Asioita, mitä et tee, mutta lapsuudenkodissa oli "pakko" tehdä?
- Ruoka-aikojen täsmällisyys arkena ja lomalla. Päivällinen oli aina viideltä ja ruokana todennäköisesti perunaa jossain muodossa.
- Oli pakko saunoa keskiviikkoisin ja lauantaisin, illalla. Nykyään saunon, kun siltä tuntuu, vaikka sunnuntaiaamuna ja kolmen viikon välein.
- Oli pakko pestä ikkunat 2 kertaa vuodessa, jolloin vaihdettiin toiset verhot. Minä pesen ikkunat 1-2 v välein ja verhot vaihdan muutaman vuoden välein, jos haluan muutosta sisustukseen.
Ylipäätään siivoukseen liittyi kaikenlaisia pakkoja. Suursiivous kerran vuodessa, jolloin pestiin myös sauna, sisäkatot, seinät ja kaapitkin. Lattioiden pesu joka toinen viikko, viikkosiivous lauantaisin. En sano, etteikö näin olisi järkevää toimia, mutta se pakonmaisuus ahdisti ja ahdistaa vieläkin. Omassa elämässäni haluaisin säilyttää joustavuuden ja inspiroituneen toiminnan ja välttää ehdottomia pakkoja.
Kommentit (1175)
Ehkä vähän erikoisempi, mutta meillä oli lapsuudenkodissa maatila ja siellä oli lehmiä navetta täynnä. Silloin tällöin jouduin tuuraamaan vanhempiani lypsyissä. Ei siinä mitään, mutta kun aidosti pelkäsin vietävästi niitä lehmiä, eikä asiaa auttanut sekään, että pari kertaa ne on minua tönineet ja voin sanoa, että kun kerran on 1000kg eläimen ja seinän välissä, niin ei toista kertaa halua olla.
Ruokalautanen tyhjäksi. Jatkuva siivoaminen. Lasten ruumiillinen kurittaminen
Jouluruoat. Niitä oli pakko tehdä viikkoja pakkaseen. Sitten jouluna Syötiin!! Älytön numero jostain konjakkisinapista tai lanttulaatikon mausteista. Muuta ruokaa ei saanut viikkoon kun oli tosiaan sitä jouluruokaa.
Lapset saivat jo vuosia sitten päättää mitä aattona syödään. Runsas tortillapöytä on siitä asti ollut joka joulu.
Jännä juttu että pidätte siivouspakkoja vastenmielisinä , vähän väliä on ollut lehdissä juttuja kauhun vuokralaisista jotka eivät siivoa ja osa saanut korvausvaatimuksiakin tai häätöjä. Minusta on ihanaa kun on siisti raikas koti jossa mukava asua ja tavaratkin löytyvät , eikä yllätysvierailut haittaa .
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu että pidätte siivouspakkoja vastenmielisinä , vähän väliä on ollut lehdissä juttuja kauhun vuokralaisista jotka eivät siivoa ja osa saanut korvausvaatimuksiakin tai häätöjä. Minusta on ihanaa kun on siisti raikas koti jossa mukava asua ja tavaratkin löytyvät , eikä yllätysvierailut haittaa .
Mä siivoan joka päivä.
Aina, kun mennään nukkumaan, on tosi siisti. Kerran kk tehosiivoan jonkun osan kotia, esi toukokuussa on keittiö.
Vappuaattona olin jo valmis.
Meillä on myös irtitavaraa vähän. Kaikilla on oma paikka ja ei juurikaan näkyvillä
Kokoajan piti tehdä jotain, eikä se haitannut. Myöhemmin käytännön ja taidoista ja toimeliaisuudesta on ollut vaan hyötyä.
Pahinta oli ilmapiiri. Isä hyväksikäytti ja nöyryytti vain minua. Pahinta ettei kukaan uskonut.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ongelma ole pakkosiivous tiettynä päivänä tietyllä kellonlyömällä. Itse ainakin siivoan nykyään silloin kun siltä tuntuu, arki tai pyhä, aamu tai ilta.
Kasvimaitten perkaus, perunoiden nosto joka saakelin syksy ja aina mun syntymäpäivänä. Joka aamu HIRVEE herätys kun isä avasi radion kuunteli sinfoniaa
Ei minun ollut lapsena pakko mitään tehdä muuta kuin käydä koulussa. En muista mitään varsinaista "pakottamista". Aikuisena olenkin sitten joutunut itse itseäni pakottamaan kaikenlaiseen tekemiseen.
Ehkä sukulaiskyläilyt olivat sellaista, mitä muistelen epämieluisana pakkopullana ja mitä en enää itse tee.
Vanhemmillani itsellään on ollut kaikenlaisia pakkoja, kuten sellaista, että pitää piiskata matot, ikkunat pestä tiettyyn aikaan vuodesta, tai siivota jouluksi, kevääksi jne. Vanhemmiten heistäkin on tullut rennompia pakkojen suhteen.
Lapsuudenkodissa negatiivisia tunteita ei saanut näyttää. Kiitosta ja hyväksyntää sai vain suoritusten kautta. Ruoka oli pakko syödä vaikka oksetti. Itse pyrin olemaan täysin päinvastainen vanhempi omalle lapselleni.
Enää ole heinäpellolla tai hoida sikoja enkä talikoi paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Marjojen poiminta, perunan kasvatus ja syönti, silittäminen, verhojen vaihtelu, lattioiden luutuaminen käsin viikottain, matot joka huoneessa ja niiden tamppaaminen viikottain
Näitten lisäksi mm. perunannostotalkoot (myös sukulaisten ja naapureitten pelloilla) ja heinännostotalkoot.Marjastamisen lisäksi piti kerätä ämpärikaupalla sieniä.Ei me edes sisareni kanssa välttämättä kaikkia sieniä edes tunnistettu.Äiti ilmeisesti tunnisti,kun valkkasi ne ennen käyttöä.
Jokaiselle lomapäivälle oli äiti keksinyt jotakin tekemistä.Jos ei mitään muuta,niin ainakin porkkanapenkkien harventamista tai sitten ainakin ullakon siivoamista,järjetöntä.
Jouluna tosiaan ....kaikki piti tehdä itse.Pikkuleipiäkin leivottiin ihan satoja ja niitä sitten syötiin koko kevät,vaikka makukin oli hieman kärsinyt.Joulua ennen jaoin sisareni kanssa myös kaikki joulukortit lähiseudun ja naapureitten asukkaille kävellen ja niitä oli paljon.Vain kaukaisemmille sukulaisille ne postitettiin.
Vain isä sai hakea ja koristella joulukuusen ja se olikin hänen ainoa jouluinen tehtävä.Sitten kun aattoilta koitti ja joulupukki oli käynyt,niin äiti oli aina tyytymätön isän ostamaan lahjaan.
En enää ole kiltti, jos joku käyttäytyy epäkunnioittavasti. Enkä syö lautasta tyhjäksi, jos olen jo kylläinen tai ruoka on pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se koti pysyy siistinä ja raikkaana vaikka ei siivoaisikaan just joka lauantai kello 8.00 alkaen vaan silloin kun itselle sopii parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin siivoan joka päivä jotain, imuroin pari kertaa viikossa (koira) ja meillä on ihan siistiä.
Meillä lapsena kuitenkin se siivouspakko oli ihan hirveän joustamaton. Joka lauantai ja semmonen raivosiivous. Ikävä tunnelma ja kaikille paha mieli palkaksi. En ymmärrä miksi sen piti olla sellaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin siivoan joka päivä jotain, imuroin pari kertaa viikossa (koira) ja meillä on ihan siistiä.
Meillä lapsena kuitenkin se siivouspakko oli ihan hirveän joustamaton. Joka lauantai ja semmonen raivosiivous. Ikävä tunnelma ja kaikille paha mieli palkaksi. En ymmärrä miksi sen piti olla sellaista?
Itse mietin sitä,että miksi valoja sammuteltiin ja vettä säästettiin(siis suihkun käyttöä rajoitettiin),mutta imuri sai huutaa harva se päivä, erityisesti lauantaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vähän erikoisempi, mutta meillä oli lapsuudenkodissa maatila ja siellä oli lehmiä navetta täynnä. Silloin tällöin jouduin tuuraamaan vanhempiani lypsyissä. Ei siinä mitään, mutta kun aidosti pelkäsin vietävästi niitä lehmiä, eikä asiaa auttanut sekään, että pari kertaa ne on minua tönineet ja voin sanoa, että kun kerran on 1000kg eläimen ja seinän välissä, niin ei toista kertaa halua olla.
Vai että oikein 1000kg lehmä? Tais olla bodari.
Siivouspäivä. Ei kiitos. Siivoan kun siltä tuntuu
Itse en usko asuinpaikalla olleen väliä. Me asuttiin maalla ja äiti oli perunahullu eli keitettyä perunaa joka tuutista.
Toki oli muutakin joskus, pastaa, riisiä, pitsaa yms. Mutta aina äiti puhisi vihaisena, että tämä nyt ei ole oikeaa ruokaa,vaan tällaista pikaruokaa! Phyh.
Ja vanhempani ovat korkeasti koulutettuja ja asuneet myös kaupungeissa. Lisäksi oli sukulaisia ja vanhempien ystäviä, joiden luona vierailtiin kaupungeissa. Muistan myös siellä olleen useimmiten perunaa ruokana.
Ja onhan se edelleen. Jos menet mihin tahansa esim. buffet tai juhlava pitopöytä; aina on keitettyä perunaa tarjolla. Toki muutakin, mutta myös perunaa.