Sivut

Kommentit (87)

Vierailija

Stoalaisuus yleensä, ja siihen alkulaukauksena toimi Ryan Holidayn kirja The Obstacle is the Way. Sen jälkeen olen lukenut alkulähteitä kuten Marcus Aureliusta, Epictetusta, Senecaa.

Stoalaisuus on monella tapaa nykyisen kevyt self helpin vastakohta. Esim kun nykymaailma kehottaa ajattelemaan positiivisesti, stoalaisuus kehottaa valmistautumaan siihen että vastoinkäymisiä tulee sekä meditoimaan omaa kuolemaansa koska se on varma. Ja kun nykyään tehdään aarrekarttoja ja uskotaan että voi manifestoida sellaisen elämän kuin haluaa, stoalaisuus sanoo että suurin osa asioista on sellaisia ettei niihin voi vaikuttaa ja mielenrauhaa lisää se että hyväksyy tämän ja keskittää energiansa niihin asioihin joihin voi vaikuttaa. Tekee sen minkä voi eikä sen jälkeen murehdi, koska ulkopuoliset voimat joille ei voi mitään vaikuttaa myös.

Vierailija

Yliampuvimmissa self help jutuissa on myös hyvä vähän miettiä, onko tässä mitään järkeä?

Jotkin self help gurut ovat kuin kulttijohtajia seuraajilleen ja se maaginen ajattelu, johon ihmisiä houkutellaan ja peloitellaan, on hyvin ominaista erilaisille persoonallisuushäiriöille. Kannattaa valita huolella ketä kuuntelee ja miksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dale Carnegie - Kuinka saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa
Napoleon Hill - Think and Grow Rich
Rhonda Byrne - Salaisuus

Nuo pitäisi olla pakollisena lukemisena kaikille jo yläasteella.

Ihmiseltä joka pakottaa Salaisuutta lapsille pitäisi ottaa omat lapset pois ja lähestymiskielto toisten lapsia kohtaan.

Mitä siinä on? En tunne teosta. Kirjan kuvauksessa oli kyllä aikamoiset lupaukset ja toki uskonnollisuuskin mukana.

Vierailija

Erilaisten näkökulmien ja ajatusten tuominen, varsinkin henkilökohtaisiin ongelmiin, auttaa. Se on mielestäni näiden self help oppaiden parasta antia, jos voi ajatella asiaa eri vinkkelistä. Olen lukenut muutamia aina silloiseen elämäntilanteeseen sopivia, mutta ei mikään ole jäänyt kirkkaana mieleen. Konmarin käytännön vinkkejä (kategoria kerrallaan, viikkaus, tarpeellisuuden pohtiminen ) mutta koen sen ehkä enemmän siivousoppaana, kuin suoranaisena self helppinä, ainakin itselle. Samoin joitakin ruoka-aiheisia kirjoa on tullut luettua käytännön vinkkien toivossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jordan B Peterson - 12 rules for life

Erittäin hyödyllinen

Liekö Jordan itse noudattanut oppejaan, kun kuitenkin päätyi huumevieroitukseen...?

Vierailija

Kyllä. Tähän saa jokainen suhtautua miten haluaa, ja on hyväkin olla kriittinen. Myös jokaiseen lukemaansa kirjaan pitää suhtautua kriittisesti, ja poimia niistä se mikä itselle sopii. Kirjoja kirjoittavat ihan samanlaiset vialliset ihmiset kuin mekin ollaan, ja jos niihin alkaa suhtautua joinakin guruina ja jeesuksina niin parempi on kun ei lue ollenkaan.

Mutta mainitsen tässä kolme jotka olen kokenut itselleni hyvin tärkeiksi:

Debbie Ford: Dark side of the light chasers (en muista suomenkielistä nimeä nyt, mutta on suomennettu ja lötyy ainakin meillä ihan kirjastosta).

Byron Katie: Neljä kysymystä jotka voivat muuttaa elämäsi

Pois tuskasta. Löytyy meillä kirjastostakin, mutta sen ja muita saman ihmisen kirjoituksia voi lukea myös täältä, ja sivun laidasta lötyy linkki josta voi ladata tuon kirjan pdf.nä: https://ystavyydenmajatalo.fi/healingeagle/indexfi.html

Jokainen noista kirjoista on sellainen, että niiden sisäistämiseen menee aikaa ja vuosia. Jos ei kolahda, älä yritä vaan pistä pois. Itselleni kävi niin Byron Katien kanssa että en tajunnut hölkäsen pöläystä siitä mitä hän selittää, ja olin vaan että ihan turha muija. Kunnes muutaman vuoden päästä olin kypsä ottamaan hänen opetuksensa vastaan ja luin kirjan uudestaan ja se avautui ihan eri tavalla. Kasvaminen tapahtuu asteittain.

Vierailija

Konmari kirjasta on ollut apua psykologisesta näkökulmasta, vaikka en ole Marien metodeja täydellisesti noudattanut. Lapsuudenkodissa oli aina sotkuista ja siivoamisessa tuntui kestävän monta tuntia. Tajusin, että mitä vähemmän omistan turhaa tavaraa, sitä helpompaa ja nopeampaa siivoaminen on. Sitten aloin vain luopua itselle tarpeettomista tavaroista.

Vierailija

Sherry Argov: Why Men Love Bitches: From Doormat to Dreamgirl―A Woman's Guide to Holding Her Own in a Relationship 

...ja et enää putoa huijauksiin suhteissa

Vierailija

Nyt tulee alapeukkua, mutta elämäni muuttui täysin luettuani Neil Straussin kirjan "The Game: Penetrating the Secret Society of Pickup Artists". Jos joku on laatinut vastaavan perusteoksen työuralla etenemisestä, otan lukusuosituksen ilolla vastaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sherry Argov: Why Men Love Bitches: From Doormat to Dreamgirl―A Woman's Guide to Holding Her Own in a Relationship 

Tätä kirjaa minäkin olisin suositellut. Mutta ihan kamala anglismi tai pikemminkin huono käännös sinulla tuossa :D Ei noin!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Luin tämän myös joskus, mutta koko kirjan lähtöasetelma jäi vaivaamaan. Musta se että lähtee muuttamaan itseään saadakseen jonkun miehen rakkauden on lähtökohtaisesti hyväksynnän hakemista muilta.

Oikeasti vahva ihminen on sellainen kuin on eikä sitä kiinnosta, miten muut hänet näkevät. Jollekin se että pystyt rehellisesti myöntämään omat virheesi, tai pyytämään anteeksi, tekee susta kynnysmaton, kun taas jonkun toisen mielestä se on vahvuutta. Itseään voi ja pitää suojella, koska tässä maailmassa on paljon pahoja ja piittaamattomia ihmisiä, mutta senkin voi tehdä ilman että identifioi itsensä nimikkeeseen "bitch."

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nyt tulee alapeukkua, mutta elämäni muuttui täysin luettuani Neil Straussin kirjan "The Game: Penetrating the Secret Society of Pickup Artists". Jos joku on laatinut vastaavan perusteoksen työuralla etenemisestä, otan lukusuosituksen ilolla vastaan.

Luin tuon joskus ajat sitten ja nauroin kippurassa. Hyvin kirjoitettu huumopläjäys, suosittelen kaikille. Löytyyköhän vielä jostain kaapin perältä vai laitoinkohan sen kiertoon...

Vierailija

ei varsinaisesti self helppiä, mut olen saanut apua vaikeaan masennukseen nunna kristadulin rukouksen virta ja ristin johannes :pimeä yö teos muistaakseni? parantumista tapahtui oikeasti.

terapia tai lääkkeet ei auttanut kyse oli lähinnä henkisistä ja hengellisistä lukoista.kirjat auttoivat eteenpäin.

myös youtuben ortodokssi munkkien elämän neuvot auttaneet rauhoittumaan koronakriisis. suosittelen father spyridonia ja esim.the beat muistaakseni amerikkalainen lyhyt puhe eri aiheista ja ongelmista.

amerikkalaiset ja englantilaiset narsismia käsittelevät videot auttaneet oikeasti käsitteleen työpaikan kusipää kiusaajia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tähän saa jokainen suhtautua miten haluaa, ja on hyväkin olla kriittinen. Myös jokaiseen lukemaansa kirjaan pitää suhtautua kriittisesti, ja poimia niistä se mikä itselle sopii. Kirjoja kirjoittavat ihan samanlaiset vialliset ihmiset kuin mekin ollaan, ja jos niihin alkaa suhtautua joinakin guruina ja jeesuksina niin parempi on kun ei lue ollenkaan.

Mutta mainitsen tässä kolme jotka olen kokenut itselleni hyvin tärkeiksi:

Debbie Ford: Dark side of the light chasers (en muista suomenkielistä nimeä nyt, mutta on suomennettu ja lötyy ainakin meillä ihan kirjastosta).

Byron Katie: Neljä kysymystä jotka voivat muuttaa elämäsi

Pois tuskasta. Löytyy meillä kirjastostakin, mutta sen ja muita saman ihmisen kirjoituksia voi lukea myös täältä, ja sivun laidasta lötyy linkki josta voi ladata tuon kirjan pdf.nä: https://ystavyydenmajatalo.fi/healingeagle/indexfi.html

Jokainen noista kirjoista on sellainen, että niiden sisäistämiseen menee aikaa ja vuosia. Jos ei kolahda, älä yritä vaan pistä pois. Itselleni kävi niin Byron Katien kanssa että en tajunnut hölkäsen pöläystä siitä mitä hän selittää, ja olin vaan että ihan turha muija. Kunnes muutaman vuoden päästä olin kypsä ottamaan hänen opetuksensa vastaan ja luin kirjan uudestaan ja se avautui ihan eri tavalla. Kasvaminen tapahtuu asteittain.

Peukutan kaikkia kolmea, mutta eniten minuun vaikutti debbie ford. Se on pikemminkin itsetuntemusta kuin selfhelppiä.

Vierailija

Voisko joku tehdä listan näistä ja laittaa mukaan enkunkieliset nimet sekö tekijän jotta kaveri voi ladata ne libgenistä tms? Kiitos.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sinä pystyt! :Jaakko Alasaarela.

Puhuu motivaation voimasta, itsemyötätunnosta, ahkeruudesta, oikeista valinnoista,

Kirja pyrkii kertomaan mikä yhdistää menestyjiä.

Mm vastuunotto omasta elämästä, kuinka kehitän itseäni? Mitä itse olen valmis antamaan saavuttaakseni unelmani? Motivaation salaisuus. Asenteen vaikutus.

Joo. Tiedän. Olin entinen sairaalloisen lihava. Pudotin painoa 65 kg, ja aloin urheilla. Korjasin roikot, kasvatin pitkät hiukset, treenasin kauniin kropan ja valkaisin hampaat. Entisestä rumasta tulikin suosittu, hoikka kaunis nainen. Lisäksi kehityin työssäni. Tein asennemuutoksen. Olin ennen takakireä ja katkera. Epävarma. Kun huomasin, että osaan muuttaa ikäviä asioita elämässäni, tajusin että pystyn muutoinkin kehittymään. Elämäntapamuutoksesta kahden vuoden jälkeen, minut ylennettiin töissä asiantuntijaksi ja sain nohevan palkankorotuksen.

Epävarmuus lienee osin vieläkin läsnä. Hiusten kasvattaminen pitkäksi olettaen, että miellytät enemmän muita (miehiä)?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Konmari kirjasta on ollut apua psykologisesta näkökulmasta, vaikka en ole Marien metodeja täydellisesti noudattanut. Lapsuudenkodissa oli aina sotkuista ja siivoamisessa tuntui kestävän monta tuntia. Tajusin, että mitä vähemmän omistan turhaa tavaraa, sitä helpompaa ja nopeampaa siivoaminen on. Sitten aloin vain luopua itselle tarpeettomista tavaroista.

Sama minulla. Lapsena oli.äidilläni ainainen stressi mattojen pesusta, joulun valmistelusta, kaikkien syksyn marjojen keruusta. Kai olen laiska, kun skippaan nuo. Tosinnyt vanhemmiten kerään nauttien metsämarjoja ilman stressiä. Mattoja ei ole.

N47

Dr. Phil McGraw: Rakasta fiksusti. Löydä oikea, virkistä vanhaa.

Tämän self-help kirjan avulla en ole enää sinkku vaan onnellisesti avioliitossa.

Kirjassa tehdään lista toiveiden miehestä, ditten valitaan mitkä ovat ne 20% ominaisuuksista, joissa voi joustaa ja mitkä ovat ne 80% ominaisuuksista, joissa ei halua joustaa kumppanin valinnassa.

Tämä myös vahvistaa nykyistä parisuhdetta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
ei varsinaisesti self helppiä, mut olen saanut apua vaikeaan masennukseen nunna kristadulin rukouksen virta ja ristin johannes :pimeä yö teos muistaakseni? parantumista tapahtui oikeasti.

terapia tai lääkkeet ei auttanut kyse oli lähinnä henkisistä ja hengellisistä lukoista.kirjat auttoivat eteenpäin.

myös youtuben ortodokssi munkkien elämän neuvot auttaneet rauhoittumaan koronakriisis. suosittelen father spyridonia ja esim.the beat muistaakseni amerikkalainen lyhyt puhe eri aiheista ja ongelmista.

amerikkalaiset ja englantilaiset narsismia käsittelevät videot auttaneet oikeasti käsitteleen työpaikan kusipää kiusaajia.

Eivät ole selfhelppiä ja Kristoduli on ihana. Tutustuin hänen työhönsä 1980-luvun alussa, teki silloin suuren vaikutuksen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kristoduli

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat