Sivut

Kommentit (160)

Vierailija

Jaa. Ehkä se nuukuus on tapa. Siitä voisi olla hyvä puhua. Se voi tulla sieltä perheestä, eikä muuta mallia ole. Mikä sen ihmisen oma on, kun tuo on opittu?

Sen voi varmaan muuttaa, kun tiedostaa.
Jutella avoimesti.

On tuo nuukuus turva. Ehkä on turvaton olo, jos löysää?

Nyt elää kuitenkin jo omaa elämää eikä sitälapsuudenkodin elämää.

Mun mielestä toi on Opittu ja uudelleen opittavavissa oleva asia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin haukuttiin pihiksi ja ihmeteltiin että mihin oikein säästän, kun kerroin töissä kilpailuttaneeni sähkösopimukseni. Sitten kun jostain lakisyistä tuli muutos, ettei palkkaa voitu maksaa enää 2 osassa niin nämä oli kitisemässä että miten he nyt elää kun ei saa rahaa vastakuin kuun lopussa. Olin aivan tyrmistynyt, kun itselle moinen ei ollut mikään ongelma. Monet ei tosiaan pahemmin ajattele sitä rahankäyttöä ja "nauttii elämästä", sitten ollaan kusi sukassa kun rahahana alkaa piiputtamaan. Kaipa se on sitten puolestaan sitä jännitystä elämään.

Nyt tästä välistä puuttuvat ne normaalit rahankäyttäjät, joihin ap:kin ilmeisesti lukeutuu. Uskoisin, että meille peruspirkoilla ja -perteillä rahankäyttö on terveellä pohjalla: ei eletä kädestä suuhun mutta ei myöskään venytetä senttiä soikekasi. En pystyisi elämään sen enempää holtittoman tuhlarin kuin hillittömän saiturinkaan kanssa. Ja onneksi ei tarvitsekaan, sillä rahaan terveellä tavalla suhtautuvia ihmisiä on kuitenkin olemassa ihan riittävästi.

Ap:lle sanoisin, että ei tule onnistumaan. Next.

Eiköhän jokainen mielestään ole se normaali ihminen ja normaali rahankäyttäjä. Minusta on järjetöntä maksaa esim. jostain liittymistä ylimääräistä jos halvemmallakin saa. Mutta ilmeisesti tämä on sitä pihiyttä ja elämästä nauttii jotenkin enemmän, kun niistä maksaa extraa. En toki aivan centtejä jää laskemaan, mutta monista tällainen terve hintakilpailutus on jo pihiyttä. Tämä vain oma kokemukseni.

Sähköliittymistä puheenollen jossain mainittiin, että valtaosa suomalaisista ei tiedä mikä sopimus heillä on ja maksavat sitä kalleinta hintaa. Valittaa kyllä osataan, miten isoja sähkölaskuja tulee sähkölämmitteisessä talossa, muttei viitsitä tehdä mitään sen pienentämiseksi. Jo pelkällä määräaikaisella sopimuksella säästäisi paljon.

Kerros- tai rivitaloasujalle sillä sähkösopimuksen kilpailutuksella ei ole juurikaan merkitystä. Kulutus on kohtuu pientä, eikä siirtomaksuille ja veroille voi kuitenkaan tehdä mitään. Vaikka saisi epärealistisen 50 % alennuksen kwh hintaan, niin säästö olisi joitain euroja kuussa. Ei varmaan vaikuta talouteen suuntaan eikä toiseen.

Tunnen ihmisiä, joilla on rivarissakin sähkölämmitys ja sauna ja hoomoilasina vaan makselevat niitä satasten sähkölaskuja kuulta tai parilta toistaiseksi voimassa olevalla kalleimmalla sähköhinnastolla. Tuossa ainakin jo sähkösopimusten tarkastelu kannattaa. Samalla valitetaan kun ollaan niin köyhiä ja kaikki maksaa niin paljon. Sitten sitä laiskuutta vaihtaa sähkösopimusta selitellään juuri tuollaisella "siinä kuitenkaan paljoa säästä koska verot ja siirtomaksut ynnynnyy". Sitten kun minä kerron kilpailuttaneeni sopimuksen, nimitellään pihiksi ja ihmetellään säästövimmaani. Järjetöntä. Nähdäksen kyseessä on vain se, että koska itse ovat liian laiskoja tehdäkseen mitään tilanteen parantamisen eteen, ne muut jotka tekee pitää sitten koettaa lannistaa ja saada näyttämään jotenkin huonommilta ihmisiltä vaikka sitten pihiksi leimaamalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tämä on jotain mitä te naiset ette selvästi ymmärrä. Miksi maailman rikkaimmat ovat muuten miehiä?

Mitä iloa on rikkaudesta, jos se tarkoittaa tilillä makaavia rahoja eikä elämästä nauttimista?

En voisi olla avauksessa kuvatun miehen kanssa. Meillä on parisuhteessa omat rahat eikä miehelle siis kuulu, mihin minä rahani käytän, mutta en jaksaisi elämänkumppania, joka puhuisi koko ajan rahasta, ei lähtisi kanssani matkoille, ei tykkäisi syödä ulkona miettimättä hintoja jne.

Miksi oletat, että pihi ei nauttisi elämästä? Hän vain käyttää rahansa fiksummin kuin se, joka hetken mielijohteesta laittaa tilin sileäksi.

Näin on. Veljeni ja minä olemme molemmat hyväpalkkaisissa töissä, hän on sairaalloisen pihi, minä taas hedonisti. Puolisoni on ranskalainen ja hän kerran halusi järjestää perhepiirille oikein kunnon illallisen. Siinä oli sitten vuosikertasamppanjaa, ja jos minkälaisia herkkuja hanhenmaksasta alkaen. Jopa minun mielestäni tarjoilut oli hiukan överit, mutta veljeni marmatti koko aterian ajan, kuinka tässäkin menee nyt kymmeniä euroja hukkaan kun ei tämä hänen mielestään nyt niin ihmeellisen hyvää kuitenkaan ole. 

Veljeni elämänlaatua nostaa se, että hän saa Lidlistä kympillä kaksi kiloa tummaa suklaata ja saman verran lihapitoista makkaraa. Tai se että hän saa tehtyä kaalilaatikon, jonka ainesten hinta on kaksi euroa ja siitä riittää kolmelle aterialle.

Vaikka hän on korkeasti koulutettu ja älykäs, niin tässä hinta-asiassa hänellä tuntuu olevan jonkunlainen blokki. Kun siis jos mikä tahansa asia tuntuu ensinäkemältä kalliilta, hän saattaa alkaa paasata siitä kuinka tämä asia on pakko löytyä halvemmalla jostain muualta ja miten voi joku maksaa tuollaisia hintoja ja täytyy olla huijausta jne. Varsinkin jos on kyseessä asia, josta hänellä ei ole omakohtaista kokemusta. Esim. putkiremontti oli todella vaikea paikka hänelle. Samoin kun kävin yksityisessä sairaalassa leikkauksessa, sain kuulla kunniani.  Hän tuntui ajattelevan, että sairaalan ainoa panostus leikkaukseen oli tunti kirurgin työaikaa, joten monen tonnin lasku oli selvästi kohtuuton, ja minua poloista kusetettiin täysillä!

Ihme kyllä veljeni on ollut jo toistakymmentä vuotta yhdessä aika suurpiirteisen rahankäyttäjän kanssa, ja vaikuttavat ihan onnellisilta. Vaikka samanlaista jäkätystä hänen vaimonsa saa kuunnella kuin me muutkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea ketjua loppuun asti, mutta itse en vielä luovuttaisi ainakaan yrittämättä. Sen verran lupaavalta muilta kanteilta kuulosti. Sinuna keskustelisin asiasta miehen kanssa yhdessä niin, että tuot ilmi sen, että on ok pohtia, onko jokin järkevän hintainen, KUNHAN siihen ei käytetä tuhottomasti aikaa eikä se hallitse elämistä.

Itse olen lähtöisin perheestä, jossa rahat olivat tiukilla vanhempien eron ja kalliin harrastuksen takia, joten ymmärrän hyvin miehen ajatuksia, sillä ne ovat hyvin lähellä sitä mitä meille lapsena alitajuisesti opetettiin. Jokaista ostosta piti harkita pitkään, että se oli varmasti tarpeellinen. Ravintolassa syötiin vain muutamia kertoja vuodessa yms. Shoppailu on minulle tämän takia vieläkin vaikeaa. Uskon silti, että tavasta voi oppia päästämään myös irti.

Ei minun mielestäni säästäväisyydessä ole sinänsä mitään pahaa, mutta on tuossa ap:n kuvaamassa käytöksessä jotain outoa.

Esim. minun mielestäni säästäväinen ihminen menee elokuviin katsomaan sitä elokuvaa mitä haluaa, hinnasta riippumatta. Hän voi säästää valitsemalla halvemman näytöksen, jos se sopii omaan aikatauluun tai jättää popcornit ostamatta (viemättä kuitenkaan omia eväitä, jos ne on leffateatterissa kielletty) Jos elokuvat on liian kallis huvitus, tehdään jotain muuta.

Elokuvan valitseminen hinnan perusteella on minusta aika älytöntä.

Ravintolassa toki hinta voi hieman vaikuttaa ostopäätökseen, mutta tässäkin tapauksessa säästäväinen ihminen ei sitten mene niin usein ravintolaan.

Ap:n miehen ongelmana tuntuu olevan se, että hän näkee vain hinnan, ei sitä mitä sillä rahalla saa. Toinen esimerkki voisi liittyä kaupunkiloman hotellin valintaan. Keskustahotelli aamiaisella maksaa tietysti enemmän, kuin laitakaupungilla oleva hotelli ilman aamiaista. Toisaalta, jos matkalla on vain muutaman päivän ajansäästöllä päivän aikana on isompi merkitys kuin hintaerolla. Keskustassa voi olla pidempään, kun hotelli on kävelymatkan päässä, eikä aamulla mene aikaa ruokapaikan hakemiseen.

Itse kyllä olisin hieman varovainen ap:na. Keskustelu asiasta ja yhteinen lyhyt loma saattaisivat avata, onko kyse patologisesta ongelmasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka miettii kondomin kappalehintoja :DDD

"se ois sit 20 cnt/pano!"

Ap:n miesystävä nyt ainakin. 😅

Olisi kyllä jäätävä turn off, saisi ukko säästää kortsuissa ihan rauhassa tuon jälkeen, tai ei ainakaan minun takiani tarvitsisi niihin investoida.

Mutta hei, onhan tässä kääntöpuolikin. Mitä pidempään se kestää, sitä enemmän saa rahalleen vastinetta. Ei mitään kolmen minuutin pikap*noja ole tiedossa😂

Vierailija

Olen pihi olosuhteiden pakosta, koska olen työtön ja siksi köyhä. Käymme perheen/lasten kanssa hyvin harvoin elokuvissa, ja silloinkin vain, jos on joku alennuskampanja. On se tietysti eri asia maksaa koko perheen leffaliput ja herkut kuin omansa. "Oikeassa" ravintolassa emme käy edes aikuisten kesken, kun ei ole varaa, harvoin voidaan käydä vaikka hampurilaisella. Kaupassa mietin usein, mikä olisi edullisin vaihtoehto, mutta en automaattisesti valitse huonointa vaihtoehtoa, vaikka se olisi halvin. En kuitenkaan napise näitä koko ajan ääneen. Säästäväinen olen silti, vaikka olisi enemmän rahaa.

Ymmärrän kuitenkin ap:ta. En minäkään jaksaisi kuunnella koko aikaa tuollaista. Joskus nuorempana tapasin yhteisen kaveripiirin kautta yhden miehen, joka oli kiinnostunut minusta. Hän tuli juttelemaan, ja puheenaiheet oli tyyliin bensan hinta ja puhelinlaskut. Jostain syystä mua ei kiinnostanut tutustua enempää.

Vierailija

Mun mielestä toi ääneen pohtiminen on ahdistavaa. Mulla on muutama pihi ihminen kaverina. En tajua miks sinne ravintolaan pitää tulla kauhistelemaan niitä hintoja. Valitsee halvemman ruuan tai jättäytyy pois. Toi kortsu-juttu menis ihan läpällä, mutta ilmeisesti tosissaan pohti. Ja mä en mitään paskaa elokuvaa tuu katsomaan sen takia, että se maksaa vähemmän. Sehän vasta onkin rahan tuhlausta. En kyl varmaa enää lähtis ulos tai tekisin jotain ilmaista.

Vierailija

Laitapa miehelle vähän numeroita ylös. Niitä hän ymmärtää. Pohdit hänen kanssaan oikein antaumuksella vaikka jugurttipurkkien hintoja, sitten vertaatte hintoja eri kauppojen välillä. Ja pystyisikö ostoväliä venyttämään siihen että on seuraava alennusmyynti. Jne. No, lopuksi, kun saatte ylös säästetyn summan, niin laskette noihin laskuihin ja pohdintoihin käytetyn ajan teidän molempien tuntipalkkana. Jos erotus on suurempi kuin säästö, niin säästöpohdinta ei ollut kannattavaa.

Vierailija

Onhan se aika tylsää elämää kun ainoat keskustelunaiheet ovat raha. Tai siis pyörivät rahaan liittyen tai rahan ympärillä. Ja säästämisen.
Kuvitellaan nyt ihan silmissänne, että joka asiassa on tavallaan iso hintalappu näkyvillä ja se hinta tai alennus on sen asian tärkein kriteeri. Siihen kiinnittyy koko huomio.
Ei tärkeintä ole joku yhdessä eletty kokemus, elämys, nautinto, viihtyvyys, mukavuus, itselle ja kumppanille mieluisin vaihtoehto tai edes mahdollisuus johonkin mihin todellisuudessa ihan hyvin olisi mahdollisuus jne.
Sulkeehan liika pihiys parisuhteesta paljon asioita pois. Elämä olisi hyvin köyhää henkisesti ja yhteistä yhdistävää lankaa ei olisi vaikka pariskunta kieriskelisi rahassa.
Itaruus sulkee pois spontaaniuden, toisen ilahduttamisen, keskustelunaiheet pyörii liittyen rahaan ja sentteihin joka asiassa. (kondomit 😁).
Latistaa todella kaiken!
En jaksaisi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pihit ovat niitä jotka tulee selviytymään postapocalyptisessä maailmassa, säästävät, keräävät ja hamstaavat ja osaavat varautua pahimpaan. Luultavasti tuokin mies esim. noukkii kaikki näkemänsä tölkit ja pullot talteen, oikea survivor.  Loput menehtyy sikiöasennossa itkien kun Ikeasta ei saa enää lihapullia.

Vähän aiheen ohi, mutta ei ole välttämättä noin. Tuollaisessa maailmassa myös varastetaan paljon, ei ole mitään varmuutta että säästelystä on hyötyä, kun joku löytää kätkösi ja vie kaiken. Sillon selviää juuri se joka syö heti kun on ruokaa tarjolla, ja keskittyy selviytymään siinä hetkessä. Ei ole hyötyä varautua liikaa tulevaisuuteen jos kaikki on pelkkää kaaosta, eikä tiedä edes mitä seuraavan tunki aikana tulee tapahtumaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka miettii kondomin kappalehintoja :DDD

"se ois sit 20 cnt/pano!"

Ap:n miesystävä nyt ainakin. 😅

Olisi kyllä jäätävä turn off, saisi ukko säästää kortsuissa ihan rauhassa tuon jälkeen, tai ei ainakaan minun takiani tarvitsisi niihin investoida.

Mutta hei, onhan tässä kääntöpuolikin. Mitä pidempään se kestää, sitä enemmän saa rahalleen vastinetta. Ei mitään kolmen minuutin pikap*noja ole tiedossa😂

Sitä paitsi spärdärin voi kääntää ympäri, pestä ja käyttää uudelleen.

Vierailija

Mielestäni julkisesti hinnan ääneen pohtiminen on moukkamaista. Ja tyhmää kun se tapahtuu väärässä paikassa. Silloin ihmiseltä puuttuu tilannetaju. Ja se puute on läsnä sitten kyllä koko suhteen ajan. Tilannetajua joko on tai sitten ei. Jos sen puute häiritsee (kaikkia ei häiritse 😮) niin ei kannata jatkaa.
Jos mennään yhdessä ravintolaan syömään, varsinkin alkuaikoina ei hintoja vertailla ja itketä niitä ääneen. Kirpaisee sielua miten tahansa.
Myös ei nuukuuttaan juoda vettä. Vettä voi joskus juoda ihan hyvin, mutta ei silloin kun voisi juoda hyvää viiniäkin tunnelman vuoksi.
Jos veden valinnan ainoa kriteeri on, että kun se on ilmaista. Ja vielä sanoo sen ääneen, voi ei.

Tuo on totta, että siinähän vasta raha menee hukkaan kun nuuka valitsee halvimman elokuvan mitä on, mutta se halvin on myös erittäin huono elokuva.
Tai ostaa mieluummin 5 eurolla pahaa suklaata kuin 10 eurolla hyvää.
Tai aina ostaa sen halvimman vaihtoehdon jota ei oikeastaan edes halua ja ei koskaan valitse sitä oikeasti itse haluamaansa vaihtoehtoa.
Mutta pihi saakin nautinnon siitä pihistämisestä.
Ihmissuhteet eivät oikeastaan merkitse paljoakaan.
Ovat ainoastaan turha menoerä.

Vierailija

Kokemusta on tuollaisesta miehestä.. jos säästellään kumpi leffa on jumalauta halvempi ja mennään siksi/joudutaan menemään katsoa joku paska leffa että säästetään 3euroa niin ihan oikeesti?😂 anteeksi nyt vaan.. sillon ku mennään leffaan niin mennään sen perusteella mikä kiinnostaa eikä se raha sitä valitse jos kerran varaa olisi. Ja joo toi saattaa mennä pahemmaksi. Mun kohdalla kävi niin että halusin ostaa perus jauhalihaa NI sain siittä valitukset koska olisi löytynyt paskempi laatuista isommilla rasva prosenteilla MUTTA halvempaa ja säästi jopa terveellisestä ruuasta ja osti mielummin teollista paskaa joka oli 30%..alennuksessa vaikka varaa olisi. Minulle terveys meni edelle hänelle raha.. yhtenä esimerkkinä. Energia juomia en saanut ostaa kun yhteen muutettiin tai hän pahoitti mielensä kun tuhlasin omia rahojani sellaiseen kuulemma ym ym

Vierailija

Miehellä ei välttämättä aina ole ollut hyväpalkkaista työtä. Jos on joutunut oikeasti laskemaan joskus lanttejaan ja tyytymään siihen minkä saa eikä siihen mitä eniten haluat. Et osaa suhtautua rahaan niin rennosti kuin ne joille se on aina ollut itsestäänselvyys. Et taida tietää kuinka tiukoilla moni tukien varassa oleva tai töissäkin käyvä pienituloinen on. Miehellä ei ehkä ole koskaan ollut perusturvallisuutta että selviää taloudellisesti kuin vasta nyt mutta aina on pelko alitajuinen pelko takaraivossa.

Vierailija

No on sullakin ongelmat. Täydellinen mies mutta sitten yksi ominaisuus pilaa kaiken. Ei enää mikään riitä naisille. Jos tuollainenkaan komea statusmies ei kelpaa pihiyden takia, niin millä normimies enää saa naisen tässä nykypäivän menossa. Ihan sairaaksi mennyt touhu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko tämä nyt ainoa vapaa mies? Ap näyttää jo tietävän, että ei heidän maailmansa kohtaa. Jos sinulle on aika arvokkaampaa kuin raha, niin miksi tuhlaat sitä tuohon mieheen?

Taitaa kuitenkin houkuttaa miehen varallisuus...

Vierailija

Täällä ketjussa on nyt mainittu kaksi asiaa, joihin kukaan järkevä ei tuhlaa rahojaan, olipa pihi tai ei: hanhenmaksa ja energiajuomat.

(hanhenmaksan tuottaminen on eläinrääkkäystä)

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat