Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuistuneet poikatytöt, mitä teette nykyään työksenne?

Vierailija
11.07.2013 |

Jännityksellä seuraan nuorimmaiseni kusivuotiaan tyttöni leikkejä. Ihan samanlainen etanoiden keräilijä, lätkätyttö ja poikaporukassa isoveljensä kanssa puihin kiipeilijä tuntuu olevan kuin minä pienenä. Toinen tyttöni taas leikkii äidin mekoilla ja meikeillä ja on ihan perinteinen tyttöleikeissä mukana pyörivä.

Minusta tuli isona raksainsinööri, mitäs muista poikatytöistä tuli? Voinko jo nyt leikkimielisesti ootella insinöörini kasvavan vai onko vielä mahdollisuuksia muihinkin ammattivaihtoehtoihin tyttöni kohdalla?

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollakin on joku hirveä viha feminismiä kohtaan täällä. Kannattaisikohan ihan ottaa historian kirjat esille tai edes wikipedia ja katsoa mistä kaikesta feminismiä saa kiittää. Ja katsella sitten vaikka uutisia esim. Afganistanista ja miettiä mihin sitä feminismiä saattaisi vielä, yhä edelleen tarvita. Hmm. Mutta totta kai yhden ihmisryhmän oikeuksien ajaminen on vaan "raivoamista" turhasta.

Vierailija
82/98 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös rakennustekniikan inssi, suuntautumisena infra.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sihteeri. 

Ja älä herranjumala laita 2 vuotiastasi vielä mihinkään muottiin. Hän saattaa löytää tyttöytensä vaikka teini-iässä ja vaikka ei löytäisikään, niin silti valita jonkun naisellisen ammatin :)

Vierailija
84/98 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 15:28"]

Sihteeri. 

Ja älä herranjumala laita 2 vuotiastasi vielä mihinkään muottiin. Hän saattaa löytää tyttöytensä vaikka teini-iässä ja vaikka ei löytäisikään, niin silti valita jonkun naisellisen ammatin :)

[/quote]

Eikun sori. Se olikin kuusivuotias. Noh, ihan sama :)

Vierailija
85/98 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 15:22"]

Jollakin on joku hirveä viha feminismiä kohtaan täällä. Kannattaisikohan ihan ottaa historian kirjat esille tai edes wikipedia ja katsoa mistä kaikesta feminismiä saa kiittää. Ja katsella sitten vaikka uutisia esim. Afganistanista ja miettiä mihin sitä feminismiä saattaisi vielä, yhä edelleen tarvita. Hmm. Mutta totta kai yhden ihmisryhmän oikeuksien ajaminen on vaan "raivoamista" turhasta.

[/quote]

En tiedä mitä sekoilet, ihan relasti vaan. Olen vankka tasa-arvon kannattaja ja vahva nainen itsekin, "vaikka" tulen toimeen samantyyppisten miestenkin kanssa kuin mitä itsekin olen (kiinnostuksenkohteet jne.). Minulla ei ole mitään kamalaa ennakkoluuloa jokaista miestä kohtaan, ettenkö voisi tehdä töitä yhdessä jne. Ja vaikka annankin fiksuille, empaattisille jne miehille kreditiä, yhtälailla annan sitä fiksuille, empaattisille jne naisille. Myös typeriä yksinkertaisia idiootteja löytyy molemmista ja niitä en arvosta enkä halua olla tekemisissä. Vaikka pidän vahvoista naisista ja kannatan tasa-arvoa, ei se silti sitä tarkoita, että olisin aina ja automaattisesti naisten puolella, vaan pyrin objektiivisesti katsomaan tilanteita ja vetämään sitten johtopäätökset kumpi on oikeassa esim.

On mahtava asia, että naisten asema on kohentunut ja juuri siksi moni on voinut valita elämäntavan, harrastuksen tai ammatin, joka ei ole niin perinteinen naisille. Naistenkin rooli on laventunut ja se on hieno asia :)

66

Vierailija
86/98 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä poikatytöstä tuli korkeakoulutettu sovelluskehittäjä eli koodaaja. Harmittaa, että tällä alalla on niin vähän naisia. Mikähän IT-alassa oikein meitä kauhistuttaa?

Vierailija
87/98 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja

Vierailija
88/98 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teatterintutkija

Vierailija
89/98 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä naiseudessa on niin pahaa, että jopa naiset itse haluavat olla miehiä? Kyllä joka ammatissa nykyään työskentelee naisia, eikä tarvitse olla millään tavalla miehekäs että voi tehdä töitä alalla kuin alalla.

Vierailija
90/98 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat yrittivät käännyttää minua pienenä nukkeleikkeihin, mutta majanrakentelu ja ritsaleikit veivät voiton. Muistan vieläkin, miten vastenmieliseltä tuntui, kun äiti yritti pistää tekemään jotain ompelutöitä.

Minusta tuli proviisori lääketeollisuuteen.

Vierailija
91/98 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 20:32"]

Jännityksellä seuraan nuorimmaiseni kusivuotiaan tyttöni leikkejä. Ihan samanlainen etanoiden keräilijä, lätkätyttö ja poikaporukassa isoveljensä kanssa puihin kiipeilijä tuntuu olevan kuin minä pienenä. Toinen tyttöni taas leikkii äidin mekoilla ja meikeillä ja on ihan perinteinen tyttöleikeissä mukana pyörivä.

Minusta tuli isona raksainsinööri, mitäs muista poikatytöistä tuli? Voinko jo nyt leikkimielisesti ootella insinöörini kasvavan vai onko vielä mahdollisuuksia muihinkin ammattivaihtoehtoihin tyttöni kohdalla?

[/quote]

olipas asenteellinen aloitus.

Siis sinä jaoittelet noin tarkkaan tytöt ja pojat eri lokeroihin ja jos tyttösi leikkii poikien kans, on hän poikatyttö.

Onneksi en ole ikinä rajannut sukupuolta noin tarkkaan ja ajatellut, että tyttöni olisi jotain erikoista, jos välillä leikkii autoilla.

Sääli jos on entisellä poikatytöllä noin rajoittuneet sukupuoliroolit. Olin luullut, että niistä on jo päästy eroon.

T. nainen, joka lapsena kulki kalassa ja metsällä ja pelasi lätkää ja on hoitaja ammatiltaan. Ei poikatyttö vaan lapsena olin ihan tyttö

Vierailija
92/98 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meklari.

Vierailija
93/98 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin sähköyhtiöllä linjasuunnittelijana. Aloitin firmassa jakeluverkkoasentajan tehtävissä ja monen sattuman kautta tarjottiin tilaisuutta kokeilla tätä. Ja todella viihdyn työssäni!

Vierailija
94/98 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotantotalouden DI

Lempileikit pienenä: LEGOT :), majan rakentelut jne. Leikin myös nukeilla, barbeilla jne. mutta vähemmän. Olen aina tullut hyvin toimeen poikien (ja miesten) kanssa ja sellaiset yltiönaiselliset ympyrät ja tekemiset eivät ole ikinä olleet mun juttu.

Ulkoisesti olen naisellinen. Ihan nätti, nuorekas, iloinen ja hoikka. Omien lasten hoivaamisvietti on vahva ja tykkään kasvattaa lapsia :)

Olen kiitollinen, että olen saanut tehdä kaikkea mikä kiinnostaa ja mitä haluan ja vapaasti kulkea omaa tietäni. Koskaan ei ole kritisoitu vaatevalinnoistani, leikeistäni, ammatinvalinnastani jne. vaan rohkaistu tekemään sitä mikä itsestä tuntuu kiinnostavimmalta ja sopivimmalta.

Vierailija
95/98 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

YK:lla töissä. On tullut eksyttyä kyllä moneen mielenkiintoiseen maahan.

Kaverini joka myös oli kuulemma melkonen poikatyttö aikoinaan kiertää itseänikin pahempia kriisipesäkkeitä.

Vierailija
96/98 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ns. poikatyttö on alkanut elää kuin mies. Ryyppää ja pettää ja hylkää lapsensa.

Siitä sitä kannattaain ylpeä olla.

Vierailija
97/98 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina ollut tosi poikamainen, ja musta tuli asiantuntija rahoitusmarkkinoille (matikkapäätä löytyy). Mä oon myös tullut aina paljon paremmin toimeen miesporukassa.

Vierailija
98/98 |
12.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 09:04"]

olipas asenteellinen aloitus.

Siis sinä jaoittelet noin tarkkaan tytöt ja pojat eri lokeroihin ja jos tyttösi leikkii poikien kans, on hän poikatyttö.

Onneksi en ole ikinä rajannut sukupuolta noin tarkkaan ja ajatellut, että tyttöni olisi jotain erikoista, jos välillä leikkii autoilla.

Sääli jos on entisellä poikatytöllä noin rajoittuneet sukupuoliroolit. Olin luullut, että niistä on jo päästy eroon.

T. nainen, joka lapsena kulki kalassa ja metsällä ja pelasi lätkää ja on hoitaja ammatiltaan. Ei poikatyttö vaan lapsena olin ihan tyttö 

[/quote]

Niin, tämä on joko asenteellinen aloitus tai sitten näin maailmaa muutenkin kuin mustavalkoisen vakavasti. 

Kuten aloitusviestissäni sanoin mulla on kaksi tyttöä, jotka on täysin erilaisia. Mistään erkoisuuksista en puhunut, miten edes voisin, kun molemmat on niin erikoisia ihanuuksia. Toinen puissa kiipeilijä ja toinen kynsiään lakkaava prinsessa ja molemmat ovat ihania ja saavat tehdä juuri sitä mitä haluavat. Se on juuri se rikkaus, sukupuoliroolit on sitä, ettei tytöt/pojat saisi toteuttaa omia lempijuttuja vain sukupuolen takia, meillä saa laittaa prinsessamekkoa niin paljon kuin haluaa ja se on ihanaa ja saa ampua ritsalla, jos se on maailman parasta.

Huumoria peliin elämään, äksyily sukupuolirooleista on ihan turhaa stressiä :) Ja aivan erilaisiin ammateihin meitä on päätynyt, hyvä me!

Ap