Sairaanhoitajatuttavani saa eläkettä käteen 2500 euroa kuussa!!
Hyvin on suuret ikäluokat eläkepäivänsä pedanneet, kun sairaanhoitajallekin maksetaan tuollaisia summia :D Mun mediaanipalkastakaan ei jää sen vertaa... Puhumattakaan siitä, mikä tilanne on 30 vuoden päästä kun oma eläkeaika koittaa.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 13:57"]
Vanhempi polvi, joka on ollut töissä julkisella puolella, saa vielä tuon 66% palkasta eläkettä, mutta muutos tuli jo vuosia sitten, kun eläkeikä alettiin laskea kuukauden tarkkuudella ja samalla nuorten alalle tulevien eläkeikä nousi 65 vuoteen. Kun aloitin urani, oli eläkeikä 63 vuotta, mutta uudistuksen myötä se nousi 64 vuoteen 4 kuukauteen ja samalla laski prosentti muutamalla yksiköllä. Tuo ylempänä linkattu et-lehden eläkelista oli varsin totuudenmukainen. Oma eläkkeeni jää tosin keskiarvon alle, koska jouduin eläkkeelle pari vuotta ennen aikojaan.
Teille kateellisille sanoisin: me suuret ikäluokat maksoimme koulutuksemme oppikoulun ensimmäisestä luokasta lähtien, mikäli edes perheellä oli varaa laittaa meitä sinne. Jos joku ponnisti ylioppilaaksi ja yliopistoon, niin ei tullut yhteiskunta tukemaan opintoja, vaan velakarahalla rahoitettiin opinnot. Te sen sijaan valmistutte velattomina, ainakin aika monet. Me saamme kohtuullista eläkettä ja se on mielestäni ihan oikein. Sitä paitsi minäkin maksan eläkkeestäni lähes kolmanneksen veroina takaisin yhteiskunnalle. Jos olisin töissä ja tienaisin saman verran, olisi verorposentti alhaisempi. Että silleen me rellestetään, me suuret ikäluokat, joista yllättävän monet ovat jo hautausmaalla, mikä harvoin muistetaan, kun päivitellään meidän suurta lukumäärää. Ei meitä ole läheskään niin paljon kuin monet jopa päättäjät kuvittelevat.
Kuule luepa kirja nimeltä "Ahne sukupolvi" niin selviää sinullekin sukupolvenne ahneuden ja itsekkyyden koko laajuus!!!
Joka toista haukkuu se on ite.
On muuten totta.
Allekirjoitan nämä ylisuuret eläkkeet. Tämä on asia, johon kannattaisi jollakin kansanedustajalla tarttua. Äitini, joka on sh ja sitä työtä tehnyt elämänsä, saa eläkettä saman summan kuin minä palkkaa. Kyllä ketuttaa siinä valossa, että tosiaan oma sukupolveni tuskin nostaa surkeita pätkätöistä kertyneitäkään eläkkeitään ikinä väestön ikärakenteen ja tämän ennenaikaisen eläkekassan hupenemisen takia! En voi sanoin kuvailla miten tämä asia korpeaa.
Vierailija kirjoitti:
No just. Mun brutto sh:na päivätöissä ei oo ton vertaa.
Jos on tehnyt yövuoroja ja sunnuntaisin sekä juhlapyhinä töitä. Palkka nousee kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan nämä ylisuuret eläkkeet. Tämä on asia, johon kannattaisi jollakin kansanedustajalla tarttua. Äitini, joka on sh ja sitä työtä tehnyt elämänsä, saa eläkettä saman summan kuin minä palkkaa. Kyllä ketuttaa siinä valossa, että tosiaan oma sukupolveni tuskin nostaa surkeita pätkätöistä kertyneitäkään eläkkeitään ikinä väestön ikärakenteen ja tämän ennenaikaisen eläkekassan hupenemisen takia! En voi sanoin kuvailla miten tämä asia korpeaa.
Hienoa. Naisten keskimääräinen eläke on alle 1800 e/kk.Sairaanhoitajat eivät pääse tuohon summaan ilman 40 vuoden työputkea.
Mahtaako ko suureläkelänen todellakin saada moista eläkettä perussairaanhoitajan työstä -tuskinpa vain.
Juurihan pari päivää sitten jossain uutisoitiin että eläkevarannot ennätyslukemissa.Harmi kun en löydä artikkelia !
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 20:17"]
Hyvin on suuret ikäluokat eläkepäivänsä pedanneet, kun sairaanhoitajallekin maksetaan tuollaisia summia :D Mun mediaanipalkastakaan ei jää sen vertaa... Puhumattakaan siitä, mikä tilanne on 30 vuoden päästä kun oma eläkeaika koittaa.
he he otahan tonni pois tuosta, niin lähempänä totuutta
tai sit kyse bruttoeläkkeestä
ei voi mitenkää saada tuot summaa nettona,
joo olen sairaanhoitaja
No tietenkin puhutaan bruttosummasta.
Miten se on teille sairaanhoitajille niin vaikea käsittää?
