Tarjotaanko kunnallisella hammaslääkärillä 35-vuotiaalle miehelle muka OIKEASTI irtoproteeseja implanttien sijaan? Jos siis hampaat ovat todella huonossa kunnossa ja pitää poistaa
Kuulostaa aivan käsittämättömältä.
Miten tuollainen nuori mies voisi enää koskaan saada esimerkiksi tyttöystävää, tai kehtaisi kenellekään edes kertoa asiasta?
Olen aina pitänyt irtoproteeseja menneen maailman juttuna, mutta todellako edelleen niitä laitetaan nuorten ihmisten suuhun?
Onkohan nyt taas aivan väärä paikka säästää...
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
35-vuotiaalla on jo sen verran rahaa, että käy yksityisellä vaikka Virossa laittamassa implantit. Olen samaa mieltä, että antaa todella köyhän vaikutelman, jos on irtoproteesi tuon ikäisellä.
No ei todellakaan ole jokaisella 35-veellä mitään huikeaa omaisuutta.
On köyhiä sekä työttömiä, että myös työssäkäyviä vuokralla asuvia minimipalkkaisia kädestä suuhun eläjiä.
Laske, paljonko kokosuun implantit tulisivat maksamaan, verrattuna kokoproteesiin.
Implantteja saa kyllä rahalla. Taitaa maksaa reilu 2000e/ hammas.
Toivottavasti ei verorahoilla kenellekään implantteja asennella.
Tärkeämpiäkin aaioita yhteiskunnassa kustannettavana.
Julkiselta ei saa implantteja, oli ikä mikä tahansa. Paitsi jos on vakavassa onnettomuudessa menettänyt hampaansa, ja on nuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
35-vuotiaalla on jo sen verran rahaa, että käy yksityisellä vaikka Virossa laittamassa implantit. Olen samaa mieltä, että antaa todella köyhän vaikutelman, jos on irtoproteesi tuon ikäisellä.
No ei todellakaan ole jokaisella 35-veellä mitään huikeaa omaisuutta.
On köyhiä sekä työttömiä, että myös työssäkäyviä vuokralla asuvia minimipalkkaisia kädestä suuhun eläjiä.
Ei tuo ole Virossa kuin muutaman tonnin keikka maksimissaan. 35-vuotias on kuitenkin ollut työelämässä 8-15 vuotta. Jos on niin huonosti hoitanut asiat, että elämä on ollut työttömyyttä tai kädestä suuhun elämistä, ei irtoproteesi ole läheskään suurin ongelma.
Sitten leukaluut surkastuvat ilman omia hampaita, ja on 50-vuotiaana sellainen vanha pappa -lommosuus tai nisti -lommosuus :DDD
Vierailija kirjoitti:
Implantteja saa kyllä rahalla. Taitaa maksaa reilu 2000e/ hammas.
-
Yksi on jo ja maksoi kunnallisen lähetteen ja maksusitoumuksen kautta itselle sen vajaa kaksi tonnia. En ole kuullut, että kaikkea maksettaisiin enkä myöskään tekareista nykyään tuon ikäisillä.
- Ei ollut niin kamala juttu kuin pelkäsin.
Onko sulla rahaa implantteihin? Muuten tekarit.
Mullakin on irtoproteesi kahden hampaan tilalla ja oon 27v nainen.
Mulle olisi myös tehty julkisella ruuvilla kiinni oleva proteesi, mutta en halunnut koska mun kohdalla se operaatio olisi ollut liian kivulias ja vaivalloinen.
Mulla ei ole koskaan ollut reikiä tai mitään ja oon aina pitänyt mun hampaista tosi hyvää huolta. Mulla syy on se että mulla on suulakihalkio ja sen takia maitohampaita 4kpl. Ja niiden tilalle ei ole rautahammasta. Ja lääkäri poisti kaksi maitohammasta, koska ajatteli kiinnittää niiden paikoille ruuvilla oikoma raudat mulle. Mutta sitten 3D rötgen kuvassa huomattiinkin, että maitohampaiden kohdalla mulla onkin vaan 1-2mm paksuinen leukaluu. Eli olisi pitänyt tehdä luunpaksunnus leikkaus ekana, ennen kuin pystyisi laittamaan ruuvilla mitään hammasproteeseja tai rautoja.
Niin valitsin sitten että en halua tuollaista ja mieluummin otin irtoproteesin. Ja mun poikaystävää toi irtoproteesi ei oo yhtään haitannut, eikä tää hävetä mua yhtään. Tosin mulla on syntymävika syynä tälle, niin en koe siinä mitään noloa. Ja myös tykkään että saan tän proteesin pois milloin haluan, koska silloin tuntuu että mulla on kotrolli omasta kehosta. Mulla on traumoja siitä että kirurgit tekee jtn pysyviä muutoksia mun kehoon, niin mieluummin näin että on irrotettava.
Myös hammaslääkäri yritti tarjota jotain sellaista, missä olisi jollain massalla kiinnitetty proteesi hampaat kiinni viereisiin hampaisiin. Mutta silloin hän olisi halunnut myös irrottaa mun kaksi paikallaan olevaa maitohammasta ja tehdä niillekkin saman. Niin en halunnut sitäkään, koska olisin kokenut sen tosi ahdistavana, että jonkun aikaa olisi pitänyt olla ilman neljää hammasta.
Miettikää, jos olisi joku maailmanlaajuinen tietoverkko ja hakukone, jolla voisi hakea vastauksia kysymyksiin. Olisi aika hurjaa! Sen hakukoneen nimi voisi olla vaikka Google.
"Implantteja tehdään julkisen terveydenhuollon puolella hyvin harvoin. Monista terveyskeskuksista palvelua ei ole ollenkaan saatavilla."
https://www.helsinginuutiset.fi/teemat/4285661
Tiedän, että tuo on vain yksi artikkeli, mutta enemmän minä tuohon luottaisin kuin yhteenkään tämän palstan vastaajaan.
Vierailija kirjoitti:
Ai on vai? Kerro toki missä ne mun rahat luuraa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai on vai? Kerro toki missä ne mun rahat luuraa!
Näin juuri!
Tttuki asiakkaat saa maksusitoumuksen proteesiin vaikka puuttuisi vain yksi hammas. Se on kumminkin halvempi kuin implantti. Iällä ei ole merkitystä.
Kaikki vaan ei pysty tekemään leffaa ja maksamaan sen lipputuloilla uusia hampaita, niin kuin Andy McCoy teki.
Ei julkisella kustanneta edes proteeseja.
Mikä ihmeen paskanjauhaja ap olet, kun vuodesta toiseen jankutat tästä? Ja nro
Jos oot jättänyt suusi hoitamatta, ei sulle kukaan edes voi implantteja asentaa, koska leukaluissa on märkiviä juuria ja luukatoa sekä tulehdus.
Kokoproteesi järjestyy mutta ihan itse maksat siitäkin omavastuun.
Jos 35-vuotiaan äijän elämänhallinta on tuollainen, suun ongelmat on kyllä pienimmästä päästä.
Olet ollut jo 17 vuotta juridisesti aikuinen. Mulla oli tuossa iässä tutkinnot tehtynä ja lapset päivähoidossa.
Kommentoija, joka väittää sossun maksaneen implantit on typerä Kokoomusrölli.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vaan ei pysty tekemään leffaa ja maksamaan sen lipputuloilla uusia hampaita, niin kuin Andy McCoy teki.
Mutta lähes kaikki voivat mennä töihin ja tienata rahaa. Leffan teko ei ole hupia vaan työtä, tollero.
Vierailija kirjoitti:
Julkiselta ei saa implantteja, oli ikä mikä tahansa. Paitsi jos on vakavassa onnettomuudessa menettänyt hampaansa, ja on nuori.
Kyllä saa. Itse sain omani.