Aikuistuneet poikatytöt, mitä teette nykyään työksenne?
Jännityksellä seuraan nuorimmaiseni kusivuotiaan tyttöni leikkejä. Ihan samanlainen etanoiden keräilijä, lätkätyttö ja poikaporukassa isoveljensä kanssa puihin kiipeilijä tuntuu olevan kuin minä pienenä. Toinen tyttöni taas leikkii äidin mekoilla ja meikeillä ja on ihan perinteinen tyttöleikeissä mukana pyörivä.
Minusta tuli isona raksainsinööri, mitäs muista poikatytöistä tuli? Voinko jo nyt leikkimielisesti ootella insinöörini kasvavan vai onko vielä mahdollisuuksia muihinkin ammattivaihtoehtoihin tyttöni kohdalla?
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 20:32"]
Jännityksellä seuraan nuorimmaiseni kusivuotiaan tyttöni leikkejä. Ihan samanlainen etanoiden keräilijä, lätkätyttö ja poikaporukassa isoveljensä kanssa puihin kiipeilijä tuntuu olevan kuin minä pienenä. Toinen tyttöni taas leikkii äidin mekoilla ja meikeillä ja on ihan perinteinen tyttöleikeissä mukana pyörivä.
Minusta tuli isona raksainsinööri, mitäs muista poikatytöistä tuli? Voinko jo nyt leikkimielisesti ootella insinöörini kasvavan vai onko vielä mahdollisuuksia muihinkin ammattivaihtoehtoihin tyttöni kohdalla?
[/quote]
Minusta tuli todennäköisesti sinunkin jossain määrin tuntema media-alan ammattilainen.
[/quote]
Kirjoitin myös viestin 75.
Leikin lapsena aina poikien kanssa tai tyttöjen kanssa leikkiessä halusin olla poika tai koira. Kaikki nukkeni olivat poikia.
Nyt mulla on kolme omaa ihanaa poikaa : ) Pitkään kaipasin tyttölastakin itselleni, kunnes tajusin, että olisin halunnut itseni kaltaisen tytön, poikatytön. Musta ei todellakaan olisi ollut räpeltämään barbeilla tai kuuntelemaan jotain kimittäviä tytöille suunnattuja lastenohjelmia. ELi mitä todennäköisimmin olisin juuri saanut viimeisen päälle prinsessan tyttärekseni, ja tuntenut suurta vierautta häntä kohtaan. Joten erinomaisen hyvä näin.
Mä tulen kyllä erinomaisen hyvin toimeen naisten kanssa, enkä halveksu naisia ollenkaan. Olen sitä mieltä, että naiset pystyvät kaikkeen mihin miehetkin, ja enempäänkin - siksi mua aina jaksaa hämmästyttää, miksi niin moni nainen pelaa korttinsa vain ulkonäön varaan. Sitä halveksun.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 13:14"]
Miks mua ärsyttää naiset, jotka sanoo tulevansa paremmin toimeen miesten kanssa? Onko naiseudessa sitten jotain hävettävää tai heikkoutta? Ei mun mielestä, päinvastoin.
[/quote]
Ei kyse ole jonkun huonommuudesta tai paremmuudesta, vaan että tietynlaisten ihmisten kanssa tulee vain paremmin juttuun. Esim minulla töissä on helpompi olla miehisessä ympäristössä ja hengessä kuin naisvaltaisessa. Noin keskimäärin. Olen kuitenkin ylpeä siitä, että olen nainen ja on minulla valtavan hienoja naispuolisiakin työkavereita ja ystäviä :)
66
Miks mua ärsyttää naiset, jotka sanoo tulevansa paremmin toimeen miesten kanssa? Onko naiseudessa sitten jotain hävettävää tai heikkoutta? Ei mun mielestä, päinvastoin.
[/quote]
Ainakin mun kohdalla on kyse siitä, että miesporukassa ollaan reilummin kaikki kavereita keskenään. Naisporukassa tulee helpommin kuppikuntia, toisista puhutaan pahaa seläntakana ja omaa etua ajetaan kampittamalla muita. Olen tehnyt duunia sekä naisvaltaisissa että miesvaltaisissa porukoissa, ja miesten kanssa se vaan on helpompaa. Itsekin kun olen vähän äijämäinen, en oikein innostu keskusteluista jotka koskevat rakennekynsiä ja ripsien pidennyksiä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 08:36"]
Mikä siinä naiseudessa on niin pahaa, että jopa naiset itse haluavat olla miehiä? Kyllä joka ammatissa nykyään työskentelee naisia, eikä tarvitse olla millään tavalla miehekäs että voi tehdä töitä alalla kuin alalla.
[/quote]
NO ei kai siinä mitään pahaa ole, kysehän on teennäisistä rajoista.
Toisaalta olen nyt näin kolmen pojan äitinä katsellut noita tyttöjen leluja... siis miten tyhjäpäisiä ja turhanpäiväisiä asioita niillä tytöille tuputetaan .Ennen edes Barbie teki jotain järkevää jo lähtökohtaisesti, nyt nuket on vaan malleja ja vekslaa vaatteilla ja bailaa... EI tuollaista maailmaa pojille tuputeta, poikien lelut on edelleen luovuuteen ja rakentelemiseen jne suuntaavia enimmäkseen. Miksei tytöille ole sellaista?
Itse VIHASIN lapsena sitä, kun äitini yritti pukea mua hepeneisiin, ja sitten olisi pitänyt olla ja leikkiä nätisti nukella. Kun itse halusin rymytä ojissa ja kiivetä puissa jne. Onneksi enimmäkseen sainkin.
Mutta joo, mua "naiseudessa ja naisellisuudessa" ällöttää se uskomaton tyhjäpäisyyden maailma mitä se edustaa. Itsensä puunaamista ja oman lärvin nostamista elämän tärkeimmäksi asiaksi. Ikuista tyytymättömyytta omaan itseen ja kateutta ja teennäisistä asioista elämän sisällön rakentamista.
[/quote]
eli jos poikasi haluaisi leikkiä nukeilla, se olisi sinusta jotenkin häpeällistä
Niin tyypillistä suomalaista naista. Naiseus on kamalaa ja tytön on hienoa olla jätkä, mutta poika ei saa olla tyttömäinen, koska kaikki tyttömäinen on typerää.
Voi sanoa, että herkillä pojilla on kovaa juuri naisten vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 13:57"]
[/quote]
Ei kyse ole jonkun huonommuudesta tai paremmuudesta, vaan että tietynlaisten ihmisten kanssa tulee vain paremmin juttuun. Esim minulla töissä on helpompi olla miehisessä ympäristössä ja hengessä kuin naisvaltaisessa. Noin keskimäärin. Olen kuitenkin ylpeä siitä, että olen nainen ja on minulla valtavan hienoja naispuolisiakin työkavereita ja ystäviä :)
66
[/quote]
"tietynlaisten ihmisten" -- siis sellaisten kanssa, joilla on kivekset. Etkö pysty näkemään ihmistä sen sukupuolimuurin läpi? Miksi olet ennakkoluuloinen?
Mua tosiaan ärsyttää se, että ollaan muka tasa-arvoisia ja "äijien" töissä, samalla dissataan naisia. Paradoksaalista mun mielestä.
Olin pienenä erittäin "poikamainen" ja halusin ehdottomasti olla poika ;)
Mutta teininä olin jo ihan tavallinen tyttö mutta en ole vieläkään kovin naisellinen eli ei mitään rimpsuja tai mekkoja ym.
Minusta tuli 2 lapsen onnellinen kotiäiti ja ystävät tätä kyllä kovasti ihmettelevät...ei olisi kuulemma ikinä uskonut :)
Tytär taas on aina ollut "prinsessa"...pinkkiä, blig bling ja mekkoja ym.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 14:16"]
[/quote]
Ainakin mun kohdalla on kyse siitä, että miesporukassa ollaan reilummin kaikki kavereita keskenään. Naisporukassa tulee helpommin kuppikuntia, toisista puhutaan pahaa seläntakana ja omaa etua ajetaan kampittamalla muita. Olen tehnyt duunia sekä naisvaltaisissa että miesvaltaisissa porukoissa, ja miesten kanssa se vaan on helpompaa. Itsekin kun olen vähän äijämäinen, en oikein innostu keskusteluista jotka koskevat rakennekynsiä ja ripsien pidennyksiä.
[/quote]
Tai sitten vika on näissä jätkänaisissa, kun he eivät tule toimeen naisporukassa. Yleensä he ovat ylimielisiä ja valittavat koko ajan naisille, etteivät tule heidän kanssaan toimeen, vaan niiden parempien luomakunnan kruunujen eli miesten.
Suoraan vihjaatte, että naiset ovat huonompia ja te olette hiukan parempi, kun jätkät huolivat teidät porukkaansa.
Minulla naisena ei ole koskaan ollut ongelmia naisporukassa. Miksi sinä et tule toimeen naisten kanssa?
Mun mielestä tyttö on poikatyttö / poikamainen vasta sitten kun todellakaan ei tykkää mistään tyttömäisestä, vaan on tosi poikamainen. Kaikki mun tuntemat tytöt esim pelaa jalkapalloa, kiipeilee puissa, kerää sammakoita, rakentaa legoilla, tekee puumajoja, käyttää housuja/shortseja ilman blingblingiä... Ei noissa jutuissa ole mun mielestä vielä yksistään mitään poikamaista.
Mitä ne pojat tekee jotka on tyttömäisiä / tyttöpoikia? Leikkii nukeilla? Riittäiskö se?
It-alalla asiantuntijatehtävissä työskentelen
KM ja kohta KT, erityisopettaja. Tällä hetkellä tosin käyntikortissa lukee projektikoordinaattori (tutkimusprojektissa). Opinnoissani jonkin verran olen perehtynyt myös gender-asioihin.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 14:31"]
Mun mielestä tyttö on poikatyttö / poikamainen vasta sitten kun todellakaan ei tykkää mistään tyttömäisestä, vaan on tosi poikamainen. Kaikki mun tuntemat tytöt esim pelaa jalkapalloa, kiipeilee puissa, kerää sammakoita, rakentaa legoilla, tekee puumajoja, käyttää housuja/shortseja ilman blingblingiä... Ei noissa jutuissa ole mun mielestä vielä yksistään mitään poikamaista.
Mitä ne pojat tekee jotka on tyttömäisiä / tyttöpoikia? Leikkii nukeilla? Riittäiskö se?
[/quote]
Kuten näet, osa mammoista ei halua, että heidän tyttönsä olisi tyttö. Ja viimeisenä haluaisivat, että heidän poikansa haluaisi leikkiä nukeilla ja kiinnostuisi tyttöjen maailmasta ja olisi herkkä ja empaattinen.
Kyllä mies on se kuningas ja jokainen nainen haluaa olla kuin mies. Naiseus on heikkoutta ja halveksittavaa. Kannattaa keinolla millä tahansa liehitellä miehiä ja päästä miesten maailmaan.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 14:16"]
[/quote]
[/quote]
Tai sitten vika on näissä jätkänaisissa, kun he eivät tule toimeen naisporukassa. Yleensä he ovat ylimielisiä ja valittavat koko ajan naisille, etteivät tule heidän kanssaan toimeen, vaan niiden parempien luomakunnan kruunujen eli miesten.
Suoraan vihjaatte, että naiset ovat huonompia ja te olette hiukan parempi, kun jätkät huolivat teidät porukkaansa.
Minulla naisena ei ole koskaan ollut ongelmia naisporukassa. Miksi sinä et tule toimeen naisten kanssa?
[/quote]
Tulen mä toimeen ihan hyvin myös naisten kanssa, ei mulla ole siinä ongelmaa. Tulen vaan vielä paremmin toimeen miesten kanssa, ehkä mun huumorintaju ja kiinnostuksen kohteet on sitten lähempänä sitä miesten maailmaa.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 13:43"]
Mikä siinä naiseudessa on niin pahaa, että jopa naiset itse haluavat olla miehiä? Kyllä joka ammatissa nykyään työskentelee naisia, eikä tarvitse olla millään tavalla miehekäs että voi tehdä töitä alalla kuin alalla.
[/quote]
Toisaalta olen nyt näin kolmen pojan äitinä katsellut noita tyttöjen leluja... siis miten tyhjäpäisiä ja turhanpäiväisiä asioita niillä tytöille tuputetaan .Ennen edes Barbie teki jotain järkevää jo lähtökohtaisesti, nyt nuket on vaan malleja ja vekslaa vaatteilla ja bailaa... EI tuollaista maailmaa pojille tuputeta, poikien lelut on edelleen luovuuteen ja rakentelemiseen jne suuntaavia enimmäkseen. Miksei tytöille ole sellaista?
Itse VIHASIN lapsena sitä, kun äitini yritti pukea mua hepeneisiin, ja sitten olisi pitänyt olla ja leikkiä nätisti nukella. Kun itse halusin rymytä ojissa ja kiivetä puissa jne. Onneksi enimmäkseen sainkin.
Mutta joo, mua "naiseudessa ja naisellisuudessa" ällöttää se uskomaton tyhjäpäisyyden maailma mitä se edustaa. Itsensä puunaamista ja oman lärvin nostamista elämän tärkeimmäksi asiaksi. Ikuista tyytymättömyytta omaan itseen ja kateutta ja teennäisistä asioista elämän sisällön rakentamista.
[/quote]
eli jos poikasi haluaisi leikkiä nukeilla, se olisi sinusta jotenkin häpeällistä
Niin tyypillistä suomalaista naista. Naiseus on kamalaa ja tytön on hienoa olla jätkä, mutta poika ei saa olla tyttömäinen, koska kaikki tyttömäinen on typerää.
Voi sanoa, että herkillä pojilla on kovaa juuri naisten vuoksi.
[/quote]
Mistä sä nyt tuon repäisit? Mä olen ihan itse ostanut pojilleni vauvanukkeja ja pikkukeittiöitä ja sen sellaisia. Yhdellä oli peppuun asti pitkä tukka, ja yhden lempiväri pinkki, ei mitään ongelmaa. Harrastavatkin " tyttömäisiä" harrastuksia.
Puhuin siitä maailmasta, mitä tytöille tuputetaan, ja mikä osalle menee hyvin läpikin. Sitä jossa vain ulkonäöllä on väliä, hyvännäköiset bräzit tms vaan bailaa ja stailaa, on supermodel-sivustoja tms. Ei pojille ONNEKSI tyrkytetä tuollaista sontaa koko ajan.
En siis sano, että pienissä tytöissä tai suurimmassa osassa aikuisia naisia olisi yhtään mitään vikaa. Mua vaan ärsyttää se, mitä naiseudessa nykypäivänä korostetaan. Ja miten sitä tarjoillaan lapsille.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 14:38"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 14:31"]
[/quote]
Kuten näet, osa mammoista ei halua, että heidän tyttönsä olisi tyttö. Ja viimeisenä haluaisivat, että heidän poikansa haluaisi leikkiä nukeilla ja kiinnostuisi tyttöjen maailmasta ja olisi herkkä ja empaattinen.
Kyllä mies on se kuningas ja jokainen nainen haluaa olla kuin mies. Naiseus on heikkoutta ja halveksittavaa. Kannattaa keinolla millä tahansa liehitellä miehiä ja päästä miesten maailmaan.
[/quote]
Miksi tästäkin pitää tehdä tällainen tappelu? Mä pidän lähtökohtaisesti ihmisiä tasa-arvoisina, ja tykkään miehistä ja naisista yhtä paljon. Molemmissa on synkkiä puolia, molemmissa suuria vahvuuksia.
Mä olen ollut poikatyttö. Kirjoitin siitä jo aiemmin, että vihasin kaikeka tyttömäistä näpertelyä, leikin poikien kanssa tai poikaa, jos leikin nukeilla ( jotka oli oikesti sammakko ja oranssipäinen Muppet-hahmo), nekin oli poikia. Leikin poliisikoulua, kiipeilin puissa ja katoilla, rymysin ojissa. Oli mulla silti tyttöjäkin kavereina, ja heidän kanssaan liikuin juuri siellä perustyttöjen " poikamaisuuden" rajoilla.
Mielestäni lapsen pitää antaa olla sellainen kuin se on. TOtta kai jos olisin itse saanut tytön, olisin rakastanut häntä sellaisena kuin hän on, ja antanut hänen olla sellainen kuin hän haluaa. Kuten annan kahden herkän ja kiltin poikanikin olla.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 13:57"]
[/quote]
66
[/quote]
"tietynlaisten ihmisten" -- siis sellaisten kanssa, joilla on kivekset. Etkö pysty näkemään ihmistä sen sukupuolimuurin läpi? Miksi olet ennakkoluuloinen?
Mua tosiaan ärsyttää se, että ollaan muka tasa-arvoisia ja "äijien" töissä, samalla dissataan naisia. Paradoksaalista mun mielestä.
[/quote]
Minä nimenomaan pystyn näkemään "sukupuolimuurin" läpi ja olen aina pystynyt näkemään, koska itsekin olen tehnyt valintoja, jotka eivät ole perinteisiä naisille. En tiedä, mikä tässä asiassa niin raivostuttaa :D
En ole dissannut ketään ja jos dissaan, osansa voi saada tasapuolisesti mies tai nainen olemalla typerä tms. Kuten sanoin, olen ylpeä naiseudestani ja meillä on vahvat akkojenkin jutut omassa kaveripiirissä :)
En pyri olemaan "yksi miehistä" enkä mikään "hyvä äijä", mutta kuten sanoin, töissä tulen heidän kanssaan hyvin toimeen ja ennemmin olen töissä miesvaltaisella alalla kuin naisvaltaisella.
[/quote]