Sivut

Kommentit (884)

Vierailija

Olen itse ylipainoinen ja asioidessani lääkärin vastaanotolla selän takia, tuli puheeksi myös painoni. En loukkaantunut, tiesin mikä tilanne omalta osaltani on. Selässäni on semmoinen vaiva joka minulla oli jo normaalipainoisena joten ylipaino ei ainakaan auttanut asiaa. Lääkäri oli asiallinen ja puhuttiin elämäntavoista jne. 

Monilla unohtuu että ylipaino lisää merkittävästi syöpäsairauksien, diabeteksen ja esimerkiksi verenpainetaudin riskiä. En halua sairastua syöpään ja todeta että omat ruokailutottumukset ja liikkumattomuus oli syynä, se olisi kamalaa. Tupakoitsijoilla sama keuhkosyövän kanssa. Ihminen voi valtavasti vaikuttaa itse sairauksien puhkeamiseen, lääkäri mainitsi myös tämän. Nämä edellä mainitut on jo elintapasairauksia. 

Vierailija

Miksi nämä lääkärit eivät ikinä.sitten auta? Joka kerta lääkäri sanoo ylipainosta, mutta apua ei tarjota. Olen kokeillut kaikki mahdolliset laihdutus ryhmät ja valmisteet, jopa syömishöiriöisille tarkoitetun, Ravitsemusterapeutin pitämän. Mikään ei auta, tai auttaa, eli laihdun, ja sitten mihin takaisin. Minulla on raju syömishäiriötausta (bulimia ja bed) ja Näihinkin olen pyytänyt apua, mutta en ole saanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minulla on myös syömishäiriö, ja myös lapsena alkanut bulimia, joka alkoi sen jälkeen, kun minut 12-vuotiaana raiskatt**n. Nyt olen aikuisena vain läski ja ahmimissyömishäiriöinen.

Terapiassa joudun edelleen käymään ja syömään psyykenlääkkeitä. Ja pitkän terapian lopputuloksena on ollut se, että terapeutti on todennut, että läski on minulla suojamuuri, joka avulla haluan estää, että minua ei raiskattais* uudellen. Tosi kiva tämän lisäksi vielä kuunnella ihmisten arvostelua ja haukkumista painostani.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En usko hetkeäkään, että jokainen ylipainoinen olisi ruoka-addikti.

Itselläni on ollut hetki, jolloin oli pakonomaista ruokakäyttäytymistä ja sen syyksi selvisi suolistossa villiintynyt candida albicans. Kun floora saatiin kuntoon (tiukalla ruokavaliolla), katosi pakonomaisuus ja addiktiivinen käytöskin.

Superterveellinen syöminen vaatii itselläni jatkuvaa työtä sen eteen, koska se ei ole rutiini ja koska ruokaa on myös vaikea löytää ja sitten kun löydät jotain, sitä ei enää kahden kuukauden tai puolen vuoden päästä ole saatavilla tai vaihtelun vuoksi pitää muuttaa jotain ja homma pitää keksiä uudelleen.

Keskityin yhden vuoden syömisiin, hyvin meni. Sitten käytin seuraavan vuoden liikenevän ajan mieleni ja kehoni hyvinvointiin, hyvin meni. Ja nyt sitten korona ja sen myötä kaikki meni sekaisin ja paino on noussut 6 kg.

Itsekurin puutteesta en jaksaisi puhua. Allergioiden vuoksi joudun joka ainoa päivä kieltäytymään ruoista, jotka ovat normaalia arkipäivää "muille" ja itsellenikin ennen diagnoosia. Ja töitä olen tehnyt talvesta asti 55-tuntista työviikkoa ilman kesälomaa. Kaikissa töissä ei ole mahdollista kieltäytyä ylitöistä eikä irtisanoutuakaan viitsi ohimenevän tilanteen vuoksi.

Mites kun minä joka olen laihtunut sen 65 kg, olen haastavassa asiantuntija tehtävissä rahoitusalalla, teen jatkuvasti ylitöitä, ja stressiä. Silti syön terveellisesti; itseasiassa monipuolinen, ravintorikas ruoka auttaa juuri jaksamaan! Siinä on vitamiineja, kivennäisaineita ja hivenaineita; syön paljon kasviksia, juureksia, lihaa, pähkinöitä kourallisen joka päivä, marjoja ja hedelmiä, rasvattomia maitotuotteita, täysjyvätuotteita. Vettä ja rasvatonta piimää/maitoa ruoan kanssa, herkut minimissä, kerran viikossa pieni määrä. Tämä terveellinen ruokavalio auttaa kehoani jaksamaan toisin kuin hiilarihöttö, roskaruoka. Prisma dokumentissa (BBC:n tuottama) kerrottiin että kaupan pakastepizzassa ei esim käytännössä ole lainkaan mitään ravintoaineita, mutta kaloreita saattaa olla 1200 yhdessä normaalikokoisesssa salamipizzassa.

Juuri stressaantuneena ja uupuneena PITÄISI syödä ruokaa, josta keho saa oikeaa ravintoa jaksamaan!!
Lihavat vain käyttävät tekosyynä kiirettä ja stressiä. Koska itsevalehtelu etc. Uskokaa jo, ette vaan halua tehdä oikeita valintoja joka olisi väsyneellä keholle parempi kuin ravinneköyhä ja lihottava ruoka.

Omasta kokemuksesta tiedän että myös väsyneenä ja stressaantuneena voi ihan hyvin syödä yhtälailla terveellisesti. Se vaan on arvovalintoja!

Ja myös harrastan työpäivän jälkeen liikuntaa, koska se on tutkitusti todettu hyväksi stressin purkajaksi. Jos käy ylikierroksilla rauhallinen liikunta, kuten kävely on juuri parasta stressiin ja riittävä uni. Laittaa sen telkkarin klo 21 kiinni ja menee nukkumaan ajoissa!

Vierailija

Stressiin on tutkitusti parasta lääkettä; ravintorikas ruoka, liikunta ja riittävä uni.

Eli terveellinen ruoka ja säännöllinen liikunta ja ajoissa nukkumaan. Myös se, että joka päivä pyrkii vaikka kesken työpäivän esim vessassa hetken (parikin minuuttia) sulkemaan silmät ja tyhjentää mielen ja keskittyy vain hengittämiseen ja rauhoittumiseen.

Tutkimukset kaikki tukevat tätä.

On se kumma kun aikaa riittää joka päivä television katselemiseen, sen sijaan voisi vaikka kokata seuraavan päivän ruoat ja käydä kävelyllä/kuntosalilla. 1-2 tuntia päivässä sen sijaan että tuijottaa teeveetä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihminen voi ostaa yhden sipsipussin ja syödä sen päivässä, jos on nälkä ja ei ole lompsassa kuin se 2 euroa. kilokaloreita tulee varmasti yli tarpeen, rasvaa ja suolaakin. perunalastuista saa kaliumia, juuri muuta hyvää niissä ei ole. mutta sillä elää. voisi ostaa sillä kaksieuroisella vaikka kuivattuja papuja ja keittää ne, tai perunaa 2 eurolla,  mutta veikkaan, että jos ihmisellä on valittavana, että syökö papuja vai sipsejä ja ihmisellä on jo valmiiksi nälkä ja mieli maassa köyhyytensä vuoksi, hän valitsee ne sipsit, koska aivojen mielihyväkeskus.  Aivot ohjaavat meitä. 

olisi parempi, jos ihmiset auttaisivat köyhiä.

minulla on tapana tuoda mökiltäni ilmaista ruokaa ihmisille naapurustossani. se on minulle hävikkiruokaa. esimerkiksi tänä keväänä tuli raparperiä reippaasti yli tarpeen. tunsin itseni laiskaksi enkä viitsinyt myydä niitä, joten keräsin kakkossadon autoon ja toin mukanani kupunkiin. Joskus käyn antamassa ne paikkallisseurakuntaan, jossa jakavat köyhille ilmaista ruokaa, mutta nyt heillekin oli tullut liikaa raparperia, sanoivat että köyhät kyselee nykyisin muutenkin enemmän mikroaterioiden perään.

Laitoin tekstarit parille naapurille, että nyt saa ilmaista raparperia. 10 minuuttia ja auton takakontillinen raparperiä oli kadonnut.

Täälläkin moni köyhä tekee typeriä ostosvalintoja, minun mielestäni, mutta on ymmärrettävä, että ihminen toimii siten miten aivonsa ovat ohjelmoituneet. Ei muutoksia tehdä sekunnissa, se on pitkä tie. jos on jatkuvassa stressitilassa, ei sitä ehkä jaksa hakea kaupan kuivaaineshyllyltä pussillista kuivattuja papuja, laittaa ne likoamaan 12 tunniksi, jonka jälkeen keittää niitä kaksi tuntia, jottasaisi jotain syötävää. Silloin voi olla helpompaa napata kaksi euron makkarapakettia tai se yksi sipsipussi.

Tämän päivän ruokani maksoivat 14 euroa. aamulla kaurapuuroa, kananmuna ja leipä, lounaaksi lohikeittoa ja leipä, jäkiruoaksi porkkanaraastetta, kahvitauolla salaatti, illlallisella hirvipataa karjalanpaistityyliin.  Käytän paljon rahaa ruokaan,mutta olen oppinut syömään vain laatulihaa, koska tulen maaseudulta. kaikki oli riistaa ja kalaa. nyt elän kaupungissa, mutta ostan edelleen riistaa ja kalaa. Varmasti hyvin nuuka ihminen saisi syötyä päivän ruoat neljälläkin eurolla ja terveellisesti, mutta jos ihminen on köyhä ja joutuu elämään koko ajan jatkuvassa stressitilassa, niin on vähän kohtuutonta alkaa vaatia supersuoritusta ruokakaupassa. 

En minä valinnut sipsejä kun olin köyhä, mieli maassa, ahdistunut ja masentunut. Tiesin kokemuksesta että se sipsipussin mättäminen olisi vain pahentanut oloa. En toki jaksanut mitään terveellisiä salaatteja väsätä, mutta ostin halvimpia omenoita ja halvinta pakastepyttipannua, jota söin ihan pieniä annoksia. Jotkut sanovat köyhien lihovan, kun esim. ostavat halpoja lihapiirakoita. Ostin minäkin, mutta söin vain yhden päivässä.

Pointtina se, että ei kannata siirtää vastuuta olosuhteille. Kyllä, ihmisellä voi olla vaikeaa elämässä. Mutta ei se tarkoita, että tilannetta ei voisi yhtään hallita eikä varsinkaan että ei kannata edes yrittää.

Jos ruokasi oli lihapiirakka se ei olisi ollut epäterveellisempää vaikka olisit syönyt yhden raa’an porkkanan, tomaatin, kurkkua, ruisleipää ja raejuustoa. Ne olisivat valmistuneet jopa nopeammin kuin mitä lihapiirakkasi olisi lämmennyt. Mutta ravintoarvot huomattavasti paremmat.
Mutta kun monesti puhutaan terveellisestä ruuasta sen pitäisi olla superterveellistä, että tuosta epäterveellisestä suostutaan luopumaan.

En ymmärrä pointtiasi terveellisyydestä. Mutta lihapiirakka valmistuu kyllä mikrossa nopeammin kuin edes kuorit porkkanan.

Voihan sen lihapiirakan syödä kylmänäkin, jos on ihan hirveä kiire. Ehkä jopa vetää sen suoraan kaupan parkkipaikalla, jos et ehdi edes kotiin ruokailemaan.
Tarkoitukseni oli sanoa, että nopeita terveellisiä ruokia on kyllä,olemassa. Koska jos katsomme, vaikka setin appelsiinimehu, raejuusto ja valmiiksi viipaloitu ruisleipä, jonka päälle on ruiskutettiaan oliiviöljyä ja vertaamme sitä vaikka siihen lihapiirakkaan tuo ensimmäinen vaihtoehto on ehkä 30 sekunttia hitaampi laittaa lasiin ja lautaselle, kuin se lihapiirakan laittaminen lautaselle ja mikroon, mutta ravintoarvoiltaan tuo ensimmäinen on siltikin parempi valinta ja tietenkin vähäkalorisempi. Jos koko pysyy kohtuudessa.
Vaikeaa se terveellinen syöminen näyttää olevan kun sen ruuan pitäisi olla valmista 50 sekunnissa ja kynnyskysymykseksi nousee se, että porkkanan kuorimisen mene 90 sekuntia ja siksi se jää valitsematta.

Sinun olisi pitänyt lukea keskustelu ennen kuin sekaannuit siihen. Kyseessä oli siis tilanne, kun ihminen on köyhä ja masentunut, eikä kiinnosta puuhastella ruuanlaiton parissa yhtään. Sanoin että silloin lihapiirakka on helppo apu eikä lihota, jos malttaa syödä vain yhden.

On tosi inhottavaa, kun ihmiset eivät viitsi lukea ennen kuin alkavat höpöttää omiaan. Nyt jouduin kirjoittamaan samat asiat kahdesti, kun olet liian laiska lukemaan.

Vierailija

Itselleni ylipainoa ei ehtinyt kertyä kymmeniä kiloja, olin "vain" 15kg ylipainon puolla kun työterveydessä eri syystä asioidessani paino tuli puheeksi. Lääkäri kyseli että saako hän puhua kanssani ylipainostani, se oli hyvä ja asiallinen keskustelu.

Olin fyysisesti rapakunnossa, joten aloitin painonpudotukseni pienestä: joka päivä 15min kävely. Vähitellen pidensin aikaa, puolen vuoden jälkeen uskalsin ottaa jo juoksuaskelia. Nyt juoksen pari kertaa viikossa 8km lenkin, hitaasti mutta juoksen!

Ruuanlaitto oli pakkopullaa, syötin perheellekin lähinnä pakastepitsaa ja muita eineksiä. Alakouluikäisten lasten kanssa päätimme että kerran viikossa on karkkipäivä, ja sunnuntaisin teemme kahta sorttia ruokaa suuret annokset niin alkuviikon ruokailut on taputeltu. Yleensä teen neljän litran sosekeiton ja lasten toiveiden mukaan toisen. Mies on mahtavasti ottanut koppia ja tekee kerran viikossa ruokaa. Joku toki tässä huomauttaa, että jopa kolmea eri ruokaa viikossa, ei kovin monipuolista, mutta aiemmin tosiaan syötiin pitsaa viitenä päivänä viikossa...

Rahaa on säästynyt hillittömästi, niin ei tunnu pahalta silloin tällöin ostaa vaikka lohta (edelleen siihen pakastepitsaan ja karkkiin meni tautiset määrät rahaa). Minun suurin oivallukseni oli itsetehty ruoka, mutta tämä tuskin on maailmoja mullistava huomio niille, jotka jo valmiiksi syövät muuta kuin eineksiä.

Vierailija

Lihavuudesta saa puhua, mutta ei ole ok syyllistää yksilöä.

Ei ole ok yleistää kaikkia lihavia samanlaisiksi. Aivan samalla laillame emme saa sanoa, että "uskonto x:n edustajat ovat liikakiroilijoita", koska asia ei ole niin: ei yksinkertaisesti ole niin, että kaikki uskonto x:n edustajat ovat liikakiroilijoita. Eikä ole niin, että kaikki suomalaiset ovat juoppoja, siksi ei saa myöskään sanoa, että "suomalaiset ovat juoppoja" tai että "suomalaiset ovat rasisteja" samalla lailla ei saa sanoa, että "lihavilla ei ole itsekuria", koska se ei yksinkertaisesti ole niin. Poikkeukset vahvistavat tämän. ei voi myöskään sanoa, että "lihava keksii tekosyitä syömiselleen", kun tiedämme ettei sekään ole niin. Ihan varmasti joku voi tehdä niin tai näin, mutta se ei merkitse, että kaikki tekevät tai edes sitä, että suurin osa tekee.

On lopetettava syyllistävä, kiusaava ja halventava puhe ihmisitä ja piste.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JhS kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksais tuota "terveellinen ruoka maksaa niin paljon" -paskapuhetta. Kausivihanneksia, -hedelmiä ja -juureksia saa todella halvalla, jos kiinnostusta on etsiä. Usein voi saada jopa ilmaiseksi näihin aikoihin metsästä, sukulaisilta tai facebookin paikallisilta sivuilta marjoja ja omenoita tms. mitä kelläkin kasvaa.

Mut ku ne ei maistu fazerin siniselle....

Tjaa, no jos ei tartte muuta tehdä? Aika hektistä on monen elämä ja muutakin pitäisi tehdä ku ruokaa etsiä. Samaa mieltä kyllä, mutta ymmärrän ihmisten resurssien rajallisuuden. Vie todella paljon enemmän aikaa alkaa vääntämään sitä ruokaa jos ensin etsii, sitten pesee, pilkkoo..

Sulla saattaa olla aikaa, mutta monella muulla ei ole. Ei pahalla ja oikeassa olet - ei se sen kalliimpaa vältsiin ole jos ei omalle ajalleen mitään rahallista arvoa laske.

Sinkun myös on tehtävä ihan kaikki itse. Ei voi jakaa vaivaa ja hyötyä toisen ihmisen kanssa. Yhden ihmisen ruuan vuoksi hoidettava itse kaikki vaiheet kaupasta pesemiseen, pilkkomiseen ja tiskiin. Ja hyöty on yhden ihmisen ravinto eli paljon vaivaa vähällä tuotoksella. Lisäksi kun pitää hoitaa kaikki muutkin velvoitteet yksin jakamatta ja sosiaaliset suhteet hoidettava arkiaskareiden ulkopuolella, ei sitä aikaa mitenkään liikaa ole.

Jos teet yhdelle ihmiselle ruokaa, niin pilkot tietenkin vain sen yhden ihmisen vihannekset ja juurekset. Yksi peruna, yksi porkkana, yksi kanafile, tomaatti, yksi yksi lautanen ja yksi muki jne.
Lihavat alkavat vaikuttamaan todella mukavuudenhaluisilta, kun edes sitä omaa lautasta ei jakseta tiskata. Ja ehkä yhtä kattilaa tai vuokaa ja veistä ja haarukkaa.
Mieti näitä äitejä, jotka kykenevät ruokkimaan ehkä neljä lasta ja puolison terveellisesti? He sentään pilkkovat viiden muunkin ihmisen vihannekset omiensa lisäksi, mutta sinkku ei jaksa edes omiaan. Puhumatta jonkun suuremman perheen kodin siivouksesta.

Monella on vääristynyt ajan käyttö. Nyt käytetään enemmän aikaa syömiseen ja vähemmän sen tekemiseen. Vaikka ehkä pikemminkin pitäisi käyttää vähemmän aikaa syömiseen ja enemmän sen tekemiseen.

Jos ruoka on vain polttoainetta elimistölle, niin miksi siihen kannattaisi tuhlata enemmän aikaa kuin esimerkiksi auton tankkaamiseen? Kyllä pari minuuttia/viikko täytyy riittää. Kaikki muu on hifistelyä.

NI miksi se ei sitten kelpaa, että syö vihannekset raakoina ja jonkun säilykepurkkikalan tai jotain vähärasvaisia juustoa, Jonkan laittaminen lautaselle kestää minuutin ja niiden vihannesten peseminen toisen. Ei niitä tarvitse edes pilkkoa, jos ei jaksa. Omat hampaat vaan käyttöön.

Siksi, että säilykekalat on poikkeuksetta huonossa öljyssä (rypsi/auringonkukka) ja vähärasvainen juusto on feikkiä.

Mutta niiden ranskisten ja lihapiirakan rasvat ovat taas aivan huippulaatua ja siksi nämä ruuat ovatkin lähes terveysruokaa. Puhumatta vehnästä ja siitä halvasta lihasta mitä niiden lihapiirakoiden tekemiseen on käytetty.
Mitenkäs tuo vedessä oleva säilykekala ja öljy toisesta pullosta? Onko joku selitys sillekin miksei se käy?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lihavuudesta saa puhua, mutta ei ole ok syyllistää yksilöä.

Ei ole ok yleistää kaikkia lihavia samanlaisiksi. Aivan samalla laillame emme saa sanoa, että "uskonto x:n edustajat ovat liikakiroilijoita", koska asia ei ole niin: ei yksinkertaisesti ole niin, että kaikki uskonto x:n edustajat ovat liikakiroilijoita. Eikä ole niin, että kaikki suomalaiset ovat juoppoja, siksi ei saa myöskään sanoa, että "suomalaiset ovat juoppoja" tai että "suomalaiset ovat rasisteja" samalla lailla ei saa sanoa, että "lihavilla ei ole itsekuria", koska se ei yksinkertaisesti ole niin. Poikkeukset vahvistavat tämän. ei voi myöskään sanoa, että "lihava keksii tekosyitä syömiselleen", kun tiedämme ettei sekään ole niin. Ihan varmasti joku voi tehdä niin tai näin, mutta se ei merkitse, että kaikki tekevät tai edes sitä, että suurin osa tekee.

On lopetettava syyllistävä, kiusaava ja halventava puhe ihmisitä ja piste.

Minä en sano, että kaikki lihavat keksivät tekosyitä, mutta tässäkin ketjussa on ihmisiä, jotka niitä keksivät. Ovatko he laihoja vai lihavia on vaikeaa sanoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki lihavat ole superköyhiä.
Jos on rahaa ostaa roskaruokaa (kebabia, pizzaa, hampurilaisaterioita) perjantaisin ja viikonloppuisin, sekä kaupasta limsaa, sipsiä, suklaata, pullaa, keksejä, karkkeja niin on taatusti rahaa ostaa vihanneksia, juureksia, lihaa niiden tilalle!!

Kyse on vain arvovalinnoista. Nyt kesällä tomaatit ja kurkut maksaa 0,8-1 eur/kg!! Naudanjauhelihaa saa 7-8 eur kg Lidlistä! Porkkanapussin eurolla, salaattia parilla eurolla. EI kuulosta kalliilta, kun jäätelölitra on n 3-5 eur litra! Saat samalla rahalla 400 kg kevyt jauhelihaa paketin.

Kyse ei ole ruoan hinnasta, kyse on siitä ettei haluta myöntää etten halua ostaa salaattia; lihapiirakkaa tekee mieli enemmän.

Mistä tulee käsitys, että kaikki lihavat syövät vain lihapiirakkaa ja hampurilaisaterioita? Itselläni on paino noussut vuosien varrella ja nyt ylipainoa on noin 10 kg. Laihdutettavaa siis olisi. Ja ruokavaliooni ei kuulu mitään noista yllämainituista sipsi-ja suklaaliststa. En syö noista mitään ikinä. Mutta tomaattia, kurkkua, porkkanoita, salaattia jne. syön päivittäin. Ruoka-annokseni ovat todella pieniä moneen muuhun verrattuna. Paino ei vain putoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on rahaa ostaa roskaruokaa (kebabia, pizzaa, hampurilaisaterioita) perjantaisin ja viikonloppuisin, sekä kaupasta limsaa, sipsiä, suklaata, pullaa, keksejä, karkkeja niin on taatusti rahaa ostaa vihanneksia, juureksia, lihaa niiden tilalle!!

Kyse on vain arvovalinnoista. Nyt kesällä tomaatit ja kurkut maksaa 0,8-1 eur/kg!! Naudanjauhelihaa saa 7-8 eur kg Lidlistä! Porkkanapussin eurolla, salaattia parilla eurolla. EI kuulosta kalliilta, kun jäätelölitra on n 3-5 eur litra! Saat samalla rahalla 400 kg kevyt jauhelihaa paketin.

Kyse ei ole ruoan hinnasta, kyse on siitä ettei haluta myöntää etten halua ostaa salaattia; lihapiirakkaa tekee mieli enemmän.

Mistä tulee käsitys, että kaikki lihavat syövät vain lihapiirakkaa ja hampurilaisaterioita? Itselläni on paino noussut vuosien varrella ja nyt ylipainoa on noin 10 kg. Laihdutettavaa siis olisi. Ja ruokavaliooni ei kuulu mitään noista yllämainituista sipsi-ja suklaaliststa. En syö noista mitään ikinä. Mutta tomaattia, kurkkua, porkkanoita, salaattia jne. syön päivittäin. Ruoka-annokseni ovat todella pieniä moneen muuhun verrattuna. Paino ei vain putoa.

Siinä tapauksessa ruuan sisällössä on vika.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JhS kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksais tuota "terveellinen ruoka maksaa niin paljon" -paskapuhetta. Kausivihanneksia, -hedelmiä ja -juureksia saa todella halvalla, jos kiinnostusta on etsiä. Usein voi saada jopa ilmaiseksi näihin aikoihin metsästä, sukulaisilta tai facebookin paikallisilta sivuilta marjoja ja omenoita tms. mitä kelläkin kasvaa.

Tjaa, no jos ei tartte muuta tehdä? Aika hektistä on monen elämä ja muutakin pitäisi tehdä ku ruokaa etsiä. Samaa mieltä kyllä, mutta ymmärrän ihmisten resurssien rajallisuuden. Vie todella paljon enemmän aikaa alkaa vääntämään sitä ruokaa jos ensin etsii, sitten pesee, pilkkoo..

Sulla saattaa olla aikaa, mutta monella muulla ei ole. Ei pahalla ja oikeassa olet - ei se sen kalliimpaa vältsiin ole jos ei omalle ajalleen mitään rahallista arvoa laske.

Sinkun myös on tehtävä ihan kaikki itse. Ei voi jakaa vaivaa ja hyötyä toisen ihmisen kanssa. Yhden ihmisen ruuan vuoksi hoidettava itse kaikki vaiheet kaupasta pesemiseen, pilkkomiseen ja tiskiin. Ja hyöty on yhden ihmisen ravinto eli paljon vaivaa vähällä tuotoksella. Lisäksi kun pitää hoitaa kaikki muutkin velvoitteet yksin jakamatta ja sosiaaliset suhteet hoidettava arkiaskareiden ulkopuolella, ei sitä aikaa mitenkään liikaa ole.

Jos teet yhdelle ihmiselle ruokaa, niin pilkot tietenkin vain sen yhden ihmisen vihannekset ja juurekset. Yksi peruna, yksi porkkana, yksi kanafile, tomaatti, yksi yksi lautanen ja yksi muki jne.
Lihavat alkavat vaikuttamaan todella mukavuudenhaluisilta, kun edes sitä omaa lautasta ei jakseta tiskata. Ja ehkä yhtä kattilaa tai vuokaa ja veistä ja haarukkaa.
Mieti näitä äitejä, jotka kykenevät ruokkimaan ehkä neljä lasta ja puolison terveellisesti? He sentään pilkkovat viiden muunkin ihmisen vihannekset omiensa lisäksi, mutta sinkku ei jaksa edes omiaan. Puhumatta jonkun suuremman perheen kodin siivouksesta.

Monella on vääristynyt ajan käyttö. Nyt käytetään enemmän aikaa syömiseen ja vähemmän sen tekemiseen. Vaikka ehkä pikemminkin pitäisi käyttää vähemmän aikaa syömiseen ja enemmän sen tekemiseen.

Jos ruoka on vain polttoainetta elimistölle, niin miksi siihen kannattaisi tuhlata enemmän aikaa kuin esimerkiksi auton tankkaamiseen? Kyllä pari minuuttia/viikko täytyy riittää. Kaikki muu on hifistelyä.

NI miksi se ei sitten kelpaa, että syö vihannekset raakoina ja jonkun säilykepurkkikalan tai jotain vähärasvaisia juustoa, Jonkan laittaminen lautaselle kestää minuutin ja niiden vihannesten peseminen toisen. Ei niitä tarvitse edes pilkkoa, jos ei jaksa. Omat hampaat vaan käyttöön.

Siksi, että säilykekalat on poikkeuksetta huonossa öljyssä (rypsi/auringonkukka) ja vähärasvainen juusto on feikkiä.

Mutta niiden ranskisten ja lihapiirakan rasvat ovat taas aivan huippulaatua ja siksi nämä ruuat ovatkin lähes terveysruokaa. Puhumatta vehnästä ja siitä halvasta lihasta mitä niiden lihapiirakoiden tekemiseen on käytetty.
Mitenkäs tuo vedessä oleva säilykekala ja öljy toisesta pullosta? Onko joku selitys sillekin miksei se käy?

Tuosta terveellisyydestä ja laadusta ei kyllä edes tarvitse kovin paljon huolehtia jos on kovin ylipainoinen. Kunhan pienentää niitä annoksia sen verran että laihtuu.

Lääkäri sanoi jossain lehtihaastattelussa liikapainon olevan niin iso ongelma että on turha murehtia saako kaikkia ravintoaineita täsmälleen suositusten mukaisesti. Kunhan vain saa painoa pois. Tämä siis niille ihmisille jotka takertuvat siihen ruoan täydellisyyteen, ennen kuin voi laihduttaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JhS kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Keskimäärin sinkulla ihan yhtä paljon tekemistä kuin perheellisellä. Perheellinen vaan tekee suhteessa enemmän, koska lapset ei usinkaan osallistu täydellä painolla kotitöihin.

Sinkku ei myöskään sotke joten ei juurikaan siivottavaa. Odotan oikein aikaa kun pääsen tekemään vain itselle ruokaa (+miehelle). Alkaa laihtuminen kun saa elää pelkällä salaatilla tai vhh:llä.

Mikä sinua estää tekemästä noin jo nyt? Itse olen jo vuosia tehnyt lapsille yhdet ruoat ja toiset itselleni (miestä ei ole mutta jos olisi, hän olisi täysin vapaa tekemään samoin).

Varmaan se että en liiemmin tykkää ruuanlaitossa. Tässä huushollissa kun sais tehdä kuudet eri ruuat jos tuohon lähtee.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Älä vertaa muihin. Jos paino ei putoa, annokset ovat liian isoja tai niitä on liikaa.

Itse syön töissä saman verran kuin yksi työkaveri. Hän valittelee ylipainoa, itse olen hoikka. Hän kyselee välillä, syönkö mitään illalla kun hän ei pärjää ilman lämmintä ateriaa kotonakin. No, minä pärjään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JhS kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Keskimäärin sinkulla ihan yhtä paljon tekemistä kuin perheellisellä. Perheellinen vaan tekee suhteessa enemmän, koska lapset ei usinkaan osallistu täydellä painolla kotitöihin.

Sinkku ei myöskään sotke joten ei juurikaan siivottavaa. Odotan oikein aikaa kun pääsen tekemään vain itselle ruokaa (+miehelle). Alkaa laihtuminen kun saa elää pelkällä salaatilla tai vhh:llä.

Mikä sinua estää tekemästä noin jo nyt? Itse olen jo vuosia tehnyt lapsille yhdet ruoat ja toiset itselleni (miestä ei ole mutta jos olisi, hän olisi täysin vapaa tekemään samoin).

Varmaan se että en liiemmin tykkää ruuanlaitossa. Tässä huushollissa kun sais tehdä kuudet eri ruuat jos tuohon lähtee.

Teet siis nyt viidet eri ruuat? Ja jos tekisit itsellesi omat niin sitten kuudet?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JhS kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Teet siis nyt viidet eri ruuat? Ja jos tekisit itsellesi omat niin sitten kuudet?

Syömme aika paljon ulkona.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JhS kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Onneksi en ole siis tuohon lähtenyt.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat