Tapailen lupaavalta tuntuvaa miestä, mutta...
Olen n. 3kk tapaillut miestä, joka tuntuu lupaavalta, miellyttävältä ja saa perhoset lepattamaan vatsassa. Mies on älykäs, fiksu, erittäin hyväkäytöksinen, mukava, huumorintajuinen ja vielä miehekkeellä tavalla hyvännäiköinenkin. Hän avaa minulle ovet, auttaa tuolin alle ja takin päälle, katsoo puhuessa silmiin ja keskittyy todella kuuntelemaan kun keskustelemme. Huumori kukkii ja natsaa yksiin. Kemiaakin löytyy ;) Mies on hyvässä työssä, koulutettu, asuu omistusasunnossa ja omistaa myös auton. Mutta alusta alkaen hänessä on ollut yksi hyvn häiritsevä piirre, enkä tiedä mitä ajatella...Hän on ihan jumalattoman pihi. En tarkoita häiritsevänä asiana itse pihiyttä, hyvähän se on että on tarkka rahoistaan. Vaan sitä, että jo ensitreffeillä hän mietti moneen otteeseen, että mitäköhän mikäkin maksaa. Leffassa puhuttiin lippujen hinnoista, hän mietti onko joku leffa halvempi kuin toinen (en tiedä olisiko pitänyt mennä katsomaan joku huono leffa ihan sillä kun se on halvempi). Ravintolassa hinnat syynättiin tarkkaan (molemmat kyllä maksoivat omat ruokansa) ja ruokajuomaksi tietty vettä, kun se on ilmaista. Puhuttiinmyöhemmin harrastuksista ja kun keskusteltiin mitä harrastuksia olisi joskus kiva kokeilla, niin hän ensimmäisenä kysyi että mitäköhän se mahtaa maksaa, onko kallista? Jopa sänkyhommissa ilmoitti eri kondomien kappalehinnat, oli tehnyt vertailua :D
Kyse ei ole siitä, että hänellä ei olisi rahaa (on esim. hyväpalkkaisessa hommassa) vaan ihan perusluonteesta. Tuossa yllä on vain muutama esimerkki, oikeasti tuo nuukuus on hallitseva ajatus ja tulee esiin likipitäen joka keskustelussa. Tuo jatkuva mitä maksaa ajattelu on alkanut itse asiassa häiritä siinä määrin, että mietin jo tapailun lopettamista, vaikka mies vaikuttaa muuten täydeltä kympiltä. Olen myös hienovaraisesti antanut palautetta asiasta ja myös huumorin kautta. Mutta tällä ei ole ollut minkäänlaista vaikutusta, mies itse ei ilmeisesti tiedosta asiaa ollenkaan. Kun ajattelee, että yleensä ei nyt heti alussa esitellä niitä negatiivisempia luonteenpiirteitä, niin mihin tuo vielä yltyisikään, jos suhteemme syvenisi? Alkaisiko hän aikaa myöden vahtia ja kommentoida myös minun rahankäyttöäni? Kaipaisin teiltä kokemuksia ja mielipidettä asiasta. Kannattaako jatkaa tapailua, vaikka nyt jo ärsyttää välillä ihan tosissaan? Sietääkö vaan ja ottaa huumorilla?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Piheys ei kyllä hälvene ikävä kyllä.
Kyllä ainakin omalla kohdallani on selvästi hälventynyt, kun kolmekymppisenä pääsin ok-palkattuihin vakihommiin. Esimerkiksi ravintolassa ei tule enää ollenkaan mietyttyä onko joku euron tai kaksi kalliimpaa kuin jokin muu. Erittäin tarkka olen edelleen rahoistani - suosin esimerkiksi matkustaessa edullisempia majoituksia (jos haluaisin maata hotellihuoneessa onnistuisi se kotikaupungissakin) ja ns. turhia ostoksia en juuri tee.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on varmaan totta, mutta tärkeintä on suht samanlainen elämäntyyli.
Näinhän se on. En itse voisi esimerkiksi kuvitella eläväni ihmisen kanssa, joka haluaa säännöllisesti sisustaa uusiksi isolla rahalla. Tuoli on minulle tuoli maksoi se sitten kirppiksellä 5€ tai design-kaupassa 1000€.
Suhteellisen järkevä nuukuus ei niinkään huono asia, toki rajansa silläkin, mutta se kun puhuu ääneen joka paikassa, niin ei kiva.
Miettisin myös sitä kun tavataan jatkossa ystäviä, niin puhuuko mies sillloinkin yhtä paljon rahasta ja laskee kokoajan mitä maksaa. Jos esimerkiksi mennään yhdessä ravintolaan syömään.
Minulle on tärkeä seikka se, että tulee toimeen ja on jotenkin samanhenkinen minun ystävieni kanssa. Ja minä tietysti miehen ystävien kanssa.
Yksi tärkeä asia on, ettei tarvitse nolostella miestä.
Itse seuralisin myös sitä kuinka mies käyttäytyy muiden kuin pelkästään minun kanssani.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti mies on kokenut jonkinlaisen trauman, esim. ryypännyt tai muuten menettänyt joskus kaikki rahansa eikä halua enää koskaan joutua siihen rahattomaan tilanteeseen.
Tuskinpa vaan.
Mies kuitenkin käy ravintoloissa ja elokuvissa, joten mistään sairaalloisesta pihiydestä ei ole kyse.
Itsekin tunnen yhden erittäin menestyneen yrittäjän, joka ostaa lastensa lahjat alennuksesta jos vain suinkin voi ja aivan varmasti tietää mitä maito maksaa missäkin kaupassa. Vastapainoksi sillä on autotallissa kolme Porchea joilla ei edes ehdi ajaa. Eikä muuten puutu mitenkään vaimonsa rahankäyttöön.
Ei tulisi mieleenikään jättää hyvää miestä sen takia, että tämä on tarkka rahasta. Tulee mieleen että ap ei niin hirveän kiinnostunut oikeasti olekaan, kun edes kiinnittää tuollaiseen huomiota. Asia olisi eri jos mies, esim. söisi epäterveellisesti saituuttaan, mutta näin tuskin on asianlaita.
Noin yleensä asia menee niin että jos miettii "pitäisikö tämä mies jättää tämän takia?" vastaus on että pitää. Ei siksi, että ominaisuudessa olisi sinänsä mitään vikaa vaan siksi, että jos tuollaista miettii jonkun sinänsä pikkuasian kohdalla, ei ole oikeasti yhtään kiinnostunut.
"Jopa sänkyhommissa ilmoitti eri kondomien kappalehinnat, oli tehnyt vertailua :D "
Repesin tälle niin, että naapurissakin takuulla kuulivat nauruni. Mut joo. Kyllähän tuo siis naurattaa näin kun saa sivullisena seurata, mut oikeesti, en pystyis deittailemaan tuollaista miestä. Epänormaaii suhtautuminen rahaan (sekä holtiton tuhlailu että neuroottinen pihistely) tietää aina ongelmia parisuhteessa. Kumpikin tyyli käy hermoille. Tarkka taloudenpito ei tarkoita sairaalloista pihiyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti mies on kokenut jonkinlaisen trauman, esim. ryypännyt tai muuten menettänyt joskus kaikki rahansa eikä halua enää koskaan joutua siihen rahattomaan tilanteeseen.
Tuskinpa vaan.
Mies kuitenkin käy ravintoloissa ja elokuvissa, joten mistään sairaalloisesta pihiydestä ei ole kyse.
Itsekin tunnen yhden erittäin menestyneen yrittäjän, joka ostaa lastensa lahjat alennuksesta jos vain suinkin voi ja aivan varmasti tietää mitä maito maksaa missäkin kaupassa. Vastapainoksi sillä on autotallissa kolme Porchea joilla ei edes ehdi ajaa. Eikä muuten puutu mitenkään vaimonsa rahankäyttöön.
Ei tulisi mieleenikään jättää hyvää miestä sen takia, että tämä on tarkka rahasta. Tulee mieleen että ap ei niin hirveän kiinnostunut oikeasti olekaan, kun edes kiinnittää tuollaiseen huomiota. Asia olisi eri jos mies, esim. söisi epäterveellisesti saituuttaan, mutta näin tuskin on asianlaita.
Noin yleensä asia menee niin että jos miettii "pitäisikö tämä mies jättää tämän takia?" vastaus on että pitää. Ei siksi, että ominaisuudessa olisi sinänsä mitään vikaa vaan siksi, että jos tuollaista miettii jonkun sinänsä pikkuasian kohdalla, ei ole oikeasti yhtään kiinnostunut.
Minusta vetelet nyt mutkia suoriksi. Kyllä on ihan normaalia miettiä seurustelukumppanin ominaisuuksia ja sitä sovitaanko yhteen. Ei se tarkoita sitä, että pitää automaattisesti jättää toinen. Oon ollu mieheni kanssa 20 v. yhdessä. Saletisti pohdin alussa joitain juttuja. Onneks kukaan ei neuvonut mua noin. Oisin jättänyt mulle sopivan miehen turhaan!
Pakkomielteinen suhtautuminen mihin tahansa asiaan alkaa yleensä häiritä yhteiselämää niin paljon että ongelmia tulee.
Itse olen järkevä rahankäyttäjä, mutta haluan myös nauttia elämästä ja käyttää rahaa pieniin mukavuuksiin ilman jatkuvaa senttien laskemista.
Sairaalloinen pihiys olisi minulle syy päättää suhde alkuunsa.
No tottakai sitä miettii kun jo alkumetreillä nuukuus ja rahasta puhuminen ärsyttää.
Sehän se vasta tyhmää ja ajattelematonta olisi sulkea silmänsä. Parempi se on ennen vakiintumista harkita kuin vasta kun ollaan yhdessä ja kenties lapsikin mukana kuviossa.
En käsitä kuinka jotkut pystyvät sulkemaan silmänsä ärsyttävistä piirteistä. "Kun on vaan se yksi asia, pitäisi kelvata, turhaa narinaa".
Vaikka on kuinka kunnon mies niin jos ärsyttää niin ärsyttää. Ja jatkossa yleensä ärsyttää aina enemmän.
Sanoisin että asiasta voisi joko keskustella hänen kanssaan suoraan ja sanoa että hei, en ole yhtä tarkka rahoistani kuin sinä. Mitä sinä ajattelet tästä? Jos kysyy suoraan, mies ehkä osaa jotain vastata ja miettiä omaa rahankäyttöön tarkemmin. Joskus pitkään sinkkuina olleet ihmiset jäävät kiinni tällaisiin turhiin asioihin, jotka sitten unohtuvat kun saa vakisuhteen ja on muutakin ajateltavaa.
Vaikka olisi kuinka muuten täydellinen mies niin sairaaloiden pihiys tappaisi kiinnostuksen.
Ei mitään vetovoimaa sellaiseen mieheen, tahditon rahasta puhuminen ja hinnan vertailu sammuttaisi kyllä tunteet.
Mies pilaisi pienetkin ilot takuuvarmasti. Isommista puhumattakaan.
Minulla on ollut pihi mies. Kävi niin hermoon, että välillä meinasin listiä hänet. Valitsin kuitenkin eron.
Pihiys ja säästäväisyys ovat aivan eri asia. Säästäväinen ihminen laskee mihin hänellä on varaa ja menee sitten budjettiin sopivaan ravintolaan syömään ja nauttii valittamatta koko ajan ääneen hinnoista. Pihi saa ravintolassa kuin ravintolassa ahdistuskohtauksen jokaisesta annoksesta ja joisi mieluiten vain lasillisen vettä jos kehtaisi. Jos ei kehtaa, ei voi olla valittamatta ääneen koska rakkaasta rahasta eroaminen on niin tuskallista. Herkullisinkaan ruoka ei korvaa menetettyjä pennosia.
Pihiys on oman kokemukseni mukaan luonteenpiirre eikä sillä ole paljon tekemistä kasvatuksen tai kotiolojen kanssa. Sairaalloisen pihit ovat noita OCD-tyyppejä jotka eivät vaan voi itselleen mitään, joka penni on laskettava tai he sekoavat. Samasta syystä asiasta keskustelu on ihan yhtä turhaa kuin kertoa OCD-ihmiselle ettei niitä käsiä tarvitse pestä saippualla ja juuriharjalla viiden minuutin välein. Tuo pihiys myös yleensä pahenee vanhemmiten.
AP, se että jo nyt huomaat miehen pihistelyn ja jatkuvan hinnoista puhumisen raivostuttavan pitäisi kertoa sinulle ettei tuolla suhteella ole tulevaisuutta. Jos jo nyt ärsyttää, miten paljon ärsyttää kun on kuunnellut tuota samaa jupinaa vuoden päivät?
Kiitos, tämä ketju piristää taas mieltä.
M
Kyllä sille on pakko sanoa, että rahasta ja hinnoista jauhaminen on turn off. Itse muotoilisin jotain seuraavaa:
"Minulla on ehkä sellainen kasvatus, että viisas rahankäyttö on hyve, mutta rahasta ei puhuta kovin paljon, etenkään pienen mittakaavan arkisista kustannuksista. En haluaisi puhua rahasta ja kustannuksista yhtä paljon, kun koen sen jotenkin vaivaannuttavana. Luuletko, että meidän ei jatkossa tarvitsisi niin paljon käsitellä hintoja yms. vai onko se sellainen aihe josta sinun olisi tärkeää puhua?"
Jos mies sanoo että haluaisi niin kovasti puhua rahasta, niin sitten voit ehkä tulla vastaan ja sanoa, että voit puhua, mutta et lähde päivittelemään kalleutta, vaan sanot suoraan jos hinta on kohdallaan. Tai sitten mies saatta sanoa, että yrittää jatkossa vaihtaa levyä.
Ja samassa keskustelussa voi sanoa, että pelkäät, että mies osoittautuu myös käytännössä pihiksi, etkä siitä piirteestä pidä ollenkaan (Vaikka oikeasti onkin jo osoittanut merkkejä).
Toivottavasti tuon piirteen saisi aisoihin, kun muuten on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ykkönen lisää:
En tietenkään tunne miestä, mutta uskallan silti vastata kysymykseesi että melko varmasti myös sinun rahankäyttösi alkaisi olla miehelle ongelma kun suhteenne syvenisi. Pihi ihminen kun ei vaan mitenkään voi käsittää, että kaikille hinta ei ole tärkeintä elämässä, tai raha ylipäätään.
Tätä minäkin pelkään. Olen itsekin suht hyvätuloisessa hommassa ja mielelläni myös hieman nauttisin elämästä. Pidän matkustelusta, käyn hierojalla, nautin hyvässä ravintolassa käynnista aika ajoin yms. Mies kyllä tulee innolla mukaan, mutta kun koko ajan sitten mietitään kuinka paljon kaikki maksaa, niin siinä se tunnelma latistuu. Ihan sama kuin olisi jäänyt kotiin kutomaan sukkaa :(
Ap
Neulominen se vasta kallis harrastus onkin. Villapaitalangat maksaa helposti 80-120€.
Mutta tosissaan puhu miehen kanssa avoimesti asiasta ja voit sanoa että sinulle on herännyt tunne ettette ehkä pysty nauttimaan yhdessä elämästä jos jokainen päätös pitää tehdä rahan kautta. Äläkä syytä häntä pihiksi, voit hybin korostaa, missä asioissa ja tilanteissa tuo on jopa suotavaa. Avoin keskustelu on aina tärkeä asia hyvässä suhteessa. Voi hyvin olla että mies ei tiedosta käyttäytymisensä laajuutta ja sitä, millaisen kuvan hän antaa itsestään toimimalla noin.
Ihmeen jyrkkiä neuvoja ketju täynnä. Kukaan meistä ei ole täydellinen ja kaikissa ihmissuhteissa pitää antaa tilaa kasvaa ja kehittyä, muuten ollaan ensimmäisen vastoinkäymusen jälkeen luovuttamassa ja "kasvettu erilleen". Pitkän suhteen salaisuus on se että osataan nähdä myös ihmisen potentiaali ohi negatiivisten piirteiden ja työskennellään yhdessä sen hyvän suhteen eteen. Ihme jos haluat jättää täyden kympin tapauksen antamatta edes mahdollisuutta miehelle selittää ja kehittyä. Nythän olisi tapailussanne juuri se hetki kun voitte alkaa rakentaa mahdollisen suhteen hyvää pohjaa.
Meinasit, että se pusero tehdään raaka silkistä n. Xl kokoiseen puseroon halvimman mukaan niin langat on 25,50...
Tapailet ja olette olleet sängyssä? Tämä järkytti enemmän vaikka piheys on turn off.
Vierailija kirjoitti:
Tapailet ja olette olleet sängyssä? Tämä järkytti enemmän vaikka piheys on turn off.
Mies on niin pihi ettei varmaan raaski edes tulla.
Voihan sen kortsun käyttää uudestaankin.
(Anteeksi sopimaton huumori)
Tässä se taas nähdään, että naiset ovat rahanahneita. Haluat erota, kun mies on tarkka rahoistaan ja täten todennäköisyys, että saisit hänen rahansa on pieni. Vieläkö joku uskaltaa väittää, että naiset eivät ole rahanahneita?
Kyllähän tuo nyt on ihan överiksi mennyttä pihiyttä. Säästäväinen ja hintatietoinen saa ja kannattaa toki olla, mutta tuollainen neuroottinen rahojen laskenta on melkoisen latistavaa. Ettei vaan olisi oikeasti ihan peeaa? Ei se työpaikka ja asuntokaan kaikkea kerro, ihminen voi olla peeaa monista syistä.
Huomasit jo itse, että alat varoa miehen seurassa miten käyttäydyt.
Kun olit kustantanut bensat niin mies tarjosi pizzan.
Mutta aloit miettiä miehen reaktiota jos otat mieleisesi täytteen.
Jos jatkatte yhdessä tuo kyseinen käytöksesi vain lisääntyy. Alat seurailla miehen ilmeitä ja ennakoida, ettei mies pääse syyttämään sinua tuhlaamisesta. Joko ääneen tai ilmeillä. Alat ajatella raha-asioita miehen aivoilla ja muutat kulutustottumuksiasi miehen mieleiseksi.
Ei hyvä juttu.
Tuo kondomien hintojen vertailu kuulostaa kyllä ihan vitsiltä.