Minkälaisia ne teidän monen tuhannen euron vihkisormukset on?
Mistä ostitte? Ihan vain siksi, koska me ostettiin koruliikkeen kallein vihkisormus mulle ja se maksoi vain vähän vajaa 700e! Vai eikö meille esitelty niitä tuhansien eurojen sormuksia vai missä niitä oikein myydään? Ja minkälaisia ne oikein on, kun hintaa on niin paljon?
Käytiinkö me jossain "halpis" liikkeessä?
Kommentit (68)
Nyt on kullan hinta kyllä aika kova, eli yli tonnillakaan ei kovin kummoista sormusta saa. Omat sormukseni, sekä kihla- että vihki, on Sandbergin mallistosta, eikä niistä mikään taida olla tätä nykyä alle tonnin. Rungot ovat sen verran paksuja, että sitä kultaa menee, ja timantitkin silmällä havaittavia :)
Onhan liikkeissä niitä 400-600 euron sormuksia, jotka on tehty pienistä timanteista ja rungot ovat ohuita tai osin onttoja sisäpuolelta. Minusta nekin on ihan nättejä, mutta kun olen sitä tyyppiä, että saatan yhtäkkiä keksiä pihalla nostella riuskasti jotain tai tehdä puutarhahommaa tms. niin pitää olla sormus, joka ei ole soikeana heti. En nääs muista ottaa niitä pois. Tokihan kiilto ja säihke kärsii kun sormusten kanssa rymyää, mutta ei voi mitään.
Minulla tällainen vastaava asscher-hiottu timanttisormus kuin kuvassa, platinaa ja iso timantti VS1 ja pikkutimantit VS2
http://donniebrown.tv/wdb/blog/image.axd?picture=2012%2f1%2fasscher.jpg
Hinta ollut tietääkseni jotain 9000-10000 luokkaa, kolme vuotta sitten.
Siitähän on nyt ollut puhetta timanttien kohdalla, että ei ole välttämättä tarpeen ostaa puhtainta kiveä, koska erot eivät ole silmin enää havaittavissa tietyn puhtausluokan jälkeen. Isompiakin kiviä saan edullisemmin, kun ei vaadi korkeinta puhtausluokkaa (ja miksi vaatisikaan, jos itse ei eroa kivien välillä edes näe :). Muistaako joku näitä juttuja?
Valkokultainen sormus, 5 isohkoa hyvälaatuista timanttia rivissä. Mies sen osti ja valitsi. Oltiin yhdessä katseltu 1500 € sormuksia, sanoin, että valitsee niistä jonkun, kaikki kauniita. Alttarilla mies sitten yllätti mut huomattavasti näyttävämmällä sormuksella. Sanoi, että pitkään harkittuaan hän totesi, että se on kaunein mitä hän on nähnyt. Ostaa kuulemma elämässään vain yhden vihkisormuksen, niin päätti olla pihistelemättä.
Lisäksi korussa oli miehen mielestä kivet kiinnitetty niin, että hän näkee niissä meitä kumpaakin symboloivaa kaksi asiaa.
En tiedä hintaa. Kultaseppäkaverini väitti mallin olevan Tillanderin Elisabet ja arvon 6000 €. Itse en olisi senhintaista sormusta osannut edes katsoa.
Suomeen tuodaan oikeasti aika puhtaita kiviä, mutta todella vähän muuta, kuin pyöreäksi hiottua. Itselläni on prinsessahiottuja kiviä vihkisormuksessa ja olivat paljon kalliimpia kuin pyöreät. Samaten kihlasormuksen iso smaragdi-hiottu kivi olisi ollut Suomessa todella tyyris. Niin kalliiksi olisi tullut, että mies toi sen lopulta kotimaastaan. Itselleni olisi kelvannut halvemmatkin rinkulat, mutta pohjois-Amerikkalaiselle miehelle on status-kysymys ostaa iso timantti tulevalle vaimolle.
Täällä Suomessa miehen rakkautta ei mitata timanttien koolla, joten ollaan jokainen rinkuloihimme tyytyväisiä.
Timantin koko ja hinta määräävät sen kuinka paljon mies naista rakastaa, ainakin amerikkalainen ystäväni sanoo näin. Sormuksen on maksettava vähintään miehen 3-6 kk palkan verran, vai miten se nyt oli.
Siksikö suomalaispariskunnat eroavat usein kun timantit niin pieniä että ne näkee korkeintaan suurennuslasilla? ;D
http://www.sandberg.fi/collections/allianssi
perusallianssit, joiden hinta 2500 - 4000 euroa
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 22:10"]
Mistä ostitte? Ihan vain siksi, koska me ostettiin koruliikkeen kallein vihkisormus mulle ja se maksoi vain vähän vajaa 700e! Vai eikö meille esitelty niitä tuhansien eurojen sormuksia vai missä niitä oikein myydään? Ja minkälaisia ne oikein on, kun hintaa on niin paljon?
Käytiinkö me jossain "halpis" liikkeessä?
[/quote]
Ainakin Turussa kultasepänliikkeiden ikkunoissa näkyy olevan 6000-7000 euron sormuksia. Sisätiloista saattaa löytyä kalliimpiakin.
Vartavasten teetetyt sitten erikseen.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 00:18"]
Mitä ihmettä tekee tuhansien eurojen vihkisormuksella???
Olen todistanut suurta rakkautta jossa morsian kiukkuili kultasepänliikkeessä, että jollei saa haluamaansa törkykallista sormusta, niin sitten ei häitä tule. Sit ihmetellään kun häihin meni kokonaisuutena niin kamalasti rahaa ja ero tulee ennenkuin on laskut ehditty maksaa...
Jos on reilusti varaa, niin ihan sama, mutta tosiasiassa jos toista rakastaa ja haluaa loppuelämänsä yhdessä viettää, niin mitä merkitystä on sormuksen hinnalla???
[/quote]
Ei niin mitään, mutta jos on varaa ja halua panostaa niin ei se sitä rakkauden määrää tai tunteiden aitoutta vähennä.
Oma vihkisormukseni oli edullinen ja maksoi alle tonnin mutta kihla maksoi non 5000 euroa eli miehen silloisen kuukausipalkan verran.
Miksi pitäisi ottaa pihi tai luuseri mies, joka kuitenkin pistäisi autonsa aluvanteisiin monta tonnia, mutta ei vaimonsa sormukseen?
Kyllä minä ainakin tietäisin että mies on tosissaan minun suhteeni jos ostaa kalliin sormuksen ja haluaa esitellä meidän rakkauttamme ja onnellisuuttamme sormussymbolin muodossa :)
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 13:43"]
Miksi pitäisi ottaa pihi tai luuseri mies, joka kuitenkin pistäisi autonsa aluvanteisiin monta tonnia, mutta ei vaimonsa sormukseen?
Kyllä minä ainakin tietäisin että mies on tosissaan minun suhteeni jos ostaa kalliin sormuksen ja haluaa esitellä meidän rakkauttamme ja onnellisuuttamme sormussymbolin muodossa :)
[/quote]
sepä se, kun onnellisuuden pitäisi ilmentyä jotenkin muutenkin, ei se koru kerro siitä yhtään mitään :) Mielenkiintoinen ajatus, että sormuksella esiteltäisiin rakkautta muille. Miksi ihmeessä sitä pitää kellekkään esitellä? Minulla on alle 100e hintainen kihlasormus, joka uudistettiin kaiverruksella (yht. 13e) vihkisormukseksi. Sormuksen päälle kaiverrettiin siis meille tärkeä lause. Mielestäsi mieheni on varmaan pihi tai luuseri. Minusta olen maailman onnekkain nainen kun sain hellän ja rakastavan aviomiehen. Ja sitä ei tarvitse kellekään esitellä tai todistella.
Minusta mielekkäämpää on käyttää ylimääräiset rahat KOKO perheen hyvinvointiin, tai jos sitä niin tuhottamasti on, miksei hyväntekeväisyyteen :) Mielipiteensä kullakin, en vaan ymmärrä materialismia.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 13:43"]
[/quote]
Meillä mies ei "pane" "rahojaan" mihinkään, koska rahat ovat yhteiset. Oon onneksi saanut sellaisen miehen, joka arvostaa perhettään sen verran, ettei käytä rahoja mihinkään typerään, vaan oman perheen hyödyksi.
Mulla perus valkokultainen sormus jossa yksi 0,42 ct timantti ja sen kummankin puolin kolme hieman pienempää timanttia. Puhtaus ja hiontahan hinnan määrää. Tällä sormuksella siis hintaa 4000 euroa ja teetetty kultasepällä.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 00:18"]
Mitä ihmettä tekee tuhansien eurojen vihkisormuksella???
Olen todistanut suurta rakkautta jossa morsian kiukkuili kultasepänliikkeessä, että jollei saa haluamaansa törkykallista sormusta, niin sitten ei häitä tule. Sit ihmetellään kun häihin meni kokonaisuutena niin kamalasti rahaa ja ero tulee ennenkuin on laskut ehditty maksaa...
Jos on reilusti varaa, niin ihan sama, mutta tosiasiassa jos toista rakastaa ja haluaa loppuelämänsä yhdessä viettää, niin mitä merkitystä on sormuksen hinnalla???
[/quote]
Ei niin mitään, mutta jos on varaa ja halua panostaa niin ei se sitä rakkauden määrää tai tunteiden aitoutta vähennä.
Oma vihkisormukseni oli edullinen ja maksoi alle tonnin mutta kihla maksoi non 5000 euroa eli miehen silloisen kuukausipalkan verran.
[/quote]
Niin, olipa sormus kallis tai halpa, niin sillä ei ole mitään tekemistä rakkauden määrän kanssa. Mutta vihkisormus on joka päivä, ja toiset haluaa siihen panostaa enemmän kuin toiset.
Törmäsin tähän keskusteluun, kun katseltiin vihkisormuksia. Meillä tarkoituksena olisi teettää timanttisormus valkokullalla. Esimerkksi tällainen olisi aivan ihana: http://www.21diamonds.fi/Online/Timanttisormukset/San-sebastian/Timantti/Valkokulta-750.html?ringSize=101
Ei siis tosi bling bling, vaan yksi aito timantti ja laadukas jalometalli :).
Kyllä ihan normi Timanttisilta saa ostettua useamman tuhannen euron sormuksia.
Mulla sekä kihla&vihkissä on karaatin verran timantteja ja keltakultaa ovat molemmat.
No mun timanttisormuksen hinnaksi on arvioitu *vain* 1 500 euroa ja sen osti mun miehen isoisä mieheni isoäidille 1920-luvulla. Tehty platinasta ja hyvin on kestänyt melkein 100 vuotta. Ja omassa käytössäni kohta 20 vuotta.
Miksi se jotain randomia ahdistaa, miten paljon kukakin laittaa vihkisormukseensa? Ei olla rikkaita, mutta tahdotaan omannäköiset sormukset, eli teetätetään korusepällä uniikit vihkisormukset. Tarkoitus on pitää koko loppuelämänsä tuota sormusta, niin ei todellakaan haluta mitään tusinakamaa. Timantteja ei tule, mutta kyllä se teettäminen maksaa, vaikka vietäis materiaalia omasta takaa (keltakultakoruja). Ei tiedetä vielä, miten kallis tikki tulee, mutta ollaan varauduttu tuhansiin euroihin. Häät eivät muuten tule olemaan mitkään prameat ökyhäät, mutta sormuksiin panostetaan.
Jos haluaa laadukkaan kotimaisen sormuksen, se maksaa. Myös kullan pitoisuus ja timantin puhtaus/koko maksavat. Jos haluat 199€ sormuksen niin varaudu siihen että timantit ovat hyvin pieniä ja niissä voi olla sulkeumia jotka vaikuttavat timantin loistoon. Lisäksi halpissormukset voivat olla monesti rungoltaan onttoja tai täytetty toisella metallilla. Myös kivien kiinnitys voi olla heikompi ja sitten ihmetellään kun ollaankin maksettu parisataa euroa sormuksesta jolla voisi heittää vesilintua.
Sormuksessa maksaa materiaali, työ ja kivi/kivet ja muotoilu. Materiaalin hinnassa (hopea, kulta, valkokulta, platina...) ei ole juurikaan eroa, sillä niiden hinta määräytyy maailmanmarkkinahinnan mukaan eikä näille lasketa suuria katteita.
Jos sormus on yksinkertainen, ei työn osuus ole suuri. Monimutkaiset rakenteet, koristelut, erikoiset kivenistutustyylit nostavat hintaa, jos sormus on käsin tehty. Kultaseppä, joka tietää tekevänsä huippulaatuista työtä voi hinnoitella erikoistyöt kuinka korkealle vain. Mutta toisaalta taitava seppä on nopea, laadukas ja luotettava eli virheistä ja töpeksimisestä ei tarvitse maksaa.
Kivi maksaa. Yksinkertainen yhden kiven sormus voi maksaa 15 000 euroa, jolloin työn ja materiaalin hinta voi olla esim 800 euroa loppusumma on kiven hinta.