Milloin huomasit tulleesi "vanhaksi"`?
Milloin tai oikeastaan minkä ikäisenä tunsit, ettei kroppasi toimi enää "niinkuin ennen"?
Nivelet kolottaa, noustessa tai kyykkyyn mennessä ähkäiset, jne.. Kertokaa ihmeessä, koska itse koen kärsiväni näistä oireista ja olen vielä "nuori" (27v).
Kommentit (325)
Nyt hieman yli 40v. Lattialta pääsen hyvin ylös vielä ilman käsiäkin, mutta muuten kaikkea pikku kremppaa on tullut. Naamakin on valahtanut ja iho rutikuiva.
Oon kohta seitkytkaks. IBS:n eli "ärtyvän suolen" ollessa ärhäkimmillään olen joutunut pitämään jopa kolmen päivän paastoja pahoinvoinnin ja ripulin takii. Noita sattuu muutaman kuukauden välein. Paaston jälkeen tunnen itseni kuin uudestisyntyneeksi. Mitään paikkaa ei kolota ja jalat tuntuvat joskus lähes kumimaisen notkeilta. Ainoa vaiva silloin on vatsan arkuus ripulin ja yrjöömisen jäljiltä. Suosittelen mitä sydämmellisimmin kokeilemaan!
Oma rikkansa tässä maukkaassa rokassa lienee sillä, että olen harrastanut syvämeditaatiota (TM) kohta 45 vuotta, toki viime aikoina vähän satunnaisesti. Aloitin sen aikanaan siksi että olen mitä ilmeisimmin perinyt äidiltä puutteellisen verenpaineen säätelymekanismin (joka on erikoislääkärin mukaan erittäin monimutkainen systeemeineen, alasysteemeineen ja niiden alasysteemeineen!)
+ 60 v iässä enemmän kipuja eri liikkeissä ja nostovoima laski
Vierailija kirjoitti:
Olin 25v kun eräs äiti puhui minusta lapselleen tätinä. Korjasin pyörääni ja ohikulkeva lapsi ihmetteli mitä tein ja äitinsä selosti "täti korjaa pyöräänsä" tmv.
Minä olin 18v kun minusta eka kertaa puhuttiin "tätinä". Vielä 5v myöhemmin kysyttiin toisaalta, että otetaanko tänne nykyään alaikäisiä töihin kun olet niin nuoren näköinen.
Silloin, kun Marinin vedettyä kännit/nokat ja sekoiltuaan bileissä/yökerhossa, huomasin, etten oikeastaan millään tasolla pysty samaistumaan häntä asiassa puolustaviin ihmisiin.
T. N46
Viime vuonna jouduin kankeasti ja tavu kerrallaan toteamaan, että 1961 syntynyt täyttää vuonna 2021 60v. Varsinaisesti en ole vanha vielä muuhun kuin lisääntymiseen ja yövalvomiseen.
Olen kohta 60-vee ja kunto vielä hyvä, mutta toki ulkonäkö alkaa rapistumaan, hiukset ohenee ja tulee ryppyjä ym. Mutta näinhän se menee kaikilla, ja se pitää hyväksyä tähän elämän kiertokulkuun. En ymmärrä, että miksi yhteiskunta haluaa nykyään kaikkien näyttävän nuorilta? Arvostan enemmän ihmisiä, jotka hyväksyvät vanhuuden, oman ulkonäkönsä ja harmaat hiukset ym.
Ei tässä iässä halua enää näyttää 25-vuotiaalta eli se pitää vain hyväksyä. Arvokkaampaa on vanheta, että hyväksyy itsensä juuri sellaisena kuin on ja ne kaikki elämän oppiläksyt mitä on saanut.
Hiuksissa näkyi ekat harmaat, suun ympärille ilmestyi juonteet.
Täytä pian 73v .nyt viimeisen vuoden aikana olen havainnut väsyväni normaalia helpommin touhuissani. Eikun lepäämään ja sit taas jatkan. Normi matkustelu väsyttää enemmän ,kuin ennen. Mikään ei kuitenkaan kolota , niinkuin selkä oli usein kipeä nuorena töissä olleessani, vaikka ei ollut fyysinen työ.
Lomalla kävimme tutustumassa Kajaanin linnaan. Nuori tyttö sanoi kaverilleen, että otan kuvan heti kun tuo äijä lähtee tuosta pois.
Fyysistä työtä koko ikäni tehneenä, alkoi kropasta huomaamaan 48 vuotiaana. Lihakset kipeytyy ja väsyy helpommin sekä palautuminen kestää kauemmin. Tullut ikänäkö ja alkaa naamastakin huomaamaan että ei ole enää 40 v. Pari vuotta sitten kyseltiin vielä henkkareita. Miten te jopa alle 30 vuotiaat meinaatte oikein jaksaa työelämässä, jos jo nyt sanotte että on sitä ja tätä vaivaa eikä jaksa? Huolestuttavaa. Kyllä sitä pitäisi 45 vuotiaaksi jaksaa porskuttaa ilman että sitä ikääntymistä edes huomaa. Kannattaisi harrastaa edes jonkinlaista fyysistä aktiviteettia, vaikka kävelyä, niin auttaa jaksamiseen.
Miksi tätä asiaa edes pitäisi miettiä?
En oo miettiny, enkä aio. Ihan sama.
Elän ja ikä on vain numero.
Ehkä sit kun on oikeasti harmaahapsinen mummeli tai pappa vanhainkodissa
Siinä vaiheessa, kun polvillaan oleminen alkoi sattumaan polviin :D :(
67 vuotiaana huomasin, etten voikaan enää seisoa tikkailla ja tehdä hommia porakoneella ym. Piti ruveta pitämään toisella kädellä kiinni tikapuista. Sama lattialla istumiseen, istuin risti-istunnossa lattialla esim. alakaappeja ja laatikoita siivoten. Ähkyen siitä pääsi jotenkin ylös ja jalat olivat jäykistyneet. Ryppyjä ei ole oikein nimeksikään ja muutama harmaa hapsi on jo. Olen semmoinen perusterve ja kova touhuamaan, mutta joihinkin asioihin tarvitaan apua jo nykyään. N72
Kävelytiellä tuli pieni lapsi ja ilmeisesti äiti minua vastaan. Lapsi totesi jotain minusta äidilleen ja käytti sanaa mummo. Olin n. 55v.
Kun kaikki entiset tyttöystävät alkoivat köpötellä rollaattoreilla vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Silloin, kun Marinin vedettyä kännit/nokat ja sekoiltuaan bileissä/yökerhossa, huomasin, etten oikeastaan millään tasolla pysty samaistumaan häntä asiassa puolustaviin ihmisiin.
T. N46
Mulla tää sama...
En vaan pysty ymmärtämään pienen lapsen äitiä, joka hilluu tuolla lailla omasta mielestäni tosi lapsellisen näköisesti, kun itse omasta tahdostani jätin kaiken tuollaisen lapsia saatuani, vaikken ole edes maamme johtajia.
N40
Kun omat vanhemmat kuolee, sitten se muuttuu.
Naama rupsahti ja jatkuva väsymystila n. 45-vuotiaana.
50+ kun alkoivat pahat vaihdevuosi vaivat.