Naapurin 3-v ilman valvontaa meidän pihalla!
Siis voi kun mua kyrsii kun naapurin 3-v päästetään pihalle ilman valvontaa ja se tulee meidän terassille leikkimään. Asutaan rivarissa missä ei ole aidattuja pihoja. En ymmärrä miten sen vanhemmat eivät mene sen kans pihalle? Onko tuon ikäistä tosiaan tarkoitus päästää pihalle yksin leikkimään?
Eilen päikkäreiden aikaan se tuli terassille ja siinä jotain hääräs, no arvatkaa tykkäskö meidän vahtikoira kun huomas että "tunkeutujan" pihassa! Meidän koira ei tosiaan hauku ilman syytä, mutta jos joku kolistelee takapihalla ja koira kyllä tietää että se ei ole kukaan meidän perheestä niin haukkuu kyllä!
Arrghg! Miten voin sen vanhemmille sanoa että heidän lapsi ei ole tervetullut meidän pihaan varsinkaan silloin jos emme itse ole paikalla!
Kommentit (41)
Ihme nössöilyä :D Mä sanon aina pihalle "ryntääville" naapurin lapsille, että takaisin omaan pihaan/leikkialueelle, jos eivät tule omien lasteni kutsumina. Miten siitä nyt kukaan voisi suuttua?! Se on meidän takapiha ja meidän terassi! En minäkään mene naapurin terassille aurinkoa ottamaan.
Tää on siis ihan itse aiheutettu ongelma. Ap PUHUU sille LAPSELLE. 3-vuotias eibole enää täysin järjetön. Sanoo, että omaan pihaan ja saattaa sen pois. Tän kun toistaa muutaman kerran, niin ongelma poistuu.
En ymmmärrä minäkään aloittajaa. Heti säännöt selviksi ja sillä selvä. Kylä kasvattaa kun vanhemmat ovat kyvyttömiä.
Ei voi olettaa että lapsi itse ymmärtää hän on kovin nuori vielä.
Tässä ketjussa on jo useamman kerran sanottu että toimitat sen lapsen takaisin kotiinsa tai puhut sille lapselle.
Kyllä monet kolmevuotiaat ulkoilee itsekseen, eivät karkaa ja ovat muutoinkin tottelevaisia.
Meillä on sanottu naapureille, että eivät laske lapsia meidän pihalle koska takapihalla on joki ja eikä me olla aina ulkona/kotona saati kotona ollessa ikkunoissa kyttäämässä jokea. Jokea ei ole aidattu meidän eikä muiden naapureiden kohdilta.
Ota lasta kädestä kiinni, pimpota naapurin ovikelloa ja kerro, että tämä lapsi on nähty parin sadan metrin päässä autotiellä...
Voisit kokeilla sanoa sen vanhemmille, että "Moi, toivon, ettei teidän lapsenne omineen tulisi meidän pihaan."
Mikä teitä estää aitaamasta pihaa? Meillä on koira ja lapsia, ja asutaan rivarissa. On ihan päivänselvää, että se aita pitää olla, helpottaa niin kaikkien elämää.
Käy sanomassa naapurille että ei voi päästää lastaan toisten pihalle. Teillähän voi olla mitä tahansa vaarallisya materiaslia teidän pihalla, niinku sirkkeli ja akkuporakone, täys vesisaavi grilli kuumana jne
4 jatkaa, että koiran voi myös opettaa lopettamaan haukkumisen. Ei ne laumanvartijatkaan hauku raivopäänä jos omistaja ei sitä sille salli.
No mä menisin lapsen kanssa soittamaan ovikelloa ja sanoisin löytäneeni eksyneenä/karanneena. Sitten toki voi sanoa, että teidän pihalla on koirankakkaa.
Kaikilla alueilla ei voi rakentaa aitaa, tai ainakaan niin suurta, joka estäisi lapset.
valitettavasti kaikki eivät välitä huolehtia lapsistansa ja lähettävät esim. 3-vuotiaat pihalle yksin.
Aita ehdottomasti. Ja kannattaa jos sanoo jotain niin mainita ettei voi olla teidän pihassa yksin ilman omia aikusiia ja valvontaa. Kohta on niin, että se on teidän pläntillä aina, kun sinäkin ja sitten lapsi jää sun vahdittavaksi.
Jo pelkästään tuollainen kevyt puutarha-aita pitää lapsen pois pihalta. Sen saa rakentaa minne vain, eikä maksa paljon. Tadaa, ongelma ratkaistu.
Joo, aita olisi yksi ratkaisu, mutta toisaalta miksi ap:n pitäisi nähdä vaivaa ja rahanmenoa evvk-naapurien vuoksi?
Minä kävisin vaan palauttelemassa lasta naapuriin. Otat kädestä ja menet soittamaan ovikelloa: "teidän XX oli ilman aikuisen valvontaa ulkona ja oli eksynyt meidän pihallemme, tuon hänet kotiin, ettei eksy vaikkapa tielle."
Jos alkavat mussuttaa, että XX on niin iso ja järkevä, että pärjää yksinkin, niin vastaat vaan tiukasti, että "Ei muuten ole, ja tiedoksenne, että toisten pihoille ei ole lapsillakaan asiaa ilman kutsua."
Saat siitä kyllä vihat päällesi, mutta mitä väliä, itsepähän ovat kusipäitä riskeeratessaan lapsensa terveyden tuolla lailla. Oikeasti kolmivuotiailta katoaa kaikki järki ja varovaisuus, kun näkevät jotain mielestään kiinnostavaa. Kammottava ajatuskin, että taaperon päästäisi ilman valvontaa ulos...
Aidalla tuosta selvitään, vaikka onkin äärin, että sinun pitää se asia hoitaa vaikka toisen ihmisen lapsi jätetään heitteille. Kyllä mä itse asiasta ihan puhuisinkin.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 13:56"]
Käy sanomassa naapurille että ei voi päästää lastaan toisten pihalle. Teillähän voi olla mitä tahansa vaarallisya materiaslia teidän pihalla, niinku sirkkeli ja akkuporakone, täys vesisaavi grilli kuumana jne
[/quote]
Kannattaa muistaa, että pihan omistaja on aina vastuussa siitä, ettei kukaan loukkaa itseään pihalla - vaikka olisi ilman lupaa sillä pihalla.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 15:02"]
[/quote]
Kannattaa muistaa, että pihan omistaja on aina vastuussa siitä, ettei kukaan loukkaa itseään pihalla - vaikka olisi ilman lupaa sillä pihalla.
[/quote]
Älä puhu soopaa. Tuo on yksi av-palstan vakiolegendoista, mutta koskaan ei ole kukaan vielä osannut panna siihen laki-linkkiä todisteeksi.
Minäkin sanon ettei ole ap:n homma rakennella aitoja naapurin lasta varten. Ei muuta kuin lapsi mukaan ja ovikellon soittoon. Voi tosiaan sanoa että säilytätte pihallanne/terassillanne teräviä tai muuten vaarallisia esineitä.
[/quote]
[/quote]
13 on oikeassa, tuo EI pidä paikkaansa.
Kiinteistönomistaja on vastuussa siitä, että rakennus täyttää normit ja esim. paloturvallisuussäädöksiä noudatetaan, mutta EI ole vastuussa luvattoman käyttäjän sellaisista vahingoista, jotka johtuvat käyttäjän omasta väärästä toiminnasta. Toisin sanoen jos jonkun lapsi hortoilee pihaan ja näprää jonkun koneita ja saa siitä pahan haavan, se ei ole tontinomistajan vastuulla.
Toisin sanoen, kyse on tuottamuksellisuudesta. Jos joku ei ole esim. korjannut selkeästi rakennusmääräysten vastaisia rakenteita kiinteistöstään ja joku niiden vuoksi loukkaantuu, omistaja on vastuussa.
MUTTA EI siis sinänsä turvallisista asioista, joita taapero voi tyhmyttään ja harkintakyvyn kypsymättömyyttään käyttää väärin.
"Kiinteistö on esim. käyttöturvallisuuden kannalta suunniteltava, rakennettava ja varustettava siten, ettei sen käyttöön, huoltoon tai ylläpitoon liity tapaturman tai onnettomuuden vaaraa, Fennian riskienhallintainsinööri Mika Lydman kirjoittaa YrittäjäSanomien artikkelissaan.
Käyttöturvallisuuden kannalta laissa viitataan kolmeen suureen ryhmään, joita ovat kaatumiset, liukastumiset ja putoamiset, palo-, sähkö- tai räjähdystapaturmat sekä ajoneuvon liikkumisesta aiheutuvat onnettomuudet. "
[/quote]
[/quote]
Ai että jos joku kiipeää taloni katolle ja putoaa sieltä, niin minä olen vastuussa?
Etkö voisi niillä ruukuilla ja muilla tukkia kulkutien, kyllä 3v varmaan niillä pysyy toisella puolella. Ehkä joku puinen istutuslaatikko vielä siihen tms. Kuinka paljon sitä avointa tilaa on? Onko ihan mahdoton ajatus?