Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti mulle pitäisi katsella huonekaluja - nyt se iski tajuntaan

Vierailija
19.06.2013 |

.että meidän "vauva" ja suvun lemmikki, serkussarjan nuorin, lähtee kotoa pois opiskelemaan, 500 km päähän. 

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä opiskelemaan ja mihin?

Vierailija
2/26 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä likan muutto kaupungin keskustaan opiskelijakämpään maksoi noin 7000 euroa ja vuokranmaksu 480 € kk ja muuta päälle...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 16:33"]

Mitä opiskelemaan ja mihin?

[/quote]

En kerro muuta kuin että pohjoisen pikkukaupungista etelä-Suomen isoon kaupunkiin yliopistoon. 

3: tämä tilanne on tuttu, on koettu ennenkin, mutta nyt lähtee viimeinen. Onneksi on jo jotain astioita mitä antaa mukaan. Sai onneksi myös vähän kodintarvikkeita ylppärilahjaksi sukulaisilta. 

Vierailija
4/26 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Äiti, mulle pitäis katsella huonekaluja"? Rally? Oikeesti? Eipä taida olla kypsä itsenäisyyteen. :D

No, siinähän sitä tietty oppii.

Vierailija
5/26 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 17:19"]

"Äiti, mulle pitäis katsella huonekaluja"? Rally? Oikeesti? Eipä taida olla kypsä itsenäisyyteen. :D

[/quote]

Ilman autoa ja rahaa, kuka katselee yksinään? Kun kaikki huonekalukaupat on nykyään melkein joka paikassa hevon kuusessa jossain kauppakeskus dömpperissä 7 km keskustasta. Äiti mulle pitäisi katsella huonekaluja ei ole todellakaan ole sama asia kuin että äiti osta mulle huonekalut valmiiksi...vaan se tarkoittaa suomeksi, että lähtisitkö kaveriksi. 

Vierailija
6/26 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No millähän rahalla vasta opintojaan aloitteleva nuori edes niitä huonekaluja niin hirveästi ostaa? Itse vein omat huonekaluni lapsuuden kodistani mukanani. Ei olisi kyllä käynyt mielessäkään, että niitä olisi itse pitänyt ostella.

Vierailija
7/26 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 17:26"]

No millähän rahalla vasta opintojaan aloitteleva nuori edes niitä huonekaluja niin hirveästi ostaa? Itse vein omat huonekaluni lapsuuden kodistani mukanani. Ei olisi kyllä käynyt mielessäkään, että niitä olisi itse pitänyt ostella.

[/quote]

Sponssataan toki. Osan ottaa mukaan, mutta osa pitää hankkia ja jotain ostaa itse, kun onhan noita tienestejäkin vähän ollut, vähän saa opetella itsenäistymään. Kyllä tuolla vanhemman pojan opiskelija-asunnossa "ruuhkan aikaan" näytti olevan joka toisella jotain vanhempien ikäisen näköistä väkeä muuttoapuna. Sekä lähtiessä että tullessa. 

Vierailija
8/26 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se useimmiten tarkoittaa myös ostamista. Mistä 19vee repii rahat? Ainakin meillä se tarkoitti. Mammat eivät ymmärrä että lapsi maksaa sitä enemmän mitä vanhempi hän on. Tehkää siis lapsia VAIN se määrä, mikä on varaa elättää. Ilolla autan, kun opiskelijalastani autan. 

Vierailija
9/26 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mä aikanaan ostin ylioppilaslahjarahoilla sekä kesätienestirahoilla. Ei tullut mieleenkään, että ne olis pitänyt vanhemmilla maksattaa. Jotain pientä ne toki osti ja antoi, mutta pääosan omista tavaroistani ja huonekaluistani ostin ihan itse, omin rahoin.

Vierailija
10/26 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 17:49"]

[/quote]

Mä aikanaan ostin ylioppilaslahjarahoilla sekä kesätienestirahoilla. Ei tullut mieleenkään, että ne olis pitänyt vanhemmilla maksattaa. Jotain pientä ne toki osti ja antoi, mutta pääosan omista tavaroistani ja huonekaluistani ostin ihan itse, omin rahoin.

[/quote]

Vähän tuo välissä ollut armeija rajoittaa kesätienestejä...eikä meillä ainakaan ylioppilaslahjarahoja lapsukainen saanut kuin muutaman satasen, niillä ei nyt hirveän paljon pysty ostamaan. Toisillehan ne tavallaan maksaakin tuttavat ja sukulaiset, jos he  antavat isoja rahalahjoja tai jos on paljon tuttavia, joilta tulee lahjarahoja. Meillä ei ole isoa rikasta sukua eikä laajaa tuttavapiiriä. 

Itse muistan kyllä huonekaluni ostaneeni 100 % itseni, mutta olinkin kaksi vuotta töissä ennen opiskelemaan lähtöä, eikä armeijaan tarvinnut mennä. Silloin myös kaikki liikkeet olivat keskustoissa ja kotiinkuljetus ilmainen. 

Vierailija
11/26 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä tätä palstaa! Opiskelijan tulisi pärjätä ihan itse ja omillaan, vanhemmat apuna on sama kuin sitoa esiliinannauhoihin koko lapsi. Toisaalta kolmikymppiset perheenperustajat ihmettelevät, miksi anoppi ei osta rattaita, turvaistuinta, sänkyä jne. tulokkaalle ja ymmärrä, että synttärilahjaksi ei riitä 200 e maksava haalari vaan tarvitaan sävy sävyyn päähine ja käsineet.

Miksi ei saisi syytää rahaansa kotoa muuttavaan, mutta kymmenen vuoden kuluttua perheellistyvää pitäisi ymmärtää muistaa rahalla ja tavaralla vähän väliä, tai saa moitteita siitä, että ei välitä?

Vierailija
12/26 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ajattele: me ostimme lapselle Töölöstä kaksion ja yhdessä lapsen kanssa sen kalustimme (vanhemmat tietty maksoivat). Jos on rahaa, niin pitääkö se syytää viinaan ja tupakkaan vai sittenkin fiksummin pohjustaa jälkikasvun tulevaisuutta?

Vierailija
13/26 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ollut ihana sekä katsella että maksaa kotoa pois muuttaneiden nuorten huonekaluja ja muuta kodin tarviketta. Osan ovat maksaneet itse, osan me vanhemmat. Se on rakkautta. Samoin minusta tuntuu hyvältä, jos voin antaa kotona käyvälle opiskelijapojalleni jotain itse tekemääni ruokaa tai leipomusta mukaan sunnuntai-iltana, jos hän on ollut käymässä viikonloppuna. Lähellä asuvaa tytärtä ruokin myös mieluusti. Ja saatamme yhä lähteä ydessä vaikkapa Ikeaan shoppailemaan, vaikka hänellä on jo oma koti ja omat rahat ja hän maksaa itse ostoksensa.

Vierailija
14/26 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No milläs tavalla sinä aikoinasi muutit pois kotoa?

Vierailija
15/26 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele käyttämään lainausmerkkejä!! "Äiti mulle pitäisi katsella huonekaluja." - nyt se iski tajuntaan. Ei ole lapsella hyvät lähtökohdat elämään, kun äitikin on noin huono kirjoittamaan,

Vierailija
16/26 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 18:20"]

Minusta on ollut ihana sekä katsella että maksaa kotoa pois muuttaneiden nuorten huonekaluja ja muuta kodin tarviketta. Osan ovat maksaneet itse, osan me vanhemmat. Se on rakkautta. Samoin minusta tuntuu hyvältä, jos voin antaa kotona käyvälle opiskelijapojalleni jotain itse tekemääni ruokaa tai leipomusta mukaan sunnuntai-iltana, jos hän on ollut käymässä viikonloppuna. Lähellä asuvaa tytärtä ruokin myös mieluusti. Ja saatamme yhä lähteä ydessä vaikkapa Ikeaan shoppailemaan, vaikka hänellä on jo oma koti ja omat rahat ja hän maksaa itse ostoksensa.

[/quote] sama täällä. Ihanaa auttaa omaa lastaan. Minua siunattiin fiksulla ja eteenpäinpyrkivällä lapsella. miksi en häntä tukisi näinkin? Täällä on kumma käsitys. Lapsi menee pilalle, jos häntä auttaa. miten tämä meidänkin tenava on mennyt pilalle? E:tä huonompaa ei kirjoittanut viime keväänä, siirtyi syksyllä heti yliopistoon. Ihana ja empaattinen tyttö. Tulen auttamaan häntä koko opintojen ajan jos minulle elonpäiviä suodaan .

Vierailija
17/26 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 19:01"]

Opettele käyttämään lainausmerkkejä!! "Äiti mulle pitäisi katsella huonekaluja." - nyt se iski tajuntaan. Ei ole lapsella hyvät lähtökohdat elämään, kun äitikin on noin huono kirjoittamaan,

[/quote]

Niin, tuttavapiirissäkin on ollut nyt jo edesmennyt mies, joka ei osannut edes lukea. Hänen poikansa on erittäin hyvin tienaava yrittäjä, voi raukkaa kun oli niin huonot lähtökohdat....

Vierailija
18/26 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 18:44"]

[/quote]

[/quote]

No, minä en ole tuo jolta kysyit, mutta kotoa otin mukaan oman sänkyni  ja yhden tuolin.  Kierrätyskeskuksesta siihen aikaan köyhät opiskelijat haki huonekalunsa. Eivät vanhemmat mulle mitään ostaneet, ei tullut mieleenkään.

Vierailija
19/26 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 20:29"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 18:44"]

[/quote]

[/quote]

No, minä en ole tuo jolta kysyit, mutta kotoa otin mukaan oman sänkyni  ja yhden tuolin.  Kierrätyskeskuksesta siihen aikaan köyhät opiskelijat haki huonekalunsa. Eivät vanhemmat mulle mitään ostaneet, ei tullut mieleenkään.

[/quote]

Eli ostit sen sängyn sinne kotiin itse? 

Vierailija
20/26 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kun muutin, sain ottaa vanhoja huonekaluja mukaan. Asuimme omakotitalossa ja siellä oli kaikkea ylimääräisenä tungettuna. Viikonloppu siinä meni kun mietittiin monta haarukkaa ja veistä tarvi. Asunnoin näin ekaa kertaa kun siihen muutin. Verhotkin oli äärettömän rumat, mutta muita ei äiti sitten raaskinut antaa.

Hyvin niillä 5 vuotta pärjäsin. Opiskelun jälkeen kysyin vanhemmilta mitä tehdään ja ilmoittivat ettei niitä vaan saa kotiin tuoda. Käytiin poikaystävän kanssa kirpparilla kaikki myymässä pois, tulevat opiskelijat ostivat.

Kun muutettiin yhteen, asuttin poikaystävän huonekaluilla ja siitä sitten yksitellen vaihdettiin huonekalut kun rahatilanne sen salli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi