Osaatko englanniksi suomalaiset marjat?
Kommentit (34)
Suomalaiset marjat= Finnish berries
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 23:35"]
Huckleberry on suomalainen marja. Siis Huckleberry Finn.
[/quote]
Hih:)
Luulisin osaavani.... mietin tässä ensin ja alan sit lukea ketjua :))
Minä olen oppinut että suomalainen mustikka = bilberry. Blueberry = pensasmustikka, kasvaa muuallapäin luonnonvaraisenakin, mutta tämä on siis se isompi ja sisältä vaalea marja verrattuna suomalaiseen.
Jahas, Wikipedia selvensikin: "The name 'huckleberry' is a North American adaptation of the English dialectal name variously 'hurtleberry' or 'whortleberry' for the bilberry.[1] In North America the name was applied to a confusing range of different plants all bearing small, and usually blue, berries."
Bilberry siis mustikka edelleen, huckleberry murteellinen ja epätäsmällinen ilmaisu.
Miksihän koulussa opetettiin se blueberry eikä bilberry?
Huckleberry on punainen marja. Se ei missään tapauksessa ole suomeksi mustikka.
Vierailija kirjoitti:
Ja mä olen ymmärtänyt että blueberry on pensasmustikka ja bilberry se meidän metsämustikka. Tosin blueberry on sanana niin yleinen että ainakin minä olen koulussa oppinut sen tarkoittavan ihan vain mustikkaa.
Nimenomaan näin, jopa englanninopettajat menevät tuossa harhaan.
What do Bilberries look like and where do they grow?
First of all, while blueberries are cultivated in bushes in various places around the world, wild bilberries grow on small shrubs and mainly at the northern parts of the Northern Hemisphere (known as the taiga zone and the subarctic zone). In Europe, this area is located in Scandinavia or the Nordic countries.
Vierailija kirjoitti:
vhinnish bärriis. Olkaa hyvä!
Hardy har.
Vierailija kirjoitti:
Huckleberry on punainen marja. Se ei missään tapauksessa ole suomeksi mustikka.
Huckleberry on yhteinen nimitys useammalle lajikkeelle (kahdesta eri suvusta), joista yksi on sama kuin suomen mustikka ja ainakin yksi on punainen (usein nimellä red huckleberry).
Huckleberry ei ole sama asia kuin mustikka. Se on pensaassa kasvava, mustanvärinen marja, joka maistuu vähän mustaherukan ja mustikan risteytykseltä. Kasvaa USA:n pohjoisosissa.
Eikö saatu aikaan vanhaa kunnon blueberry-bilberry-väittelyä? Mihin tämä maailma on mennyt?
http://www.mirtoselect.info/public/bilberry_blueberry.asp