Miksei työttömyydestä kärsivät hakeudu koulutuksiin?
Minä olen aina katkaissut työttömyyden jollain koulutuksella ja päässyt aloittamaan puhtaalta pöydältä. Nytkään en ehtinyt olla työttömänä kuin kesän eli puolisen vuotta tulee yhteensä (mikä sopi loistavasti suunnitelmiin :) kun koulutus kolmanteen ammattitutkintooni alkaa syyskuussa.
Kommentit (27)
Nuo työttömien vaatimukset oli peräisin yhden ison rekrytointifirman haastattelijalta, jonka kanssa keskustelin pitkään työnhausta ja vallitsevasta tilanteesta taannoin, en siis keksinyt sitä päästäni. Itse olen ollut työttömänä vasta 3kk ja käynyt jo useammassa haastattelussakin, vielä en koe olevani velvoitettu menemään kurssille tai koulutukseen.
Oma ajatukseni asiasta on kuitenkin se, että omasta alasta ja kriteereistä täytyy olla valmis joustamaan kohtuuden rajoissa, ja toisaalta taas kenenkään väkisin kouluttaminen tuskin auttaa mitään. Itse olen tehnyt jo 3kk:n aikana monta kompromissia ja alentanut vaatimuksia huomattavasti. Tällä hetkellä olen kiitollinen simppelistäkin työstä isommassa firmassa, jossa jotain etenemismahdollisuuksia saattaisi tulla eteen.
Samalla pelkään sitä tilannetta, että en työllistykään esimerkiksi vuoden loppuun mennessä, jolloin paine mennä kursseille jne kasvaa, ja toimin täysin vastoin omia toivetani ja tavoitteitani. Tästä aiheutuu pahimmillaan se, että kulutan aikaa hyödyttömillä alaani tukemattomilla kursseilla, joista en lopulta työllisty, ja vaikeutan minua kiinnostavien töiden saantia entisestää.
23&co: Palkkatoiveet yleensä laitetaan työn vaativuuden mukaan. En tajua sitä ajatusta, että jos on työtön, palkkatoive pitää olla pieni, vaikka olisi osaamista. Suoraan sanottuna, laitoin itsekin isoille firmoille vähän isompia toivomuksia kuin pienille, silloin kun hain töitä, ihan laskeskelin mitä firma luultavasti veloittaisi töistäni ja jaoin sen kolmella. . 3 kk on se raja, että kun sen yli alkaa työttömyys mennä, työn saanti vaikeutuu huomattavasti. Aika moni syyllistyy samaan kuin sinä, ajattelemaan että on ainut laatuinen työtön, joka haluaa töitä, mutta yllätys yllätys: Et ole. Niitä, ml. minä, jotka tekevät hakemuksia sadottain jo kun uhka työttömyydestä on, on paljon. Hain simppeleitä toimistotöitä ja tosiaan otin vastaan työn, jossa palkka oli alle 2000 ja työkkärin tukeakin saivat vielä lisäksi. Mutta se kannatti, sillä se poiki oikean työn. Juuri ja juuri jäi työttömyys alle 3 kk ja sen jälkeen olisi ollut tosi vaikeaa saada enää mitään, kokemuksen rintaäänellä.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 19:01"]
-Bullshittiä. Opiskella voi päivärahoilla.
-Mutta jos koulutusta vastaavia töitä ei löydy puolessa vuodessa niin kortistoon jää.
-Työkkärin kursseista ei ole kun haittaa, se on totta.
-Mutta kun koulutus on varmin tapa työllistyä. Kyse on enemmän alavalinnasta kun koulutustasosta. Mielummin katsos työllistetty lähihoitsu kun työtön humanisti. Minuakin ketuttaisi mutta näin se vain on.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 18:51"]
Muutama ensiksi mieleen tuleva syy:
-Työttömä saa työttömyyskorvausta, opiskellessa opintukea joka on huomattavasti pienempi eli toimeentulokysymys.
-Toivoo löytävänsä koulutusta vastaavaa työtä. Tai ylipäätään jotain työtä jo olemassa olevalla koulutuksella.
-Työkkärin kurssit työlistää harvoin. Oikea ammattikoulu kestää vähintään pari vuotta (jos on jo aiempi tutkinto ja saa hyväksilukuja, muutoin vielä pidempään). Eli sitoo elämää pitkäksi aikaa ja koulutuksen aikana ei voi ottaa pidempiaikaista työtä (jos ei sitten taas keskytä koulua).
-Tuntuu aika tyhmältä lähteä ammattikouluun tai kurssille, jos on jo yliopisto tai AMK tutkinto. Toisen yliopisto/AMK tutkinnon teko sitoo vielä pidemmäksi aikaa kuin ammattikoulu ja opintotukea ei saa koko opiskeluajaksi. Jos tekee toisen tutkinnon ammattikoulusta niin palkkaodote on yleensä pienmpi kuin mitä olisi ekan ammatin kuolutusta vastaavasta työstä. Eli taloudelliset realiteettit (jos kuitenkin uskoo saavansa jossain vaiheessa koulutusta vastaavaa työtä)
[/quote]
[/quote]
Paskat voi. Katsos se 500 päivää kuluu koulutuksessa. Vaikka heti hakisit työttömyyden alkaisessa koulutukseen niin se voi alkaa vasta 4 kuukauden kulttua. Joten sinun 500 päivää ehtivät loppua. Jolloin tiput Kelan peruspäivärahalle. Kun pääset koulusta olet työtön. Siinä sitten kituutat sillä reilulla 500 eurolla kuussa.
Eikä tuohonkaan koulutukseen pääse kuin todella tiukan seulan läpi. Vain ja ainoastaan ammattitutkinnot kelpaa. Ei korkeakoulut. Vain alalta joka kelpaa työvoimatoimistolle.
Sellaista ei olekkaan kuin varma ala
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 19:29"]
Joo, ei kaikki vaan voi alkaa lähäreiksi tai sairaanhoitajiksi, tuleehan siinä jo opiskelupaikkojen määrä vastaan. Muutenkin täysin absurdi ajatus, että kutsumustyöhön pitäisi opiskella väkisin, vaikka tietää ettei ala ole yhtään sopiva itselle.
Mulle sanottiin yhdessä haastattelussa, että moni saisi kyllä nopeamminkin töitä, mutta vaatimukset on porukalla ihan kohtuuttomia. Vaaditaan simppelistä toimistotyöstä minimipalkkana 2500e/kk, työn pitää olla heti vakityö jne. Työnhakijat ei kuulemma yksinkertaisesti suostu ymmärtämään, että niihin haluttuihin töihin on hakijoita moninkertainen määrä paikkaa kohden, ja omia taitoja kuvitellaan usein uniikeiksi.
[/quote]
Ainoastaan vakituinen täysipäiväinen työ on oikeata työtä. Ei niitä määräaikaisuuksia kukaan järkevä tee
Aika uskomatonta, ettei työnhakijat ymmärrä hakijamääriä. Siis oikeasti uskomatonta, en usko. Ehkä joka ensimmäistä kertaa hakee töitä, mutta kun hakee paljon siihen turtuu ja sen tietää, että hakijoita riittää. Nimenomaan juuri toimistotöihin.
Tulkitsit nyt ajatukseni hieman väärin. Minä olen tehnyt aivan niinkuin sinä, hakenut hyvin simppeliä toimistotyötä ja palkkatoiveen asetan haettavan työn mukaan, pyytäen myös isommasta firmasta hieman enemmän kuin pienestä. Ainoa toiveeni tällä hetkellä on juuri tuo sama, eli saada jalka oven väliin isoon yritykseen, jossa toivottavasti aukeaa jonkinlainen etenemismahdollisuus aikanaan. Palkkatoiveella viittasin siihen, että en hinnoittele itseäni automaattisesti ulos, kuten jotkut muut tekevät hyvän koulutuksen perusteella.
Ainutlaatuisena en itseäni pidä missään nimessä, päinvastoin tiedostan oikein hyvin olevani yksi sadoista muista ja se pelottaa, samoin kuin pakollisen koulutuksen uhka. En tahtoisi päätyä tilanteeseen, jossa "joudun" menemään kurssille jonne en tahdo, ja josta en mitään hyödy, mutta ymmärrän että työttömyyden jatkuessa se on ehkäpä edessä.
T: 23
Sitäkään ei ihmiset osaa laskea, että kouluttaminen on kalliimpaa kuin työttömänä pitäminen. Kyllähän ihmisiä koulutettaisiin koko ajan, jos se olisia halpaa. Työttömiä on mysö jonkin verran oltava palkkatason kurissa pitämiseksi. Minä sain haukut siitä, kun on insinöörin työn vajaa 2000 euron palkalla, mutta näille samoille ihmisille olisi kelvannut mainiosti se, että olisin mennyt työttömyyskorvauksella mummoja ulkoiluttamaan tms. PAlkkatyö kai se kannatta paremmin ja minua ei kiinnosta, jos jonkun mielestä poljen palkkoja, kunhan itse saan edes jotain palkkaa. Tähän on menty ja asenteet työttömiä kohtaan vievät yhä enemmän tätä kohti. Samalla kun te haukutte ettei työttömälle työ kelpaa alle kolmella tonnilla, työnantaja kilpailee siitä, kenet sadoista hakijoista saa halvimmalla.