Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Räsäsestä ja uskovaisista kysymys

Vierailija
12.07.2013 |

Voisiko joku selittää, että miksi Räsäsen tai muiden uskovaisten tulee puuttua toissten tekemisiin? Räsänen voi itse olla tekemättä aborttia tai eutanasiaa itselleen ja menemättä naimisiin naisen kanssa. Miksi pitää päättää muiden puolesta, mitä muut elämässän tekevät?

Jos taustalla on huoli ihmisten joutumisesta kadotukseen, niin sehän on jokaisen yksityisasia. Jos osa ihmisistä ovat siihen halukkaita, mitä se muille kuuluu?

Mikseivät Suomen kristinuskoiset vaadi lakiin tiukennuksia sitten esimerkiksi muiden, eli vääräuskoisten, uskontojen suhteen? Hekin joutuvat uskovien mielestä kadotukseen, miksei heidän hyvän nimissä sitten pyritä tiukentamaan lainsäädäntöä uskonnonvapauden suhteen?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 14:33"]

Kristityn kannalta hankalia asioita ovat Räsäsen mukaan abortin lisäksi eutanasia ja samaa sukupuolta olevien parien avioliitto-oikeus. Miksi nämä asiat vaivaavat kristittyjä, jos heillä on täysi oikeus olla tekemättä näitä itse? Mitä merkitystä sillä on, mitä muut tekevät?

ap

[/quote]

Kaikissa asioissa ei vain voi ajatella, että antaa muiden tehdä mitä haluavat, kun en itse kuitenkaan niin tee. Ihmiset kai yleensä hakeutuvat politiikkaan kehittääkseen yhteiskuntaaa haluamaansa suuntaan ja kristillisdemokraateille nuo asiat ovat tärkeitä. Omasta mielestäni esim. turkistarhaus on eläinrääkkäystä, joten kyllä minua vaivaa, että jotkut saavat sitä laillisesti tehdä vaikka itse en sitä teekään. Kyllähän kaikki lait ovat puuttumista toisten ihmisten asioihin, sillä lait ovat tarkoitettu kaikkien noudatettaviksi.

Vierailija
22/53 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi kummallista (ja kovin epädemokraattista) jos yhteiskunnassa saisi ajaa ja vaikuttaa vain sellaisiin asioihin joita valtaväestö pitää oikeana. Kyllä myös niillä pitää olla oikeus koittaa vaikuttaa yhteiskuntaan ja vaikka lakeihin, jotka ajattelevat eri tavalla. Demokratian ideana on että se sitten tulee käytännöksi mitä enemmistö haluaa, oli se jonkun yksittäisen ihmisen mielestä sitten oikein tai väärin.

Itse uskovana (ei evlut) aion kyllä jatkossakin äänestää sellaisia ihmisiä jotka ajattelevat kanssani samoin, vaikka todennäköisesti he eivät asioitaan yhteiskunnassa läpi saakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 15:14"]

Kristityn kannalta hankalia asioita ovat Räsäsen mukaan abortin lisäksi eutanasia ja samaa sukupuolta olevien parien avioliitto-oikeus. Miksi nämä asiat vaivaavat kristittyjä, jos heillä on täysi oikeus olla tekemättä näitä itse? Mitä merkitystä sillä on, mitä muut tekevät?

ap

[/quote]

Kaikissa asioissa ei vain voi ajatella, että antaa muiden tehdä mitä haluavat, kun en itse kuitenkaan niin tee. Ihmiset kai yleensä hakeutuvat politiikkaan kehittääkseen yhteiskuntaaa haluamaansa suuntaan ja kristillisdemokraateille nuo asiat ovat tärkeitä. Omasta mielestäni esim. turkistarhaus on eläinrääkkäystä, joten kyllä minua vaivaa, että jotkut saavat sitä laillisesti tehdä vaikka itse en sitä teekään. Kyllähän kaikki lait ovat puuttumista toisten ihmisten asioihin, sillä lait ovat tarkoitettu kaikkien noudatettaviksi.

[/quote]

Siksi kysyinkin, jos joku uskova voisi tätä avata. Miksi juuri edellä mainitut esimerkkini ovat niitä, joihin uskovat kokevat pakottavaa tarvetta puuttua? Miksei esim. vääräuskoisia pyritä rajoittamaan uskonnonvapauden kautta?

Vierailija
24/53 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kukaan puuttuisi millään tavalla mihinkään eläisimme täydellisessä anarkiassa. Sitä et kai sinäkään halua? Ihmisillä on erilaisia arvoja ja mielipiteitä ja siksi meillä on eduskunta, johon äänestämme omien arvojemme mukaisia edustajia tekemään päätöksiä yhteisten asioiden puolesta. Toiset kannattavat Pävi Räsäsen ajamia arvoja, toiset eivät. Ja se nyt vaan on hyväksyttävä.

Vierailija
25/53 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 15:21"]

ap

[/quote]

[/quote]

Siksi kysyinkin, jos joku uskova voisi tätä avata. Miksi juuri edellä mainitut esimerkkini ovat niitä, joihin uskovat kokevat pakottavaa tarvetta puuttua? Miksei esim. vääräuskoisia pyritä rajoittamaan uskonnonvapauden kautta?

[/quote]

Koettavathan vihreätkin rajoittaa toisia. Erityisesti juuri vihreät tykkäävät puuttua tekemisiini ja pyrkivät rajoittamaan esim. asumistani ja autoiluani. Juuri vihreät yrittävät väkisin tuputtaa omia uskomuksiaan ja toimintatapojaan muille. He jos ketkä ovat todellinen riesa ja harmi yhteiskunnassa.

Vierailija
26/53 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 15:19"]

Minusta olisi kummallista (ja kovin epädemokraattista) jos yhteiskunnassa saisi ajaa ja vaikuttaa vain sellaisiin asioihin joita valtaväestö pitää oikeana. Kyllä myös niillä pitää olla oikeus koittaa vaikuttaa yhteiskuntaan ja vaikka lakeihin, jotka ajattelevat eri tavalla. Demokratian ideana on että se sitten tulee käytännöksi mitä enemmistö haluaa, oli se jonkun yksittäisen ihmisen mielestä sitten oikein tai väärin.

Itse uskovana (ei evlut) aion kyllä jatkossakin äänestää sellaisia ihmisiä jotka ajattelevat kanssani samoin, vaikka todennäköisesti he eivät asioitaan yhteiskunnassa läpi saakaan.

[/quote]

Osaatko analysoida sitä, miksi abortti, eutanasia ja homoliitot ovat ongelma? Entä miksi juuri nämä? 

Vierailija
27/53 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 15:26"]

ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Koettavathan vihreätkin rajoittaa toisia. Erityisesti juuri vihreät tykkäävät puuttua tekemisiini ja pyrkivät rajoittamaan esim. asumistani ja autoiluani. Juuri vihreät yrittävät väkisin tuputtaa omia uskomuksiaan ja toimintatapojaan muille. He jos ketkä ovat todellinen riesa ja harmi yhteiskunnassa.

[/quote]

Esitänkin nyt kysymyksiä juuri kristityistä, en vihreistä. Miksi abortti, eutanasia ja homoliitot nostetaan toistuvasti esille ongelmina? Ja miksi juuri nämä? Vastauksia ei tunnu saavat, vaikka kuinka kyselisi. Ongelmia osoitetaan, muttei osata perustella, miksi ne ovat ongelmallisia ja mikä nostaa ne ongelmiksi ylitse muiden. Yritän vain päästä jyvälle.

Vierailija
28/53 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti on viattoman, avuttoman ihmisen murhaamista. Eutanasia on myös tappamista. Kristityn ihmisen tulee noudattaa Jumalan antamia käskyjä, mm älä tapa, älä tee aviorikosta. Jälkimmäisen noudattaminen tekisi aborttien teonkin tarpeettomaksi. Abortin tavallisuudesta ja yleisyydestä ja tuomitsematta jättämisestä on seurannut lisää abortteja ja yhä kevytmielisempää suhtautumista seksiin, joka on tarkoitettu vain avioliittoon. Mutta valitettavasti mitään kristillistä arvoa ei enää tässä maassa mediassa kunnioiteta, ellei se ole jumalatonta humanismia. 

Vierailija
29/53 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 15:40"]

Abortti on viattoman, avuttoman ihmisen murhaamista. Eutanasia on myös tappamista. Kristityn ihmisen tulee noudattaa Jumalan antamia käskyjä, mm älä tapa, älä tee aviorikosta. Jälkimmäisen noudattaminen tekisi aborttien teonkin tarpeettomaksi. Abortin tavallisuudesta ja yleisyydestä ja tuomitsematta jättämisestä on seurannut lisää abortteja ja yhä kevytmielisempää suhtautumista seksiin, joka on tarkoitettu vain avioliittoon. Mutta valitettavasti mitään kristillistä arvoa ei enää tässä maassa mediassa kunnioiteta, ellei se ole jumalatonta humanismia. 

[/quote]

Miksei yksilö saisi päättää oman elämänsä päättämisestä? Miksi syntymättömän lapsen ihmisarvo menee äidin ihmisarvon ja itsemääräämisoikeuden edelle? Entä miksi lapsen ihmisarvo laskeee hänen synnyttyään homoksi? 

Miksi nämä asiat ovat pahasta tai väärin? Siis sinun ja raamatun mielestä.

Vierailija
30/53 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uskovat puutu sen enempää toisten elämään kuin muutkaan. Toki on kiihkoja poikkeuksia, jotka kokevat elämäntehtäväkseen muiden käännyttämisen. Samaa tekevät kuitenkin myös vapaa-ajattelijat, keskustalaiset, greenpeace tai ihan mikä tahansa ryhmittymä, järjestö tai aatteellinen toimija. Kaikilla on näkemys hyvästä elämästä ja oikeasta.

Vastasiko nyt kysymykseen?

Vierailija
31/53 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 16:00"]

Ei uskovat puutu sen enempää toisten elämään kuin muutkaan. Toki on kiihkoja poikkeuksia, jotka kokevat elämäntehtäväkseen muiden käännyttämisen. Samaa tekevät kuitenkin myös vapaa-ajattelijat, keskustalaiset, greenpeace tai ihan mikä tahansa ryhmittymä, järjestö tai aatteellinen toimija. Kaikilla on näkemys hyvästä elämästä ja oikeasta.

[/quote]

Et valitettavasti vastannut. Olen esittänyt kysymyksiä nimenomaan uskovien ongelmallisiksi kokemista asioista. Odottelen yhä vastauksia koskien aborttia, eutanasiaa ja homoliittoja. Tarkoituksena on pyrkimys ymmärtää.

Vierailija
32/53 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 15:30"]

ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Esitänkin nyt kysymyksiä juuri kristityistä, en vihreistä. Miksi abortti, eutanasia ja homoliitot nostetaan toistuvasti esille ongelmina? Ja miksi juuri nämä? Vastauksia ei tunnu saavat, vaikka kuinka kyselisi. Ongelmia osoitetaan, muttei osata perustella, miksi ne ovat ongelmallisia ja mikä nostaa ne ongelmiksi ylitse muiden. Yritän vain päästä jyvälle.

[/quote]

Kysy toimittajilta. Miksi he näistä samoista asioista tehtailevat uutisia koko ajan. Ei tainnut Päivi Räsänenkään tämän kertaista puhettaan esittää nimenomaisesti toimittajille vaan paikalle vapaaehtoisesti kokoontuneelle kuulijakunnalle. Uskovat eivät näitä mainitsemiasi asioita tuo esille muuta kuin omissa tilaisuuksissaan, lehdissään ja kirkossa ja se heille kai sallittaneen?

Vierailija
33/53 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki uskonnot pitäis kieltää lailla

Vierailija
34/53 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös KAIKKI ihmiset pyri vaikuttamaan asioihin jotka eivät suoralta kädeltä heitä itseään välttämättä koske? En ymmärrä miksi uskovaiset eivät saisi tehdä samoin.

Vierailija
35/53 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 16:06"]

[/quote]

Et valitettavasti vastannut. Olen esittänyt kysymyksiä nimenomaan uskovien ongelmallisiksi kokemista asioista. Odottelen yhä vastauksia koskien aborttia, eutanasiaa ja homoliittoja. Tarkoituksena on pyrkimys ymmärtää.

[/quote]

Näin tämä keskustelu tosiaan menee. Maltillisten, kiihkottomien uskovien vastaukset eivät ole mitään. Haetaan sensaatioita ja ällisteltävää, mitä räsäsläiset tosiaan tarjoavat. Kirkon armahtava, tukea antava linja jää huomiotta. Itse tunnen itseni uskovaiseksi, mutta minulla ei mitään halua mestaroida toisten elämää. Jos ihminen kokee omaksi ongelmakseen esim. tekemänsä abortin, hän saa varmasti tarvitsemaansa tukea ja keskusteluapua kirkon koulutetuilta terapeuteilta (peruskoulutukseltaan pappeja).

Vierailija
36/53 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalle osalle uskovista kristityistä nuo kolme eivät ole mitenkään kärjessä, kun he miettivät mikä uskossa on keskeistä ja olennaista, ja mitä he haluavat toisille siitä välittää. Tämä pätee yhtä lailla sekä yksittäisiin kristittyihin että kokonaisiin kirkkoihin.

Nuo kolme sattuvat olemaan meidän ajassamme ajankohtaisiksi nousseita eettisiä kysymyksiä, joihin ei ole olemassa yksiselitteistä kristillistä(kään) kantaa, vaan niistä keskustellaan koko yhteiskunnassa. Valitettavasti kaikesta siitä, mitä kirkkojen elämässä tapahtuu, media nostaa esiin vain niitä tapahtumia, jotka liittyvät em. teemoihin.

Tänäkin kesänä iso joukko nuoria on osallistunut rippikouluihin. Väittäisin, että viikon leiristä näiden kolmen teeman pohtimiseen käytetään aikaa 0-1 h. Moni, moni muu tässäkin ketjussa mainittu on kristillisen uskon kannalta paljon keskeisempi.

[/quote]

[/quote]

Vierailija
37/53 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 16:42"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 16:06"]

[/quote]

[/quote]

Näin tämä keskustelu tosiaan menee. Maltillisten, kiihkottomien uskovien vastaukset eivät ole mitään. Haetaan sensaatioita ja ällisteltävää, mitä räsäsläiset tosiaan tarjoavat. Kirkon armahtava, tukea antava linja jää huomiotta. Itse tunnen itseni uskovaiseksi, mutta minulla ei mitään halua mestaroida toisten elämää. Jos ihminen kokee omaksi ongelmakseen esim. tekemänsä abortin, hän saa varmasti tarvitsemaansa tukea ja keskusteluapua kirkon koulutetuilta terapeuteilta (peruskoulutukseltaan pappeja).

[/quote]

Kysyn nimenomaan räsäsläisten selityksiä, sillä heidäb mielipidettään en ymmärrä olemassa olevilla tiedoillani. En luonnollisestikaan kysele asioista, joissa ei ole itselleni epäselvää. Täten kysymykseni eivät koske sinua, vaan uskovia, jotka jakavat yllä monesti mainitsemani ongelmat.

Vierailija
38/53 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 16:11"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 15:30"]

ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kysy toimittajilta. Miksi he näistä samoista asioista tehtailevat uutisia koko ajan. Ei tainnut Päivi Räsänenkään tämän kertaista puhettaan esittää nimenomaisesti toimittajille vaan paikalle vapaaehtoisesti kokoontuneelle kuulijakunnalle. Uskovat eivät näitä mainitsemiasi asioita tuo esille muuta kuin omissa tilaisuuksissaan, lehdissään ja kirkossa ja se heille kai sallittaneen?

[/quote]

Kysyn uskovilta, joille nämä teemat ovat ongelmia. Räsänen ne juuri otti taas esille. En nähnyt hänen ottavan esille puheessaan muuta raamatussa kiellettyä. Olen siis kiinnostunut tietämään ja ynmmärtämään MIKSI juuri nämä teemat ovat ongelmia uskoville ihmisille? Siis niille uskoville, joille ne ovat ongelmia. Yritän esittää kysymyksiä, mutta kukaan ei vastaa. Yksi tällainen uskovainen täällä oli, mutta kun esitin tarkentavia kysymyksiä, hän lopetti keskustelun.

Vierailija
39/53 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 15:40"]

[/quote]

Miksei yksilö saisi päättää oman elämänsä päättämisestä? Miksi syntymättömän lapsen ihmisarvo menee äidin ihmisarvon ja itsemääräämisoikeuden edelle? Entä miksi lapsen ihmisarvo laskeee hänen synnyttyään homoksi? 

Miksi nämä asiat ovat pahasta tai väärin? Siis sinun ja raamatun mielestä.

[/quote]

häneltä olisin kaivannut vastauksia kysymyksiini. 

Vierailija
40/53 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 14:05"]

Voisiko joku selittää, että miksi Räsäsen tai muiden uskovaisten tulee puuttua toissten tekemisiin? Räsänen voi itse olla tekemättä aborttia tai eutanasiaa itselleen ja menemättä naimisiin naisen kanssa. Miksi pitää päättää muiden puolesta, mitä muut elämässän tekevät?

Jos taustalla on huoli ihmisten joutumisesta kadotukseen, niin sehän on jokaisen yksityisasia. Jos osa ihmisistä ovat siihen halukkaita, mitä se muille kuuluu?

Mikseivät Suomen kristinuskoiset vaadi lakiin tiukennuksia sitten esimerkiksi muiden, eli vääräuskoisten, uskontojen suhteen? Hekin joutuvat uskovien mielestä kadotukseen, miksei heidän hyvän nimissä sitten pyritä tiukentamaan lainsäädäntöä uskonnonvapauden suhteen?

[/quote]

Kirjoituksesi on jokseenkin sekava, mutta: "Tulee puuttua", koska abortti on yhteisillä pelisäännöillä (lait) säädelty yhteiskunnallinen asia, samoin eutanasia. Esimerkiksi itsemurha on mielestäni enemmän yksilön oma asia.

Kadotukseen joutumisesta (?) en osaa sanoa mitään...tuskin on siitä kysymys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän