Päivi Räsäsen aborttipuheet, myöntäkää pois
että saavat monet tuntemaan katumuksen piston sydämessään, ehkä jopa oma lapsi on painostettu tekemään abortti. Ja asiaa ei haluttaisi muistella koska se tuntuu ahdistavalta joten abortista julkisesti kriittisesti puhuva saa vihat niskoilleen.
Kommentit (117)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 19:25"]
Ja jälleen kerran Herran rauhaa kaikille :)
[/quote]
" Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut. "
Ikävän lyhyeksi jäin tämän toisen lapsenne elämä, hänellä olisi varmasti ollut paljon rakkautta annettavana teille.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 00:29"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 00:12"]
Vai kannattaako joku nainen esim. sitä Chilen tapausta jossa 11v. synnyttää lapsen koska äidin miesystävä raiskasi, abortit on Chilessä kielletty kaikista syistä, myös niistä jolloin äidin henki on vaarassa.
[/quote]
Kyseinen 11-vuotias haluaa synnyttää ja pitää sen lapsen. Eikö hänellä saisi olla oikeutta tähän? Toinen vaihtoehto olisi se, että joku (esim. sinä) päättäisi hänen puolesta, että hänen on tehtävä abortti. Moni raiskattu, täysi-ikäinen tai alaikäinen, ei itse asiassa halua tehdä aborttia. Pitäisikö heidät pakottaa tekemään abortti?
Kaikki raiskatut eivät suinkaan vihaa lapsiaan... Esimerkiksi tämä nainen löysi vuosien jälkeen raiskauksesta alkunsa saaneen ja adoptioon annetun lapsensa: http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288439732432.html
[/quote]
Kai ymmärrät että 11vuotias on vielä lapsi eikä ole tervettä tuon ikäisenä myöskään synnyttää? Kyllä mielestäni 11vuotiaan äiti voi päättää tehdäänkö abortti vai ei
Aina jauhetaan siitä, että miksi ei anna lasta adobtioon. Joku lapseton tulee onnelliseksi jne. Mutta todellisuudessa vammaisia lapsia syntyisi aina vaan enemmän, jos abortteja ei tehtäisi (ja se että seksiä ei pidä harrastaa, jos lasta ei halua, on kaunis, mutta täysin utopistinen ajatus). Meillä on lievästi kehitysvammainen lapsi. Siis niin lievästi, että tuntematon ei välttämättä edes huomaa mitään erikoista lapsessa. Mutta kun vamma tulee puheeksi, niin ihmisten suhtautumisesta voi päätellä, että eivät ikinä tieten tahtoen haluaisi kasvattaa vammaista(ja vielä jonkun toisen) lasta! Sais aika monta laitosta rakentaa näille lapsille.
Lopulta aika harva nainen tässä maassa tekee abortin tai vaikuttaa aborttipäätöksiin.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 19:47"]
Vai kannattaako joku nainen esim. sitä Chilen tapausta jossa 11v. synnyttää lapsen koska äidin miesystävä raiskasi, abortit on Chilessä kielletty kaikista syistä, myös niistä jolloin äidin henki on vaarassa.
[/quote]
Kyseinen 11-vuotias haluaa synnyttää ja pitää sen lapsen. Eikö hänellä saisi olla oikeutta tähän? Toinen vaihtoehto olisi se, että joku (esim. sinä) päättäisi hänen puolesta, että hänen on tehtävä abortti. Moni raiskattu, täysi-ikäinen tai alaikäinen, ei itse asiassa halua tehdä aborttia. Pitäisikö heidät pakottaa tekemään abortti?
Kaikki raiskatut eivät suinkaan vihaa lapsiaan... Esimerkiksi tämä nainen löysi vuosien jälkeen raiskauksesta alkunsa saaneen ja adoptioon annetun lapsensa: http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288439732432.html
[/quote]
Kai ymmärrät että 11vuotias on vielä lapsi eikä ole tervettä tuon ikäisenä myöskään synnyttää? Kyllä mielestäni 11vuotiaan äiti voi päättää tehdäänkö abortti vai ei
[/quote]
Eiköhän jokainen ymmärrä, että 11-v. on lapsi ja raskaus voi olla jopa vaarallinen. Mutta entäs kun raskaana oleva tyttö haluaa pitää lapsen ja tytön äitikin on sitä mieltä, että lapsi pidetään? Hyväksytkö tämän?
aikamoiset keskustelut kyllä, ollaan joskus puhuttu miehen kanssa että mitä jos lapseni olisikin pahasti kehitysvammainen. olisin tehnyt abortin, ja miehenikin on samaa mieltä, tosin kiitos nykyteknologian. pahaa kehitysvammaa ei ole havaittavissa ellei myöhemmin tietty jotain ilmaannu. ja kyllä, uskon jumalaan.
t:rv27+4
niin ja lisäys edelliseen keskusteluun, minulla ei ole voimia ja rahkeita hoitaa pahasti kehitysvammaista lasta omaishoitajana. vaikka olen ammattini puolesta hoitanutkin joskus. omat voimavarani eivät olisi riittäneet.
t:116
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 19:47"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eiköhän jokainen ymmärrä, että 11-v. on lapsi ja raskaus voi olla jopa vaarallinen. Mutta entäs kun raskaana oleva tyttö haluaa pitää lapsen ja tytön äitikin on sitä mieltä, että lapsi pidetään? Hyväksytkö tämän?
[/quote]
Mennyt itseltä ohi että tytön äiti ollut sitä mieltä että vauva pidetään. En hyväksy koska ei 11vuotias ole millään tapaa valmis äidiksi tai synnyttämään vaikka olisi tytön äidinkanssa sovittu että ottaa syntymättömän lapsen 'omakseen'. Aivan varmasti tämä tyttö miettisi vanhenpana että haluaisi olla itse äiti omalle lapselleen vaikka niin nuorena hänet saanutkin. Hieman sekavaa tekstiä niin toivottavasti saat kiinni ajatuksestani:)
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 11:10"]
En tunne mitään pistoa. Minusta abortti on naisen oikeus, joka kuuluu sivistysvaltioon.
[/quote]
Oma mielipiteeni on, että ainoa, joka voi päättää abortin oikeutuksesta on juuri äiti. Itse toimenpiteestä vastuu on sen toteuttajalla. Jos kipua syntyy, se on täysin väärin Ja nimenomaan lääkäriltä tai muulta, joka vastaa toteutuksesta.
Aivan kuin eläimillä lopetus on toteutettava ilman kärsimyksiä, sama koskee sikiötä.
[/quote]
[/quote]
Yksitoistavuotias on aivan lapsi vielä, jonka asioista päättää joko vanhemmat tai viranomaiset. Jos tyttö olisi ollut vaikkapa 15v. asia on aivan erikseen.
Tuon ikäisen kuuluu leikkiä nukeilla, ei vauvalla.
[/quote]
[/quote]
Karmean epäinhimillistä tekstiä. Susta saa hyvin epämiellyttävän kuvan.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 00:26"]
Täällä huudellaan, että ehkäisystä voi huolehtia etukäteen. Kuitenkin monet raskaudet saavat alkunsa, vaikka nainen syö pillereitä. Jokainen löysä vatsa ja ripulointi alentaa ehkäisytehoa. Lääkärit eivät aina muista mainita, että tietyillä lääkkeillä on ehkäisytehoa alentava vaikutus. Jos olen ottanut tänään pillerini ja harrastanut seksiä ja sen jälkeen minulla alkaakin vatsatauti, miten olisin voinut ennakoida tämän? Olemalla seksittä ihan varmuuden vuoksi, koko elämän?
[/quote]
Kun ehkäisyvalmisteiden teho on vaikka 99,9%, Se kuulostaa pomminvarmalta, mutta jokainen voi laskea montako vahinkoraskautta tulee esim miljoonaa ehkäisevää kohti.
Minulla on allergiani vuoksi kerran-kaksi kuussa vatsa kuralla. Kahdesti olen raskautunut, vaikka pillerit olivat käytössä. Kannattaa oikeasti miettiä ennen kuin huutelee ja yksinkertaistaa asioita.
[/quote]
[/quote]
Koska tuo asia on jo tapahtunut ja jos 11v. kokee siten, on hänellä toki oikeus pitää lapsi. Mutta luuletko että päätös olisi sama, jos Chilessä olisi abortit sallittuja ja asenteet siihen vähän toiset? Kuinka paljon tässä on painanut vaikkapa äidin sana? Tuo oli vain esimerkki, että onko mielestäsi oikein että 11v. pakotetaan raskaaksi ja kuinka paljon hänen päätökseensä vaikuttavat muut ihmiset... Kyseessä on kuitenkin lapsi. Sillä jos kannatat aborttikieltoa Suomeen, niin se koskisi silloin kaikkia ja silloin olisit valmis myös siihen, että Suomessa 11v. pakotettaisiin synnyttämään raiskaajansa lapsi. Hassu tuo kirjoituksesi, käsitit ilmeisesti esimerkkini tarkoituksen vähän väärin, sillä sekös vasta naurettavaa olisi että Suomessa alettaisiin tekemään pakkoabortteja mielivaltaisesti.
En ole tietääkseni sanonut että kaikki raiskatut inhoavat lapsiaan ja että heidät pitäisi pakottaa aborttiin?
Vaan, että mielestäni naisella kuuluu olla oikeus päättää asiasta itse, naisella pitää olla oikeus päättää kehostaan ja synnyttääkö vai eikö. Mielestäni on epäinhimmillistä puolustaa jonkin sellaisen oikeuksia jota ei vielä ole, mutta naisen oikeuksia ei. Käsittämätöntä että tästä edes kirjoitan ja tällaista keskustelua edes käydään 2000-luvulla Suomessa, eihän tänne nyt mitään aborttikieltoja enää tule. Mitä jos me naiset vain puolustettaisiin naisen oikeuksia ja oltaisiin onnellisia että asumme Suomessa ja meillä on oikeus valita, kaikilla ei näin ole...
Mitä täällä nyt pitäisi kannattaa? Minä kannatan Suomen lainsäädäntöä.
Olen menossa huomenna sairaalaan raskauden keskeytyksen. Olen 38- vuotias yhden lapsen äiti, enkä tunne mitään syyllisyyttä tehdessäni tämän. Tällä hetkellä kohdussani on vain möykky soluja, niin alussa se on. Kun odotin lastani 10 vuotta sitten, niin se, että hän oli toivottu lapsi teki hänestä lapsen jo alusta alkaen, vaikka samanlainen solukasaantuma hän oli näillä viikoilla. En siis tunne surua tai murhetta siitä, että "murhaan" lapseni, koska mitään lasta ei vielä ole. Asia olisi eri, jos raskaus olisi edennyt huomaamatta pitkälle, niin, että selvästi voisi puhua lapsesta. Silloin tilanne olisi erilainen. Tämä on minun kehoni ja minulla on lain sallimissa rajoissa päättää siitä teen. Se ei ole kenenkään muun asia. J
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 01:18"]
Olen menossa huomenna sairaalaan raskauden keskeytyksen. Olen 38- vuotias yhden lapsen äiti, enkä tunne mitään syyllisyyttä tehdessäni tämän. Tällä hetkellä kohdussani on vain möykky soluja, niin alussa se on. Kun odotin lastani 10 vuotta sitten, niin se, että hän oli toivottu lapsi teki hänestä lapsen jo alusta alkaen, vaikka samanlainen solukasaantuma hän oli näillä viikoilla. En siis tunne surua tai murhetta siitä, että "murhaan" lapseni, koska mitään lasta ei vielä ole. Asia olisi eri, jos raskaus olisi edennyt huomaamatta pitkälle, niin, että selvästi voisi puhua lapsesta. Silloin tilanne olisi erilainen. Tämä on minun kehoni ja minulla on lain sallimissa rajoissa päättää siitä teen. Se ei ole kenenkään muun asia. J
[/quote]
Niinpä. On muuten kammottavaa, että Suomessakaan nainen ei vielä vuonna 2013 saa päättää kehostaan. Olisin halunnut abortin, mutta en saanut! Olin tässä vaiheessa 7. kuulla paksuna. Elämä alkaa vasta syntymästä, solumöykyllä ei ole ihmisoikeuksia!
En siis tunne surua tai murhetta siitä, että "murhaan" lapseni, koska mitään lasta ei vielä ole. Miksi en saa päättää omasta kehostani?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 00:43"]
[/quote]
[/quote]
Yksitoistavuotias on aivan lapsi vielä, jonka asioista päättää joko vanhemmat tai viranomaiset. Jos tyttö olisi ollut vaikkapa 15v. asia on aivan erikseen.
Tuon ikäisen kuuluu leikkiä nukeilla, ei vauvalla.
[/quote]
Entä jos raskaana olevan tytön lisäksi myös vanhemmat sekä viranomaiset ovat sitä mieltä, että tytön on saatava synnyttää lapsi? Kelpaako tämä päätös sinulle, vai kelpaako sinulle ainoastaan sellainen päätös, jossa lapsi tulee abortoiduksi?
Entä missä tilanteissa sinun mielestäsi viranomaisilla pitäisi olla oikeus keskeyttää naisen raskaus vaikka tahdonvastaisesti? Siis esimerkiksi Suomessa?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 01:18"]
[/quote]
Olen surullinen sinun ja lapsesi puolesta. Tekstisi kuulostaa kylmältä ja vähän epäloogiselta, jos ajattelet että esikoisesi on ollut lapsi alusta asti, mutta nykyinen masuasukki ei ole, koska et häntä halua :( En silti ajattelisi että olet niin "huono äiti", että lapsesi on parempi kuolla kuin syntyä sinulle. Etkö varmasti ole vain masentunut tai väsynyt?
Voi hyvänen aika :D Olipa pitkälle vedetty tarina kertomastani. En viitsi tämän enemmän edes vaivautua vastaamaan. ;) Tätä juuri tarkoitin, kun sanoin, että täällä mahdollisuudet sivistyneeseen keskusteluun ovat minimaaliset.
T: 63/105
Ja jälleen kerran Herran rauhaa kaikille :)