Miksi vettä ei haluta antaa vaikka pyytää?
Vaikka olisi hellepäivä? Tai miksi sitä yleensä kylässä on niin vaikea saada pyytämälläkään. Ei ole varmasti suuri vaiva eikä kustannus.
Mun poika ei juo muuta kuin vettä ja on osannut jo pienestä pitäen itse sitä pyytää, jos tarjolla ei ole ja harvoin on. Ei tykkää makeasta ja pienenä maitoallerginen, joten maitoonkaan ei tottunut. Nyt jo lähes aikuinen eikä kahvi, tee eikä kaakaokaan maistu. Siis todellakin vain vesi ja mehu ihan hätätapauksessa, jos ollaan esim. junassa tai laivalla, josta vesi on loppu ja omat on juotu. Mutta mehu vain tilanteessa, ettei vettä ole saatavilla ja silloinkin valitsee mahdollisimman miedon.
Mutta melko usein käydään esim. juhlapaikoissa tällaista keskustelua:
Poika: Saisinko vettä.
Talon väki: "Ai eikö sulle tuo limppari maistu, no olis täällä tätä mehua"
P: Ei kun vettä
T: No voi harmi, eipä hoksattu sulle hommata Vichyä
P: Saisinko nyt vain sitä vettä kiitos
T: Voi voi kun ei ole muuta mehua tarjolla..
P: Haluaisin ihan vaan tavallista vettä, kiitos
T: No tässä sitten vettä, mutta ilmoittakaa ensi kerralla, niin osataan varata X:llekin juomista
Tässä vaiheessa minä: Tämä poika ei todellakaan tykkää mistään mehuista eikä limppareista eikä ole koskaan tykännyt makeista juomista tai yleensä makeasta.
T: Ai no olisitte heti sanonut, niin olisin antanut maitoa..tai hetkinen, onhan täällä tätä mummon sokeritonta mehua, kun mummolla on tuo diabetes...
P: Kiitos tämä vesi riittää.
Voi että joskus voi olla vaikeaa saada lasi vettä. Tutuissa paikoissa kyllä menen suoraan keittiöön ja annan sen lasin vettä pojalle itse, mutta vähän vieraammissa koen sen olevan epäkohtelista. Tai ottaa itse, jos on tarpeeksi tuttu.
Kommentit (44)
Olen aikuinen ja joutunut väittelemään samasta asiasta monia vuosia. En juo kahvia, teetä, kaakaota, limonadeja tai mitään alkoholia. Kylmä vesi maistuu minulle. Mieluummin kuin hedelmämehu tms. Kylmän veden tarjoaminen on monille ihmisille lähes mahdotonta. Osa ehdottaa veden lämmittämistä. Miksi ihmeessä vesi pitäisi lämmittää?
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 11:22"]
Olen aikuinen ja joutunut väittelemään samasta asiasta monia vuosia. En juo kahvia, teetä, kaakaota, limonadeja tai mitään alkoholia. Kylmä vesi maistuu minulle. Mieluummin kuin hedelmämehu tms. Kylmän veden tarjoaminen on monille ihmisille lähes mahdotonta. Osa ehdottaa veden lämmittämistä. Miksi ihmeessä vesi pitäisi lämmittää?
[/quote]
Tuokin on koettu, että kun olemme kylässä muuten vaan ja on katettu kahvit, poika pyytää vettä ja jos tarjolla ei ole ollut erikseen teetä hänelle aletaan lämmittää vettä ja kaivella teepusseja.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 10:23"]Kyllä kuka tahansa aikuinen voi mielestäni kylässä juoda kupin teetä ja litkiä vettä sitten kotona. Jos tarjolla on vaikka pikkuleipiä ja kuivakakkua eikä kummastakaan pidä, ei silloinkaan pyydetä voileipää vaan maistetaan kohteliaasti vaikka yksi pikkuleipä.
[/quote]
Veden ottaminen hanasta on mielestäni eri asia kuin voileivän tekeminen. Vesi on harvemmin loppu suomalaisesta kodista, sitä leipää (tai mitään muutakaan "lisäruokaa") ei ehkä edes ole.
Eipä juhlissa kukaan välttämättä ehdi kiinnittää huomiota, jos väkeä on paljon, vaikkei sieltä kahvipöydästä ota mitään. Mutta jos ottaa, niin ilman juomista on vähän ankeaa syödä. Toisaalta myös jano tulee helpommin, jos on paljon ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 09:50"]
Nyt jo lähes aikuinen eikä kahvi, tee eikä kaakaokaan maistu.
Voi että joskus voi olla vaikeaa saada lasi vettä. Tutuissa paikoissa kyllä menen suoraan keittiöön ja annan sen lasin vettä pojalle itse, mutta vähän vieraammissa koen sen olevan epäkohtelista. Tai ottaa itse, jos on tarpeeksi tuttu.
[/quote]
Tarvitseekohan äidin hakea lähes aikuiselle pojalle vieraassakaan paikassa vettä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 09:50"]
Nyt jo lähes aikuinen eikä kahvi, tee eikä kaakaokaan maistu.
[/quote]
Tarvitseekohan äidin hakea lähes aikuiselle pojalle vieraassakaan paikassa vettä.
[/quote]
No jos paikka on mulle tuttu ja pojalle vähän oudompi. Aika ujo on.
Tuttu tilanne lapsuudestani 70-luvulta! Join kyllä kotona kahvia 3-vuotiaasta lähtien mutta jäähdytin sen kermalla/maidolla ts. sitä oli puolet. Minua kiellettiin juomasta kylässä kahvia, ettei kermanekka menisi tyhjäksi. Niinpä pyysin kylässä aina vettä. Silloin alkoi tyrkytys: teetä? kaakaota? mehua? Siis kuumaa vettä? EI KUN KYLMÄÄ VETTÄ. Ja viimein sitä sai. Ja se oli kaivovettä.
Olin aikanani kesätöissä saksalaisessa pikkuhotellissa. Kun ensimmäisen kerran join janooni hanavettä - oli juotavaksi kelpaavaa - niin talon väki sai hepulin. Tarjolle tuotiin limpparia, kivennäisvettä ja äklömakeaa vadelmamehua, muistaakseni myös olutta. Olin kummajainen veden juonteineni, mutta tottuivat kyllä. Sitä paitsi minun ei tarvinnut pyytää vettä, vaan otin ihan itse!
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 12:13"]
Olin aikanani kesätöissä saksalaisessa pikkuhotellissa. Kun ensimmäisen kerran join janooni hanavettä - oli juotavaksi kelpaavaa - niin talon väki sai hepulin. Tarjolle tuotiin limpparia, kivennäisvettä ja äklömakeaa vadelmamehua, muistaakseni myös olutta. Olin kummajainen veden juonteineni, mutta tottuivat kyllä. Sitä paitsi minun ei tarvinnut pyytää vettä, vaan otin ihan itse!
[/quote]
Jossain vähän oudommassa juhlapaikassa keittiöön meneminen on epäkohteliasta, jos tarjoilu ei ole keittiössä ja varsinkin jos keittiö on erillisen oven takana.
Niin tuttua!!! Olen vuosia kestänyt aivan samaa. Tuo keskustelu oli suoraan omasta elämästäni. Olen 28 ja en voi sietää kahvia ja teetä. Kahvipöydässä nappaan kuppiini maitoa, jos vettä ei ole tarjolla.
Mäkin haluan juoda ruoan kanssa aina vettä tai rasvatonta maitoa, en missään nimessä esim. Coca-Colaa tai mehua. Mehut, varsinkin sellaiset Mehukatti-tyyppiset tiivistemehut, ovat mielestäni muutenkin jotain aivan kammottavaa.
Pari vuotta sitten lomalla Japanissa olimme päivällisellä paikallisessa perheessä, johon mieheni oli tutustunut työnsä kautta. Perheen vieraanvaraisuus oli häkellyttävää ja juomavaihtoehtojakin oli varmaan 10, mutta yksikään niistä ei ollut vesi. En kehdannut pyytää vettä (se olisi käsittääkseni voinut olla suuri loukkaus isäntäväkeä kohtaan), joten kävin välillä salaa vessassa juomassa hanasta :D
Kaikki vain ei ymmärrä. Itse en juo mitään ikinä ruoan kanssa paitsi ravintolassa viiniä jos ollaan ilman lapsia. Minulle ei kotona kateta tästä syystä edes lasia. Eilen äitini oli meillä syömässä (on usein kun tulee katsomaan lapsia ja mun kanssa höpöttämään) niin taas alkoi sama virsi, miksei sulla ole lasia/mitä juot/kai sulla jano on? Olen kolmekymppinen, en ole koskaan juonut ruoan kanssa ja silti aina uudestaan käyn tämän keskustelun. Olen jopa kysynyt äidiltäni eikö tämä luota että tässä iässä tunnistan janon mutta ei mene perille.
Äitini kanssa olen todella hyvissä väleissä joten emme tästä riitele mutta kun se turhauttaa. Joten jos äitini ei asiaa ole ymmärtänyt lähes kolmenkymmenen vuoden aikana niin en odottaisi että jossain kyläpaikassa ymmärrettäisiin. Antakaa armoa ihmisille, ei ne tajua kun joku poikkeaa niiden tavoista jonnekin suuntaan ja häpeä tässä menee sille joka ei puhetta ymmärrä :)
Miksi poika ei sano, että "minä juon vain vettä, kiitos".
Lisäksi en oikein ymmärrä, millaisissa paikoissa käy juhlissa. Meidän lapset juovat myös vain vettä, mutta koskaan ei ole tullut tuo ongelma eteen vaan aina on ollut tarjolla myös vettä. Ihan kannussa ja sitä on saanut jopa pöytään yhtä ainoaa lasta varten, jos muilla on edessä kahvi tai mehua.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 09:53"]
Anteeksi, mutta tuo oli kuin jostain sketsistä :) Alkoi naurattaa.
[/quote]
Valitettavasti ei taida olla sketsi. Itsellä sama ongelma, monet erityisesti vanhemmat ihmiset kuvittelevat että en kehtaa juoda maitoa mehua tai limpparia, usein kuulee ei sun vettä tarvi ottaa on tässä tätä ja tätä... ei auta vaikka selittää että ruuan kanssa parhaiten maistuu vesi, ja veden lisäksi joskus maitoa, mutta kaikki mehut ja limsat ei vain maistu...
Minä en juo limaa lainkaan, tai no, erittäin harvoin tekee mieli kylmää kokista. Tietyissä paikoissa se limsa on herkkua, jota ostetaan pullokaupalla kun tiedetään, että vieraita on tulossa. Parhaassa tapauksessa sitä kaadetaan kysymättä puolen litran lasiin, jonka yleensä kohteliaisuussyistä juon, ikävä kyllä se usein täytetään yhtä nopeasti uudelleen. Selitys, että ottaisi sen lasin täynnä kylmää vettä on useiden mielestä käsittämätön, jankataan ensin läpi limsan lämpötilat sun muut, että täytyyhän siinä vika olla jos ei maistu.
Sama jankkaus esimerkiksi rennommissa ravintoloissa ja aina laivalla. Yksi lähtee tilaamaan/ostamaan juomaa,eli limsoja koko porukalle, mun juomattomuutta sitten jankataan pitkään: etkö mitään juotavaa kaipaa, jotain kylmää, jos kuitenkin tuon yhden fantan aamuksi, kuitenkin tulee ilalla jano ja sitten maistuu jne jne??
Huvittavaa, että tämä on vain isäntäväen ymmärtämättömyyden vika, mutta ruoan kanssa nirsoilijoita pidetään pelkästään huonokäytöksisinä.
Ei kaikesta tarvitse pitää, mutta kai sitä kylässä voi käyttäytyä.
Vesi hanasta on vähän eri asia kuin joku ruoka. Sitä jokaisella on, sitä ei tarvitse erikseen järjestää ja se on vaivatonta eikä tiskiä tule normaalia enempää.
Mäkin lähtisin korjaamaan sanavalintaa.
Jos sanot, että vesi riittää. Tai vesi kelpaa. Niin se kuulostaa juuri siltä, että tämä riittää tai kelpaa, kun sitä, mitä oikeasti haluaisin, ei ole tarjolla. Se saa ihmiset yrittämään kovasti löytää jotain, joka kelpaisi ja olisi jotain muuta kuin hanavettä - eli ihan oikeaa tarjottavaa.
Parempi lopputulos tulee, kun sanoo, ettei juo/tykkää juoda muuta kuin vettä tai että haluaa nimenomaan sitä vettä.