IS: Miksi ylipainosta ei saa puhua? Lääketieteen tohtori lataa suorat sanat vaietusta ongelmasta
Lääketieteen tohtori TellervoSeppälän vuonna 2017 julkaistussa väitöskirjassa kävi ilmi, että 42 prosenttia potilaista oli sitä mieltä, etteivät elämäntavat tai ylipainosta puhuminen kuulu lääkärin vastaanotolle.
Asiasta mainitseminen koetaan usein hyökkäyksenä. Monet painonsa kanssa kamppailevat ajattelevat, etteivät he voi mitään asialle. Hyvin usein he kuitenkin syövät enemmän kuin kuluttavat. – Vastaanotolla käy hyvin usein ihmisiä, jotka ajattelevat että heidän jatkuvan lihomisensa taustalla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Monesti ihmiset tuntuvat vähän pettyneiltä, kun otetaan kokeet ja kaikki onkin kunnossa, Seppälä kuvaa ristiriitaista tilannetta.
Ylipainosta puhuminen on tabu myös palstalla ja johtaa yleensä ketjun poistoon. Sen sijaan täällä on jatkuvasti pitkiä keskusteluketjuja suklaista, roskaruoasta jne.
Kommentit (884)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JhS kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksais tuota "terveellinen ruoka maksaa niin paljon" -paskapuhetta. Kausivihanneksia, -hedelmiä ja -juureksia saa todella halvalla, jos kiinnostusta on etsiä. Usein voi saada jopa ilmaiseksi näihin aikoihin metsästä, sukulaisilta tai facebookin paikallisilta sivuilta marjoja ja omenoita tms. mitä kelläkin kasvaa.
Mut ku ne ei maistu fazerin siniselle....
Tjaa, no jos ei tartte muuta tehdä? Aika hektistä on monen elämä ja muutakin pitäisi tehdä ku ruokaa etsiä. Samaa mieltä kyllä, mutta ymmärrän ihmisten resurssien rajallisuuden. Vie todella paljon enemmän aikaa alkaa vääntämään sitä ruokaa jos ensin etsii, sitten pesee, pilkkoo..
Sulla saattaa olla aikaa, mutta monella muulla ei ole. Ei pahalla ja oikeassa olet - ei se sen kalliimpaa vältsiin ole jos ei omalle ajalleen mitään rahallista arvoa laske.
Sinkun myös on tehtävä ihan kaikki itse. Ei voi jakaa vaivaa ja hyötyä toisen ihmisen kanssa. Yhden ihmisen ruuan vuoksi hoidettava itse kaikki vaiheet kaupasta pesemiseen, pilkkomiseen ja tiskiin. Ja hyöty on yhden ihmisen ravinto eli paljon vaivaa vähällä tuotoksella. Lisäksi kun pitää hoitaa kaikki muutkin velvoitteet yksin jakamatta ja sosiaaliset suhteet hoidettava arkiaskareiden ulkopuolella, ei sitä aikaa mitenkään liikaa ole.
Keskimäärin sinkulla ihan yhtä paljon tekemistä kuin perheellisellä. Perheellinen vaan tekee suhteessa enemmän, koska lapset ei usinkaan osallistu täydellä painolla kotitöihin.
Sinkku ei myöskään sotke joten ei juurikaan siivottavaa. Odotan oikein aikaa kun pääsen tekemään vain itselle ruokaa (+miehelle). Alkaa laihtuminen kun saa elää pelkällä salaatilla tai vhh:llä.
Mikä sinua estää tekemästä noin jo nyt? Itse olen jo vuosia tehnyt lapsille yhdet ruoat ja toiset itselleni (miestä ei ole mutta jos olisi, hän olisi täysin vapaa tekemään samoin).
Varmaan se että en liiemmin tykkää ruuanlaitossa. Tässä huushollissa kun sais tehdä kuudet eri ruuat jos tuohon lähtee.
