Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Miksi ylipainosta ei saa puhua? Lääke­tieteen tohtori lataa suorat sanat vaietusta ongelmasta

Vierailija
01.08.2020 |

Lääketieteen tohtori TellervoSeppälän vuonna 2017 julkaistussa väitöskirjassa kävi ilmi, että 42 prosenttia potilaista oli sitä mieltä, etteivät elämäntavat tai ylipainosta puhuminen kuulu lääkärin vastaanotolle.
Asiasta mainitseminen koetaan usein hyökkäyksenä. Monet painonsa kanssa kamppailevat ajattelevat, etteivät he voi mitään asialle. Hyvin usein he kuitenkin syövät enemmän kuin kuluttavat. – Vastaanotolla käy hyvin usein ihmisiä, jotka ajattelevat että heidän jatkuvan lihomisensa taustalla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Monesti ihmiset tuntuvat vähän pettyneiltä, kun otetaan kokeet ja kaikki onkin kunnossa, Seppälä kuvaa ristiriitaista tilannetta.
Ylipainosta puhuminen on tabu myös palstalla ja johtaa yleensä ketjun poistoon. Sen sijaan täällä on jatkuvasti pitkiä keskusteluketjuja suklaista, roskaruoasta jne.

Kommentit (884)

Vierailija
21/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypodopaminergic function, particularly reduced dopamine D2 receptor (D2R) signaling, has been implicated in obesity in both human (1–5) and animal studies (6–9), giving rise to the reward deficiency hypothesis that suggests individuals increase reward seeking-- compulsive eating-- in order to release dopamine to compensate for diminished dopamine activity (10–12).

Eli todellinen syy on liikamasturbointi, joka turruttaa dopamiinitoiminnan.

Vierailija
22/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstalla se keskustelu pysyy harvoin asiallisena. Tuo lääkärikään ei kannata "kyllä läskiä pitää saada sanoa läskiksi" -ajattelua.

Kaikkein pisimmät ketjut täällä on yleensä  asiattomia kauniiden hoikkien naisten haukkumaketjuja. Etkö näe tässä ristiriitaa?

Laitapa linkkejä tuollaisiin ketjuihin, muuten en usko. En ole koskaan nähnyt täällä ketjua jossa haukuttaisiin kauniita ja hoikkia naisia.

kirjoita hakuun vaikkapa Sara Sieppi tai Maisa Torppa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat vielä laihoja tyttöjä ja poikia amerikkalaisiin verrattuna. Nykytilanne siihen nähden hyvä.

Vierailija
24/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihoin kolmenkympin korvilla 20 kiloa vuodessa, vaikka treenasin paljon ja söin terveellisesti ts. käytännössä olin kisadietillä koko ajan. Kilpirauhasarvoni kuitenkin olivat koko ajan normaalit. Lääkäreiltä sain ohjeita lisätä liikuntaa ilman, että kukaan heistä tiedusteli, kuinka paljon liikun. En ole tähän päivään mennessä saanut lääkäreiltä mitään apua tai vastauksia ongelmaani, jonka olen itse päätellyt alkaneen käyttämistäni Suomessa laittomista lisäravinteista. Kun menen lääkärille, olen yksi läski muiden joukossa.

"Kalorit sisään, kalorit ulos" on uskonto, ei tiedettä. Suurimmalla osalla lääkäreistä ei ole mitään käryä uusimmasta lihavuustutkimuksesta. Jos lääkärit keskittyisivät moralisoinnin sijaan hoitamaan endokrinologisia ongelmia, ihmiset eivät tuntisi, että heitä tuomitaan lääkärin vastaanotolla.

Voi olla, että joitakin endokrinologisiakin tapauksia on, mutta 95 % ei sitä ole. Jos sinä olet tuo yksittäistapaus, se ei tarkoita, suurin osa väestöä olisi.

Suurimmalle osalle nuo Käypä hoito -suositusten mukaiset lihavuuden hoitovaihtoehdot ovat edelleen täysin valideja.

Ihmisellä on usein tarve etsiä erilaisia syitä ja oikoteitä asioille, jotka oikeasti vain vaativat rankkoja ja vaivalloisia elämäntapamuutoksia.

Vierailija
25/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ylipainoinen, enkä ymmärrä tuota, että loukkaannutaan jos lääkäri siitä sanoo. Itsekin olen käynyt lääkärissä aivan muista vaivoista, jotka eivät johdu ylipainosta, mutta olen itse miettinyt, voisiko ylipaino vaikuttaa asiaan.

Ikinä lääkäri ei ole minulle asiasta sanonut, ennen kuin olen itse ottanut sen esille. Painoin viime vuonna 110kg, viime kuussa painoin 90kg, mutta nyt olen ottanut takapakkia ja painan 95kg, mutta suunta on taas alaspäin.

Kyllä siitä mielestäni saa ja kuuluu puhua, se vaikuttaa niin moneen asiaan. Minultakin on kyllä tarkistettu kilpirauhasarvot muiden testien ohella varmuuden vuoksi, mutten ollut pettynyt, kun ne olivat normaalit. Ja sehän on jopa lääkärin velvollisuus puhua asiasta, koska se vaikuttaa terveyteen hyvin paljon. Asia ei siitä muuksi muutu, vaikka joskus lukee näitä 100kg-200kg ihmisten juttuja siitä, miten ei ole mitään terveysongelmia painon takia. Totuus on, että kaikilla ylipainoisilla on jotain ongelmia painonsa takia, oli se sitten henkistä tai fyysistä. Ei kaikilla toki ole esim. diabetesta tai sydänvaivoja, mutta aina on jotain. Ei esim. voi juosta samoin kuin normaalipainoiset ja hengästyy nopeammin kuin muut. Ja joskus varmasti tulee isompiakin terveysongelmia, jos ei saa painoa alas.

Vierailija
26/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon todella, että joku lihavuuden hoitoon erikoistunut lääkäri kirjoittaa vastineen tai antaa haastatteluun. Näin tietämätön lääkäri opettaa Turun lääkiksessä tulevia lääkäreitä, järkyttävää! Puhuu lihavuusleikkauksistakin vippaskonsteina eikä ymmärrä psyykkistä osuutta yhtään.

Vierailija
27/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat vielä laihoja tyttöjä ja poikia amerikkalaisiin verrattuna. Nykytilanne siihen nähden hyvä.

Keski-Eurooppalaisiin ja ruotsalaisiin verrattuna suomalaiset ovat lihavampia.

Vierailija
28/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstalla se keskustelu pysyy harvoin asiallisena. Tuo lääkärikään ei kannata "kyllä läskiä pitää saada sanoa läskiksi" -ajattelua.

Kaikkein pisimmät ketjut täällä on yleensä  asiattomia kauniiden hoikkien naisten haukkumaketjuja. Etkö näe tässä ristiriitaa?

Laitapa linkkejä tuollaisiin ketjuihin, muuten en usko. En ole koskaan nähnyt täällä ketjua jossa haukuttaisiin kauniita ja hoikkia naisia.

Nyt miettikää vähän niitä syy-seuraussuhteita. Tuskin heitä sen takia haukutaan, että "nuoria ja kauniita". Ehkä ovat muut syyt. Todennäköisesti haukuttaisiin vielä enemmän, jos olisivat lihavia.

Vierailija
29/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuudesta puhuminen on siinä mielessä ongelma, ettei siihen ole kunnon lääkettä. Jos olisi, 60 % kansasta ei olisi lihavia. Etenkin naisista iso osa on laihduttanut elämänsä aikana ties kuinka monta kymmentä kiloa ja tuntee itsensä toivottomaksi ja epäonnistuneeksi jo valmiiksi. 

Kun olin tokaluokkalainen, kouluterkkari teki ongelman liian korkeasta painostani (se oli korkea, sain pullean stressivatsan vanhempien erosta, koulun alkamisesta yhtä aikaa sekä siitä, että oli pakkio syödä päivittäin lautasellinen kouluruokaa, jolle olen allerginen muttei sitä tiedetty silloin. Mitään syitä lihomiselle ei kysytty ainakaan minulta eikä mitään ohjeita laihtumiseen annettu ainakaan suoraan minulle tai sellaisia, jotka olisin huomannut kotona. Jo siihen asti oli ollut itsestään selvää, että ruokaa, leipää, jugurttia, mehua jne syödään kohtuudella eikä 1980-luvun alussa herkuteltu. 

Vierailija
30/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuulun niihin parjattuihin, jotka lihoivat stressin ja masennuksen takia. Moni ei ko. ilmiöön usko, mutta ihan oikeasti masennus hidastaa myös aineenvaihdutaa.

Tuli 10kg parissa vuodessa, vaikka ihan samalla lailla kuin aiemminkin pyöräilin joka päivä töihin 10km, pelasin jalkapalloa ja tennistä useamman kerran viikossa, ja touhusin lasten kanssa ulkona. Mutta sisäisesti olin niin jumissa, että painoa alkoi karttua.

Itse uskon, että tämän tyyppinen lihominen on kuormittavien ympäristötekijöiden ja psykologisten ongelmien aiheuttamaa kehon ”varustautumista” huonoihin aikoihin. Länsimainen ravintovauraus on niin lyhyt ajanjakso ihmiskunnan historiassa, ettei meidän geenit ja hormonijärjestelmä yksinkertaisesti ole vielä mukaan siihen, että stressi ei aina indikoi tulevia nälkävuosia.

Vierailija
31/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä kohtaa kun yhteiskunta tulee vastaan esim. mahdollistamalla kaikille hyvät lenkkarit vaikka verovähennyksen tai liikuntatukiavustusten avulla, tarjoamalla hyvin halpaa ohjattua kuntosaliharjoittelua myös muille kuin eläkeläisille, laskemalla terveellisen ruoan ALVia ja korottamalla epäterveellisen ruoan verotusta, sekä vaatimalla kaikilta työnantajilta ajantasalla olevaa työhyvinvointisuunnitelmaa, jossa huomiodaan liikuntamahdollisuudet työajalla, ja tarjoamalla enemmän matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita, niin voidaan ruveta aidosti keskustelemaan siitä, miksi jotkut eivät siltikään laihdu.

Huutonaurua. Jopa toimeentulotuella saa hyvät lenkkarit ostettua kunhan ei vaan käytä kaikkia rahoja kaljaan ja roskaruokaan

Ja jos asia on mielestäsi noin yksinkertainen, mikä oma hot takesi on tähän lihomisongelmaan? Että 60% suomalaisista on vain laiskoja?

Kyllä siitä aika iso osa on laiskuutta ja heikkoutta. Ja siitä saamme kiittää yltäkylläistä ja passivoivaa nyky-yhteiskuntaa

Vierailija
32/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Oikeastiko luulet, että Sieppiä tai Torppaa haukutaan "kauneuden ja hoikkuuden" takia :D :D :D :D :D

EI haukuta!

Tällä palstalla EI haukuta kauniita ja hoikkia! Päinvastoin, itseään kauniina ja hoikkina pitävät haukkuvat täällä muita.

Vierailija
33/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihoin kolmenkympin korvilla 20 kiloa vuodessa, vaikka treenasin paljon ja söin terveellisesti ts. käytännössä olin kisadietillä koko ajan. Kilpirauhasarvoni kuitenkin olivat koko ajan normaalit. Lääkäreiltä sain ohjeita lisätä liikuntaa ilman, että kukaan heistä tiedusteli, kuinka paljon liikun. En ole tähän päivään mennessä saanut lääkäreiltä mitään apua tai vastauksia ongelmaani, jonka olen itse päätellyt alkaneen käyttämistäni Suomessa laittomista lisäravinteista. Kun menen lääkärille, olen yksi läski muiden joukossa.

"Kalorit sisään, kalorit ulos" on uskonto, ei tiedettä. Suurimmalla osalla lääkäreistä ei ole mitään käryä uusimmasta lihavuustutkimuksesta. Jos lääkärit keskittyisivät moralisoinnin sijaan hoitamaan endokrinologisia ongelmia, ihmiset eivät tuntisi, että heitä tuomitaan lääkärin vastaanotolla.

Voi olla, että joitakin endokrinologisiakin tapauksia on, mutta 95 % ei sitä ole. Jos sinä olet tuo yksittäistapaus, se ei tarkoita, suurin osa väestöä olisi.

Suurimmalle osalle nuo Käypä hoito -suositusten mukaiset lihavuuden hoitovaihtoehdot ovat edelleen täysin valideja.

Ihmisellä on usein tarve etsiä erilaisia syitä ja oikoteitä asioille, jotka oikeasti vain vaativat rankkoja ja vaivalloisia elämäntapamuutoksia.

Entä jos tuo on yksi niistä nykylääketieteen virheellisistä ajatuksista, joiden takia lihavuusongelma vain pahenee ja pahenee.

Vierailija
34/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä kohtaa kun yhteiskunta tulee vastaan esim. mahdollistamalla kaikille hyvät lenkkarit vaikka verovähennyksen tai liikuntatukiavustusten avulla, tarjoamalla hyvin halpaa ohjattua kuntosaliharjoittelua myös muille kuin eläkeläisille, laskemalla terveellisen ruoan ALVia ja korottamalla epäterveellisen ruoan verotusta, sekä vaatimalla kaikilta työnantajilta ajantasalla olevaa työhyvinvointisuunnitelmaa, jossa huomiodaan liikuntamahdollisuudet työajalla, ja tarjoamalla enemmän matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita, niin voidaan ruveta aidosti keskustelemaan siitä, miksi jotkut eivät siltikään laihdu.

Huutonaurua. Jopa toimeentulotuella saa hyvät lenkkarit ostettua kunhan ei vaan käytä kaikkia rahoja kaljaan ja roskaruokaan

Ja jos asia on mielestäsi noin yksinkertainen, mikä oma hot takesi on tähän lihomisongelmaan? Että 60% suomalaisista on vain laiskoja?

Kyllä, suurin osa on mukavuudenhaluisia.

Vierailija
35/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kuulun niihin parjattuihin, jotka lihoivat stressin ja masennuksen takia. Moni ei ko. ilmiöön usko, mutta ihan oikeasti masennus hidastaa myös aineenvaihdutaa.

Tuli 10kg parissa vuodessa, vaikka ihan samalla lailla kuin aiemminkin pyöräilin joka päivä töihin 10km, pelasin jalkapalloa ja tennistä useamman kerran viikossa, ja touhusin lasten kanssa ulkona. Mutta sisäisesti olin niin jumissa, että painoa alkoi karttua.

Itse uskon, että tämän tyyppinen lihominen on kuormittavien ympäristötekijöiden ja psykologisten ongelmien aiheuttamaa kehon ”varustautumista” huonoihin aikoihin. Länsimainen ravintovauraus on niin lyhyt ajanjakso ihmiskunnan historiassa, ettei meidän geenit ja hormonijärjestelmä yksinkertaisesti ole vielä mukaan siihen, että stressi ei aina indikoi tulevia nälkävuosia.

Ihan samalla lailla kuin masennusta on useaa eri tyyppiä, on lihomiseen useita eri pohjasyitä. 

Myös minä lihon stressissä ja elämän isoissa kolhuissa. Ystäväni puolestaan laihtuu entisestään. 

Vierailija
36/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla lailla kuin masennusta on useaa eri tyyppiä, on lihomiseen useita eri pohjasyitä. 

Myös minä lihon stressissä ja elämän isoissa kolhuissa. Ystäväni puolestaan laihtuu entisestään. 

Ei ole. Syy on se että syö liikaa.

Vierailija
37/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet täysin oikeassa. Lihavuus on usein seurausta mielenterveyden ongelmista. 

Toisaalta lihavuus itsessään myös pahentaa mielenterveyden ongelmia. 

Noidankehä on valmis.

Vierailija
38/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipainosta pitäisi puhua, kun ei se puhuminen useimpia ylipainoisia auta laihtumaan pätkän vertaa. Pikemmin lihottaa entisestään.

Vierailija
39/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa suurin ongelma olla siinä, että ihmiset eivät ymmärrä, kuinka vähän keskivertoaikuisen olisi varaa herkutella. Jos joka päivä syö vaikka pari täytekeksiä ”normaalin ruokamäärän” lisäksi, silläkin jo lihoo vuodessa aika paljon, jollei ylimääräisiä kaloreita saa kulutettua esim. töitä tekemällä. Monet vielä ostavat ja syövät päivittäin yksin sellaisia sipsi- ja karkkimääriä, että 1990-luvulla sama herkkumäärä olisi riittänyt koko perheen viikonloppunaposteltaviksi.

Vierailija
40/884 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi monet ensisijaisesti kokevat lihavuudesta puhumisen ulkonäön arvosteluna ja loukkaantuvat siitä.

Lihavuushan on yksi pahimpia terveysriskejä: diabetes, sydän- ja verisuonitaudit, syöpä, tuki- ja liikuntaelinsairaudet jne. jne.

Kun olin jo normaalipainoinen, laihdutin kahvi+tupakka yhdistelmättä ja kaloreita laskemalla alipainon puolelle. Kalorit koostuivat karkista, kekseistä jne. En myöskään harrastanut liikuntaa. Nyt ole ylipainoinen koska syön liikaa "normalia ruokaa", mutta syön kasviksia sen yli 500g päivä, en polta, liikun joka päivä, juon harvoin ja nukun hyvin. Yritän kuitenkin laihduttaa, mutta vaikeaa on....kiloja on tippunut 3kk aikana joku 5-7kg. Koen voivani hyvin, ja mielestäni elän huomattavasti terveellisemmin kuin laihana, eikä arvoissa vielä ole viitteitä sairauksista. Ymmärrän kuitenkin riskin, mutta on tämä vähän paradoksaalista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän