IS: Miksi ylipainosta ei saa puhua? Lääketieteen tohtori lataa suorat sanat vaietusta ongelmasta
Lääketieteen tohtori TellervoSeppälän vuonna 2017 julkaistussa väitöskirjassa kävi ilmi, että 42 prosenttia potilaista oli sitä mieltä, etteivät elämäntavat tai ylipainosta puhuminen kuulu lääkärin vastaanotolle.
Asiasta mainitseminen koetaan usein hyökkäyksenä. Monet painonsa kanssa kamppailevat ajattelevat, etteivät he voi mitään asialle. Hyvin usein he kuitenkin syövät enemmän kuin kuluttavat. – Vastaanotolla käy hyvin usein ihmisiä, jotka ajattelevat että heidän jatkuvan lihomisensa taustalla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Monesti ihmiset tuntuvat vähän pettyneiltä, kun otetaan kokeet ja kaikki onkin kunnossa, Seppälä kuvaa ristiriitaista tilannetta.
Ylipainosta puhuminen on tabu myös palstalla ja johtaa yleensä ketjun poistoon. Sen sijaan täällä on jatkuvasti pitkiä keskusteluketjuja suklaista, roskaruoasta jne.
Kommentit (884)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tekemisissä paljon espanjalaisten ja italialaisten kanssa viime vuosien töistäni johtuen, sekä naisten että miesten.
Eron ruokatavoissa olen huomannut selvästi. Mitään "lohtusyömistä" ei ole. Lisäksi aterioilla ollaan hyvin pidättyväisiä, otetaan vain se pienehkö annos pastaa eikä santsata ja sitä syödään pitkään. Suomalainen buffaruokailu olisi heille kauhistus.
Karkkeja, sipsejä ei ollenkaan käytetä (ehkä 2 konvehtia otetaan max, mutta en voisi ikinä kuvitella heitä syömässä kokonaista karkkipussia) ja jälkiruokakin on aika harvinaisuus.
Eikä tästä vähän syömisestä tehdä mitään numeroa. Jos Suomessa olisivat, katsottaisiin kummeksuen ja käskettäisiin ottamaan lisää, kun niin vähän syövät.
Oikeasti aikuiset ihmiset tarvitsevat paljon vähemmän kuin se 2000 kcal vuorokaudessa.
Ja jatkoa tuohon: paikallisissa iltalehdissä ei todellakaan ole mitään lohturuoka nachopeltireseptejä.
Seppälä syyttää yksilöitä kansanterveydellisestä ongelmasta. Koko läntinen maailma lihoo. Eiköhän syytä tule hakea hiukkasen laajemmasta näkökulmasta.
Suomessa Pekka Puskan propagandan kautta pääsi vallalle käsitys, että yhteiskunta voi puuttua ihmisten syömisiin.
Jossain Amerikassa ihmiset päättävät itse, mitä suuhunsa pistävät. Eikä mikään muu ole edes mahdollista.
Toki Jenkeissä ne valinnat ovat mitä ovat, pitsaa, hamppareita ja kaikkea sokeripitoista, mutta he toimivat oman kulttuurinsa pohjalta.
Ylensyöminen on modernin ihmisen reaktio merkityksellisyyden puuttumiseen. Tehdään työtä jolla ei ole mitään merkitystä ison kuvan kannalta (niinkuin jotain markkinointistatistiikkaa) tai sitä tehdään olosuhteissa, joihin ei voi itse juuri vaikuttaa. Tai sitten ei ole työtä, vaan epäkelpoisuuden tunne kun ei ole ns. kunniallinen osa yhteiskuntaa. Hetkellinen nautinto sokerirushin muodossa helpottaa hetkisen, ja illalla käsi käy sipsipussilla koska se on helpoin tapa palkita itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstalla se keskustelu pysyy harvoin asiallisena. Tuo lääkärikään ei kannata "kyllä läskiä pitää saada sanoa läskiksi" -ajattelua.
Kaikkein pisimmät ketjut täällä on yleensä asiattomia kauniiden hoikkien naisten haukkumaketjuja. Etkö näe tässä ristiriitaa?
Laitapa linkkejä tuollaisiin ketjuihin, muuten en usko. En ole koskaan nähnyt täällä ketjua jossa haukuttaisiin kauniita ja hoikkia naisia.
Haha, siis etkö muka ole? Mainitsin kerran hölmöyttäni mun painon ja pituuden ja sain kamalan haukkumamyrskyn niskaani. Olin luuranko, anorektikko, kuivan kesän orava ja mun käskettiin hakeutua hoitoon. No samoilla mitoilla olen edelleen ja täysin terveenä:)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipainosta pitäisi puhua, kun ei se puhuminen useimpia ylipainoisia auta laihtumaan pätkän vertaa. Pikemmin lihottaa entisestään.
Ei pidä paikkaansa.
Lääkärin ON otettava lihavuus puheeksi, suurentaa laihduttamisen todennäköisyyttä, katso tämän Käypä hoito-suosituksen lähde 292.
Tääl on pimeetä ja ilotonta, viina tai sipsit lohduttaa, kun seksiäkään ei juuri ole :(
Suomessa käydessäni menen mökille ja käyn matkalla Prismassa kahvilla ja hoitamassa ostokset. Joka kerta siinä kahvilla istuessani yhtäkkiä huomaan että lähes jokainen ihminen jonka näen kulkevan ohi on lihava. Siis oli mies tai nainen, jatkuvasti näkyy kunnon omenavartaloa ja isoa kaljamahaa. Olen aina vähän järkyttynyt kun tajua miten paljon enemmän lihavuutta näkyy Suomessa verrattuna Ranskaan ja Ruotsiin joissa olen asunut viime vuodet. Eli todella, on hälyttävää jos lääkäritkään eivät uskalla enää puhua siitä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa Pekka Puskan propagandan kautta pääsi vallalle käsitys, että yhteiskunta voi puuttua ihmisten syömisiin.
Jossain Amerikassa ihmiset päättävät itse, mitä suuhunsa pistävät. Eikä mikään muu ole edes mahdollista.
Toki Jenkeissä ne valinnat ovat mitä ovat, pitsaa, hamppareita ja kaikkea sokeripitoista, mutta he toimivat oman kulttuurinsa pohjalta.
No onko se mielestäsi hyvä kehitys? Amerikassa myös lihavuuden terveyshaitat suuremmat kuin Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä siitä on ,että lääkäri kertoo potilaalle hänen olevan lihava? Kyllä potilas sen itse tietää ja lihavat yleensä tietävät elämäntavoista, laihduttamisesta ja ruokavalioista enemmän kuin se lääkäri. Jos se lihavuus ei ole potilaalle ongelma niin annetaan olla.
Usein näin, mutta ei aina. Artikkelin mukaan naiset loukkaantuvat usein ylipainosta mainitsemisesta, mutta miehet harvemmin. Yksi syy voi olla, että monet miehet eivät ulkonäköään ajattele, eivätkä aina ole tulleet ajatelleeksi olevansa ylipainoisia.
Oma mieheni lihoi ja yritin muistuttaa häntä syömään terveellisesti ja liikkumaan. Ei vaikutusta. Sitten yksi päivä otin hänen painonsa puheeksi, laitoin vaa'alle ja laskin painoindeksin. Vasta sitten hän tajusi olevansa reilusti ylipainoinen vaikka oli toki huomannut kuinka vaatteet yksi toisensa jälkeen kaapissa aina kutistuvat ja vatsa kasvaa.
Annetaan LÄÄKÄRIEN (yksinoikeudella) huomautella potilaan painosta (yli tai ali) ja jätetään muualla se painon kommentointi kokonaan pois!!! Jokainen ihminen käy jossain vaiheessa lääkärissä, joten siitä varmasti kuulee riittävästi jo siellä. Jokainen voisi siten keskittyä siihen omaan käytökseensä paremmin kun ei olisi sosiaalisesti hyväksyttyä arvostella muiden ulkonäköä.
Vierailija kirjoitti:
Seppälä syyttää yksilöitä kansanterveydellisestä ongelmasta. Koko läntinen maailma lihoo. Eiköhän syytä tule hakea hiukkasen laajemmasta näkökulmasta.
f
Sehän tässä on tavoitteena. Mutta sitten pitäisi ajaa ABC:n buffetpöydät, vähentää markettien sokerijuoma ja sipsivalikoimia jne. Kyllä, mutta ihmisen itsensä on otettava vastuu terveydestään. Pitääkö sekin ulkoistaa sosiaalitädeillä? Eikö ihmisellä ole omaa vastuuta?
Tietysti yhteiskunnassa voimme pyrkiä muutoksiin, jotka edesauttavat myös yksilön valintoja, mutta sekin on pohjimmiltaan yksilöistä kiinni, kuinka holhoavan yhteiskunnan haluamme.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tekemisissä paljon espanjalaisten ja italialaisten kanssa viime vuosien töistäni johtuen, sekä naisten että miesten.
Eron ruokatavoissa olen huomannut selvästi. Mitään "lohtusyömistä" ei ole. Lisäksi aterioilla ollaan hyvin pidättyväisiä, otetaan vain se pienehkö annos pastaa eikä santsata ja sitä syödään pitkään. Suomalainen buffaruokailu olisi heille kauhistus.
Karkkeja, sipsejä ei ollenkaan käytetä (ehkä 2 konvehtia otetaan max, mutta en voisi ikinä kuvitella heitä syömässä kokonaista karkkipussia) ja jälkiruokakin on aika harvinaisuus.
Eikä tästä vähän syömisestä tehdä mitään numeroa. Jos Suomessa olisivat, katsottaisiin kummeksuen ja käskettäisiin ottamaan lisää, kun niin vähän syövät.
Oikeasti aikuiset ihmiset tarvitsevat paljon vähemmän kuin se 2000 kcal vuorokaudessa.
Ainakin lapset ovat Espanjassa ja Italiassa lihavampia kuin suomalaiset lapset. Se on tilastollinen tosiasia. Aikuisista en tiedä. Tuskinpa sinäkään tiedät, puhut vain omista tuttavistasi, ne eivät kerro MITÄÄN oikeasta tilanteesta.
Sellainen ihminen, jolla on ollut elämänsä suht hyvä aineenvaihdunta, terve ruokahalu eikä pahoja stressi/suru/ahdistus/uniongelmia, voi olla vaikea käsittää miten vaikeaa säännöllinen ja terveellinen ruokailu joillekin on.
Minulla on lapsesta asti ollut ongelmia ja ne jatkuvat edelleen. Nyt koronan aiheuttama stressi laukaisi taas ruokailumuutoksia, jotka ovat todella voimakkaita ja niitä vastaan toimiminen vaatisi paljon huomiota päivittäin, aikaa, jota ei ole käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Annetaan LÄÄKÄRIEN (yksinoikeudella) huomautella potilaan painosta (yli tai ali) ja jätetään muualla se painon kommentointi kokonaan pois!!! Jokainen ihminen käy jossain vaiheessa lääkärissä, joten siitä varmasti kuulee riittävästi jo siellä. Jokainen voisi siten keskittyä siihen omaan käytökseensä paremmin kun ei olisi sosiaalisesti hyväksyttyä arvostella muiden ulkonäköä.
Ei tarvitse rutiinisti huomautella, mutta joskus esim. rohkaiseva veljellinen ja sisarellinen kommentti voi saada lihavan masentuneen hakeutumaan lääkäriin.
Lihavat ovat usein lievästi alakuloisia, eivätkä aina hakeudu lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin lapset ovat Espanjassa ja Italiassa lihavampia kuin suomalaiset lapset. Se on tilastollinen tosiasia. Aikuisista en tiedä. Tuskinpa sinäkään tiedät, puhut vain omista tuttavistasi, ne eivät kerro MITÄÄN oikeasta tilanteesta.
Viime vuoden tilastossa suomalaiset ja portugalilaiset lapset olivat Euroopan lihavimpia =(
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2016 Espanjassa oli 24 miljoonaa ylipainoista: 70% miehistä ja 50% naisista.
Nämä ovat moniulotteisia kysymyksiä.
En esim. osaa edes sieluni silmin nähdä Pavarottia muuta kuin pyylevänä. Hän kantoi kilojaan hyvällä itsetunnolla - tai ainakin sellaisen vaikutelman hänestä sai.
Hän valitsi elämässään nautinnon ja herkuttelun...
Vierailija kirjoitti:
”Maailman terveysjärjestön WHO:n tuore tilasto lasten ylipainosta (siirryt toiseen palveluun) vuosilta 2016–2017 kertoo karua kieltä elintapojen muutoksista. Vertailussa mukana olevien maiden ylipainoisimmat lapset asuvat nimenomaan Välimeren alueen maissa: Kyproksella, Kreikassa, Italiassa ja Espanjassa.”
Eli se siitä espanjalaisten ja italialaisten terveellisistä syömistavoista...