Teet siis nyt viidet eri ruuat? Ja jos tekisit itsellesi omat niin sitten kuudet?
Syömme aika paljon ulkona.
Tilaa siis vain salaatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikö ulkona voi syödä terveellisesti?
Riippuu paikasta.
Ei, vaan siitä minkä paikan ihminen itse valitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paikasta.
Niin siis sellaisen johon kaikki kuusi haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paikasta.
Ei kyse ollut haluamisesta vaan valitsemisesta. Voi joko syödä mitä haluaa tai valita sitä mikä on hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JhS kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksais tuota "terveellinen ruoka maksaa niin paljon" -paskapuhetta. Kausivihanneksia, -hedelmiä ja -juureksia saa todella halvalla, jos kiinnostusta on etsiä. Usein voi saada jopa ilmaiseksi näihin aikoihin metsästä, sukulaisilta tai facebookin paikallisilta sivuilta marjoja ja omenoita tms. mitä kelläkin kasvaa.
Tjaa, no jos ei tartte muuta tehdä? Aika hektistä on monen elämä ja muutakin pitäisi tehdä ku ruokaa etsiä. Samaa mieltä kyllä, mutta ymmärrän ihmisten resurssien rajallisuuden. Vie todella paljon enemmän aikaa alkaa vääntämään sitä ruokaa jos ensin etsii, sitten pesee, pilkkoo..
Sulla saattaa olla aikaa, mutta monella muulla ei ole. Ei pahalla ja oikeassa olet - ei se sen kalliimpaa vältsiin ole jos ei omalle ajalleen mitään rahallista arvoa laske.
Sinkun myös on tehtävä ihan kaikki itse. Ei voi jakaa vaivaa ja hyötyä toisen ihmisen kanssa. Yhden ihmisen ruuan vuoksi hoidettava itse kaikki vaiheet kaupasta pesemiseen, pilkkomiseen ja tiskiin. Ja hyöty on yhden ihmisen ravinto eli paljon vaivaa vähällä tuotoksella. Lisäksi kun pitää hoitaa kaikki muutkin velvoitteet yksin jakamatta ja sosiaaliset suhteet hoidettava arkiaskareiden ulkopuolella, ei sitä aikaa mitenkään liikaa ole.
Keskimäärin sinkulla ihan yhtä paljon tekemistä kuin perheellisellä. Perheellinen vaan tekee suhteessa enemmän, koska lapset ei usinkaan osallistu täydellä painolla kotitöihin.
Sinkku ei myöskään sotke joten ei juurikaan siivottavaa. Odotan oikein aikaa kun pääsen tekemään vain itselle ruokaa (+miehelle). Alkaa laihtuminen kun saa elää pelkällä salaatilla tai vhh:llä.
Mikä sinua estää tekemästä noin jo nyt? Itse olen jo vuosia tehnyt lapsille yhdet ruoat ja toiset itselleni (miestä ei ole mutta jos olisi, hän olisi täysin vapaa tekemään samoin).
Varmaan se että en liiemmin tykkää ruuanlaitossa. Tässä huushollissa kun sais tehdä kuudet eri ruuat jos tuohon lähtee.
Teet siis nyt viidet eri ruuat? Ja jos tekisit itsellesi omat niin sitten kuudet?
Älä usko noin typeriä ohjeita.
Salaatti ei pidä nälkää loitolla,lisäksi salaatissa on usein liikaa kaloreita, jotka tulevat salaatinkastikkeen, tai salaattiainesten mukana. Ravintolasalaateissakin ns. tuoretuotteet voivat olla säilykkeitä ja mausteliemistä, joissa on paljon sokeria. Salaatinkastikkeet ovat kaloripommeja. Tänäkään päivänä salaattej ei ole koostettu eikä tehty sitä silmällä pitäen, että ne korvaisivat aterian. joissain paikoissa voi jopa olla tällaisia myynnissä, mutta eivät ole läheskään niin yleisiä kun uskotaan.
huolehdit vain siitä, että syöt riittävän usein ja jos jostain syömisistään sitten haluaa nipistää, niin voi aloittaa sillä, että lähtee pienentämään annoskokoja eikä päästä nälkää sille asteelle, että aivot ohjaavat ostmaan korkeaenergista ruokaa, joka vapauttaa energiaa nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JhS kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaatti ei pidä nälkää loitolla,lisäksi salaatissa on usein liikaa kaloreita, jotka tulevat salaatinkastikkeen, tai salaattiainesten mukana. Ravintolasalaateissakin ns. tuoretuotteet voivat olla säilykkeitä ja mausteliemistä, joissa on paljon sokeria. Salaatinkastikkeet ovat kaloripommeja. Tänäkään päivänä salaattej ei ole koostettu eikä tehty sitä silmällä pitäen, että ne korvaisivat aterian. joissain paikoissa voi jopa olla tällaisia myynnissä, mutta eivät ole läheskään niin yleisiä kun uskotaan.
huolehdit vain siitä, että syöt riittävän usein ja jos jostain syömisistään sitten haluaa nipistää, niin voi aloittaa sillä, että lähtee pienentämään annoskokoja eikä päästä nälkää sille asteelle, että aivot ohjaavat ostmaan korkeaenergista ruokaa, joka vapauttaa energiaa nopeasti.
Täytyy taas muistuttaa siitä lukemisesta näköjään.
Kyseinen henkilö sanoi odottavansa aikaa kun saa syödä vain salaattia. Täällä ihmeteltiin miksi hän ei laihduta jo nyt jne.
Lue. Se. Keskustelu. Tai laita alanuoli äläkä edelleenkään lue keskusteluja ennen kuin sekaannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paikasta.
Ei kyse ollut haluamisesta vaan valitsemisesta. Voi joko syödä mitä haluaa tai valita sitä mikä on hyväksi.
Kyl. Luuletko etten tiedä tai syö niitä salaatteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JhS kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
huolehdit vain siitä, että syöt riittävän usein ja jos jostain syömisistään sitten haluaa nipistää, niin voi aloittaa sillä, että lähtee pienentämään annoskokoja eikä päästä nälkää sille asteelle, että aivot ohjaavat ostmaan korkeaenergista ruokaa, joka vapauttaa energiaa nopeasti.Täytyy taas muistuttaa siitä lukemisesta näköjään.
Kyseinen henkilö sanoi odottavansa aikaa kun saa syödä vain salaattia. Täällä ihmeteltiin miksi hän ei laihduta jo nyt jne.
Lue. Se. Keskustelu. Tai laita alanuoli äläkä edelleenkään lue keskusteluja ennen kuin sekaannut.
miksi sinä jahtaat tässä ketjussa lihavia? miksi sinä jahtaat nyt tätä yhtä lihavaa tässä ketjussa? Saastko munasi kovaksi siitä, tuntuuko siltä, että saat tätä kautta kitsityä naisellesi, joka syö kaksi lautasellista soppaa samassa ajasssa kun itse syöt yhden? oletko noin pahasti tossun alla?
Sitä en ymmärrä että te lihavat koette halviksinnaksi tai haukkumiseksi, kun sanotaan totuus??
Jos sanon että väsyneenä lihava puputtaa roskaruokaa eikä syö terveellisesti kun juuri silloin keho erityisesti tarvitsee jaksaakseen hyviä ravintoaineita, koette sen kiusaamisena?
Mielestäni totuuden sanominen ei ole kiusaamista.
Joskus on vain vaikeaa itselleen myöntää että ei vain ole valmis luopumaan herkuista ja lihottavasta ruoasta.
Ulkona syödessä itse olen ainakin löytänyt hyviä salaatteja joissa ei ole mitään epäterveellistä. Ei ole pakko kuorruttaa sitä salaattia järjettömällä salaattikastikemäärällä! Monasti salaattiin voi itse valita mitä siihen laitetaan, missä ihmeen ravintoloissa te käytte syömässä?? Mcdonalsissa voi tilata kanasalaatin; siinä krutingit ja kastike tulee omissa pusseissa erikseen; niitä ei ole pakko laittaa siihen salaattiin mukaan ollenkaan. Ja on terveellistä, paljon terveellisempää kuin bigmac ateria.
Minä näen vain selittelyjä!
Mikä perhe syö joka päivä ulkona? Roskaruokaa??
Ja miksi pitää lapset totuttaa siihen ettei normaali kotiruoka maistu? Miten voi olla tilanne että ruoat pitää tehdä kuudelle erikseen? Ettekö jo vauvaikäisestä totuta lapsia normaaliin kotiruokaan? Ja jos on allergiaa, niin tekee ison kattilallisen ruokaa joka käy kaikille? Kuulostaa vaan aika ruokavammaiselta perheeltä jos ei kotiruoka kelpaa, mutta ulkona syöminen kyllä käy kaikille? Käyttekö jossakin hienossa ruokapaikoissa joka ilta vai hampurilaispaikoissa? Ei kuulosta vaan mun korvaan normaalilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JhS kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teet yhdelle ihmiselle ruokaa, niin pilkot tietenkin vain sen yhden ihmisen vihannekset ja juurekset. Yksi peruna, yksi porkkana, yksi kanafile, tomaatti, yksi yksi lautanen ja yksi muki jne.
Lihavat alkavat vaikuttamaan todella mukavuudenhaluisilta, kun edes sitä omaa lautasta ei jakseta tiskata. Ja ehkä yhtä kattilaa tai vuokaa ja veistä ja haarukkaa.
Mieti näitä äitejä, jotka kykenevät ruokkimaan ehkä neljä lasta ja puolison terveellisesti? He sentään pilkkovat viiden muunkin ihmisen vihannekset omiensa lisäksi, mutta sinkku ei jaksa edes omiaan. Puhumatta jonkun suuremman perheen kodin siivouksesta.Monella on vääristynyt ajan käyttö. Nyt käytetään enemmän aikaa syömiseen ja vähemmän sen tekemiseen. Vaikka ehkä pikemminkin pitäisi käyttää vähemmän aikaa syömiseen ja enemmän sen tekemiseen.
Jos ruoka on vain polttoainetta elimistölle, niin miksi siihen kannattaisi tuhlata enemmän aikaa kuin esimerkiksi auton tankkaamiseen? Kyllä pari minuuttia/viikko täytyy riittää. Kaikki muu on hifistelyä.
NI miksi se ei sitten kelpaa, että syö vihannekset raakoina ja jonkun säilykepurkkikalan tai jotain vähärasvaisia juustoa, Jonkan laittaminen lautaselle kestää minuutin ja niiden vihannesten peseminen toisen. Ei niitä tarvitse edes pilkkoa, jos ei jaksa. Omat hampaat vaan käyttöön.
Siksi, että säilykekalat on poikkeuksetta huonossa öljyssä (rypsi/auringonkukka) ja vähärasvainen juusto on feikkiä.
Pudotin painoa 14kg viime vuonna 3-4 kuukaudessa syömällä pääsääntöisesti säilykekalaa + pakastevihanneksia/valmiita salaattisekoituksia. Satunnaisesti mukana oli myös raejuustoa. Liikuntaa en selkä/jalkavaivaisena harrastanut lainkaan.
eli ei voi laihduttaa koska muut ei laihduta.
siis tämä yks tuolla ylhäällä kun pitäs kokata 6 ruokaa yms ja syyä ulkona kans.
Aina on helppo keksiä tekosyitä.
Vierailija kirjoitti:
siis tämä yks tuolla ylhäällä kun pitäs kokata 6 ruokaa yms ja syyä ulkona kans.
Miten sokeita osa tänäkin ketjun lihavista on omille selityksilleen? Aina löytyy syy miksei voi ostaa ja syödä terveellistä ruokaa, mutta roskaruokaan on rahaa ja aikaa käydä ulkona syömässä roskaruokaa.
Ja perhe ei syö kotiruokaa mutta ulkonasyöminen käy kaikille? Eli kebab-pizza-hampurilaiset kyllä käy muttei terveellinen kotiruoka.
Ja sitten kun tällaista kritisoidaan niin väitetään kiusaajaksi??? En vaan voi ymmärtää
Vierailija kirjoitti:
Sitä en ymmärrä että te lihavat koette halviksinnaksi tai haukkumiseksi, kun sanotaan totuus??
Jos sanon että väsyneenä lihava puputtaa roskaruokaa eikä syö terveellisesti kun juuri silloin keho erityisesti tarvitsee jaksaakseen hyviä ravintoaineita, koette sen kiusaamisena?
Mielestäni totuuden sanominen ei ole kiusaamista.'
Tuo vain ei ole totuuden sanomista, sinä nyt kuvittelet, että oma ennakkoluulosi on totuus.
Et voi väittää, että lihava puputtaa roskaruoka väsyneenä eikä syö terveellisesti, koska on olemassa lihavia, jotka eivät tee niin. Lihavuudesta saa puhua, mutta ei saa haukkua yksilöitä, kuten tuossa teet. yksikään lihava ei laihdu siksi, että joku pääsee haukkumaan häntä itsekurittomaksi läskikasaksi, joka vain keksii tekosyitä. Päinvastoin.
Ei ole muutenkaan millään tavalla asiallista selittää mitä lihva tekee, tai vastailla lihaville ihmisille ketjussa ikäänkuin olettaen, että tietäisit mitä juuri se lihava ihminen tekee väärin ja mitä ei.
Vierailija kirjoitti:
kuule, sellaista se on kun on ihmissuhteessa tai kasvattaa perhettä. jatkuvia kompromisseja. älä hauku yksilöä, sinä et tiedä etkä voi päättää onko se tekosyy vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Minulla paino putoaa, jos olen viikonkin yksin kotona. Teen ruuaksi ihania kasvissosekeittoja ja salaatteja, paistan lisäksi broilerinfileetä tai kalaa. Jos ei huvita kokata tai syödä, en tee sitä. Kun mies tulee kotiin, menevät ruuatkin raskaammiksi. En jaksa tehdä erikseen kahta eri ruokaa, sillä mies ei pärjää noilla kevyemmillä eväillä tai hän syö sitten illat kaiken kaapista. Ero näkyy myös kauppalaskussa ja kaikkeen ruokaan liittyvässä ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sokeita osa tänäkin ketjun lihavista on omille selityksilleen? Aina löytyy syy miksei voi ostaa ja syödä terveellistä ruokaa, mutta roskaruokaan on rahaa ja aikaa käydä ulkona syömässä roskaruokaa.
Ja perhe ei syö kotiruokaa mutta ulkonasyöminen käy kaikille? Eli kebab-pizza-hampurilaiset kyllä käy muttei terveellinen kotiruoka.Ja sitten kun tällaista kritisoidaan niin väitetään kiusaajaksi??? En vaan voi ymmärtää
No juurihan tuolla ketjussa joku valitti ettei väsyneenä ja stressaantuneena jaksa syödä terveellisesti. En siis mitenkään keksinyt päästäni tätä. En missään nimessä tarkoittanut väitteelläni kaikkia lihavia, missä niin sanoin. Mutta siis moni lihava syö huonosti väsyneenä. Eikö olisi saanut sitä kritisoida? Miksi olette niin herkkänahkaisia kun itse ensin valitatte että ette laihdu mitenkään, ja kun kertoo mikä asia pitäisi muuttaa, onkin hirveä määrä selityksiä miksi ei voi niitä huonoja tapoja muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni totuuden sanominen ei ole kiusaamista.
Joskus on vain vaikeaa itselleen myöntää että ei vain ole valmis luopumaan herkuista ja lihottavasta ruoasta.Ulkona syödessä itse olen ainakin löytänyt hyviä salaatteja joissa ei ole mitään epäterveellistä. Ei ole pakko kuorruttaa sitä salaattia järjettömällä salaattikastikemäärällä! Monasti salaattiin voi itse valita mitä siihen laitetaan, missä ihmeen ravintoloissa te käytte syömässä?? Mcdonalsissa voi tilata kanasalaatin; siinä krutingit ja kastike tulee omissa pusseissa erikseen; niitä ei ole pakko laittaa siihen salaattiin mukaan ollenkaan. Ja on terveellistä, paljon terveellisempää kuin bigmac ateria.
Minä näen vain selittelyjä!
Mikä perhe syö joka päivä ulkona? Roskaruokaa??
Ja miksi pitää lapset totuttaa siihen ettei normaali kotiruoka maistu? Miten voi olla tilanne että ruoat pitää tehdä kuudelle erikseen? Ettekö jo vauvaikäisestä totuta lapsia normaaliin kotiruokaan? Ja jos on allergiaa, niin tekee ison kattilallisen ruokaa joka käy kaikille? Kuulostaa vaan aika ruokavammaiselta perheeltä jos ei kotiruoka kelpaa, mutta ulkona syöminen kyllä käy kaikille? Käyttekö jossakin hienossa ruokapaikoissa joka ilta vai hampurilaispaikoissa? Ei kuulosta vaan mun korvaan normaalilta.
Miksi se totuus pitää sanoa?
Kyllä lihavat tietävät, että ovat lihavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla paino putoaa, jos olen viikonkin yksin kotona. Teen ruuaksi ihania kasvissosekeittoja ja salaatteja, paistan lisäksi broilerinfileetä tai kalaa. Jos ei huvita kokata tai syödä, en tee sitä. Kun mies tulee kotiin, menevät ruuatkin raskaammiksi. En jaksa tehdä erikseen kahta eri ruokaa, sillä mies ei pärjää noilla kevyemmillä eväillä tai hän syö sitten illat kaiken kaapista. Ero näkyy myös kauppalaskussa ja kaikkeen ruokaan liittyvässä ajassa.
Miten sinä suostut tuohon? Onko sun mies täysin kädetön eikä osaa tehdä itselleen ruokaa? Ihan älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja perhe ei syö kotiruokaa mutta ulkonasyöminen käy kaikille? Eli kebab-pizza-hampurilaiset kyllä käy muttei terveellinen kotiruoka.Ja sitten kun tällaista kritisoidaan niin väitetään kiusaajaksi??? En vaan voi ymmärtää
No juurihan tuolla ketjussa joku valitti ettei väsyneenä ja stressaantuneena jaksa syödä terveellisesti. En siis mitenkään keksinyt päästäni tätä. En missään nimessä tarkoittanut väitteelläni kaikkia lihavia, missä niin sanoin. Mutta siis moni lihava syö huonosti väsyneenä. Eikö olisi saanut sitä kritisoida? Miksi olette niin herkkänahkaisia kun itse ensin valitatte että ette laihdu mitenkään, ja kun kertoo mikä asia pitäisi muuttaa, onkin hirveä määrä selityksiä miksi ei voi niitä huonoja tapoja muuttaa.
Olen lihava. Olen kroonisesti väsynyt.
Usein syön huonosti.
Väsyneenä tekee tutkimustenkin mukaan mieli niitä höttöhiilareita. Vaikea vastustaa, kun ainaaa on väsynyt.
Helpompaa se on viereisen talon Subiin, Fafasiin tai Kotipizzaan nälkäisenä rynniä kuin kokata.
Riippuu paikasta.