Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Miksi ylipainosta ei saa puhua? Lääke­tieteen tohtori lataa suorat sanat vaietusta ongelmasta

Vierailija
01.08.2020 |

Lääketieteen tohtori TellervoSeppälän vuonna 2017 julkaistussa väitöskirjassa kävi ilmi, että 42 prosenttia potilaista oli sitä mieltä, etteivät elämäntavat tai ylipainosta puhuminen kuulu lääkärin vastaanotolle.
Asiasta mainitseminen koetaan usein hyökkäyksenä. Monet painonsa kanssa kamppailevat ajattelevat, etteivät he voi mitään asialle. Hyvin usein he kuitenkin syövät enemmän kuin kuluttavat. – Vastaanotolla käy hyvin usein ihmisiä, jotka ajattelevat että heidän jatkuvan lihomisensa taustalla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Monesti ihmiset tuntuvat vähän pettyneiltä, kun otetaan kokeet ja kaikki onkin kunnossa, Seppälä kuvaa ristiriitaista tilannetta.
Ylipainosta puhuminen on tabu myös palstalla ja johtaa yleensä ketjun poistoon. Sen sijaan täällä on jatkuvasti pitkiä keskusteluketjuja suklaista, roskaruoasta jne.

Kommentit (884)

Vierailija
121/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minulla on kilpirauhassairaus ja vuosia pyysin (n a   tsi)lääkäriäni kirjoittamaan lähetteen kilpirauhaskokeisiin. Ei suostunut. lopult kirjoitti vain tsh-lähetteen, kun se verikoe on niin hirveän kallis (noin 2,3 euroa). tsh koe oli sitten viitearvojen sisällä, mutta lääkäri ei susotunut kertomaan sen lukuja.

Vuosia myöhemmin sain tietää, että arvot eivät olleet viitearvojen sisällä, vaan niiden ulkopuolella ja että olisi pitänyt tutkia asiaa tarkemmin muill kilpirauhasverikokeillakin. Onneksi lääkäri vaihtui ja uusi lääkärini vei asian eteenpäin. minulla oli kuin olikin kilpirausen toiminnassa selviä ongelmia ja lisäksi löytyi kasvain kilpirauhasesta, joka vaati erikoislääkärin hoitoa.  niihin tutkimuksiin minut lähetettiin verikokeissa esiintyneiden ristiriitaisuuksien vuoksi.

kaikki ne vuodet tulin sitten psyykkisesti hakatuksi ja potkituksi lääkärissä ja leimatuksi valehtelijaksi, kun sanoin että syön suositusten mukaan. lihavat ihmsiet kuulemma valehtelee, sanoi se (n a tsi)lääkärini.

nyt alan olla jo normaalipainossanni, kiitos lääkityksen ja hoidon. edelleen syön siten kuin lihavimpana aikanani. plussaa se, että voin taas liikkua ilman, että oksettaa, sekin oli oire kilpirauhasssairaudestani. sen ensimmäisen lääkärin mukaan sekin oli vain keksittyä tai lihavuuden syytä...

jos joku on varmaa, niin se, että en usko enkä luota enää lääkäreihin, minkä tahansa diagnoosin saan, taatusi varmistan sen itse toisella lääkärillä sekä tarkistan itsekin diagnostiset kriteerit netissä. Olen kiitollinen, että nykyinen lääkärini ymmärtää miksi toimin näin eikä ota sitä henkilökohtaisesti. Hän on aidosti pahoillaan, että jouduin kohtaamaan aikoinani huonon lääkärin. 

Tuo on niin yleistä ja surullista. Minullakin kalorit ja ruokamäärät kohdillaan, paino ei vain putoa. Yksi kilpirauhasarvo viitearvojen ulkopuolella, väsyttää, masentaa, hiukset lähtee ja on rutikuivat, iho hilseilee, sydän reistailee, paino ei lähde, ei jaksa liikkua eikä tehdä edes kotitöitä. Mutta lääkäreiden mielestä minä valehtelen ja olen ilmeisesti alkoholisti. En ole juonut alkoholia pisaraakaan 30 vuoteen, mutta milläs sen todistan? Kamala ollut lukea näitä kommentteja missä ylipainoiset haukutaan ihan lyttyyn, syyllistetään ja pilkataan, lyödään lyötyä omien ja vieraiden toimesta. Kamalaa ihmisvihaa! Alan pikkuhiljaa ymmärtää miksi ihmiset päätyy itsemurhaan tai oikeampi olisi sanoa että ajetaan itsemurhaan toisten pirullisten ihmisten toimesta. 

Vierailija
122/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ole koskaan haitannut ylipainosta puhuminen lääkärin kanssa, jos se on ollut asiallista ja sopinut tilanteeseen. Aika paljon on kuitenkin tullut vastaan niitä lääkäreitä, jotka jättää sen varsinaisen vastaanotolle tulemisasian hoitamatta ja keskittyy vaan ylipainoon. Vaikka se alkuperäinen asia ei ole edes ylipainon aiheuttama. Silloin se "paskan" jauhaminen vituttaa, koska se asia jota tulin hoidattamaan ei hoidu, vaan aletaankin puhua ihan muusta asiasta. Jos se tuloasia hoituis niin voidaan puhua myös ylipainosta, sopii mulle oikein hyvin. 

Harvemmin on tullut vastaan lääkäreitä jotka puhuis ylipainosta jotenkin tökerösti ja haukkuen. Ihan asiallisia ovat olleet siinä mielessä. Tosin oon sitä mieltä, että pelkkä puhuminen ei auta, pitäsi saada jotain konkreettista apua. Ei mulle ole mitään epäselvää siinä miten oon ylipainoni hankkinut ja miten siitä pääsis eroon. Ja tiedän terveyshaitatkin. Että sikäli se puhuminen on aika turhaa. Omin voimin en näistä läskeistä eroon pääse, sitä on jo yritetty kymmeniä kertoja. Puhua siis voidaan maailman tappiin asti, mutta enpä usko että sillä ne kilot karisee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan jaksaa murehtia toisten kiloja? Eikö oma painonhallinta riitä?

Vierailija
124/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainon aiheuttamien sairauksien kulut katetaan yhteisestä pussista.

Vierailija
125/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 57 vuotias ja kyllä muistan, että lihavuudesta on puhuttu jo 60-luvulla. Mikä ihmeen vaiettu juttu. Lihavia haukuttiin jo silloin js twiggyn anorektinen muoti oli tavoiteltua

Vierailija
126/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lihavat tietävät lihavuuden olevan pahasta. On ehkä pieni kourallinen lihavia, jotka on näitä sekopäisiä lihavuusaktivisteja, mutta kyllä täysjärkiset lihavat tietävät että se lihavuus on pahasta. Ei siitä tarvitse heille erikseen mainita.

Vierailija
127/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntosalit ovat kalliita, samoin terveellinen ruoka. Oletteko ikinä katsoneet avokadon hintoja?

Ennen vanhaan ihmiset olivat parempikuntoisia ja hoikempia vaikka eivät käyneet puntteja nostelemassa. Syötiinkö täällä ennen paljonkin avokadoja?

Vierailija
128/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisiinko puhua samalla intensiteetillä viinan ja tupakan kiroista? Ai ei, koska se on niin samaa jankkausta. No, niin on tämä lihavienkin mollaaminen. Verorahat menevät tällä hetkellä enemmänkin muiden maiden koronakriisin hoitoon kuin suomalaisten terveydenhoitoon. 

Vierailija
129/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut tekemisissä paljon espanjalaisten ja italialaisten kanssa viime vuosien töistäni johtuen, sekä naisten että miesten.

Eron ruokatavoissa olen huomannut selvästi. Mitään "lohtusyömistä" ei ole. Lisäksi aterioilla ollaan hyvin pidättyväisiä, otetaan vain se pienehkö annos pastaa eikä santsata ja sitä syödään pitkään. Suomalainen buffaruokailu olisi heille kauhistus.

Karkkeja, sipsejä ei ollenkaan käytetä (ehkä 2 konvehtia otetaan max, mutta en voisi ikinä kuvitella heitä syömässä kokonaista karkkipussia) ja jälkiruokakin on aika harvinaisuus.

Eikä tästä vähän syömisestä tehdä mitään numeroa. Jos Suomessa olisivat, katsottaisiin kummeksuen ja käskettäisiin ottamaan lisää, kun niin vähän syövät.

Oikeasti aikuiset ihmiset tarvitsevat paljon vähemmän kuin se 2000 kcal vuorokaudessa.

Mulle herää nyt ainakin kysymys, että miksi Espanjassa ja Italiassa on hyvin tavallista että vanhemmat naiset, mammat, ovat sitten lihavia? Alkavatko vanhempana syödä enemmän sitä pastaa tai ahmimaan karkkeja, vai voisiko olla että hormonitasapino ja aineenvaihdunta muuttuvat naisella niin paljon vaihdevuosia kohti mennessä, että laihduttaminen tai samassa painossa pysyminen on huomattavasti vaikeampaa. Sielläkin.

Vierailija
130/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ns. isoluinen ja olen näin aina ollut taulukoiden mukaan ylipainoinen. 

Vierailija
131/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntosalit ovat kalliita, samoin terveellinen ruoka. Oletteko ikinä katsoneet avokadon hintoja?

2,90e 0,5 kg avokadoja. Prismassa tai Lidlissä varmaan halvempaakin ajoittain.

Halpoja, terveellisiä elintarvikkeita: esim kananmunat, linssit, erilaiset siemenet, pavut, paseerattu tomaatti, sesongin vihannekset ja kasvikset, juurekset, täysjyväpasta/riisi, raejuusto, kaurapuuro tai muut kuitupitoiset puurot, pakasteesta saa vihannessekoituksia edullisesti jne... ei ole kallista syödä terveellisesti! Olin joskus lihava, ja herkut ja välipalat ne vasta kalliita ovatkin.

Vierailija
132/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halpoja, terveellisiä elintarvikkeita: esim kananmunat, linssit, erilaiset siemenet, pavut, paseerattu tomaatti, sesongin vihannekset ja kasvikset, juurekset, täysjyväpasta/riisi, raejuusto, kaurapuuro tai muut kuitupitoiset puurot, pakasteesta saa vihannessekoituksia edullisesti jne... ei ole kallista syödä terveellisesti! Olin joskus lihava, ja herkut ja välipalat ne vasta kalliita ovatkin.

Oli tarkoitus sanoa sesongin hedelmät ja vihannekset, mutta pointti varmaankin selkeä.

Vierailija
133/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä kohtaa kun yhteiskunta tulee vastaan esim. mahdollistamalla kaikille hyvät lenkkarit vaikka verovähennyksen tai liikuntatukiavustusten avulla, tarjoamalla hyvin halpaa ohjattua kuntosaliharjoittelua myös muille kuin eläkeläisille, laskemalla terveellisen ruoan ALVia ja korottamalla epäterveellisen ruoan verotusta, sekä vaatimalla kaikilta työnantajilta ajantasalla olevaa työhyvinvointisuunnitelmaa, jossa huomiodaan liikuntamahdollisuudet työajalla, ja tarjoamalla enemmän matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita, niin voidaan ruveta aidosti keskustelemaan siitä, miksi jotkut eivät siltikään laihdu.

Laihduttaminen ei maksa mitään, siinä jopa säästää, kun syö vähemmän.

Vierailija
134/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tää lihomiskeskustelu muistuttaa 1900-luvun alun seksuaalikauhistelua. Silloin pidettiin lihan heikkoutena ja moraalin romahtamisena sitä, että ihmiset halusivat harrastaa seksiä vain nautinnon vuoksi, vailla jumalan lupaa. Lisääntymishalu on kuitenkin todella syvällä oleva tarve, joka kyllä ruokkii itse itseään, jos ympäröivä kulttuuri ei sitä kontrolloi.

Samalla lailla energiarikkaan ruoan syöminen on ”luonnollinen” himo, jota yksilön on äärimmäisen vaikea hallita vain omalla tahdonvoimalla. Jos rasvaa ja sokeria on joka paikassa helposti tarjolla, sen pariin myös ajautuu helposti. Aina välillä näitä kontrollikauhistelijoita sitten ilmaantuu jostain, jotka ovat näennäisen luonnontieteellisiä, mutta todellisuudessa pitävät ylipainoa heikon moraalin tuotoksena.

No on se aika hirveää jos ihmiset on nykyisin niin heikkoja etteivät kykene vastustamaan seksiä tai mässäilyä. Ja kun tästä heille huomauttaa niin jumalauta sitä kiukkua ja aggressiota, "mitä sä meiän asioihin puutut hoida omat asias jne!!!!"

Ei ole koskaan vain muiden asia, se koskettaa ihan meitä kaikkia.

Vierailija
135/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi monet ensisijaisesti kokevat lihavuudesta puhumisen ulkonäön arvosteluna ja loukkaantuvat siitä.

Lihavuushan on yksi pahimpia terveysriskejä: diabetes, sydän- ja verisuonitaudit, syöpä, tuki- ja liikuntaelinsairaudet jne. jne.

Koska lihavat tietävät tämän sisimmässään, mutta eivät halua tai kykene tekemään sille mitään. Ja siitä puhuminen nostattaa tunteita, syyllisyyttä, häpeää ja puolustusreaktioita.

Vierailija
136/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en ole ylipinoinen, mutta terveellisen ruoan syöminen on toisinaan hyvin hankalaa, olen nimittäin allerginen. kasvissyöjänä liha ja kananmunat ovatpoissuljettuja. kun olin pyöreämpi kortisonikuurien vuoksi, jotkut ääliöt tulivat valistamaan minua ylipainon vaaroista ja antamaan syömisehdotuksia. Noin 99%  saatoin sanoa kaikille, että kuolisin, jos söisin noin, hanki ensin edes perustietosti oikein ennenkuin tulet jakelemaan typeriä neuvojasi. Näistä suurin osa kuvitteli, että sanoin "en voi luopua herkuistani".

Älkää antako ihmisille syömisneuvoja, jos ette tiedä tämän terveystilannetta! älkää menkö saarnaamaan lihomisesta, jos ette tiedä miksi ihminen näyttää lihavalta. antakaa neuvoja, jos ihminen itse niitä teiltä pyytää. ei muulloin.

terveellisesti syöminen on todella kallista, jos on moniallerginen

Vierailija
137/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä kohtaa kun yhteiskunta tulee vastaan esim. mahdollistamalla kaikille hyvät lenkkarit vaikka verovähennyksen tai liikuntatukiavustusten avulla, tarjoamalla hyvin halpaa ohjattua kuntosaliharjoittelua myös muille kuin eläkeläisille, laskemalla terveellisen ruoan ALVia ja korottamalla epäterveellisen ruoan verotusta, sekä vaatimalla kaikilta työnantajilta ajantasalla olevaa työhyvinvointisuunnitelmaa, jossa huomiodaan liikuntamahdollisuudet työajalla, ja tarjoamalla enemmän matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita, niin voidaan ruveta aidosti keskustelemaan siitä, miksi jotkut eivät siltikään laihdu.

Huutonaurua. Jopa toimeentulotuella saa hyvät lenkkarit ostettua kunhan ei vaan käytä kaikkia rahoja kaljaan ja roskaruokaan

Ja jos asia on mielestäsi noin yksinkertainen, mikä oma hot takesi on tähän lihomisongelmaan? Että 60% suomalaisista on vain laiskoja?

Ihmiset liikkuvat tänä päivänä vähemmän, syövät liikaa ja epäterveellisesti, nämä asiat ovat perussyyt liikalihavuuteen. Lisäksi näiden perheiden lapset usein miten tottuvat samoihin elämäntapoihin ja kierre jatkuu. Näiden asioiden muuttaminen on se hot take.

Vierailija
138/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en ole ylipinoinen, mutta terveellisen ruoan syöminen on toisinaan hyvin hankalaa, olen nimittäin allerginen. kasvissyöjänä liha ja kananmunat ovatpoissuljettuja. kun olin pyöreämpi kortisonikuurien vuoksi, jotkut ääliöt tulivat valistamaan minua ylipainon vaaroista ja antamaan syömisehdotuksia. Noin 99%  saatoin sanoa kaikille, että kuolisin, jos söisin noin, hanki ensin edes perustietosti oikein ennenkuin tulet jakelemaan typeriä neuvojasi. Näistä suurin osa kuvitteli, että sanoin "en voi luopua herkuistani".

Älkää antako ihmisille syömisneuvoja, jos ette tiedä tämän terveystilannetta! älkää menkö saarnaamaan lihomisesta, jos ette tiedä miksi ihminen näyttää lihavalta. antakaa neuvoja, jos ihminen itse niitä teiltä pyytää. ei muulloin.

terveellisesti syöminen on todella kallista, jos on moniallerginen

Eikä pelkästään kallista vaan ihan älyttömän työlästä ja hankalaa, ylipäätään syöminen. 

Tuolta listalta minulle sopii linssit ja kaurapuuro pienesssä määrin, jotkut siemenet, tomaatti ja vihannekset eikä niistäkään kaikki. 

Vierailija
139/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainon aiheuttamien sairauksien kulut katetaan yhteisestä pussista.

Onko sulla mitään laskelmia antaa? Kun lihava kuolee varhain ja laiha elää 35 vuotta kauemmin tuottamattomana, elätettävänä taakkana.

Jos sille lihavalle tehdään polvileikkaus ja annetaan diabetes-lääkkeet, paljonko maksaa? Verraten taakan elättämiseen 35 vuotta vanhuspalveluineen, viimeiset vuodet vaippapotilaana laitoksessa?

Vierailija
140/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minulla on kilpirauhassairaus ja vuosia pyysin (n a   tsi)lääkäriäni kirjoittamaan lähetteen kilpirauhaskokeisiin. Ei suostunut. lopult kirjoitti vain tsh-lähetteen, kun se verikoe on niin hirveän kallis (noin 2,3 euroa). tsh koe oli sitten viitearvojen sisällä, mutta lääkäri ei susotunut kertomaan sen lukuja.

Vuosia myöhemmin sain tietää, että arvot eivät olleet viitearvojen sisällä, vaan niiden ulkopuolella ja että olisi pitänyt tutkia asiaa tarkemmin muill kilpirauhasverikokeillakin. Onneksi lääkäri vaihtui ja uusi lääkärini vei asian eteenpäin. minulla oli kuin olikin kilpirausen toiminnassa selviä ongelmia ja lisäksi löytyi kasvain kilpirauhasesta, joka vaati erikoislääkärin hoitoa.  niihin tutkimuksiin minut lähetettiin verikokeissa esiintyneiden ristiriitaisuuksien vuoksi.

kaikki ne vuodet tulin sitten psyykkisesti hakatuksi ja potkituksi lääkärissä ja leimatuksi valehtelijaksi, kun sanoin että syön suositusten mukaan. lihavat ihmsiet kuulemma valehtelee, sanoi se (n a tsi)lääkärini.

nyt alan olla jo normaalipainossanni, kiitos lääkityksen ja hoidon. edelleen syön siten kuin lihavimpana aikanani. plussaa se, että voin taas liikkua ilman, että oksettaa, sekin oli oire kilpirauhasssairaudestani. sen ensimmäisen lääkärin mukaan sekin oli vain keksittyä tai lihavuuden syytä...

jos joku on varmaa, niin se, että en usko enkä luota enää lääkäreihin, minkä tahansa diagnoosin saan, taatusi varmistan sen itse toisella lääkärillä sekä tarkistan itsekin diagnostiset kriteerit netissä. Olen kiitollinen, että nykyinen lääkärini ymmärtää miksi toimin näin eikä ota sitä henkilökohtaisesti. Hän on aidosti pahoillaan, että jouduin kohtaamaan aikoinani huonon lääkärin. 

Tuo on niin yleistä ja surullista. Minullakin kalorit ja ruokamäärät kohdillaan, paino ei vain putoa. Yksi kilpirauhasarvo viitearvojen ulkopuolella, väsyttää, masentaa, hiukset lähtee ja on rutikuivat, iho hilseilee, sydän reistailee, paino ei lähde, ei jaksa liikkua eikä tehdä edes kotitöitä. Mutta lääkäreiden mielestä minä valehtelen ja olen ilmeisesti alkoholisti. En ole juonut alkoholia pisaraakaan 30 vuoteen, mutta milläs sen todistan? Kamala ollut lukea näitä kommentteja missä ylipainoiset haukutaan ihan lyttyyn, syyllistetään ja pilkataan, lyödään lyötyä omien ja vieraiden toimesta. Kamalaa ihmisvihaa! Alan pikkuhiljaa ymmärtää miksi ihmiset päätyy itsemurhaan tai oikeampi olisi sanoa että ajetaan itsemurhaan toisten pirullisten ihmisten toimesta. 

Mikä kr-arvo on pielessä ja mihin suuntaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi