Miksi vettä ei haluta antaa vaikka pyytää?
Vaikka olisi hellepäivä? Tai miksi sitä yleensä kylässä on niin vaikea saada pyytämälläkään. Ei ole varmasti suuri vaiva eikä kustannus.
Mun poika ei juo muuta kuin vettä ja on osannut jo pienestä pitäen itse sitä pyytää, jos tarjolla ei ole ja harvoin on. Ei tykkää makeasta ja pienenä maitoallerginen, joten maitoonkaan ei tottunut. Nyt jo lähes aikuinen eikä kahvi, tee eikä kaakaokaan maistu. Siis todellakin vain vesi ja mehu ihan hätätapauksessa, jos ollaan esim. junassa tai laivalla, josta vesi on loppu ja omat on juotu. Mutta mehu vain tilanteessa, ettei vettä ole saatavilla ja silloinkin valitsee mahdollisimman miedon.
Mutta melko usein käydään esim. juhlapaikoissa tällaista keskustelua:
Poika: Saisinko vettä.
Talon väki: "Ai eikö sulle tuo limppari maistu, no olis täällä tätä mehua"
P: Ei kun vettä
T: No voi harmi, eipä hoksattu sulle hommata Vichyä
P: Saisinko nyt vain sitä vettä kiitos
T: Voi voi kun ei ole muuta mehua tarjolla..
P: Haluaisin ihan vaan tavallista vettä, kiitos
T: No tässä sitten vettä, mutta ilmoittakaa ensi kerralla, niin osataan varata X:llekin juomista
Tässä vaiheessa minä: Tämä poika ei todellakaan tykkää mistään mehuista eikä limppareista eikä ole koskaan tykännyt makeista juomista tai yleensä makeasta.
T: Ai no olisitte heti sanonut, niin olisin antanut maitoa..tai hetkinen, onhan täällä tätä mummon sokeritonta mehua, kun mummolla on tuo diabetes...
P: Kiitos tämä vesi riittää.
Voi että joskus voi olla vaikeaa saada lasi vettä. Tutuissa paikoissa kyllä menen suoraan keittiöön ja annan sen lasin vettä pojalle itse, mutta vähän vieraammissa koen sen olevan epäkohtelista. Tai ottaa itse, jos on tarpeeksi tuttu.
Kommentit (44)
Minä vetoan joko diabetekseen tai siihen, etten pidä makeasta. Mutta mehua tai limua en juo. Ikinä.
Kursailu, oletko koskaan kuullut?
Jossain päin suomea on tapana, että tarjoiluista täytyy kieltäytyä. "eihän nyt meitä varten tartte kahvia keittää". Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö kaikki koko ajan odottais, että tarjoat toisen ja kolmannenkin kerran "No jos me nyt sitten kuitenkin".
Eli kun pyydät vettä monet ajattelevat, että haluat kursailla ja olettavat, että heidän täytyy tarjota kymmentä sorttia.
Ei tuosta pidä mieltänsä pahoittaa. Sanot vaan suoraan: ei tämä ole mitään kursailua, mutta poika vaan haluaisi vettä, voin kyllä antaa itsekin, jos kerrot missä lasit ovat.
kursailla
ujostella, kainostella, empiä, siekailla
hienostellen kieltäytyä jostakin, antaa kehottaa tai maanitella itseään, kruusata. esim. Ei kursaillut vaan kävi suoraan asiaan. Ei kursaillut ketään. Sanoa kursailematta mielipiteensä. Vieraat kursailivat pitkään kahvipöydässä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 15:51"]
Ei kaikesta tarvitse pitää, mutta kai sitä kylässä voi käyttäytyä.
[/quote]
Näinhän se vähän on, että aikuisen pitäisi kyläpaikoissa kitua siirapit kurkussa, jotta on hyväkäytöksinen. Sarkastissävyisestä lauseesta huolimatta olen tosissani sitä mieltä, ja juon itsekin kiltisti niistä vaihtoehdoista, joita on tarjolla.
Mutta koska tätä keskustelua käydään kesäaikaan, niin ajattelen, että juuri nyt se vesi maistuu monelle parhaiten myös siitä syystä, että lämpimällä ilmalla tulee jano. Eikä se katso, onko arki vai pyhä, ollaanko kotona vai juhlissa. Ja jos tulee vahingossa tai kyläilyn / juhlien vuoksi juotua liian vähän, niin siitä seuraa päänsärky, pahimmillaan migreeni. Pitääkö kohteliaisuussyistä vain ottaa se päänsärky? Ei mun mielestä.