Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaksoin juosta 2km, millainen kunto minulla on?

Vierailija
12.07.2013 |

Kävin juuri testaamassa rajani ja jaksan juosta 2km, sitten alkoi polveen sattua ja muutenkin teki mieli lopettaa. Ajattelin nyt aloittaa lenkkeilyn, koskahan jaksan juosta 5km?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahden viikon päästä, jos käyt pari kolme kertaa viikossa juoksemassa, aina hieman pidemmän matkan rauhallisella vauhdilla, etkä kärsi nivelongelmista.

Vierailija
2/28 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä kuinka kauan tuohon juoksemiseen meni. 2 kilometriä ei tosin millään vauhdilla kovin paljon ole. Perusterve ihminen juoksee 5 kilometriä saman tien, tosin jos esteenä oli polven kipuilu, kannattaa ihan ensimmäisena varmistaa että on asialliset kengät joilla juosta. Polviin ei kuulu sattua kun juoksee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huippukunnossa minuun verrattuna!

Siis oikeestiko muka perusterve ihminen juoksee tuosta noin vaan 5km? Höpö höpö. En usko sitten millään! 5km on pitkä matka juosta tuosta noin vaan.

Vierailija
4/28 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon luullut olevani perusterve ihminen, mutta en todellakaan jaksa juosta viittä kilometriä tuosta noin vaan! Perusterveelläkin voi olla huono kunto, vai enkö mä ookaan sitten terve? Pystyykö muut oikeasto juoksemaan 5km helposti?

Vierailija
5/28 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä kävin vuoden tauon jälkeen testaamassa että kestääkö jalka juoksemisen. Jalka kesti, ja jaksoin juosta ehkä 200 metriä. Viimeisen vuoden aikana en ole harrastanut kuntoliikuntaa ollenkaan, lihaskuntoakin olen treenannut tosi vähän.

Vierailija
6/28 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 23:27"]

Mä oon luullut olevani perusterve ihminen, mutta en todellakaan jaksa juosta viittä kilometriä tuosta noin vaan! Perusterveelläkin voi olla huono kunto, vai enkö mä ookaan sitten terve? Pystyykö muut oikeasto juoksemaan 5km helposti?

[/quote]

Pystyn :) Tosin mulla onkin perushyvä kunto.

Vierailija
7/28 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 23:15"]

Riippuu ihan siitä kuinka kauan tuohon juoksemiseen meni. 2 kilometriä ei tosin millään vauhdilla kovin paljon ole. Perusterve ihminen juoksee 5 kilometriä saman tien, tosin jos esteenä oli polven kipuilu, kannattaa ihan ensimmäisena varmistaa että on asialliset kengät joilla juosta. Polviin ei kuulu sattua kun juoksee.

[/quote]

Olet varmaan entinen liikunnanopettajani, jonka suureksi pettymykseksi perusterveet nuoret eivät todellakaan juosseet viittä kilometriä saman tien. Suurin osa ei varmaan ole juossut vielä tähänkään päivään mennessä, vaikka harjoitusaikaa on kulunut jo 30 vuotta.

Onnea matkaan ap, 2 km on jo hyvä alku ja vaatii aloittelijalta jo jonkin verran kuntoa. Se 5 km tulee pikkuhiljaa, lisää juoksumatkaa vähän kerrallaan, esim. 500m/ viikko.

Vierailija
8/28 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jaksan juosta 2,5km. Ei ole matka parantunut, vaikka käyn lenkillä (6km yhteensä) pari kertaa viikossa. Loput menee kävellen.

Vierailija
9/28 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 23:38"]

Itse jaksan juosta 2,5km. Ei ole matka parantunut, vaikka käyn lenkillä (6km yhteensä) pari kertaa viikossa. Loput menee kävellen.

[/quote]

Olet treenamisessa samassa vaiheessa mun kanssa. Sain vinkiksi vastaavassa tilanteessa, että mun pitää löytää itsestäni jokin nykäisy, jolla revitään itsensä taas seuraavalle tasolle. Eli ensi viikolla aion juosta enemmän, vaikka oksentaisin. Sen jälkeen kuulemma helpottaa, kun saa itsestään revittyä uuden vaihteen. Sitä odotellessa.

Vierailija
10/28 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 23:15"]

[/quote]

Kyllä se aika paljon on, jos meinaat esim alle 7minuuttiin 2km juosta...

Vierailija
11/28 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen aina jaksanut hölkätä 5km milloin vain, vaikka en aikaisemmin harrastanut mitään liikuntaa. Ajallisesti siihen menee alkuun kyllä varmaankin 50minuuttia, joten siitä voi päätellä ettei vauhti ole todellakaan kova. Aloitin tuollaisella viime kesän lopussa 3 kertaa viikossa ja parin kuukauden päästä aikaa meni varmaan 40 minuuttia jne. Lopulta juoksin saman lenkin 28 minuutissa.

Oli kiva huomata oma edistyminen ja se miten keuhkot eivät olletkaan riekaleina ekan viiden minuutin jälkeen saati koko lenkin jälkeen :) Kun olin tuohon jamaan päässyt, pidensin lenkkiä.

Vierailija
12/28 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 21:14"]

Kävin juuri testaamassa rajani ja jaksan juosta 2km, sitten alkoi polveen sattua ja muutenkin teki mieli lopettaa. Ajattelin nyt aloittaa lenkkeilyn, koskahan jaksan juosta 5km?

[/quote]

Kauanko tuon matkan juoksemiseen meni?

Vierailija
13/28 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaksi kertaa elämäni aikana juossut 400 metriä, mutta eivät metrit siitä vähentyneet. Enempää en ole koskaan kokeillut juosta.

Vierailija
14/28 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Juoksin tuon siis vartissa :)

Ap

Vierailija
15/28 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokse hitaampaa. Vauhti ei ole alussa se juttu, vaan matka. 

Minäkin olen näitä "kaikki jaksaa juosta"-tyyppejä ;) 

Vierailija
16/28 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rapakunto ap:lla, olen pahoillani. Cooperin testissä aikaa on 13 minsaa, ja alle 2000 metriä on vanhuksia lukuun ottamatta hyvin heikko tulos. Normaali ihminen lönköttelee 5 km peruskunnolla helposti. Juokseminen, siis täysiä painelu, sen sijaan uuvuttaa hyvin nopeasti. 

Vierailija
17/28 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttavassa kunnossa. tuosta on hyvä aloittaa. itse jaksoin eka kerralla juosta kilometrin ja kolme kuukautta myöhemmin juoksin 14,8 kilometrin lenkkejä. ja joo, en siis 15 kilsan lenkkejä, koska paras kierros kotipihalta kotipihalle oli parisataa metriä alle tuon.

mulla oli jossain vaiheessa ongelmia polven kanssa ja silloin juoksin metsässä. pehmeä alusta vaimensi iskua, eikä kipua tuntunut. toki ensin kannattaa tarkistaa, josko kengät ovat hyvät.

Vierailija
18/28 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2013 klo 11:20"]

Rapakunto ap:lla, olen pahoillani. Cooperin testissä aikaa on 13 minsaa, ja alle 2000 metriä on vanhuksia lukuun ottamatta hyvin heikko tulos. Normaali ihminen lönköttelee 5 km peruskunnolla helposti. Juokseminen, siis täysiä painelu, sen sijaan uuvuttaa hyvin nopeasti. 

[/quote]

Porvoossako cooper juostaan 13 minuuttiin? Meillä muilla se on kyllä 12 minuuttia.

Vierailija
19/28 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono, mutta kohoaa nopeasti, jos alat säännöllisesti juosta. Netissä hyviä ohjeita.

Vierailija
20/28 |
13.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksu on tekniikkalaji siinä kuin moni muukin. Itse hiihdän heittämällä 30km, uin 1,5km tai pyöräilen 200km, mutta jos pitäisi juosta, jäisi alle puolen kilometrin.

Eli olen sitä mieltä, että 2 km:n juoksumatka on hyvä matka ja siitä on hyvä jatkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan