Naapurin 3-v ilman valvontaa meidän pihalla!
Siis voi kun mua kyrsii kun naapurin 3-v päästetään pihalle ilman valvontaa ja se tulee meidän terassille leikkimään. Asutaan rivarissa missä ei ole aidattuja pihoja. En ymmärrä miten sen vanhemmat eivät mene sen kans pihalle? Onko tuon ikäistä tosiaan tarkoitus päästää pihalle yksin leikkimään?
Eilen päikkäreiden aikaan se tuli terassille ja siinä jotain hääräs, no arvatkaa tykkäskö meidän vahtikoira kun huomas että "tunkeutujan" pihassa! Meidän koira ei tosiaan hauku ilman syytä, mutta jos joku kolistelee takapihalla ja koira kyllä tietää että se ei ole kukaan meidän perheestä niin haukkuu kyllä!
Arrghg! Miten voin sen vanhemmille sanoa että heidän lapsi ei ole tervetullut meidän pihaan varsinkaan silloin jos emme itse ole paikalla!
Kommentit (41)
Meillä rivitaloyhtiö jossa hallitus on kieltänyt laittamasta minkäänlaista aitaa tai vastaavaa! Yritä tässä nyt sit viettää kesää kun naapurin lapset juoksee meidän pihassa ja vastaavasti oma sitten toisten pihoilla kans.
Mitä pieni söpö muksu muka teitä häiritsee? Onneksi meidän naapurit on kivoja, ja nauraa kun meidän tyttö tulee heidän puolelle. Lapset kuuluvat elämään, deal with it!
Mene muksun kanssa soittamaan ovielloa ja sano, että lapsi oli selkeästi karkuteillä.
Ihan ensin kannattaa selvittää mitä taloyhtiön säännöt sanovat pihojen aitaamisesta.
On meilläkin aidat kielletty, mutta silti lähes jokaisella on sellainen kevyt vihreä aita pihan ympärillä. Se on tosi näppärä, taaperot, lelut ja koirat pysyvät omalla pihalla. Toisaiseksi kenelläkään ei ole ollut pokkaa lähteä sanomaan niistä yhtään mitään.
Jos yhtiö kieltää aidan teon, niin seuraavassa yhtiökokouksessa yritä itse päästä hallitukseen ja saada aidat luvallisiksi. ;)
Jättäkää jotain vaarallisia esineitä tai vaikka aikuisviihdelehtiä terassille ja sanokaa naapurille että kai ootte tietosia mitä meidän pihalta löytyy, että kannattaa ihan sillä omalla puolella pysyä.
Viet lapsen kädestä pitäen kotiin ja sanot että teidän vihainen koiranne on usein vapaana pihallanne ja pelkäätte että hyökkää lapsen päälle jos sinne taapertaa. Eiköhän lopu.
Viet lapsen kotiin, ja sanot selvästi, että seuraavan kerran kun teidän pihalta löytyy, soitat sossuille.
Ap, oletko joutunut toimimaan? Miten?
Minä jättäisin sitä koirankakkaa niille aluille missä se taapero on tai soittaisin ls-ilmoituksen. 3-vuotiaan ei kuulu olla yksin ulkona.
Mitä se 3-vuotias teidän terassillanne haittaa? Leikkiköön, ei pidä lasta kieltää.
Eihän se aita tulisi naapureiden vuoksi, vaan ap:n itsensä vuoksi. Aita oman rauhan takaamiseksi, kutsumattomien vieraiden loitolla pitämiseksi.
Voiko taloyhtiö kieltää aidan laittamisen jos missään yhtiöjärjestyksessä tms. ei tällaista mainita. Hallituksen puheenjohtaja tuli sanomaan että joudumme purkamaan laittamamme n. 30 cm korkean kaiteen (ei kiinteä, saa nostamalla pois paikaltaan). Laitoimme tämän siis juuri lapsen takia. hallituksen mukaan kaikki aidat kielletty, myös kalusteet jotka sijoitetaan aidan tavoin oman piha-alueen reunalle. Voiko tällainen omavaltaisuus olla laillista?! Missään siis ei ole kirjallista ohjetta tästä olemassa.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 20:54"]
Mitä se 3-vuotias teidän terassillanne haittaa? Leikkiköön, ei pidä lasta kieltää.
[/quote]
AP, tässä.
Juu, valitettavasti kiinteää aitaa ei voi rakentaa enempää, nyt aidat asuntojen välissä menevät n. 5 m pätkän. Olemme sen lisäksi rajanneet omaa pihaamme ruukuilla ja kalusteilla.
Haittaa on ainakin se että meidän koira voi käydä hakkumaan kun ikkunasta näkee ja kolistelusta kuulee että pihallamme on "tunkeutuja". Lisäksi pidämme terassia osana meidän kotia, joten siellä voi olla meidän henk.koht. tavaroita tai kännyköitä tms. Mitä jos lapsi rikkoo siellä tavaroita? Ei minua sitten haittaisikaan jos olisimme itse pihalla ja lapsi kysyisi luvan saako tulla leikkimään. Niin me ainakin opetamme omaa lasta, että lupa pitää kysyä!
En nyt vielä ainakaan uskalla mennä vanhemmille valittamaan, kun en tiedä kuinka herkkänahkaisia ovat ja voivat vielä suuttua minulle jos kritisoin. Tarkoitus on asua tässä talossa vielä monta vuotta ja kurjaa jos pitää naapureiden kanssa olla riidoissa. Aika vähän ollaan tämän perheen kanssa tekemisissä, kun eipä heitä koskaan pihalla näy, mutta kyllä voidaan kuulumisia vaihtaa jos satutaan törmäämään.
sano sille lapselle että menepäs omalle pihalle leikkimään. että tähän pihaan ei saa tulla ilman lupaa. kai 3 vee sen jo ymmärtää. itse menisin sanomaan ihan suoraan että lapsi tulee pihalle ilman lupaa ja sinä et sitä rupea vahtimaan.
Mä olen vastaavassa tilanteessa sanonut ko lapselle / lapsille painokkaasti, että menkää omalle pihalle leikkimään, täällä ei saa olla itsekseen ilman aikuista.
Laita sinne terassille valtava kulho karkkia ja keksejä ja nokkamukiin limua. Parin sokerihumalan jälkeen saattaa mamma vahtia lastaan paremmin.
Meillä vihree verkkoaita ja pensaat. Pysyy ulkopuoliset pois pihasta. Monella muillakin on. Ei ole kaunis, mutta riitoja ei tule ja saadaan olla rauhassa. Pensaat kuitenkin peittää tuota aitaa.