden mukaisesti.
Onneksi jotkin työpaikat linjaavat tiukemmin, mutta että terveydenhuollon ylimmät virka-asiantuntijat antavat tämmöisen suosituksen...
Täytyy jossain rahan liikahtaa, että kehtaa moista omissa nimissään kirjoitella.
Itse jännitän puolison paluuta Suomeen, kun hänen työssään on asiakaspalvelua kasvokkain ja itse työskentelen terveydenhuollossa.
Taas? Tämä sama provo oli täällä jo viikko sitten.
Joo, tämä aloitus on varmasti provo. Mutta tällä hetkellä eräs tuttavani on yhä Italiassa lomalla vaikka työt koulussa alkaa jo viikon päästä :(
Kuinka työnantajanne sekä kolleganne ovat suhtautuneet karanteeniinne?
Jos ihminen on karanteenissa, silloin hän ei liiku mihinkään kotoa. Ruuat tuodaan myös kotiin. Tämä Suomen pelleily ei ole karanteeni, vaan ehkäpä katastrofi?
Mä ymmärrän, jos joutuu matkustamaan vaikka Espanjaan, Ruotsiin tai Iso-Britanniaan siksi, koska on ystävän/sukulaisen hautajaiset tai vastaavaa pakollista menoa, mutta en ymmärrä miksi kukaan menisi sinne vapaa-ajan matkalle.
Kerrohan tämä päiväkodille, niin ne viskaa penskasi repun lennossa ovesta pihalle ja toivottaa hyvää lomanjatkoa teille kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Karanteenissa töihin ja kouluun? Voi hyvää päivää tätä suomalaista menoa. Kiva juttu - kärvistellään koronan kanssa vuosikaupalla.
Kohta pestään kädet ilman vettä ja saippua.
Sairaaloilla taitaa vaan olla tiukemmat ohjeet jotka koskee muitakin kuin hoitohenkilöstöö kuin yleiset suositukset...
Kristiina xx kirjoitti:
Mä ymmärrän, jos joutuu matkustamaan vaikka Espanjaan, Ruotsiin tai Iso-Britanniaan siksi, koska on ystävän/sukulaisen hautajaiset tai vastaavaa pakollista menoa, mutta en ymmärrä miksi kukaan menisi sinne vapaa-ajan matkalle.
Mä en menisi edes ystävän hautajaisiin!
Äitini jäi aikanaan pois lapsenlapsensa ristiäisistä tavallisen kausiflunssan takia ja meidän mielestä se oli ihan ok.
Näinhän se menee. Jokseenkin en usko sanaakaan mitä suollat:D
Itse työskentelen satunnaisesti terveydenhuollossa vuodeosastolla ja huomasin kahvihuoneen ilmoitustaululla ohjeet ulkomaanmatkailusta. Mikäli työntekijä palaa riskimaasta, on hänen käytettävä kirurgista suu-nenäsuojusta töissä 14 päivän ajan Suomeen palattuaan. Omassa yksikössäni maskeja käytetään joka tapauksessa koko työvuoron ajan.
Vierailija kirjoitti:
Eli ette aio olla omaehtoisessa karanteenissa? Kerrotko vielä miksi päätitte lähteä Espanjaan, kun ette halua noudattaa karanteenisuosituksia?
Hehän noudattavat omaehtoista karanteenia. Silloin voi mennä töihin, päiväkotiin ja kouluun mutta muutoin vältettävä kontakteja muihin ihmisiin. Noudattavat siis täysin viranomaisten suosituksia eli toimivat esimerkillisesti.
Noin sitä pitääkin tehdä, jos ei jatkossakaan toimeentulolle tule mitään takeita, niin töihin vaan.
Jos ihmiset eivät halua maksaa karanteenista täyttä palkkaa että pysytellään kotona suljettuna, niin ei sitten.
Rahasta se on tässä elämässä asiat kiinni.
Pitää maksaa vuokrakin.
Ei tässä elämässä voida mennä niin että jätetään laskuja maksamatta. Töissä on käytävä vaikka oli korona tai mikä vaan pieni yskänpoikainen.
Olisitte jääneet sinne Espanjaan niin olisi molempien maiden äo noussut.