Epätoivoinen ihastus - miten pääsen elämässäni eteenpäin?
Olen epatoivoisen ihastunut miespuoliseen ystävääni. Olemme hänen kanssaan erittäin läheisiä, meillä on hauskaa yhdessä ja luotamme toisiimme. Hän vastaa lähes täydellisesti miesihannettani. Olemme myös harrastaneet seksiä muutaman kerran yhdessä. Haluaisin suhteeltamme enemmän, mutta miehellä on jo tyttöystävä. Läheiset välimme ovat kestäneet nyt noin vuoden, ja vaikka myös ystäväni välittää minusta paljon, alan vihdoin tajuta, ettei mies jätä tyttöystäväänsä vuokseni.
Olen yrittänyt unohtaa ihastukseni, edetä elämässäni ja tavata myös muita miehiä. Mutta mitä enemmän yritän hänet unohtaa, sitä enemmän häntä kuitenkin ajattelen. Lisäksi aina kun tapaan jonkun uuden, ihan kivan miehen, vertaan häntä alitajuntaisesti ystävääni ja totean, ettei mies ole lähellekään yhtä ihana kuin ystäväni, ja näin tapailut tyssäävät heti alkuunsa.
Minulla ei ole ollut koskaan näin voimakkaita tunteita ketään toista kohtaan. Itken lähes päivittäin, kun en tiedä, mitä minun täytyisi tehdä. Täytän parin vuoden kuluttua jo 30 vuotta, joten kyseessä ei ole enää mikään teini-iän ihastus. Toisaalta 30 vuoden rajapyykin lähestyminen tarkoittaa myös sitä, että mikäli haluan vielä joku päivä oman perheen, en voi hukata enää montaa vuotta elättelemällä turhia toiveita ystäväni suhteen.
Vaikka sydämeni huutaa muuta, järkeni käskee tukahduttamaan tunteeni ystävääni kohtaan. Käytännössä tämä on kuitenkin erittäin vaikeaa ja henkisesti kuormittavaa.
Tarvitsen apua. Miten pääsen elämässäni eteenpäin?
Kommentit (67)
Minustakin mies vaikuttaa melkoisen selkärangattomalta tyypiltä, ei mikään saalis ainakaan ole. Jos pettää nykyistä tyttöystäväänsä, pettäisi myös sinua jos olisit hänen tyttöystävänsä.
En täysin ymmärrä näitä "kerran pettää, aina pettää"-puheita. Mieheni ja minun suhde alkoi juuri pettämisestä. Väärinhän se oli ja tyylikkäämpää olisi ollut erota ensin edellisistä seurustelukumppaneista, mutta nuorempana sitä ei aina malttanut hoitaa asioita oikeassa järjestyksessä. Nyt olemme kuitenkin olleet naimisissa jo 14 vuotta ja hyvin menee edelleen. Olemme mieheni kanssa sielunkumppaneita, keskustelemme asioista avoimesti eikä kummallekaan ole tullut tarvetta hypätä enää vieraaseen sänkyyn.
Voimia ja rohkeutta ap:lle!
Kiitos, kun yritätte takoa järkeä päähäni. En ymmärrä, mikä minuun on mennyt! Kenenkään tervejärkisen naisen ei pitäisi haaveilla pettävästä miehestä ja pitää tätä täydellisenä. En ole todellakaan ylpea siitä, että päädymme silloin tällöin ystäväni kanssa samaan sänkyyn enkä olisi aikaisemmin ikinä voinut kuvitellakaan harrastavani seksiä varatun miehen kanssa. Todennäköisesti en osaa tuomita ystäväni pettämistä, koska tunnen itse olevani yhtä lailla syyllinen moraalittomaan käytökseen.
Nro 54 voi olla oikeassa sen suhteen, etteivät tunteeni tule ystävälleni täytenä yllätyksenä. Olemme aikaisemmin puhuneet tunteistamme toisiamme kohtaan ja myöntäneet, että pidämme toisistamme "keskivertoa" enemmän. Ystäväni ei ehkä kuitenkaan ymmärrä, miten mielettömästi hänestä pidän. Tiedän, että on tyhmää kuvitella, että suuri paljastukseni saisi häntä rakastumaan minuun, mutta uskon, että saadakseni tämän umpisolmun aukeamaan, minun täytyy tehdä tunnustukseni.
Ihania (ja uskollisia) miehiä on varmasti vielä vapaana, mutta vaikka olen pitänyt silmäni ja mieleni avoinna, ei kukaan tapaamistani miehistä ole herättänyt minussa minkäänlaisia tunteita. Korkeintaan ahdistusta.
-ap
Joo no olen edelleen sitä mieltä että kadut jos et kerro totuutta. En muista millä nrolla vastasin sulle alunperin.
Kuuntele sydäntäsi niin et tee mitään väärää. Jos tunnet enemmän kuin ystävyyttä, sun on tehtävä se. Ja sä selvästi tunnet enemmän.
Ei ne muut miehet herätäkään tunteita niin kauan kuin olet rakastunut tähän varattuun mieheen. Omalla kohdalla olen kyllä huomannut, että jos miehillä on tunteita, ne niistä kyllä kertoo, ja miehet todellakin voi harrastaa seksiä ja katsella leffoja ja lähetellä kivoja viestejä ihan ilman mitään syvempiä tunteitakin. Siis vapaat miehetkin. Mutta ethän tietenkään tiedä miten asia on ennen kuin otat sen puheeksi, mutta ei kannata montaa vuotta roikkua varatussa miehessä ja sitten huomata, että ei se nyt ollutkaan niin ihana ja ei se edes jättänyt sitä puolisoaan.
Ethän sinä ole pitänyt mieltäsi avoimena muille miehille, kun roikut tuossa yhdessä. Eli mies ulos, ja sitten uuden etsintään.
Tuolle "ystävällesi" nykyinen tilanne on täydellinen, hän saa juuri sitä mitä kaipaakin. Vaikutat vähän naiivilta suoraan sanottuna. Hellät tekstiviestit ja muu on ihan normaalia sivusuhdetouhua miehille, ei siihen vaadita sitä että hän olisi sinuun rakastunut. Miehet lähettelevät toisille naisille tekstareita sun muuta pientä, jotta nämä pysyisivät kuvioissa. Mies on pelimies ja sinuun tehoavat nuo kaikkein kliseisimmät temput.
Kyllä mies hyvin tietää, että ei tuo teidän kuvio ole ystävyyttä vaan pettämistä. Hänen tyttöystävänsä ei taatusti tiedä tuosta ystävyydestä mitään. Kun mies tulee sinun luoksesi, hän sanoo tyttöystävälleen menevänsä jonnekin muualle. Te tapaatte sinun luonasi siksi, että se on miehelle riskitöntä. Ei ole vaaraa, että kukaan tuttu tulee vastaan ja kertoo hänen tyttöystävälleen.
"Fiksu, itsevarma ja määrätietoinen. Nämä kaikki ovat ominaisuuksia, joita arvostan miehessä. Samalla hän on kuitenkin myös hellä, huomaavainen ja lämmin. Tähän kun vielä lisää komean ulkonäön, moitteettoman tyylitajun ja järisyttävät taidot sängyssä"
Nämä on ominaisuuksia, joita KAIKKI naiset arvostavat miehessä, sen vuoksi tuollainen mies ei välttämättä koskaan kykene tyytymään yhteen naiseen, kun saa lähestulkoon kenet tahansa- ainakin tähänastisen käyttäytymisen perusteella näin voisi päätellä.
Ihmettelen, mikä on miehen motiivi. Ymmärsin ap:n kirjoituksista, että seksiä on ollut vain satunnaisesti ja suhde on kuitenkin enemmän ystävyyttä kuin panemista. Jos mies siis haluaisi vain salarakkaan, tarvitsisiko hänen vaivautua tekemään ruokaa, katsomaan elokuvia tai muutenkaan viettämään aikaa ap:n kanssa? Esimerkiksi ap:n kuvaus eilisestä illanvietosta vaikuttaa mielestäni pääasiassa mukavalta illalta ystävien kesken.
En siis pidä mahdottomana ajatuksena, etteikö ap:n ystävä voisi hänestä välittää muutenkin kuin vain satunnaisena varmana panona. Mutta onhan tällainen kahden naisen samanaikainen pyörittäminen aika raukkamaista puuhaa oli tunteita mukana tai ei.
Ap, en siis pidä mahdollisuuksiasi täysin olemattomina. Enemmänkin vaikuttaa, että ystävälläsi on ainakin jonkinlaisia tunteita myös sinun suuntaasi. Itse tiedät parhaiten suhteenne tarkemmat yksityiskohdat, mutta nykyisessä tilanteessa vaikutat onnettomalta. Kerää siis rohkeutesi ja keskustele vakavasti ystäväsi kanssa. Jos mies kertoo, ettei hän halua sinusta salarakasta enempää, voit unohtaa hänet ja keskittyä paremman miehen etsimiseen.
Ap, vaikutat fiksulta nuorelta naiselta. Välillä rakkaus raastaa ja tunteet vyöryvät vuoristorataa. Olet kuitenkin uskaltanut heittäytyä sydämesi vietäväksi. Vaikka olosi olisi nyt epätoivoinen, olet varmasti kokenut ystäväsi kanssa ihania hetkiä.
Miesten on välillä vaikeaa tehdä päätöksiä ja he tarvitsevat pientä ohjausta. Kerro siis miehelle tunteistasi! Ehkä hän tuntee samoin, mutta ei ole osannut tai uskaltanut niistä aikaisemmin puhua. Mikäli taas tunne ei ole molemminpuolinen, saat siitä varmasti kimmokkeen jatkaa omaa elämääsi eteenpäin.
Toivon sinulle ap kaikkea hyvää! Olisin todella onnellinen puolestasi, mikäli sinusta ja ystävästäsi tulisi pari :)
Joko olette puhuneet? Miten meni? Jännittää sun puolesta!
Ihanaa, kun olette mukana jännittämässä :) Joudun kuitenkin tuottamaan teille pettymyksen: En saanut kerrottua tunteistani. Meillä oli tosi hauska ilta, teimme ruokaa, juttelimme, nauroimme, katsoimme leffaa jne. Koko illan oli niin hyvä fiilis ja juttua riitti, ettei missään vaiheessa tuntunut sopivalta alkaa vuodattaa kyyneliä. Ystäväni lähdettyä tuntui, että olin taas palannut takaisin lähtöpisteeseen, sillä nyt en taas yhtään tiedä, mitä tässä pitäisi tehdä.
Rakastan ystävääni ennen kaikkea ystävänä: Tiedän, että voin luottaa häneen tilanteessa kuin tilanteessa ja hän on aina valmis tukemaan minua. Lisäksi hän saa minut nauramaan ja hänen seurassaan voin olla juuri sellainen kuin olen. Mutta taidan rakastaa häntä myös romanttisessa mielessä. Hän on fiksu, itsevarma ja määrätietoinen. Nämä kaikki ovat ominaisuuksia, joita arvostan miehessä. Samalla hän on kuitenkin myös hellä, huomaavainen ja lämmin. Tähän kun vielä lisää komean ulkonäön, moitteettoman tyylitajun ja järisyttävät taidot sängyssä, en voi muuta kuin huokaista syvään ja ihmetellä, voiko kukaan muu koko maailmassa olla yhtä ihana.
Haluaisin edelleen kertoa hänelle tunteistani, mutta mikäli hänellä ei ole vastaavia tunteita minua kohtaan, olenko todella valmis luopumaan hänestä kokonaan? Olen varma, että tunteitteni paljastaminen muuttaisi kaiken. Uskon ystävälläni olevan myös ainakin hieman tunteita minua kohtaan, sillä toisinaan hän esim. lähettää minulle jonkun hellän viestin, pitää kädestä kiinni tai halaa erittäin tiukasti. Mutta onko tunteita kuitenkaan tarpeeksi, jotta hän jättäisi tyttöystävänsä vuokseni? Eihän tämä taida selvitä kuin puhumalla.
Nyt olen lähdössä itse pienelle matkalle ja seuraavan kerran näen ystäväni todennäköisesti noin viikon kuluttua. Joudun siis jatkamaan vielä tätä kärvistelyä, kun yritän punnita, olenko todella valmis riskeeraamaan yhden tärkeimmistä ystävyyssuhteistani paljastamalla ystävälleni syvimmät tunteeni. Toisaalta tämä tunteiden sisällä pitäminen on kuitenkin erittäin kuluttavaa enkä voi enää tuhlata aikaa elättelemällä näitä mahdollisesti täysin epärealistisia haaveita ystäväni suhteen.
Kiitos teille kaikille neuvoista, näkemyksistä, tuesta, tsemppauksesta ja mielenkiinnosta! Palaan asiaan taas myöhemmin, mikäli jotakuta tilanteen kehittyminen jaksaa vielä kiinnostaa.
-ap
Sun kannattaisi lopettaa turhanpäiväinen analysointi ja etsiä itsellesi vapaa mies. Eiköhän se olisi kaikkien kannalta parasta.
Mitähän tämän täydellisen miehen naisystävä tuumii siitä, että mies käy sinkkunaisen kotona viettämässä iltaa, vieläpä samaisen naisen jonka kanssa tällä on (tai on ollut) seksisuhde? Jos mies on ap:n mielestä täydellinen, ilmeisesti uskollisuus ei kuulu täydellisen miehen kriteereihin.
Ap, sinä olet rakastunut harhakuvaan täydellisestä miehestä. Täydellinen mies tuskin pitää salasuhdetta samaan aikaan kuin seurustelee.
Musta on outoa, että te tapaatte tällä tavoin kahdestaan, vaikka miehellä on tyttöystävä.
Voi huh! Onpas ihana mies joka pelaa tyttöystävänsä selän takana tällaista sairasta peliä. Taitaa olla täysin selkärangaton tyyppi. Onneksi ei ole poikaystäväsi. Mieti miltä tuntuisi yulla petetyksi (pettäminen on tapa, ja turha kuvitella että se loppuisi tähän).