Asioita, mitä et tee, mutta lapsuudenkodissa oli "pakko" tehdä?
- Ruoka-aikojen täsmällisyys arkena ja lomalla. Päivällinen oli aina viideltä ja ruokana todennäköisesti perunaa jossain muodossa.
- Oli pakko saunoa keskiviikkoisin ja lauantaisin, illalla. Nykyään saunon, kun siltä tuntuu, vaikka sunnuntaiaamuna ja kolmen viikon välein.
- Oli pakko pestä ikkunat 2 kertaa vuodessa, jolloin vaihdettiin toiset verhot. Minä pesen ikkunat 1-2 v välein ja verhot vaihdan muutaman vuoden välein, jos haluan muutosta sisustukseen.
Ylipäätään siivoukseen liittyi kaikenlaisia pakkoja. Suursiivous kerran vuodessa, jolloin pestiin myös sauna, sisäkatot, seinät ja kaapitkin. Lattioiden pesu joka toinen viikko, viikkosiivous lauantaisin. En sano, etteikö näin olisi järkevää toimia, mutta se pakonmaisuus ahdisti ja ahdistaa vieläkin. Omassa elämässäni haluaisin säilyttää joustavuuden ja inspiroituneen toiminnan ja välttää ehdottomia pakkoja.
Kommentit (1175)
Meillä ei ollut mitään ehdottomia typeriä sääntöjä, mutta jotain hyviä ja järkeviä rutiineja oli esim. ruoka-ajat, siivouspäivä ja suihkupäivä. Ei ne ahdista yhtään ja osaan joustaa jos on tarvetta että siivotaan sitten kun jaksaa.
Ei kai kukaan tee mitään semmosta omassa kodissa joka ei sovi itselle vaan sen takia että lapsuudenkodissa niin tehtiin..
Vierailija kirjoitti:
Pakkoulkoilu. Päivittäin piti lusia vähintään tunti pihalla vaikkei olisi ollut mitään tekemistä. Vaikka olisi käynyt pyöräilemässä tai kävelyllä, piti silti olla tunti pihalla.
Pihatyöt. Vihaan haravointia, lumitöitä, omenapuita, kukkapenkkejä, marjapensaita ja pensasaitoja. Pihatyöt sentään laskettiin pakkoulkoiluun sisältyväksi. Sanomattakin kai selvää, että kotoa lähdön jälkeen olen asunut vain sellaisissa taloissa missä huoltoyhtiö hoitaa hommat.
Viikkosiivous lauantaiaamuna.
Tuo tunti oli vanhempien omaa aikaa nussia
Stressaa joulaattona kaikesta niin että päivä on pilalla.
Käytä pöytäliinoja.
Syö jälkiruokaa.
Syö kellon mukaan.
En tee pihatöitä, asun kerrostalossa, lapsuus ja nuoruus meni omakotitalossa asuessa.
En vie koiria ulos, en omista koiria, lapsuudessa niitä oli.
Ei noi vastenmielisiä tehrtäviä olleet, joskus kaipaan lemmikkiä ja oma pihakin vois olla ihan kiva?
Mutta ne vie aikaa ja haluan nyt senkin ajan viettää jotenkin muuten.
Vanhempani olivat raivoraittiita ja suhtautuivat alkoholiin hyvin negatiivisesti. Se vaikutti meihin teineihin tietysti päinvastaisesti, että mitä enemmän sitä demonisoitiin, sitä enemmän teki mieli kokeilla. Omien lapsien kohdalla olen lähinnä korostanut maltillisuutta juotavan alkoholin määrissä sekä sitä, että itsestä ja kavereista on pidettävä huolta, kun juodaan, että yksin ei kännissä lähdetä toikkaroimaan mihinkään eikä päästetä kaveriakaan menemään. Mutta nämä nykyajan nuoret ovat siitä ihmeellisiä, ettei niitä tunnu alkoholi kiinnostavan ollenkaan niin paljon kuin nuoria 80- ja 90-luvulla. Tämä lienee tutkimuksissakin todettu, ettei ole vain oma fiilis.
Oli pakko katsella tosi ällöttävää rupusakkia ja kuunnella sitä mölinää yökaudet. Enää en viitsi vaan siivoan kaikki pihalle keitä en jaksa.
Vanhempani olivat alkoholisteja, jotka eivät viitsineet verkistoitua normaalien ihmisten kanssa.
Yöpuvun käyttäminen ja saunassa käyminen.
Joka lauantai piti käydä saunassa, ulkosaunassa vielä, ja vesi lämmitettiin padassa. Siskolla ja minulla oli pitkät tukat ja muistan kuinka huuhdottiin hoitoainetta mahdollisimman vähällä vedellä, että muillekin riittää. Suihkuun ei saanut lauantaina mennä. En pidä muutenkaan kuumasta, joten enää en saunassa käy. Lämmitän kyllä mielelläni muille.
Nukun tavallisesti pelkissä pikkuhousuissa. Äiti kauhistelee vieläkin etten edes omista yöpukua. Mökillä joskus kun on ollut kylmä olen nukkunut pitkähihaisessa ohuessa paidassa ja puuvillalegginsseissä mutta erillistä yöpukua en tarvitse.
Aterialla piti aina syödä voileipää.
Matot tampattiin ulkona kerran viikossa.
Shampoo sekoitettiin ensin vesitilkkaan saippuakotelon puolikkaassa.
Varpailla ei ollut liikkumatilaa kengissä,
Joka aterialla piti olla peruna, riisi tai makaroni.
Vierailija kirjoitti:
Peruna kuului tiettyyn aikakauteen ja parikymmentä vuotta taaksepäin ei ollut pasta ja riisi kovin yleistä. Kanafileetkin on tulleet tosi myöhään kauppoihin.
Näinpä ja se oli kallista. Ei raaskittu käyttää. Lisäksi jokainen tietää miten paljon paremmin peruna täyttää kun esim riisi tai pasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunoiden kuoriminen. Perunaa ei saanut syödä ennen kuin oli kuorinut sen. Kotoa muutettuani olen syönyt kaikki perunat aina kuorineen.
kuorissahan on vitamiinit
Miksiköhän tämä harhaluulo elää? Ne ravinteet on välittömästi kuoren ALLA.
Olen perunaa syönyt lapsuudessani joka aterialla. Silti se maistuu. Mutta meillä ei syödä koska lapset ei tykkää (koulun kumiperunat).
Vierailija kirjoitti:
Peruna kuului tiettyyn aikakauteen ja parikymmentä vuotta taaksepäin ei ollut pasta ja riisi kovin yleistä. Kanafileetkin on tulleet tosi myöhään kauppoihin.
Onko sinulla mitään käsitystä, milloin parikymmentä vuotta sitten oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolta kysyt, mutta tuolloinhan se vasta rupes yleisemmin yleistymään. Fileet ja muu erilainen ruokailu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolta kysyt, mutta tuolloinhan se vasta rupes yleisemmin yleistymään. Fileet ja muu erilainen ruokailu.
Pasta? Parikymmentä vuotta?
Herätys, elämme vuotta 2020 ja luuleeko joku vielä, että vasta n. parikymmentä vuotta sitten eli 2000 alkoi pasta ja riisi yleistyä suomalaisten keittiöissä?!?!?
Vierailija kirjoitti:
Jouluna kämppä täytettii ikivanhoilla rikkinäisillä ja rumilla joulutontuilla. Koitettii siskon kanssa valita vaa hienot ja ok kuntoset esille mut saatii huudot ku ei pistetty kaikkia esille.
En omista yhtää joulutonttua enkä ostakkaan. Yhä ku käyn vanhempien luona jouluna nii ne samat tontut on esillä ja ku vihasin et jos pukki tois uusia nii lähtiskö vanhat mut ei kuulemma. En siis osta heille uusia lahjaksi.
Niillä lienee siis vanhemmillesi tunnearvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin juonti lasten seurassa. Sitä tehtiin surutta ja tapeltiin kännissä, me lapset jouduttiin vaan olemaan mukana eikä yleensä saatu edes mehua tms. ja piti pönöttää jossain olohuoneessa kuuntelemassa aikuisten kännijorinoita. Itse olen sitä mieltä että lasten kanssa ei vedetä övereitä, alkoholia vaan kohtuudella ja aina pitää siitäkin huoli että lapsilla jotain ajanvietettä, eikä vaan raahata niitä mukaan kun ei ole lapsenvahtia.
Toisaalta alkoholi ei saisi olla myöskään tabu. Vanhempani olivat raivoraittiita, eikä alkoholista puhuttu. Tästä puhumattomuudesta johtuen sain käsityksen, että alkoholi on jotain hirveän väärää ja syntistä. Eikä edes ollut kyseessä vl-perhe... Teini-iässä näitä rajoja sitten tulikin koeteltua urakalla, vanhemmilta salassa totta kai. Olisin kuollut häpeästä, jos olisin jäänyt kiinni. Onneksi ei tapahtunut mitään, sillä en olisi voinut soittaa vanhempiani apuun. Jälkeen päin olen miettinyt, että ehkä he arvasivatkin, mutta eivät vaan koskaan sanoneet mitään, koska tabu mikä tabu.
Meilläkin alkoholi oli tabu. Vanhemmat ottivat alkumaljan jos juhlissa tarjottiin, mutta muuten ei koskaan mitään. Olin lentää selälleni, kun 19-vuotiaina mentiin poikaystävän vanhempien mökille viikonlopuksi ja poikaystävä antoi vanhemmilleen viinipullon ja juotiin se ruuan kanssa, niin kuin se olisi ihan normaalia.
Jos kaikille lapsille opetettaisiin että alkoholi on kakkaa ja elämä ilman sitä paljon parempaa niin muutamassa sukupolvessa moni asia muuttuisi.
Eikä muutu. Itselläni oli raivoraittiin vanhemmat, jotka demonisoivat alkoholin. Toki sitten kotoa muuttaessa meni vuosia todella kosteissa merkeissä itselläni, ja teininä jo piilojuopottelua.
Taikasana on kohtukäyttö ja terve suhde alkoholiin. Oluen tai pari voi ottaa, ei ole pakko vetää tappiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki jouluruoat oli valmistettava lipeäkalaa myöten vaikka joukossa oli monia, joista kukaan ei tykännyt. Ei käynyt järkeen silloin eikä käy nytkään.
Tämä on kyllä niin tuttua varmaan monessa kodissa, että raivosiivoamisen ohessa väännetään pää märkänä jos jonkinlaista, perinteistä jouluruokaa. Joka armoton laatikko ja sössö on ihan pakko väkertää, perunoita(!!!!) on pakko keittää jne. jne. riippumatta siitä, maistuuko ne kenellekään.
Mikä ihmeen itu on vääntää noita jouluruokia, jos ketään ei kiinnosta niitä lapioida naamariin kuitenkaan??
Naurahdin jostain syystä ääneen :D
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Nykyään teemme vain niitä, jotka menevät. Pekoninakkeja, omatekoisia lihapullia, erilaisia juustoja ja kyllä, perunaa! Tosin usein muussina. Ja tietty joitain tiettyjä kaloja sekä kinkku, jos jaksetaan. Laatikoista teen yleensä sen lanttulaatikon ja senkin lähinnä tuoksun vuoksi. Tosiasiassa rullakebab maistuu paremmalta kuin yksikään perinteinen jouluruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti pesi ja säästi jogurttipurkit ja muitakin tyhjiä elintarvikepakkauksia. Minä pistän ne muovi-, kartonki-, metalli- ja lasikeräykseen.
Mihin niitä jogurttipurkkeja käytettiin?
Niitä olisi SAATTANUT tarvita johonkin.
t. eräs jonka äiti teki samaa. Nykyään ei onneksi enää tee.
^valvottaisiin