Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Miksi ylipainosta ei saa puhua? Lääke­tieteen tohtori lataa suorat sanat vaietusta ongelmasta

Vierailija
01.08.2020 |

Lääketieteen tohtori TellervoSeppälän vuonna 2017 julkaistussa väitöskirjassa kävi ilmi, että 42 prosenttia potilaista oli sitä mieltä, etteivät elämäntavat tai ylipainosta puhuminen kuulu lääkärin vastaanotolle.
Asiasta mainitseminen koetaan usein hyökkäyksenä. Monet painonsa kanssa kamppailevat ajattelevat, etteivät he voi mitään asialle. Hyvin usein he kuitenkin syövät enemmän kuin kuluttavat. – Vastaanotolla käy hyvin usein ihmisiä, jotka ajattelevat että heidän jatkuvan lihomisensa taustalla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Monesti ihmiset tuntuvat vähän pettyneiltä, kun otetaan kokeet ja kaikki onkin kunnossa, Seppälä kuvaa ristiriitaista tilannetta.
Ylipainosta puhuminen on tabu myös palstalla ja johtaa yleensä ketjun poistoon. Sen sijaan täällä on jatkuvasti pitkiä keskusteluketjuja suklaista, roskaruoasta jne.

Kommentit (884)

Vierailija
101/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse normaalipainoinen mutta työskentelen terveydenhoidossa juuri tällaisten ongelmien parissa. Sen pohjalta totean, että järkyttävä asenne lääkärillä, ja auttamattomasti vanhentunut.

Ongelma ei ole painon puheeksiottaminen vaan se, että itse siihen painonhallintaan ei kuitenkaan tarjota tukea. Pelkkä kehotus syödä vähemmän ja liikkua ei riitä. Ongelmat ovat yleensä tällaista pintatasoa syvemmällä. Tilannetta voisi verrata siihen, että masentunutta kehotetaan reipastumaan. En myöskään voi ymmärtää miten lihavuusleikkaus voidaan nähdä oikotienä ja laiskuutena, etenkään ammattilaisten keskuudessa.

Ko. lääkärin esittämät näkemykset edustavat niin kutsuttua biomedikaalista mallia, jossa ihmistä ei huomioida kokonaisuutena. Aikaansa seuraavat ja oikeasti potilaslähtöistä työtä tekevät ammattilaiset sen sijaan työskentelevät biopsykososiaaliseen malliin pohjautuen, jossa siis huomioidaan yksilön biologiset, psykologiset ja sosiaaliset tekijät ja ennen kaikkea panostetaan hyvään ja turvalliseen yhteistyösuhteeseen.

Vierailija
102/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entsisenä lihavana ärsyttää lihavien uhrituminen. Tuntuu että moni lihava ei suostu ottamaan vastuuta omasta lihavuudestaan. Kaikki muu on syypää lihavuuteen paitsi oma itse.

Tosiasia on, että lihavuus johtuu usein väärästä ruokavaliosta ja liian isoista annokoosta. Ja herkkujen syömisestä. Sokeri, hiilari ja rasvakoukusta. Tätä ei vaan haluta tunnustaa. Aikuinen istumatyötä oleva nainen saattaa myös kuluttaa alle keskiarvon 2000 kaloria päivässä. Minulle erikoislääkäri lihavuuuden hoitokeskuksessa laski että kulutan itse 1400 kaloria päivässä koska olen todella lyhyt ja pienikokoinen.

Lihavat lihovat koska syövät väärin.

Tämä on asiaa. Itse olen lihonut tänä vuonna 15 kiloa ja tiedän tasan mistä se johtuu: päivittäin paljon herkkuja ja liian usein roskaruokaa, kotona makaamista ja liian vähän aktiivisuutta. Ärsyttää ja naurattaa kommentoijat jotka selittää kuinka harrastavat 6 päivää viikosta liikuntaa ja ovat jollain treeniruokavaliolla, ja silti selittämättömästi on lihottu 20kg vuodessa. Pa*kapuhetta. 20 kiloa vuodessa on PALJON ja sen eteen

Pitää syödä niin paljon kaikkea epäterveellistä että se ei voi keltään tapahtua ”selittämättömästi ja huomaamatta”.

Tämä juuri. Jos ihan rehellisesti harrastaa aktiivisesti liikuntaa mikä ei tarkoita vartin kävelyä ja syö terveellisesti ja silti lihoo 20kg vuodessa niin jokin mättää ja asia pitää selvittää oli syy sitten mikä hyväänsä

Tuo oli ainakin itselle yllätys, että kuinka p*run pitkä lenkki sitä pitääkään rivakasti kävellä että tulee tuntikin täyteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lihoin vaikka treenasin hulluna salilla ja syy oli se, että treenin jälkeen oli järjetön nälkä! Vedin iltapalaksi 2 lautasellisesta lasagnea ja kömmin nukkumaan (kävin siis iltasalilla). Koko homma alkoi tuntua järjettömältä ja  sanoinkin salijäsenyyden irti kahden vuoden jälkeen. Aloituspaino oli 75 ja lopetuspaino 82, ei tosiaan mennyt niinkuin strömsössä....

Bullshit! Mulla on kalorin kulutus ihan adiantuntija laskenut 1400 kaloria/päivä. Treenaan kanssa kovaa ja jäätävä nälkä aina tunti treenin jälkeen! Mutta en vedäkkän uunipellillistä lasagnea naamaani. Syön esim salaattia vihannesten ja broilerin rinnan kanssa, rasvatonta raejuustoa, avokadon ja kourallisen pähkinöitä, loraus oliiviöljyä, jälkkäriksi hedelmä tai marjoja rasvattoman rahkan kanssa.

Sä lihot, koska syöt väärin!!! Ja itse kuntoilen raskaasti 5krt viikossa. Ja istumatyö, istun 8 t päivässä, mikä tutkitusti hidastaa aineenvaihduntaa.

Vierailija
104/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä ei tajua pilaavansa elimistönsä huonolla ruualla. Lukekaapa Hesari kuukausiliitteestä ja katsokaa kuvia, kun Arttu Wiskarin perhe syö lounasta kyytipoikana kokis lapsia myöten. Ei salaattia. Tietoa on saatavilla terveellisestä ruuasta!

Arttu Wiskarin suosio pohjautuu sille, että se on lupsakka plösö. Jos se alkaisi vaahdota syömisistään, rupeaisi raittiiksi ja treenata hulluna, iso massa menettäisi samaistumispinnan. 

Iso massa? Eli on ihan ok syödä ja juoda mitä tahansa paskaa, jotta suosio säilyisi? Omituinen johtopäätös.

Vierailija
105/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistään ei saa sanoa kenellekään. Tämähän alkoi jo kokoomuksen Harri Holkerin lausahduksesta, syökää silakoita ne on hyviä ja terveellisiä. Vasemmisto hyppi seinille. Nyt hypitään seinille, kun Sipilä käy poimimassa hillaa. Ennen neuvottiin syömään haarukalla ja veitsellä ja monipuolisesti ruokaympyrä mukaan.

Nyt kaikki on politiikkaa ja sortamista, milloin sorretaan lihavia, milloin sorretaan silakoita tai mehiläisiä.

Kohta kouluissa saa syödä sormin, kun kotonakin syödään.

Vierailija
106/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä monet liiottelevat tuota liikunnan harrastamisen määrää. Joo saattavat käydä vaikka kolme kertaa viikossa tunnin jossain treeneissä, mutta se perusaktiivisuus puuttuu arjesta. Tai sit pidetään jotain 5 kilometrin kävelyä asfaltilla supersuorituksena, kun sen pitäis olla mielestäni kaikille (pois luetaan tietenkin sellaiset sairaudet, jotka estävät liikkumisen) ihan normaalia.

Vierailija
107/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistään ei saa sanoa kenellekään. Tämähän alkoi jo kokoomuksen Harri Holkerin lausahduksesta, syökää silakoita ne on hyviä ja terveellisiä. Vasemmisto hyppi seinille. Nyt hypitään seinille, kun Sipilä käy poimimassa hillaa. Ennen neuvottiin syömään haarukalla ja veitsellä ja monipuolisesti ruokaympyrä mukaan.

Nyt kaikki on politiikkaa ja sortamista, milloin sorretaan lihavia, milloin sorretaan silakoita tai mehiläisiä.

Kohta kouluissa saa syödä sormin, kun kotonakin syödään.

No mut hei, sipsejä ja irtiksiä syödään sormin. Mitä muuta ihminen tarvii?

Vierailija
108/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä kohtaa kun yhteiskunta tulee vastaan esim. mahdollistamalla kaikille hyvät lenkkarit vaikka verovähennyksen tai liikuntatukiavustusten avulla, tarjoamalla hyvin halpaa ohjattua kuntosaliharjoittelua myös muille kuin eläkeläisille, laskemalla terveellisen ruoan ALVia ja korottamalla epäterveellisen ruoan verotusta, sekä vaatimalla kaikilta työnantajilta ajantasalla olevaa työhyvinvointisuunnitelmaa, jossa huomiodaan liikuntamahdollisuudet työajalla, ja tarjoamalla enemmän matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita, niin voidaan ruveta aidosti keskustelemaan siitä, miksi jotkut eivät siltikään laihdu.

On ihan oma syysi, että olet lihava. Älä pakoile vastuuta ja siirrä sitä yhteiskunnan syyksi. Tahto laihtumiseen täytyy löytyä itseltä. Lihavuus on mielenterveydenongelma ja lihavat ovat mestareita valehtelemaan, miksi eivät milloinkin laihdu. Aina syy on muissa heidän mielestään.

Vierailija
109/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väärinhaukua ihmistä lihavaksi ja painostaa häntä laihtumaan, jos ei tiedä mistä syystä hän on tilanteessa, jossa kiloja tulee lisää. Niihin syihin pitää puuttua, ei ylipainoon.

Nykyinen lihavuustutkimus katsoo, että ylipaino on yhteiskunnan aiheuttama ongelma. Yhteiskunnassa on ratkaisuja, jotka altistavat ihmisiä syömään väärin. Pitäisi puuttua näihin rakenteisiin eikä keskittyä syyttämään ihmistä, jolla ei ehkä ole muuta vaihtoehtoa.

Esimerkiksi lähiseudullani on lähimarket, mutta siellä on lähinnä roskaruokaa tai sitten huonolaatuisia perusvihanneksia. Ihmisillä pitää olla auto ostaakseen terveellistä ruokaa. Autottomat taas eivät jaksa kantaa kaupasta painavaa perusruokaa, joten on helppoa ottaa kaupan tiskiltä valmisruoka-annoksia, jotka usein ovat myös täynnä rasvaa ja/tai sokeria.   Meille toimittaa vain yksi kauppa tilauksia kotiin, kauppa, joka kuuluu ketjuun, mutta kauppa, jossa on ylikalliit hinnat. Ei ihmisillä ole varaa ostaa sieltä kotiinkuljetuksena ruokaa, koska hinnat ovat niin tähtieteelliset.

Tällaisia pikkujuttuja kun kasautuu ihmisten elämään tarpeeksi, on helppo ymmärtää miksi joku ylipainoinen ostaa kaupasta ns. roskaruokaa, mutta on väärin syyttää ylipainoista siitä että hän ei muka tajua mitä pitäisi syödä tai että hän ei tiedosta ylipainoaan. Ihan varmasti tietää ja ihan varmasti tajuaa, mutta jos ei yksinkertaisesti voi muuta, jos yhteiskunta ei tarjoa hänelle väylää toimia toisin, on vika yhteiskunnan.

En minä koiraanikaan siitä syyttänyt että oli tehnyt yöllä kakat kylpyhuoneeseen, vaan syy oli minun, koska en osannut nähdä illalla merkkejä siitä, että pitäisi käydä ylimääräisellä kakkalenkillä. Sen sijaan kiitin koiraani siitä, että meni tekemän kakat kylpyhuoneeseen eikä esim. vääntänyt niitä olohuoneen matolle. Fiksu tyttö ja tietää sen itsekin.

Vierailija
110/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Transaktivisti ja itsekin trans paralleeli-eeli oli kirjoitellut twitterissä/instassa, että kohtasi transpolilla fatfobiaa. Eli lääkäri oli puhunut ylipainosta ja kehottanut laihduttamaan transition aloittamisen takia.

Musta on ihan käsittämätöntä, että joku pitää tuollaista "fatfobiana". On mullakin 10kg ylipainoa ja siitä pitäisi päästä eroon.

Tämä on tullut vastaan useamman kerran. Ja kun siihen laihduttamiseen hoitojen takia on todella hyvät perusteet, ei siinä ole kyse ulkonäöstä.

Vierailija
111/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entsisenä lihavana ärsyttää lihavien uhrituminen. Tuntuu että moni lihava ei suostu ottamaan vastuuta omasta lihavuudestaan. Kaikki muu on syypää lihavuuteen paitsi oma itse.

Tosiasia on, että lihavuus johtuu usein väärästä ruokavaliosta ja liian isoista annokoosta. Ja herkkujen syömisestä. Sokeri, hiilari ja rasvakoukusta. Tätä ei vaan haluta tunnustaa. Aikuinen istumatyötä oleva nainen saattaa myös kuluttaa alle keskiarvon 2000 kaloria päivässä. Minulle erikoislääkäri lihavuuuden hoitokeskuksessa laski että kulutan itse 1400 kaloria päivässä koska olen todella lyhyt ja pienikokoinen.

Lihavat lihovat koska syövät väärin.

Tämä on asiaa. Itse olen lihonut tänä vuonna 15 kiloa ja tiedän tasan mistä se johtuu: päivittäin paljon herkkuja ja liian usein roskaruokaa, kotona makaamista ja liian vähän aktiivisuutta. Ärsyttää ja naurattaa kommentoijat jotka selittää kuinka harrastavat 6 päivää viikosta liikuntaa ja ovat jollain treeniruokavaliolla, ja silti selittämättömästi on lihottu 20kg vuodessa. Pa*kapuhetta. 20 kiloa vuodessa on PALJON ja sen eteen

Pitää syödä niin paljon kaikkea epäterveellistä että se ei voi keltään tapahtua ”selittämättömästi ja huomaamatta”.

Tämä juuri. Jos ihan rehellisesti harrastaa aktiivisesti liikuntaa mikä ei tarkoita vartin kävelyä ja syö terveellisesti ja silti lihoo 20kg vuodessa niin jokin mättää ja asia pitää selvittää oli syy sitten mikä hyväänsä

No eikö se syy ole se, että syö enemmän kuin kuluttaa. Forever and ever. Näinhän täällä aina sanotaan, mitä selvittämistä siinä on.

Vierailija
112/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on kilpirauhassairaus ja vuosia pyysin (n a   tsi)lääkäriäni kirjoittamaan lähetteen kilpirauhaskokeisiin. Ei suostunut. lopult kirjoitti vain tsh-lähetteen, kun se verikoe on niin hirveän kallis (noin 2,3 euroa). tsh koe oli sitten viitearvojen sisällä, mutta lääkäri ei susotunut kertomaan sen lukuja.

Vuosia myöhemmin sain tietää, että arvot eivät olleet viitearvojen sisällä, vaan niiden ulkopuolella ja että olisi pitänyt tutkia asiaa tarkemmin muill kilpirauhasverikokeillakin. Onneksi lääkäri vaihtui ja uusi lääkärini vei asian eteenpäin. minulla oli kuin olikin kilpirausen toiminnassa selviä ongelmia ja lisäksi löytyi kasvain kilpirauhasesta, joka vaati erikoislääkärin hoitoa.  niihin tutkimuksiin minut lähetettiin verikokeissa esiintyneiden ristiriitaisuuksien vuoksi.

kaikki ne vuodet tulin sitten psyykkisesti hakatuksi ja potkituksi lääkärissä ja leimatuksi valehtelijaksi, kun sanoin että syön suositusten mukaan. lihavat ihmsiet kuulemma valehtelee, sanoi se (n a tsi)lääkärini.

nyt alan olla jo normaalipainossanni, kiitos lääkityksen ja hoidon. edelleen syön siten kuin lihavimpana aikanani. plussaa se, että voin taas liikkua ilman, että oksettaa, sekin oli oire kilpirauhasssairaudestani. sen ensimmäisen lääkärin mukaan sekin oli vain keksittyä tai lihavuuden syytä...

jos joku on varmaa, niin se, että en usko enkä luota enää lääkäreihin, minkä tahansa diagnoosin saan, taatusi varmistan sen itse toisella lääkärillä sekä tarkistan itsekin diagnostiset kriteerit netissä. Olen kiitollinen, että nykyinen lääkärini ymmärtää miksi toimin näin eikä ota sitä henkilökohtaisesti. Hän on aidosti pahoillaan, että jouduin kohtaamaan aikoinani huonon lääkärin. 

Vierailija
113/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On väärinhaukua ihmistä lihavaksi ja painostaa häntä laihtumaan, jos ei tiedä mistä syystä hän on tilanteessa, jossa kiloja tulee lisää. Niihin syihin pitää puuttua, ei ylipainoon.

Nykyinen lihavuustutkimus katsoo, että ylipaino on yhteiskunnan aiheuttama ongelma. Yhteiskunnassa on ratkaisuja, jotka altistavat ihmisiä syömään väärin. Pitäisi puuttua näihin rakenteisiin eikä keskittyä syyttämään ihmistä, jolla ei ehkä ole muuta vaihtoehtoa.

Esimerkiksi lähiseudullani on lähimarket, mutta siellä on lähinnä roskaruokaa tai sitten huonolaatuisia perusvihanneksia. Ihmisillä pitää olla auto ostaakseen terveellistä ruokaa. Autottomat taas eivät jaksa kantaa kaupasta painavaa perusruokaa, joten on helppoa ottaa kaupan tiskiltä valmisruoka-annoksia, jotka usein ovat myös täynnä rasvaa ja/tai sokeria.   Meille toimittaa vain yksi kauppa tilauksia kotiin, kauppa, joka kuuluu ketjuun, mutta kauppa, jossa on ylikalliit hinnat. Ei ihmisillä ole varaa ostaa sieltä kotiinkuljetuksena ruokaa, koska hinnat ovat niin tähtieteelliset.

Tällaisia pikkujuttuja kun kasautuu ihmisten elämään tarpeeksi, on helppo ymmärtää miksi joku ylipainoinen ostaa kaupasta ns. roskaruokaa, mutta on väärin syyttää ylipainoista siitä että hän ei muka tajua mitä pitäisi syödä tai että hän ei tiedosta ylipainoaan. Ihan varmasti tietää ja ihan varmasti tajuaa, mutta jos ei yksinkertaisesti voi muuta, jos yhteiskunta ei tarjoa hänelle väylää toimia toisin, on vika yhteiskunnan.

En minä koiraanikaan siitä syyttänyt että oli tehnyt yöllä kakat kylpyhuoneeseen, vaan syy oli minun, koska en osannut nähdä illalla merkkejä siitä, että pitäisi käydä ylimääräisellä kakkalenkillä. Sen sijaan kiitin koiraani siitä, että meni tekemän kakat kylpyhuoneeseen eikä esim. vääntänyt niitä olohuoneen matolle. Fiksu tyttö ja tietää sen itsekin.

Vertasitko juuri ylipainoisia koiraan? Aikuisilla ihmisillä on vastuu omista tekemisistään. Myös lihomisestaan ja terveydestään. Koira on ihmisen armoilla.

Vierailija
114/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä monet liiottelevat tuota liikunnan harrastamisen määrää. Joo saattavat käydä vaikka kolme kertaa viikossa tunnin jossain treeneissä, mutta se perusaktiivisuus puuttuu arjesta. Tai sit pidetään jotain 5 kilometrin kävelyä asfaltilla supersuorituksena, kun sen pitäis olla mielestäni kaikille (pois luetaan tietenkin sellaiset sairaudet, jotka estävät liikkumisen) ihan normaalia.

Tämä itseäkin on häirinnyt. Minäkin olen nykymittapuulla liikunnallinen vaikka oikeasti olen laiska plösö. Kävelen kaikki matkani, treenaan pari kertaa viikossa ja teen puusepän töitä, mutta sellainen oikea aktiivisuus puuttuu. Itselleni liikunnallisuus siis tarkoittaa samankaltaista liikuntaa, joka oli lapsenakin luonnollista. En minä enää nykyään jaksa tehdä montaa juoksuspurttia päivittäin, joka mielestäni kertoo peruskunnostani aika paljon.

Vierailija
115/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tohtori ei selvästikään ole psykologian tohtori. Syylistäminen on huono motivaattori.

Minulle psykologinin sanoi ärsyyntyneesti, että olen rapakunnossa. Se konkretisoi asian omassa päässäni ja jotenkin heräsin tilanteeseeni. Aloin liikkumaan tuon lauseen jälkeen jatkuvasti enemmän.

Vierailija
116/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ongelma, myös omalla kohdallani, on nälän pelkääminen. Nälkä tuntuu ikävältä ja mulle ainakin tulee helposti päänsärkyä ja muutun ärtyneeksi. Nyt korona- ja etätyöaikana jääkaappi on koko ajan ollut käden ulottuvilla (ihan kirjaimellisesti, koska työskentelen keittiössä), enkä ole kokenut edes sitä aamiaisen ja lounaan välistä nälkää, joka lähityössä tulee melkein päivittäin.

Syön etukäteen ja suunnittelen syömiset ja menemiset siten, ettei vaan tule nälkä. Pahinta olisi lähteä johonkin pois kotoa syömättä, ja todeta että kohteessa joutuu odottamaan ruokaa nälkäisenä tai ei ole tietoa, milloin ja mistä ruokaa saa.

Oikeastihan olisi kai hyvä tuntea nälkää päivittäin ja syödä vasta, kun on nälkä. Minä kuvittelen itselleni nälän, kun odotan "lupaa" syödä taas. Lähityössä tulee helposti pitkät ruokailuvälit, tyyliin lounas klo 12 ja kotona ruokaa klo 17. Etätyössä on lounas klo 12, kaffe ja välipala klo 14, taas jotain klo 16...

Huom. en ole koskaan joutunut onneksi elämään nälässä ja lapsena saimme aina ottaa vapaasti ruokaa kaapista, ja sitä oli riittävästi. Nykytilanne on ihan itse aiheutettu, ehkä ikävän päänsäryn ja kiukkuisuuden pelossa. Vaikka eiväthän nekään heti pienestä nälästä iske.

Vierailija
117/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minulla on kilpirauhassairaus ja vuosia pyysin (n a   tsi)lääkäriäni kirjoittamaan lähetteen kilpirauhaskokeisiin. Ei suostunut. lopult kirjoitti vain tsh-lähetteen, kun se verikoe on niin hirveän kallis (noin 2,3 euroa). tsh koe oli sitten viitearvojen sisällä, mutta lääkäri ei susotunut kertomaan sen lukuja.

Vuosia myöhemmin sain tietää, että arvot eivät olleet viitearvojen sisällä, vaan niiden ulkopuolella ja että olisi pitänyt tutkia asiaa tarkemmin muill kilpirauhasverikokeillakin. Onneksi lääkäri vaihtui ja uusi lääkärini vei asian eteenpäin. minulla oli kuin olikin kilpirausen toiminnassa selviä ongelmia ja lisäksi löytyi kasvain kilpirauhasesta, joka vaati erikoislääkärin hoitoa.  niihin tutkimuksiin minut lähetettiin verikokeissa esiintyneiden ristiriitaisuuksien vuoksi.

kaikki ne vuodet tulin sitten psyykkisesti hakatuksi ja potkituksi lääkärissä ja leimatuksi valehtelijaksi, kun sanoin että syön suositusten mukaan. lihavat ihmsiet kuulemma valehtelee, sanoi se (n a tsi)lääkärini.

nyt alan olla jo normaalipainossanni, kiitos lääkityksen ja hoidon. edelleen syön siten kuin lihavimpana aikanani. plussaa se, että voin taas liikkua ilman, että oksettaa, sekin oli oire kilpirauhasssairaudestani. sen ensimmäisen lääkärin mukaan sekin oli vain keksittyä tai lihavuuden syytä...

jos joku on varmaa, niin se, että en usko enkä luota enää lääkäreihin, minkä tahansa diagnoosin saan, taatusi varmistan sen itse toisella lääkärillä sekä tarkistan itsekin diagnostiset kriteerit netissä. Olen kiitollinen, että nykyinen lääkärini ymmärtää miksi toimin näin eikä ota sitä henkilökohtaisesti. Hän on aidosti pahoillaan, että jouduin kohtaamaan aikoinani huonon lääkärin. 

Mikäli koette, että lääkäri kohtelee teitä huonosti, VAIHTAKAA LÄÄKÄRIÄ. Ja tehkää valitus mikäli sellaiseen on edellytykset.

Vierailija
118/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luut eivät ole lihavia. Geenit eivät lihota. Lihavaksi tullaan syömällä liikaa. Kerrankin joku terveyden ammattilainen sanoo asiat niin kuin ne oikeasti ovat. Asenne ja myös nuppi kuntoon, sitten syömisen määrä oikealle tasolle. Helppoa kun tämän oivaltaa.

Vierailija
119/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on painoindeksi normaali,mutta vyötärönympärys ei.Tosiaan huono kolesteroli heitteli ja tajusin,että pitää katsoa mitä suuhun laittaa.Ihan hyvä kun lääkärit ovat alkanneet puhua tosta vyötärölihavuudesta ja sen vaaroista.

Vierailija
120/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut tekemisissä paljon espanjalaisten ja italialaisten kanssa viime vuosien töistäni johtuen, sekä naisten että miesten.

Eron ruokatavoissa olen huomannut selvästi. Mitään "lohtusyömistä" ei ole. Lisäksi aterioilla ollaan hyvin pidättyväisiä, otetaan vain se pienehkö annos pastaa eikä santsata ja sitä syödään pitkään. Suomalainen buffaruokailu olisi heille kauhistus.

Karkkeja, sipsejä ei ollenkaan käytetä (ehkä 2 konvehtia otetaan max, mutta en voisi ikinä kuvitella heitä syömässä kokonaista karkkipussia) ja jälkiruokakin on aika harvinaisuus.

Eikä tästä vähän syömisestä tehdä mitään numeroa. Jos Suomessa olisivat, katsottaisiin kummeksuen ja käskettäisiin ottamaan lisää, kun niin vähän syövät.

Oikeasti aikuiset ihmiset tarvitsevat paljon vähemmän kuin se 2000 kcal vuorokaudessa.

Taitavat olla joko pohjoisesta tai dieetillä nämä yksilöt. Tule käymään meillä Etelä-Italiassa, niin näet miten syödään jopa rannalla. Ei mitään voileipiä vaan kolme ruokalajia kylmälaukuissa. Paistettuja pizzoja, uppopaistettuja juusto-, taikina- ja riisipalloja myydään kolme eurolla. Aamiaisena on suklaaleivoksia. Toki se on totta, että välimerellinen ruokavalio on yleisesti terveellisempi kuin Suomen rasvaton-hiilariton-mauton ja kilo karkkia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi