Jumalan moraali ja oikeudenmukaisuus. Miten hän kestää itseään, ei taida olla empaattinen?
Jumala ei puutu millään tavalla, vaikka tietää mitä jokainen rikollinen suunnittelee ja sitten vielä toteuttaa.
Varmaan 99% tän palstan lukijoista pysäyttäis jonkun lappsenraisskaaajan tai IM-pommitttajan, jos tietäisi mitä se tyyppi juuri aikoo tehdä.
Jumala tietää tämän, mutta ei tee mitään, miten hän kestää itseään?
Itel ainakin omaatuntoa kolkuttais läpi elämän, jos voisin pysäyttää edes yhdenkin vaarallisen ihmisen, mutta en vaan jaksaisi tehdä sitä. Mikä on jumalan tekosyy, ettei kiinnosta mitä me täällä tehdään, vaikka voisi edes pahuuden estää, jossei muuta?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Onkovapaatatahtoa kirjoitti:
Itse näen sen niin että Jumala loi ihmiselle vapaan tahdon, ja jos ihminen päättää toteuttaa jonkun asian niin kantaa myös seuraukset siitä
Mutta Jumalan kaikkivoipaisuus yhdistettynä kaikkitietävyyteen tarkoittaa, että ennen ensimmäisenkään atomin luomista Herra on tiennyt miten mikäkin luomansa käyttäytyy ja mitä se tekee, joten vapaata tahtoa ei voi olla olemassa. Herra on luonut kaiken sellaiseksi, että käännyn risteyksestä vasemmalle, eikä minulla ole siis mahdollisuutta kääntyä oikealle.
Tervemenoa tutustumaan Paavalin, Lutherin, Calvinin ja C.H. Spurgeonin predestinaatio-oppiin. Erityisesti UT opettaa selkeästi ennaltamääräämistä.
Paavali kirjoitti sen tällaiseksi ketjuksi:
”Jotka Hän (Jumala) on edeltä tuntenut, ne Hän on kutsunut, jotka Hän kutsunut ne Hän on vanhurskauttanut ja jotka Hän on vanhurskauttanut, ne Hän on myös kirkastanut”.
Miksi Jumala loi kaikki muut planeetat, joilla ihminen ei voi asua? V*ttuilakseen?
Jos ihmisten on tarkoitus "täyttää tämä maa", miksi 71% maapallosta on vettä?
Jos Jumala loi kaiken, miksei luonnon ja eläinten tuhoamista kielletä vaikka niissä kymmenessä käskyssä?
Miksi lasten raiskaamista ei kielletä, mutta Jumalalle on h*elvetin tärkeää, ettei äyriäisiä syödä?
Vierailija kirjoitti:
Itse näen sen niin että Jumala loi ihmiselle vapaan tahdon, ja jos ihminen päättää toteuttaa jonkun asian niin kantaa myös seuraukset siitä
Mutta Jumalan kaikkivoipaisuus yhdistettynä kaikkitietävyyteen tarkoittaa, että ennen ensimmäisenkään atomin luomista Herra on tiennyt miten mikäkin luomansa käyttäytyy ja mitä se tekee, joten vapaata tahtoa ei voi olla olemassa. Herra on luonut kaiken sellaiseksi, että käännyn risteyksestä vasemmalle, eikä minulla ole siis mahdollisuutta kääntyä oikealle.
Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen ja Jumalallakin on vapaa tahto, joten miksi ei ihmisellä olisi? Hän ei halunnut tehdä mitään aivottomia robotteja, joita ohjailla kuin napin painalluksella. Mutta ihminen lankesi Eedenissä syntiin käärmeen pettämänä. Käärme oli kaikista kavalin eläimistä, jotka Jumala oli tehnyt. Ja ihminen rikkoi Jumalan AINOAN käskyn ja söi hyvä ja paha tiedon puusta, koska se houkutteli ja sitä oli nautinto katsella. Ihmisellä oli vapaa tahto joko kuunnella Jumalaa tai kuunnella käärmettä. Ihminen teki valintansa ja kantaa siitä seurauksensa.
Nykyään tuntuu olevan eräänlainen trendi yrittää ulkoistaa kaikki vastuu (tullut hyvin esiin näissä koronskeskusteluissakin), mutta ei se vaan niin toimi. Ei tämänkään aloituksen esimerkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat kristityt teologit ovat sitä mieltä että ”vapaa tahto” jäi sinne Edenin puutarhaan; sen jälkeen ihminen on ”synnin, kuoleman ja p.erkeleen orja” - Martti Lutheria siteeratakseni.
Ite en ole tällaiseen väitteeseen törmännyt, joten laitatko lähdettä tänne. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Se, että Herra tietää, miten ihminen käyttäytyy tai tulee valitsemaan ei poista ihmisen vapaata tahtoa. Otetaan esimerkki. Lapsi saa rahaa ja hänelle annetaan mahdollisuus valita ostaa rahalla karkkia itselleen tai antaa raha hyväntekeväisyyteen. Sinä teidät, että lapsi tulee valitsemaan karkin, mutta se ei poista hänen mahdollisuuttaan tai oikeuttaan tehdä valintaa.
Jos Jumala olisi poistanut kaikki valinnan mahdollisuudet esim mainitsemasi tienristeykset, silloin meillä ei olisi vapaata tahtoa. Silloin emme voisi valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervemenoa tutustumaan Paavalin, Lutherin, Calvinin ja C.H. Spurgeonin predestinaatio-oppiin. Erityisesti UT opettaa selkeästi ennaltamääräämistä.
”Jotka Hän (Jumala) on edeltä tuntenut, ne Hän on kutsunut, jotka Hän kutsunut ne Hän on vanhurskauttanut ja jotka Hän on vanhurskauttanut, ne Hän on myös kirkastanut”.
Paavali ei opeta predestinaatio-oppia. Noista muista en tiedä enkä niin välitäkään tietää. Jumala kutsuu kaikkia evankeliuminsa kautta, siksi evankeliumi pitää julistaa kaikelle maailmalle. Ihmisille tulee myös ns etsikkoaikoja, jolloin Jumala kutsuu. Se on ihmisen valinta tarttuuko siihen.
Tuolla esille tuomallasi kohdalla puhutaan nimenomaan siitä, että Jumala tietää, miten ihminen tulee valitsemaan. Ei Jumala ole sitä valintaa tehnyt ihmisen puolesta, ei sitä ole ennalta päätetty. Hän on kutsunut kaikkia ja hän varhurskauttaa ne, jotka ovat sen kutsun ottaneet vastaan. Ja ne, jotka ovat päättäneet ottaa kutsun vastaan ja ovat vanhurskautettuja, ne hän kirkastaa.
Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen.
Eli Jumala on narsistinen, omahyväinen, väkivaltainen dorka.
"Vapaan tahdon" antaminen on pelkkää paskanjauhantaa, ihan kuin se olisi jokin itseisarvo ja hyvä teko Jumalalta, että luo synnin, langettaa ihmisen siihen ja sitten rankaisee siitä. Joo, tosi sydämellistä.
Rakastava Jumala my ass...
Vierailija kirjoitti:
Se, että Jumala näkee missä sinä olet tähän samaan aikaan huomenna, ei tarkoita, ettei tahtosi olisi vapaa. Jumala katsoo sinun vapaista valinnoista muodostuvaa ketjua huomiseen asti ja siitä tietää missä olet ja mihin suuntaan käännyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään tekosyitä jumalalla. Etkö ole huomannut että Jumalan teot on olleet aika vähäisiä Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen? Mistähän tämä johtuisi? Vihje: "ollut vähän kiireitä, kun on otettu keittoa Jeesuksen kanssa".
Tarkkaanpa olet maailman menoa seurannut viimeisen 2000 vuoden aikana :). Maailmassa on nyt muutama miljardi kristittyä, joita Hän kuulee ja auttaa. En pitäisi sitä vähäisenä tekona. Raamattu on käännetty monille kielille ja käännöstyö jatkuu.
Taitaa kolmiyhteisen Jumalan eli Isän, Pojan ja Pyhän Hengen yhteys perustua muuhun kuin keittoon. Mutta sinuakin Hän rakastaa, olipa sinulla keittoa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Jumala loi kaikki muut planeetat, joilla ihminen ei voi asua? V*ttuilakseen?
Jos ihmisten on tarkoitus "täyttää tämä maa", miksi 71% maapallosta on vettä?
Jos Jumala loi kaiken, miksei luonnon ja eläinten tuhoamista kielletä vaikka niissä kymmenessä käskyssä?
Miksi lasten raiskaamista ei kielletä, mutta Jumalalle on h*elvetin tärkeää, ettei äyriäisiä syödä?
Olematta biologi olettaisin, että maapallon toiminnalle on ihan hyvä juttu, että 71% siitä on vettä - veden kiertokulun vuoksi mm. haihtuminen, pilvet - sateet, Golf-virta, kalat.
Jumala asetti luomiskertomuksessa ihmisen "viljelemään ja varjelemaan" Eedenin puutarhaa, 1. Mooseksen kirja 2:15. Kymmenessä käskyssä on käsky "Älä tapa" mikä pitää ihmisten lisäksi sisällään myös sen, ettei Jumalan luomaa kaunista maapalloa pilata ja tuhota.
Lapset olivat erityisen lähellä Jeesuksen sydäntä: " Sallikaa lasten tulla minun luokseni älkääkä estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta'. Hän nuhteli opetuslapsia, jotka moittivat vanhempia lastensa tuomisesta Jeesuksen luo", mm. Matteus 19:13b-14.
Äyriäisissä voi olla monenlaisia bakteereita, minkä vuoksi Jumala on ilmeisesti asettanut tuon kiellon. Ja tuo kielto lasten kaltoinkohtelusta mukaanlukien r. aiskaamisen ja pahoinpitelyn on mainittu kolmessa evankeliumissa, Matteus 18:6, Markus 9:42, Luukas 17:2. "Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänen kaulaansa pantaisiin myllynkivi ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen."
Ihmisellä on vapaa tahto. Sehän se jutun pointti on.
Vierailija kirjoitti:
Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen.
Eli Jumala on narsistinen, omahyväinen, väkivaltainen dorka."Vapaan tahdon" antaminen on pelkkää paskanjauhantaa, ihan kuin se olisi jokin itseisarvo ja hyvä teko Jumalalta, että luo synnin, langettaa ihmisen siihen ja sitten rankaisee siitä. Joo, tosi sydämellistä.
Rakastava Jumala my ass...
Kristinuskon Jumala ei ole tuollainen, vaan hyvä. Hän on luonut meidät ja antanut kaiken hyvän, mitä meillä elämässämme on. Mutta Hän on myös pyhä eikä Hän siedä syntiä, koska se tuhoaa meitä. Jumala ei luonut syntiä vaan ihminen valitsi itse sen, lankesi itse siihen, Jumala ei langettanut ihmistä. Ihminen lankesi sielunvihollisen juoneen ja lankeaa edelleen. Mutta Jumala valmisti pääsyn tästä kierteestä antamalla Jeesuksen ja Hänen sovitustyönsä.
Synti on sydämen eroa Jumalasta ja ylpeää asettumista Hänen yläpuolelleen. On turha syyttää Jumalaa kaikesta vaan ottaa itse vastuu ja olla rehellinen teoistaan ja motiiveistaan. Eikä Hän minun puolustamistani tässä tarvitse, sanonpahan vaan. Et puhu ainakaan kristinuskon Jumalasta vaan jostain muusta, mikä projektio sitten onkaan. Silti Hän rakastaa sinuakin, usko tai älä.
Minkä seurauksen mun kiusaajat joutu(i)vat kantamaan pilatessaan elämäni? Nyt niillä on hyvät urat ja perheet.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä on vapaa tahto. Sehän se jutun pointti on.
Ihmisen tahto on kaikkea muuta kuin vapaa; siihen vaikuttaa ennen kaikkea synti, eli tahto ja taipumus elää riippumattomana Jumalasta. Se on perimmäinen syy muille ongelmillemme, ahneudelle, puolison pettämiselle, väkivallalle, ympäristön tuhoamiselle...
Ihminen yrittää ikäänkuin käyttää konetta vääränlaisella käyttöjärjestelmällä. Tai autoilla ilman polttoainetta; onhan se raskasta työntää autoa - ei sitä ole suunniteltu niin.
Oikeasti vapaa tahto edellyttäisi tervettä suhdetta ihmisen Luojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paavali ei opeta predestinaatio-oppia. Noista muista en tiedä enkä niin välitäkään tietää. Jumala kutsuu kaikkia evankeliuminsa kautta, siksi evankeliumi pitää julistaa kaikelle maailmalle. Ihmisille tulee myös ns etsikkoaikoja, jolloin Jumala kutsuu. Se on ihmisen valinta tarttuuko siihen.
Tuolla esille tuomallasi kohdalla puhutaan nimenomaan siitä, että Jumala tietää, miten ihminen tulee valitsemaan. Ei Jumala ole sitä valintaa tehnyt ihmisen puolesta, ei sitä ole ennalta päätetty. Hän on kutsunut kaikkia ja hän varhurskauttaa ne, jotka ovat sen kutsun ottaneet vastaan. Ja ne, jotka ovat päättäneet ottaa kutsun vastaan ja ovat vanhurskautettuja, ne hän kirkastaa.
Jaa. Entäpä Jeesuksen sanat: ”Sillä monet ovat kutsuttuja, mutta harvat valittuja?”
Ja miksi niin monet (protestanttiset) teologit ovat päätyneet predestinaation kannattajiksi?
Minä näen asian niin, että koska raamatun mukaan ”ihminen on kuollut synteihinsä” (Paavali) niin ainoastaan Jumalan suoranainen väliintulo voi herättää tuon synteihinsä kuolleen; Jumala tekee ensimmäisen liikkeen, ja polkaisee liikkeelle tuon kuvatun prosessin, joka päättyy kirkkauteen. Se ei ole lähtökohdiltaan mitään ihmisen ja Jumalan yhteistyötä, vaikka myöhemmin ihmisellä onkin (ehkä - ja ainakin ainakin omasta mielestään) mahdollisuus vaikuttaa siihen millaiseksi tuo taivaan matka muodostuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että Jumala näkee missä sinä olet tähän samaan aikaan huomenna, ei tarkoita, ettei tahtosi olisi vapaa. Jumala katsoo sinun vapaista valinnoista muodostuvaa ketjua huomiseen asti ja siitä tietää missä olet ja mihin suuntaan käännyt.
Ja sinä tiedät tämän mistä?
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset eläisivät vaikkapa vain pelkästään raamatun kymmentä käskyä noudattaen niin täällä olisi aikamoinen paratiisi maan päällä. Siihen vielä Jeesuksen opetukset. Kukaan ei tappaisi, raiskaisi, varastaisi, pettäisi, kohtelisi toista huonosti.
Sanopa muuta! Kun edes julkiuskovaiset noudattaisi näitä käskyjä mutta ei onnistu, ei. Yhtään uskovaista en ole tavannut joka voisi katsoa silmiin ja rehellisesti sanoa kaikkia näitä noudattavansa jokaisen ihmisen kohdalla. Kuvittelevat että kun pistää sunnuntaina kädet ristiin niin kaikki synnit on anteeksiannettu. Sielläpä sitten kuoleman jälkeen selittelevät tekemisiään. Taitaa useimmille manalan portit aueta.
Vierailija kirjoitti:
Minkä seurauksen mun kiusaajat joutu(i)vat kantamaan pilatessaan elämäni? Nyt niillä on hyvät urat ja perheet.
Kyllä elämä opettaa, jaksa vain odottaa, paha saa aina palkkansa. Jonain päivänä kärsivät itse, kulissit voi olla kunnossa tällä hetkellä mutta ... usko pois, paha saa palkkansa. Sitten on sinun juhlan hetki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kysyt jumalalta että miten hän loi maailmankaikkeuden, hän todennäköisesti vastasi että "en minä tiedä".
Miksi luulet Jumalan olevan jokin täydellinen olento?
Sanallaan hän sen loi. Siellähän se lukee heti Raamatun alkusivuilla.
Mitä kieltä käytti luodessaan?
Useimmat kristityt teologit ovat sitä mieltä että ”vapaa tahto” jäi sinne Edenin puutarhaan; sen jälkeen ihminen on ”synnin, kuoleman ja p.erkeleen orja” - Martti Lutheria siteeratakseni.