IS: Miksi ylipainosta ei saa puhua? Lääketieteen tohtori lataa suorat sanat vaietusta ongelmasta
Lääketieteen tohtori TellervoSeppälän vuonna 2017 julkaistussa väitöskirjassa kävi ilmi, että 42 prosenttia potilaista oli sitä mieltä, etteivät elämäntavat tai ylipainosta puhuminen kuulu lääkärin vastaanotolle.
Asiasta mainitseminen koetaan usein hyökkäyksenä. Monet painonsa kanssa kamppailevat ajattelevat, etteivät he voi mitään asialle. Hyvin usein he kuitenkin syövät enemmän kuin kuluttavat. – Vastaanotolla käy hyvin usein ihmisiä, jotka ajattelevat että heidän jatkuvan lihomisensa taustalla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Monesti ihmiset tuntuvat vähän pettyneiltä, kun otetaan kokeet ja kaikki onkin kunnossa, Seppälä kuvaa ristiriitaista tilannetta.
Ylipainosta puhuminen on tabu myös palstalla ja johtaa yleensä ketjun poistoon. Sen sijaan täällä on jatkuvasti pitkiä keskusteluketjuja suklaista, roskaruoasta jne.
Kommentit (884)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasitteko lihavat miten kokoajan selitätte miksi ette voi syödä terveellisesti? Oikeasti sen selityksen takana on asennevamma, mutta sitä te ette suostu myöntämään.
Se on vähän kuin alkoholisti joka tervehtyy ensin sillä että myöntää että mulla on ongelma ja addiktio. Seuraava vaihe on myöntää että tästä ongelmasta ja addiktiosta on päästävä eroon. Ja siitä taas seuraava vaihe on tajuta, että pitää luopua juomisesta kokonaan. Ja hyväksyä se, siis juomisen lopettaminen. Ja tervehtymisen alkaa kun alkkari lopettaa. Korkki kiinni. Ja vaikka repsahtaisikin, niin jatkaa vaan. Ja sitten alkaa se raitis elämä.
Lihavan tulee siis tunnustaa itselleen että kyllä, syön väärin ja liikaa. Sitten pitää hyväksyä että ei voi jatkaa entiseen malliin. Ja muuttaa omia syömistapojaan. Alkaa syödä terveellisesti ja kohtuudella. Herkkuja rajoitetusti ja kohtuudella. Ja jos repsahtaa nousta pystyyn ja jatkaa. Ja jatkaa.
Mutta ei, te inisette että täällä syyllistetään teitä ja haukutaan. Ja ei voi koska köyhyys, ja sairaus, ja kiire & stressi ja perhe etc. No. Jatkakaa vaan sitä lihapiirakan antamista. Ennen kuin myönnetty em asiat ette tule ikinä laihtumaan.
olet kyllä aikamoinen idiootti
Ja sulla lihavana on oikeus haukkua mutta sulle ei saa sanoa totuutta:D Salli mun nauraa!!!! Kuka tässä nyt haukkuu ja ketä?:D:D
vimeisimmän lääkärintarkastuksen epikriisissä lukee, että olen solakka. siinä sulle idiootille
Voi kuule! Tämä sanomani totuus meni sulla kovasti näemmä tunteisiin lihavana ja asennevammaisena. En usko hetkeäkään, koska haukkumalla totuuden puhujaa osuin sun kipeään paikkaan. No, jatka vaan sitä väärän ruoan mässyttämistä ja tilastollisesti kuolet varhaisemmin kuin hoikemmat ja myös sairaampana kuin hoikemmat. Sulla on toki oikeus tehdä ja elää omaan valintojesi kanssa. Mutta ihan turha sitten kitistä vanhempana niitä obieesista johtuvia sairauksia. Sä olet valinnut sen tien. Idiootiksi haukkumalla, paljastat ettet ole valmis kohtaamaan totuutta ylensyönnistä ja väärästä ruokavaliosta.
En ole itse koskaan ollut ylipainoinen, mutta hämmentää tämä usein puheissa toistuva moraalisaarna varhaisesta kuolemasta. Miksi juuri se pitää mainita? Tuskinpa oikeasti ketään tuntematonta ihmistä kiinnostaa milloin kukakin kuolee. Joo, no ne verorahat juu, mutta kun niitä syydetään koko ajan vaikka minkälaisiin muihinkin "kyseenalaisiin" kohteisiin, kuten alkoholistien, narkomaanien, seksitautien ja extreme-urheiluvammojen hoitamiseen sekä vankien kuntouttamiseen, vaikka monesti näissäkin on kyse ihan omasta puhtaasta tyhmyydestä ja riskinotosta. Minusta siis myös nämä puolet verorahojen ja resurssien tuhlaamisessa pitäisi ottaa huomioon ja priorisoida hoidon häntäpäille. Tosin sekin pitää ottaa huomioon, että joissakin taudeissa ihmisen ulkonäkö voi muuttua itsestä riippumattomalla tavalla sillä lailla, että hän näyttää ylipainoiselta ja onkin sitä, mutta kyseessä on esimerkiksi kortisonin aiheuttama turvotus tai muu nestekertymä. Myös jotkin harvinaiset sairaudet voivat johtaa liikuntakyvyn menetykseen tai hallitsemattomaan ylensyöntiin ja painon kertymiseen. Tällöin vika ei tietenkään ole potilaassa eikä häntä tulisi siitä syytellä, jos ruokatavat ovat kuitenkin päällisin puolin kunnossa eikä olla jumiuduttu sohvalle mättämään pelkkää sipsiä. Mutta minusta juuri nämä itsehankitut seksitaudit, kaiken maailman ehkäisyvälineet, abortit ja turhanpäiväiset julkisella tehtävät hörökorvaleikkaukset ja ilmaiset huumeneulat ja korvaushoidot saisi jokainen setviä itse omilla aivoillaan ja rahoillaan.
Ja niitä verorahoja tulee jokainen käyttämään, jos elää vanhaksi, niin tulee sairauksia ja vaivoja jotka hoidetaan verovaroin, jos on lihava, niin todennäköisemmin kuolee aiemmin vaikka käyttääkin mahdollisesti x määrän niitä verovaroja lihavuuden edesauttamien sairauksien hoitamiseen.
Ihan typerää lähteä arvottamaan, etenkin kun esim. diabetesta, korkeita kolesteroliarvoja ja kohonnutta verenpainetta jne. on kyllä hoikemmillakin, geenitkin määrittelee aika paljon. Lihavuus on altistava tekijä, mutta jos ei puhuta esim. sairaalloisesta lihavuudesta, niin ei se lihavuus mikään sairaus sinällään ole ja epäterveet elämäntavat on riski ilman lihavuuttakin.
Vierailija kirjoitti:
ettekä läskit todellakaan tajua että näemme kaupasaa mitä ostatte kun laitatte ne hihnalle.
Aha, te kolisevat luurangot ette varmaan sitten tajua, että mekin näemme kaupasaa mitä te ostatte, kun laitatte ne hihnalle.
Vierailija kirjoitti:
ettekä läskit todellakaan tajua että näemme kaupasaa mitä ostatte kun laitatte ne hihnalle.
Yllätyitkö? Niinpä. Ja kyllä, edelleen tykkään salaatista ja terveellisestä ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Sitä se on kun oma elämä on köyhää.
Vierailija kirjoitti:
Ketjusta näkee että tekosyitä on paljon, ja halutaan että yhteiskunta pudottaa ne kilot eikä itse.
Yleensä se korjaa joka rikkoo.
Laihduttaminen on tosi vaikeaa.
Siihen pystyvät vain valioyksilöt, valitettavasti.
Kuntoilun aloittaminen ja terveelliset ruokavalinnat ovat lihavalle lähes ylitsepääsemättömiä haasteita. Aineenvaihdunta pitää saada liikkeelle!
Pienikin ylipaino tekee elimistön ”sairaaksi”. Ihminen on suunniteltu normaalipainoiseksi. Kaikki muu on hölynpölyä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mua ihmetyttää, että osa sairaanhoitajista on ylipainoisia. Ylipainoisia lääkäreitä on vähemmän. Minusta terveysalan ihmisten kuuluisi näyttää asiakkailleen esimerkkiä!
Millä alalla itse olet töissä? Voimme arvioida tässä, että näytätkö hyvää esimerkkiä asiakkaillesi näillä kirjoituksillasi.
Työskentelen poliittisena suunnittelijana ja vapaana tutkijana.
Normaalipaino on paras lääke!
Hiiretkin elävät pidempään ja terveempänä kun niitä pidetään nälässä!
Vierailija kirjoitti:
Ai ei saa puhua? Kyllä mulle ainakin puhutaan, joka helvetin kerta kun käyn lääkärissä, vaikka olis korvatulehduksesta kyse niin aina "ylipainoylipainoylipaino", ihan kuin en jotenkin itse huomaisi olevani lihava.
Ja sitten se helvetin puntarilla ramppaaminen, mitä hyötyä siitäkin on, kun näkeehän sen ihan vain vartaloa katsomalla että kyllä on viskeraalista rasvaa enemmän kuin laki sallii, eikä se ole mihinkään kadonnut. Ensi kerralla kyllä kieltäydyn menemästä puntarille, koska ei siinä vaan ole mitään mieltä, ellei ole kyse esim. lääkkeiden annostuksesta tms.
Tässä on kanssa yksi yleistys, jonka lihavat kohtaavat. Kas kun kaikki vatsarasva ei ole viskeraalista rasvaa. On ihonalaista rasvaa, joka on höttöä vatsalihasten päällä. Ja on viskeraalista rasvaa, joka on vatsalihasten alla. Näiden suhde on eri ihmisillä erilainen. Jollain on valtaosin viskeraalista ja jollain taas valtaosin ihonalaista rasvakerrosta.
Vierailija kirjoitti:
Kuntoilun aloittaminen ja terveelliset ruokavalinnat ovat lihavalle lähes ylitsepääsemättömiä haasteita. Aineenvaihdunta pitää saada liikkeelle!
Pienikin ylipaino tekee elimistön ”sairaaksi”. Ihminen on suunniteltu normaalipainoiseksi. Kaikki muu on hölynpölyä!
Jep, meikäläisen "sairaat" mummotkin eli 92-94v. Mitähän se ois terveenä ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Huomasitteko lihavat miten kokoajan selitätte miksi ette voi syödä terveellisesti? Oikeasti sen selityksen takana on asennevamma, mutta sitä te ette suostu myöntämään.
Se on vähän kuin alkoholisti joka tervehtyy ensin sillä että myöntää että mulla on ongelma ja addiktio. Seuraava vaihe on myöntää että tästä ongelmasta ja addiktiosta on päästävä eroon. Ja siitä taas seuraava vaihe on tajuta, että pitää luopua juomisesta kokonaan. Ja hyväksyä se, siis juomisen lopettaminen. Ja tervehtymisen alkaa kun alkkari lopettaa. Korkki kiinni. Ja vaikka repsahtaisikin, niin jatkaa vaan. Ja sitten alkaa se raitis elämä.
Lihavan tulee siis tunnustaa itselleen että kyllä, syön väärin ja liikaa. Sitten pitää hyväksyä että ei voi jatkaa entiseen malliin. Ja muuttaa omia syömistapojaan. Alkaa syödä terveellisesti ja kohtuudella. Herkkuja rajoitetusti ja kohtuudella. Ja jos repsahtaa nousta pystyyn ja jatkaa. Ja jatkaa.
Mutta ei, te inisette että täällä syyllistetään teitä ja haukutaan. Ja ei voi koska köyhyys, ja sairaus, ja kiire & stressi ja perhe etc. No. Jatkakaa vaan sitä lihapiirakan antamista. Ennen kuin myönnetty em asiat ette tule ikinä laihtumaan.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Yleensä "valioyksilöt" pysyvät normaalipainoisina läpi elämänsä, eivätkä edes joudu laihduttamaan saati pitämään lopputulosta loppuikäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kamppaillut painoni kanssa koko ikäni. Lihoin reilusti ensimmäisen kerran alle kouluikäisenä, kun olin muutaman viikon mummolassa. Kotiin tullessa samat vaatteet ei sopineet minun päälle mitä minulla oli mummolaan mennessä. Olen lähinnä jojoillut painoni kanssa lapsuudesta asti. Laihtuessa minua inhottaa, kun ihmiset alkavat kiinnittää siihen huomiota. Pahimmillaan minulle on huudettu ihmisä täynnä olevassa huoneessa "katsokaa, miten paljon Minna on laihtunut" tai tultu tunnustamaan kahden kesken, miten hyvältä nyt näytän ja miten hän on monesti halunnut kertoa minulle, että olen ylipainoinen.
Luonteeltani olen ylikiltti enkä halua pahoittaa kenenkään mieltä. En kestä tilanteita, jossa koen, että minua painostetaan. Anoppini on karjalaista syntyperää ja niin kovin vieraanvarainen. Se jatkuva syömisen tuputtaminen on ihan hirveää, kun pöydässä on aina kymmentä eri sorttia ja kaikkea pitäisi maistaa. Kerrankin selitin anopille pitkään ja hartaasti, että olen pudottamassa painoa enkä enää syö mitään makeaa, koska se sotkee päämäärääni. Anoppi nyökytteli ymmärtäväisenä ja lopuksi sanoi "ota pullaa, ota ota, se on tänään leivottua, ihan sinua varten tein". Kieltäydyin useasti, mutta anoppi vain jatkoi "ei ne minun leipomukset kelpaa" ja näytti surkealta. Otin sitten pullaa. Sama keskustelu jatkui pikkuleipien, täytekakun, riisipiirakoiden ja muiden kohdalla. Kotiin mennessä vtutti niin ankarasti. Koska olin mässäillyt, söin vähemmän seuraavina päivinä. Koska söin vähemmän, olin sitten niin nälkäinen, että söin kaapit tyhjiksi. Olen ratkaissut ongelman anopin kanssa niin, että en enää käy siellä.
Noin, nyt sitten saa tulla ilkkumaan ja kertomaan, miten minulla ei ole selkärankaa.
Jep, sukulaiset. Toine paikka joka harmittaa monia on työpaikat joissa on aina jotain pullaa/leivosta/makeaa kahvin kanssa. Siinä sitten ringissä niitä syödään ja jos joku yrittää olla niitä ottamatta niin muut heti kuorossa että ei 1 pulla paksuunnuta tai vastaavaa ja oikein tyrkyttävät sitä pullaa. Saati jos pullan/piirakan on joku muu työntekijä leiponut niin sitten ei muka kelpaa. Ei se 1 pulla haittaa mutta jos syö sen yhden niin sitten koko päivän tekee sitä makeaa mieli lisää. Ja jos joutuu menemään kaupan kautta kotia niin todella vaikeata olla ostamatta jotain makeaa sieltä. Miksi toiset ihmiset eivät anna toisten olla ja tehdä kuten haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä "valioyksilöt" pysyvät normaalipainoisina läpi elämänsä, eivätkä edes joudu laihduttamaan saati pitämään lopputulosta loppuikäänsä.
Kyllä! Mutta voi olla, että esim. läheisen kuolema/sairastuminen saa hoikankin ihmisen lihomaan. Elämää ei voi suunnitella. En syyllistä lihavia, koska kilojen taustalla voi olla paljon surua tms. Ja yksin laihduttaminen on todella vaikeaa. Totuus kuitenkin on, että ihminen on luotu normaalipainoiseksi ja ”toimii parhaiten” (ilman kipuja yms.) kun on hoikka. Poikkeuksiakin on.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin kuntoilen, joten se ei ole haaste, mutta ruokavalinnat onkin sitten toinen juttu :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan tässä ketjussa ei ole hirveästi tällaisia valioyksilöitä esiintynyt. Ilmeisesti hoikkia ihmisiä tässä on (kai, tai sitten muutenvain trollaavia), mutta mielestäni valioyksilö ei pyri pilkkaamaan muita, eikä puhu toisista ilkeään sävyyn.
Valioyksilön arvo pitää sisällään siis muutakin kuin ulkomuodon. Mutta toki, voidaanhan puhua ulkomuotovalioista, niinkuin rotukoirien kohdallakin ;)
Vierailija kirjoitti:
Geenit. Ei niille voi mitään, toosen kroppa imee kaiken, toisen ei. Oon kuin isäni, pitkäraajainen ja hoikka, voin syödä mitä vaan. Oon aina ollut hoikka. Pikkusisko on ihan kuin äiti, sellanen muodokas ja pyöreä. Samat ruuat oli kaikilla aina, liikuntaa harrastettiin paljon jne. Sisko urheilee edelleen paljon ja on absolutisti sekä vegetaristi. Itse käyn kävelemässä koiran kanssa ja syön ihan mitä sattuu, oon paljon huonommassa kunnossa, mutta laihempi.
Jep kyllä sen vaan huomaa just perheenjäsenissä eron, vaikka muuten elettäis samalla tavalla...
Briteissä oli aiemmin terveysministerikin jonka mielestä ylipainoisia pitää vaan alkaa kutsumaan läskeiksi ja nykyäänhän BoJo on kovasti kampanjoimassa ylipainoa vastaan.
Doctors should stop mincing their words and tell the overweight they are fat, the public health minister has said.
Anne Milton called on the NHS to ban terms such as 'obese', because they do not have the same emotional impact.
The former nurse said larger people were less likely to bother to try to lose weight if they were told they were obese or overweight than if the doctor was blunt and said they were 'fat'. But health experts argued against such plain speaking because they fear it could stigmatise overweight people.
Around a quarter of adults are obese, meaning they are so fat their health is at risk from heart attacks, stroke, diabetes and cancer. Experts warn that if nothing is done, more than half of the population will be obese in 2050, putting a huge strain on the NHS.