Minkäikäisinä opetatte tyttönne leipomaan ja tiskaamaan sukujuhlissa?
Kommentit (27)
27:lle sanoisin, että mä en ole päässyt yksissäkään sukujuhlissa sitten lapsuuden istumaan, juttelemaan ja syömään sitä kakkua. Aina on pitänyt täyttää kaffekuppeja, korjata astioita, tiskata, kattaa pöytää uudelleen ja sitten kun päästään booliin ja vapaamuotoisempaan oleluun, niin sittenhän voisinkin jo viedä pienemmät lapset uimaan.
Siinähän ihmettelevät, kun en ole enää viimeisen 15 vuoden aikana lähtenyt mihinkään tätien syntymäpäiville.... pikku asioiden kipaisemista koko päivä, ilman syömistä ja ilman lakisääteisiä taukoja ja tietenkin ilman palkkaa. Jää nyt toki vielä yöksi kun seuraavana päivänä tulee joku kaukainen kumminkaima rääppiäisille, näet senkin. Ts. palvelet toisenkin päivän.
t. joku nro tuolta alusta
Kyllä se osaa molempia tehdä, mutta kenenkään juhlissa sen ei tarvii tehdä kumpaakaan. Ellei ole töissä niissä juhlissa.
En katso, että juhlat on se tilanne, jossa noita asioita opetellaan.
Kyllä meillä pojatkin tekee siinä missä tytötkin. Mutta sukujuhlissa ei tarvitse osallistua ellei itse tahdo auttaa. Tosin kotona meidän omissa juhlissa ja varsinkin lähisuvun juhliin tekee ihan pienetkin. Lataa kahvinkeitintä, pyörittelee taikinaa palloiksi (itse viimeistelen), laittaa leiville täytettä, kantaa astioita yms. Taitojen mukaan mutta kyllä pienikin tekee kun saa tähän mahdollisuuden ja arjessa oppii tekemään.
Jos heidät on vieraiksi kutsuttu, katson että eivät todellakaan tiskaa tms orjatyötä. Jos juhlien järjestäjä pyytää heitä töihin ja on siitä valmis maksamaan, niin sitten huolehdin että osaavat tarvittavat hommat.
Ei meilläkään kyllä sukujuhlissa aleta mitään kotitaloustuntia pitämään perheen pienimmille. Lapset leikkivät siellä omanikäistensä seurassa.
Heti 5 vuotiaana tiskiharja käteen, pojat taas laitan ulos leikkimään muiden lasten kanssa, kuten poikien kuuluu.
Täytyyhän tyttö heti opettaa että osaa sitten paapoa joskus miestään ja miehen sukua nöyränä..
Ei vaan ei todellakaan mihinkään töihin juhlissa ellei lapsi oma aloitteisesti halua auttaa jossain, silloinkin lapsen iästä riipuen katsoisin ettei joudu liika tekemään, vaan että auttaa tasan yhdessä asiassa ja vain sen verran kuin haluaa.
Hyvä provo. Tyttö oli sinne lauseeseen hauskasti upotettu.
Mutta joo, meillä yli 10v lapset (sukupuolesta riippumatta) ovat autelleet kun meillä on juhlia. Kyläpaikoissa eivät ole auttaneet.
Tais osua tuo poikien siivoaminen eräisiin..
Sori, mutta se pointti ei ole ettei lapsi leikkisi, hän voi silti täyttää kahvinkeittimen. Ei siihen mene aikaa ja mikä siinä on ongelmana jos lapsi itse tahtoo osallistua. Oma 4- vuotias poika tykkää auttaa! :) Se on seurausta sille että lapsi saa tehdä muutenkin kotitöitä.
5
Joo, vitonen, nauti siitä pikkuisen innosta vielä, kun sitä kestää :)
Aloituksessa kait pointtina oli, että siellä sukujuhlissa leivotaan tai autetaan, ei niissä omissa kekkereissä... Eli ihan eri asia.
Kuka leipoo sukujuhlissa? Ei kukaan, se tehdään ennen niitä juhlia, btw.
Mun lasten ei tarvitse tehdä sukujuhlissa kumpaakaan, mikäli ovat vieraina. Ei edes tytön tarvitse, vaikka osaa leipoa ja tiskata ja paljon muuta :)
Mä luulen kanssa, että meidän suvussa saa se tyttöjen piikominen loppua nyt tähän mun sukupolveen. Kutsuvieraat menee juhliin juhlimaan eikä tiskaamaan.
En kasvata lapsistani piikoja kenellekään. Omiin juhliin ostetaan leivonta, tarjoilu ym palvelut ulkopuoliselta, ettei tarvitse keittiössä kökkiä. Muiden juhliin mennään vain juhlimaan, ei töihin eikä ainakaan piikomaan.
Mä voisin kutsua tuon vitesen perheineen meidän sukujuhliin, ei tarvii palkata ketään avustamaan :)
samanikäisinä kuin opetan pojat leipomaan ja tiskaamaan.
miksi just tytöt, ap?:)onhan hienoa että tyttö osaa kokata, mutta pojankin täytyy, miten muuten pärjäävät aikuiselämässä.
minä en leivo, tyttäret joskus. tiskailla ei sukujuhlissa koskaan, kun ollaan niissä vieraan ominaisuudessa.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 13:43"]
Sori, mutta se pointti ei ole ettei lapsi leikkisi, hän voi silti täyttää kahvinkeittimen. Ei siihen mene aikaa ja mikä siinä on ongelmana jos lapsi itse tahtoo osallistua. Oma 4- vuotias poika tykkää auttaa! :)
5
[/quote]
Miten tämä käytännössä menee? Lapsesi leikkii muiden kanssa pihalla ja sitten käyt huikkaamassa ovella, että tulisitko nyt laittamaan kahvinkeittimen päälle?
Kyllä ne teini-iässä ovat autelleet esim. tiskaamisessa. Siis myös pojat. Meillä sukujuhlia järkätään lähinnä mökillä, jossa ei ole tiskikonetta, ja astioita on pakko pestä välillä. Kun jokainen tekee pikkuisen, ei kenellekään tule tunnetta että olisi siellä vain piikomassa ja kakille jää hyvää aikaa nauttia vaan toistenkin seurasta ja pöydän antimista, myös isäntäväelle.
Itse ollessani lapsi olin mukana juhlia laittamassa ja auttamassa ehkä noin kymmenvuotiaasta, sitäkin ennen miten osasin ja tarvittiin. Mutta täytyy sanoa, että meillä ihmisistä johtuen itse juhlien laittokin oli yhtä juhlaa, keittiössä hauskaa, usein hauskempaa kuin varsinainen "juhlahetki", jolloin kaikki vieraat oli paikalla. Oleellista oli yksi tykätty sukulainen, joka johti laittamista ja teki tekemisestä sujuvaa ja hauskaa! Oli kunnia ja ilo päästä niihin "keittiöbileisiin" mukaan. Tekeminen sitten oli milloin täytekakkujen tekoa, ruokien laittoa, tai pieniä "juoksuhommia" tuomaan tai viemään, tarjoiluiden kantamista pöytään ennen juhlaa, yms. Juhlan aikana sai juhlaan osallistua tietty itsekin, mutta välillä autellen: täydentäen pöytää, kaataen kahvia, korjaten astioita yms. Sekin oli ilo. Ei lapsi ajattele, että hän on "piikana", jos vain koko tilanne on iloista yhdessä tekemistä, eikä siitä tehdä sellaista, että joku jää paitsi juhlimisesta.
Usein ne juhlat olivatkin hauskempia, joissa sai itsekin osallistua, oli jokin rooli, eikä tarvinnut vain kököttää paikoillaan tai käyttäytyä nätisti. Ne jäivät myös mieleen! Olivat sitten syntymäpäivät, hautajaiset tai muut sukujuhlat...