Suositelkaa jotakin hyvää leipää? Alkaa ruispalat ja puikulat tihkasta
Asumme paikkakunnalla, jossa on citymarketti, prisma, minimani, halpahalli ym..
OOtteko limppuja syöny? millaisia leipiä pirjon pakarilla on??
Kommentit (43)
Kun haluan ostaa leipää, jossa on vain vettä, jauhoja ja suolaa sekä hapatetta tai jotain nostatusainetta, minun täytyy tehdä se itse.
Ei minulla ole tavallisesti niin paljon aikaa, että ehtisin löytää kaupasta sellaista, jossa ei ole gluteenia eikä tiesmitä mallasta. Ei sillä, voi ne olla hyviä ja terveellisiä, mutta kun minä en pidä niistä.
Kyllä minua harmitti, kun kerran matkan varrella ihan sitä varten menin erääseen kauppaan, että olisi sieltä saanut hyvää paikallisen leipomon leipää, mutta eipä ollut valikoimissa! Ei sitten muuta kuin naapurinkunnan markettiin, josta sitä löytyi.
osta 100% täysjyväruisleipää eikä mitään ruispaloja. Sitä löytyy useampia merkkejä, jopa "ruispaloina".
toinen hyvä on luomu kaura- tai moniviljaleipä, yhtä löytyy jopa pirkalta.
Jos kuidun saaminen on oleellista mutta ruisleivän maku alkaa tökkiä, loistava vaihtoehto on Kaura 100 -niminen tuote. Pieniä, söpöjä pyöreitä leipiä pakkauksessa, lapsetkin tykkäävät. Kaiken kukkuraksi raskaana olevalle täydellinen: paljon kuitua mutta ei lainkaan raskausaikana kiellettyä pellavaa (jota on todella monessa muussa leivässä). Suosittelen!
Lidlin lpaistopisteet leivät on vehnäjauhomössöä.
Oululaisten jälkiuunipalat on hyviä, tuntee jotain syövänsä, kun leuat joutuu töihin.
Sitten se ruispaahtoleipä (en tiedä merkkiä), ihan menee vaaleasta leivästä, vaikka onkin ruisleipää.
Sämpylöiden tekeminen kotona on työlästä, kokeile tehdä pannuleipiä ja heitä sekaan paljon siemeniä ja pähkinää.
Uusi Tosi tumma Reissumies on tosi hyvää! Tuoteselostetta en tosin ole katsonut, eli en ota kantaa onko hyvis vai pahis leipä.
Ruisleipäaines, lisää vesi ja hiiva. Onnistuu.
Jos osaat sämpylät tehdä osaat tehdä ruisleipääkin.
UIlan Pakarin Kaurajuntta on parasta! Muita hyviä on tässäkin ketjussa mainittu Leivon arinarievä, Vaasan ohraleipä sekä Fazerin kestileipä.
Ruisleivistä ehdottomasti Oululaisen jälkiuunipalat.
Lähileipomoiden, eli pikku leipomoiden leivät ovat yleensä hyviä. Olikohan Fazerilla se kauraleipä, en varmaksi muista, kun on ruispuikula, niin kaurapuikula. Reissumiehen kaura myös hyvää, Real ruis, myös Pirkalla samantapainen. Sitten on se yks missä on paljon siemeniä päällä, mut en muista merkkiä!
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 07:02"]Kun haluan ostaa leipää, jossa on vain vettä, jauhoja ja suolaa sekä hapatetta tai jotain nostatusainetta, minun täytyy tehdä se itse.
Ei minulla ole tavallisesti niin paljon aikaa, että ehtisin löytää kaupasta sellaista, jossa ei ole gluteenia eikä tiesmitä mallasta. Ei sillä, voi ne olla hyviä ja terveellisiä, mutta kun minä en pidä niistä.
Kyllä minua harmitti, kun kerran matkan varrella ihan sitä varten menin erääseen kauppaan, että olisi sieltä saanut hyvää paikallisen leipomon leipää, mutta eipä ollut valikoimissa! Ei sitten muuta kuin naapurinkunnan markettiin, josta sitä löytyi.
[/quote]
Augustin ruisleivässä on vain vettä, täysjyväruista ja suolaa. Leivottu ikivanhaan juureen. Nam!
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 12:53"]
Pirjon pakarin leivät ovat hyviä, mutta miksi et itse leivo, voit tehdä aina eri makuisia leipiä vaihdellen jauhoja.
Kun olen itse leiponut vuosikaudet on tullut niin kriittiseksi leipien suhteen, kaupasta ei tahdo hyvää löytyä.
[/quote]Muuten kyllä voisin leipoakki, mutta en osaa tehä muutakuin sämpylöitä. :(
ap
[/quote]
No hyvänen aika. Katsot netistä reseptin ja kokeilet. Jos sämpylöiden teko sulta jo onnistuu niin kyllä leivänkin. Ei se ole mitään rakettitiedettä.
En ymmärrä. Mä meen kauppaan ja ostan sieltä just sen leivän, mikä näyttää hyvältä. Ei voi olla niin vaikeaa kokeilla jotain uutta? Vähän hankala kysyä täältä, kun jokaisella oma mielipide... Kyllä ne kaikki kaupan leivät syötäviä on, ei mene hukkaan kokeiluleivät. Unohda pussileivät ja kokeile tuoreita! Ja hassu kommentti, tuo "en osaa leipoa, kuin sämpylöitä"...
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 13:10"]
Paahda puikulaa, ei kyllästy ikinä
[/quote]
Sama pätee Ruispaloihin. Paahtamisella uusi elämä eikä haittaa vaikka olisivat jo hiukka vanhempia.
Ylhäisten kotileivän Peltopoika. Juureen leivottu ohut ruisleipä. Ei kyllästy koskaan.
Tietenkin kyse on siitä, minkä tyyppisestä leivästä tykkää. Toiset haluaa, että leivässä on muutakin kuin ruista ja että se maistuu vähän makealle. Tuota Vaasan ruispalojen suosiota en ole itse koskaan tajunnut, eikä Puikulakaan mikään paras leipä omaan makuuni ole.
Paahtoleivistä taikaruis on parasta. Ja ullan pakarin kakot ja sämpylät. Harmi kun niitä ei saa täältä missä asun :(
Ullan ruis, Ullan leipomo...saa Prismasta
Jälkiuuniruisleipä! Tai sitten sama kauraversiona, jos se on se ruis, joka kyllästyttää :)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 12:53"]
Pirjon pakarin leivät ovat hyviä, mutta miksi et itse leivo, voit tehdä aina eri makuisia leipiä vaihdellen jauhoja.
Kun olen itse leiponut vuosikaudet on tullut niin kriittiseksi leipien suhteen, kaupasta ei tahdo hyvää löytyä.
[/quote]Muuten kyllä voisin leipoakki, mutta en osaa tehä muutakuin sämpylöitä. :(
ap
[/quote] Kuvittele, että leipä on oikein iso sämpylä. Sitten kun se on valmis, muista että se syödään viipaloituna.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 12:49"]
Juureen leivottu ruisleipä,ainesosat: ruis,vesi,suola.
Ei kyllä saa marketista:(
[/quote]
Mistä päin olet, jos ei saa marketista? Isommissa kaupungeissa ainakin saa, ainakin isommista marketeista.