Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"En minä hyödy vanhempieni ammatista" -valehtelijat

Vierailija
01.08.2020 |

Säännöllisesti törmää ihmisiin, jotka ovat hyötyneet vanhempiensa ammatista, mutta väittävät, ettei näin ole. Vedotaan siihen, ettei vanhempien ammatista ole ollut mitään hyötyä ja kyllä kaikki on ihan itse ansaittua. "Ihan samalla viivalla olen kuin kaikki muutkin tai oikeastaan huonommassa asemassa, kun ihmiset kuvittelevat vanhempieni auttavan". Silti kummasti vanhempien jäljissä nämä ihmiset pääsevät ammatteihin, joihin on vaikea päästä.

Useampikin näyttelijän lapsi on mainostanut lehdissä lakkiaisikäisenä, kuinka "en aio seurata vanhempieni jalanjälkiä, ei kiinnosta näytellä". Kas kummaa, pari vuotta myöhemmin ollaankin näyttelemässä ja saadaan näkyviäkin rooleja, vaikka olisi alan koulutus käymättä. Osa toki pääsee teatterikorkeaan sukunimivipin turvin, kun vanhempansa tuntevat raatilaiset.

Vanhempien kautta päästään sukujen yrityksiin töihin tai saa helpommin jalan oven väliin. Ai vastavalmistuneelle järjestyi johtopesti suvun firmassa, vaikka ulkopuolisen olisi pitänyt kerätä työkokemusta samaan hommaan yli vuosikymmen. "Hei Pena! Tässä on poikani Mikko. Mikko, Pena on kurssikaverini lääkiksestä. Mikko etsii nyt hyvää työpaikkaa, satutko Pena tietämään sopivaa paikkaa..."

Muita, joita tämä ilmiö ärsyttää?

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinani hyödyin sen verran vanhemmistani että pääsin kesätöihin heidän yritykseen. Eli hyötyä oli sen kesätyön muodossa 13-20 vuotiaana. Olen kuitenkin eri alalla kuin vanhempani joten sitten yliopistoaikoina hain jo oman alan kesätöihin ja pääsin kyllä sinnekin ilman ongelmia ja suhteita. Aikuisena omalla alallani kaikki paikat ansaittu ihan itse ja silti muutama työttömänä oleva opiskelukaveri jankuttaa että KAIKKI vuosikurssimme oman alan työssä olevat ovat saaneet paikat vain suhteilla ja vanhempien avulla. Minun vanhemmat ei kyllä tunne ketään tältä alalta mutta eiväthän nämä jännittävät sitä suostu uskomaan. Heidän työttömyydellään ei kuulemma ole mitään tekemistä sen kanssa että opiskeluaikoina ei kesätyön maistuneet vaan nostivat opintolainat ja matkustaisivat kaukomailla ja hankkivat elämänkokemusta sillä välin kun me muut hankimme työkokemusta jonka turvin sitten olemme saaneet työpaikamme. Opiskelupiireistä tunnen tasan yhden tyypin jolla vanhemmat ovat samalla alalla ja saattaneet auttaa työnhaussa.

Tässä taas loistava esimerkki siitä, miten sokeudutaan sille, miten perhetausta on auttanut. Myönsit itsekin, että pääsit vanhempien avulle kesätöihin SEITSEMÄN vuotta ja sitten valitat, kun niille toisille ei "kesätyöt maistuneet", joilla ei suhteita ehkä ole :DDD

Tämä! Kumpi otetaan parikymppisenä töihin: Jenna, joka on saanut vanhempiensa kautta kesätyöpestit kaupan hyllyttäjänä, mansikanmyyjänä ja puutarhassa vai Laura, jolla ei ole suhteita eikä töitä ole saanut, koska "edellytämme aiempaa työkokemusta"? Parikymppisen kohdalla arvostetaan enemmän sitä, jolla on työkokemusta joltakin alalta kuin sitä, jolla kokemusta ei ole.

Vierailija
22/106 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinani hyödyin sen verran vanhemmistani että pääsin kesätöihin heidän yritykseen. Eli hyötyä oli sen kesätyön muodossa 13-20 vuotiaana. Olen kuitenkin eri alalla kuin vanhempani joten sitten yliopistoaikoina hain jo oman alan kesätöihin ja pääsin kyllä sinnekin ilman ongelmia ja suhteita. Aikuisena omalla alallani kaikki paikat ansaittu ihan itse ja silti muutama työttömänä oleva opiskelukaveri jankuttaa että KAIKKI vuosikurssimme oman alan työssä olevat ovat saaneet paikat vain suhteilla ja vanhempien avulla. Minun vanhemmat ei kyllä tunne ketään tältä alalta mutta eiväthän nämä jännittävät sitä suostu uskomaan. Heidän työttömyydellään ei kuulemma ole mitään tekemistä sen kanssa että opiskeluaikoina ei kesätyön maistuneet vaan nostivat opintolainat ja matkustaisivat kaukomailla ja hankkivat elämänkokemusta sillä välin kun me muut hankimme työkokemusta jonka turvin sitten olemme saaneet työpaikamme. Opiskelupiireistä tunnen tasan yhden tyypin jolla vanhemmat ovat samalla alalla ja saattaneet auttaa työnhaussa.

Tässä näkyy otsikon ajatus myös hyvin. kirjoittaja ei itse tajua edes kuinka paljon hyötyi vanhemmistaan.

Ne ekat paikat,oli  mitä hyvänsä vanhempien hankkimaa, hyödyttää aina siinä CVssä vs sellainen jolla tyhjää vaan .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun se yrittäjäperheen lapsi on 5v iästä lähtien ollut firma töissä mukana, niin kyllä sille enemmän tietotaitoa on kertynyt kuin työttömän Kalen ja Pirjen lapselle, joka vietti lapsuutensa taikaseinää taputellen.

Vaikka tämä on rölläystä joka sanalta, on tässä kuitenkin eräs piirre minkä allekirjoittaisin. 

Nimittäin ammatillinen identiteetti ja se, että miten vanhempien tapa suhtautua työhön ja työelämään "periytyy". Uskon, että lapseen vaikuttaa se, että mitä sanastoa vanhempi käyttää ja minkälaista ylipäätään käytetty viestintä on, eli ihan alkaen tavoista, elekielestä, ulkoasusta yms. Ihminen viestii itsestään jo hyvin paljon jo ennen sitä, kuin saa suunsa auki. Jos siis puhutaan ns livetilanteesta. 

Ikävä on, että hyväosaisilla lapsilla on tämä kotietu jo tällä tavoin, verraten niiden vanhempien lapsiin, joilla kotona "malli" on toisenlainen. Todellisuudessa se kurjuuksista kotoisin oleva jälkikasvu saattaa olla huomattavasti motivoituneempi kuin yltäkylläisyydessä aina uinut, mutta ei koskaan saa mahdollisuutta. Ja hyvin vähästä alkaa se kierre kasautua.

Vierailija
24/106 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä edes kiinnität huomiota tommoseen? Keskittyisit omaan elämääsi.

Vierailija
25/106 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien ammatti vaikuttaa myös välillisesti, varsinkin maaseudulla. Kyllä ne kesätyöpaikat meni aina ns. kunnan isien lapsille, duunarin lapsen nenän edestä. Ahkeria ja laiskoja oli molemmissa "luokissa", mutta työpaikkoja oli duunarin lapsen vaikea saada. Yhdessä tapauksessa jo luvattu työpaikka peruttiin, kun siihen ilmoittautui kunnanhallituksen puheenjohtajan muksu. Aika tylyä, myös laitonta mutta mitäpä tuolle voi tehdä, rankkaa lähteä valittamaan.

Oma poika sai yhden työpaikan suhteilla tietämättään. Haki oma-alotteisesti paikkaan, jossa tiesi kyllä että kaverin äiti on töissä, mutta ei tiennyt, että kaverin äiti on päällikkö, joka päättää työpaikoista.

Vierailija
26/106 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut ainuttakaan oman alan työtä suhteilla. Tietenkin myöhemmin on alkanut luoman suhteita ihan itse. Kotoa periytyi malli työntekoon ja siinä se. Katkeria tekosyiden keksijöitä ja vähättelijöitä riittää.

Vierailija
27/106 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas loistava esimerkki siitä, miten sokeudutaan sille, miten perhetausta on auttanut. Myönsit itsekin, että pääsit vanhempien avulle kesätöihin SEITSEMÄN vuotta ja sitten valitat, kun niille toisille ei "kesätyöt maistuneet", joilla ei suhteita ehkä ole :DDD

Tämä! Kumpi otetaan parikymppisenä töihin: Jenna, joka on saanut vanhempiensa kautta kesätyöpestit kaupan hyllyttäjänä, mansikanmyyjänä ja puutarhassa vai Laura, jolla ei ole suhteita eikä töitä ole saanut, koska "edellytämme aiempaa työkokemusta"? Parikymppisen kohdalla arvostetaan enemmän sitä, jolla on työkokemusta joltakin alalta kuin sitä, jolla kokemusta ei ole.

Todennäköisemmin sen hyllyttäjän paikan saa duunarin lapsi, jolla on äiti tai isä siinä samassa kaupassa töissä. Omat vanhempani olivat asiantuntijatöissä, eikä heistä ollut mitään apua minkään kesätyön tai muunkaan työn hankinnassa.

Vierailija
28/106 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sinua parkaa kun et osaa edes lukea tai et ainakaan ymmärrä lukemaasi. Tämäkin on varmaan niiden vika jotka 13-vuotiaana olivat omilla vanhemmilla kesätöissä. Selvästihän tuossa sanottiin että OMAN ALAN TÖIHIN ei ole vanhemmat voineet mitenkään vaikuttaa ja että niihin silloinkin OMAN ALAN TÖIHIN ei ole nämä lomailijat halunneet. Mutta tähänkin varmaan keksit jonkun syyn miten sen toisen täysin eri alan kesätyön ovat vieneet näiltä lomailijaparoilta kaikko mahdollisuudet. En ymmärrä tätä vikinää. Ihan kuin kukaan muu kun sinä itse ei voisi koskaan saas töitä omilla ansioillaan ja luulet olevasi joku uniikki lumihiutale.

Vierailija
29/106 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan halua myöntää, että ansiot eivät ole omia, vaan vanhempien. Kyllä niillä ihan ensimmäisillä työpaikoilla nuorena on jo väliä myöhemmin töitä hakiessa. Se, että olet tehnyt jotain töitä, osoittaa aktiivisuutta työnantajan mielestä. Työnantaja ei tiedä, että paikka on hankittu vanhempien suhteilla eikä omalla reippaudella. Kaikki nuoret eivät pääse osoittamaan taitojaan, kun siihen ensimmäiseen paikkaan ei noin vain pääse.

Ja onhan sillä Suskilla helpompaa siellä kesätyöpaikalla, kun työkavereissa on äidin tuttuja, jotka suhtautuvat Suskiin myönteisesti. Kunnan kesäsetelillä töihin tullutta Annaa kukaan ei tunne eikä viitsi hurjasti tutustuakaan "kun en tuota Annaa tulevaisuudessa missään nää, mutta Suskia nään käydessäni Mirkun luona".

Vierailija
30/106 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen tämä hyvävelimaa on. Korruptio kukoistaa.

Sinulla ei taida olla korruption käsite ihan hallussa? Tietysti lasta, kumppania tai kaveria autetaan tarvittaessa mahdollisuuksien mukaan. Itsellä löydän neljä kertaa, milloin vanhempien ammatti tai kontaktit on ollut eduksi, Kahdesti kyse ollut mitättömästä asiasta, kahdesti olen saanut kesätyön tai harjoittelupaikan.

Vierailija
31/106 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä isän ammatista voi olla paljonkin apua. Autonasentajana korjaa lasten autoja itse, mikä on iso säästö.

Vierailija
32/106 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sinua parkaa kun et osaa edes lukea tai et ainakaan ymmärrä lukemaasi. Tämäkin on varmaan niiden vika jotka 13-vuotiaana olivat omilla vanhemmilla kesätöissä. Selvästihän tuossa sanottiin että OMAN ALAN TÖIHIN ei ole vanhemmat voineet mitenkään vaikuttaa ja että niihin silloinkin OMAN ALAN TÖIHIN ei ole nämä lomailijat halunneet. Mutta tähänkin varmaan keksit jonkun syyn miten sen toisen täysin eri alan kesätyön ovat vieneet näiltä lomailijaparoilta kaikko mahdollisuudet. En ymmärrä tätä vikinää. Ihan kuin kukaan muu kun sinä itse ei voisi koskaan saas töitä omilla ansioillaan ja luulet olevasi joku uniikki lumihiutale.

Kun nuorena parikymppisenä hakee ns. oman alan töitä, työnantaja kyllä katsoo aiempaa työkokemusta, vaikka se ei olisikaan omalta alalta.

Jos aiempaa työkokemusta ei ole, on hankala saada uuttakaan pestiä.

Vierailija
33/106 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole suoraan hyötynyt vanhempien ammateista enkä saanut mitään suhteita heidän kauttaan. Ainoastaan asenne koulutukseen ja työntekoon on heiltä opittu ja peritty. Vanhempani ovat lääkäri ja DI, itse olen lakimies.

Vierailija
34/106 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pikkukaupungissa ei ollut toivoakaan päästä k-kauppaan kesätöihin. Kesätöihin pääsivät omistajan sukulaislapset ja merkittävien ystävien lapset. Näkyi tuo juttu siis jo nuorena...

Jos olisin yrittäjä, palkkaisin todellakin tuttuja sukulaislapsia, jos heistä siihen vain on. Miksi ottaa riskiä ja palkata tuntematonta, joka voi olla vaikka mikä lusmu tai kilipää?

Vierailija
35/106 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt taitaa olla sinulla luetun ymmärtäminen hiukan hukassa. Ei tässä ollutkaan pointtina se, että vanhempien avulla olisi päästy oman alan kesätöihin, vaan se, että vanhempien avulla päästiin seitsemänä vuonna edes johonkin kesätöihin.

Kun saa jo nuorena työkokemusta (ihan sama miltä alalta), niin tällä on positiivista vaikutusta myöhempään, oman alan työnhakuun. Jos samalla viivalla on kaksi työnhakijaa, joista toinen on tehnyt kesätöitä 13-vuotiaasta alkaen, ja toinen jonka CV on tyhjä, saa paikan tämä jolla on kesätyökokemusta monen vuoden ajalta. Eli vanhemmista on todellakin ollut hyötyä tässä tapauksessa, vaikka heidän kautta suoraan ei olekaan järjestynyt oman alan työtä.

Vierailija
36/106 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi oudompaa ettei niitä suhteita hyödyntäisi.

Vierailija
37/106 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näitähän näkyy hyvin usein kun vaan pitää silmät auki. Eräs iltalehden viihdetoimittaja, lukuisia näyttelijöitä ja näyttelijöiksi pyrkiviä ym.

Vierailija
38/106 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenne työhön opitaan kotoa. Pääsin eka kesätöihin leipomoon, koska äiti oli siellä töissä, on kova työihminen ja pomo arvosti häntä. Äiti terotti minulle, että siellä ei sitten lusmuta. Juoksin koko kesän kuin viitapiru, ettei äidin tarvitse hävetä. Kesän lopuksi pomo antoi tunnustusta ahkerasta ja hyvin tehdystä työstä, ja näin miten ylpeä äiti oli. Tällä opetuksella olen joka ainoan työni tehnyt hyvin, myös sitten kun pääsin opinnoista ekoihin vaatimattomiin kesätöihin. Joka ainoa pomo on voinut vilpittömästi suositella minua ja kirjoittaa hyvän työtodistuksen.

Jos ei ole suhteita, edetään kovalla työllä. Ei niin korkealle, mutta edetään kumminkin. Myös sen opetuksen voi antaa kotoa.

Vierailija
39/106 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni on miljönääri ja on ollut omistajana it-firmassa (nyt jo eläkkeellä). Minun on turha kuvitella, että saisin häneltä yhtään mitään, en ole hänelle minkään arvoinen. Itse olen työskennellyt lähinnä siivoojana ym matalapalkka-aloilla. Ja yrityksistä huolimatta en ole päässyt edes omaehtoisesti paremmille aloille/opiskelemaan.

Vierailija
40/106 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan miehen kanssa DI:t eikä teini vielä ole ehtinyt suoraan hyötyä näkyvästi töistäni. Hän on kuitenkin pyörinyt lapsesta meidän mukana erilaisissa harrastustoiminnoissa ja meidät viran puolesta tunnetaan pikku paikkakunnalla. Kun tuli tarve jollekin nuorelle vähän auttelemaan, kysyivät häneltä kun hän oli tuttu, ja tiesivät että fiksu täyspäinen nuori. Hänen oli helppo ottaa pikku hommaa muutama tunti sieltä täältä, kun saa pitää kaiken mitä tienaa, ja me kustannamme kaiken tarvittavan. Ei siis tarvitse miettiä tuntipalkkaa tai tuntien määrää, tai mitä sinne kulkeminen maksaa kun me voimme viedä.

Hän on siis jo 14 v saanut ekan todistuksen cv:hen, ja siitä tasaisella tahdilla monta vuodessa, eri pikku hommista, myös pitkin kouluvuotta iltoja ja viikonloppuja. Lisäksi olemme hänelle voineet neuvoa, miten cv tehdään ja miten sitä lähdetään heti rakentamaan ja kasvattamaan.

Hän on voinut hakeutua palkattomiin vastuullisiin töihin, jotka näyttävät hyvältä cv:ssä, koska ei ole rahasta huolta. Ja me vanhempina emme esim sano, että pitää mieluummin mennä vaikka mansikkaa poimimaan kun siitä maksetaan, vaan ymmärrämme kokemuksen ja vastuunoton arvon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi