Synnytyksen jälkeinen ahdistus
Hei palstalaiset, olen yhtäkkiä synnytyksen jälkeen hyvin ahdistunut kaikesta. Eniten ahdistusta aiheuttavat ajatukset maailmantilasta ilmastonmuutoksesta saastumiseen ym. Toki nämä asiat ovat aiemminkin huolestuttaneet, mutta nyt koen todellista ahdistusta tulevasta. Onko muilla kokemusta vastaavasta ja miten olette selvinneet oman pääkoppanne kanssa?
Kommentit (4)
Puhu neuvolassa, soita jo heti huomenna. On normaalia, johtuu hormoonitoiminnasta. Mutta näiden kanssa ei pidä jäädä yksin, joskus tarvitaan lääkitys jotta ahdistus helpottaa, keskustelu apu on sellainen mistä kannattaa aina aloittaa.
Kiitos teille. Minäkin pelkäsin ensimmäiset pari viikkoa, että vauvalle käy jotain pahaa. Nyt olen laajentanut pelkoni koskemaan sitä, millaisessa maailmassa hän joutuu elämään. Sinänsä pelko on ihan realistinen, joten en ole niinkään osannut ajatella, että ahdistus johtuisi hormoneista tms.
Kuulisin mielelläni lisääkin kokemuksia.
Aivan normaalia. Mulla oli esikoisen kanssa samaa ja jopa vaunulenkeillä ahdisti, että mitä jos joku ajaa meidän päälle. Tai kaupassa pelotti ampujat.. sitä vaan haluaa suojella sitä pikkuista kaikelta mahdolliselta mitä ikinä keksii. Olen kuullut, että jotkut äidit pelkää tulevansa pedddddofiiliksi ja sitä kautta satuttavansa lastaan.
Ajan kanssa helpotti minulla ja hyväksyä se fakta, että kaikki ei vaan ole mun käsissä ja aika pieni prosentti sille, että juuri kun me ollaan kaupassa niin sinne joku hyökkäisi.