40v uran jälkeen yliopistosairaalan kir.osastolla ja saan nettona 1700€ /kk ja tämä siksikin että tein 5 viimeistä vuotta pääasiassa yötyötä ja ns. pyhätöitä joita vielä 5-8v sitten ei olisi kukaan halunnut tehdä.Nyt esim. yövuoroista lähes tapellaan :)
Vierailija kirjoitti:
Hänen miehensä on kuollut parikymmentä vuotta sitten, liekö vaikuttaa tuohon eläkkeeseen? AP
Totta helkkarissa vaikuttaa. Leskeneläke on 50% ja jos kuolleen puolison eläkekertymä ollut esim 1500, niin leski saa 750. Arvio eläkkeestä sillä perusteella, että mies kuoli 20 vuotta sitten. Enkä olisi kateellinen tuosta 2500 brutosta, eläkkeestä menee enemmän veroja kun työstä eli käteen jäänee n. 1600.
Vierailija kirjoitti:
Ai sairaanhoitajan tehtävästä? Älä nyt naurata tai on se 2500.-/kk nettona on mahdollista jos sairaanhoitaja on tehnyt työuransa esim. kansanedustajana tai ministerinä tai muissa korkeissa viroissa tai johtotehtävissä.
Jos eläkkeensaaja saa nettona 2500 euroa/kk, niin bruttoeläke silloin on 3.800-4000 euroa/kk ja tilastojen valossa yli 3500.- eläkkeensaajia on Suomessa todella vähän, vain muutaman prosentin.
Faktaa kiitos aloituksellesi tai mistä lähteestäsi tiedot ovat peräisin.
Ne oikeat luvut ja tiedot löydät esim. tilastokeskuksen sivuilta. Jos fakta tiedot kiinnostavat.
Palkkaa tai eläkettä ei ilmoiteta nettosummana vaan bruttona. Nettosummahan vaihtelee jo pelkästään asuinpaikan mukaan puhumattakaan eri vähennyksistä mitä ihmisillä voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Juuu...meillä kettu sh. teki KAIKKI pyhät/ylityöt aina 66v.saakka. Ja kuin on nyt eläke 2600 brutto/veroja... 33% pois..käteen 1740!!!
Itse saan nafti 2000 käteen 1600 ja risat!
Em. sairastui työaikana pahasti...ja on ahneuksissaan dementoitumaan päin. Sääli ja oli ok. sh. aina 55vuotiaaseen> olisi saanut himmata!
En kadehdi....mutta...mutta KANNATTIKO!?
Ohis onpa sinulla myrkyllinen luonne.
Osastoapulainen,tuolla nimikkeellä ei sairaalassa ole työntekijöitä
Ok, mitä sitten, jotain kateusketjuako yrität tänne luoda?? Olisit iloinen hänen puolesta, mutta ei...
Vanha ketju mutta vastaanpa kuitenkin. Naurattaa, miten jotkut keski-ikäiset ja vanhemmat ihmiset pauhaavat, kuinka nuorilla on nykyään niin helppoa ja heillä itsellään oli niin rankkaa nuoruudessa. Kuitenkin työllistymiseen ei heidän kohdallaan ole vaadittu juuri mitään vaan vakkaripaikka on irronnut melkein heti ja sitten useaa heistä odottaa vielä melko kiva eläke ihan lähitulevaisuudessa, toisin kuin nuoremmilla, joiden ei tarvitse kohta enää edes eläkkeestä haaveillakaan. Vakituinen työpaikkakin on jo menneiden aikojen juttuja, pätkätöissä painaa suuri osa. Suuressa epävarmuudessa.
Uskottavampiakin satuja olen lukenut.
Vierailija kirjoitti:
julkisen sektorin eläkkeet ovat erinomaiset, siksi kannattaakin olla kunnallla tai valtiolla työssä, mun äidin eläke on melkein sama nettona ja äiti jäi eläkkeelle muutama vuosi takaperin mielenterveyshoitajan työstä
Se on just näin. Mun anopilla ei oo mitään koulutusta, meni vuosien kotiäitinä olon jälkeen töihin kotikaupunkinsa vanhainkotiin ja sieltä terveyskeskukseen. Entisessä maailmassa hänen ammattinimikkeensä oli ka ollut osastoapulainen tai laitosapulainen. Lähihoitaja-nimikkeen sai kun tittelien nimet muutettiin. Teki 3-vuorotyötä eläkkeelle jäämiseen asti ja hänen bruttoeläkkeensä on hiukan alle 3200 euroa. Tuo on siis Kevan maksama työeläke eikä anopilla oo mitään yksityistä eläkevakuutusta lisänä eikä saa leskeneläkettäkään kun appiukko jätti sen varmaan jo 30 vuotta sitten. Käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 20:17"]
Hyvin on suuret ikäluokat eläkepäivänsä pedanneet, kun sairaanhoitajallekin maksetaan tuollaisia summia :D Mun mediaanipalkastakaan ei jää sen vertaa... Puhumattakaan siitä, mikä tilanne on 30 vuoden päästä kun oma eläkeaika koittaa.he he otahan tonni pois tuosta, niin lähempänä totuutta
tai sit kyse bruttoeläkkeestä
ei voi mitenkää saada tuot summaa nettona,
joo olen sairaanhoitaja
No tietenkin puhutaan bruttosummasta.
Miten se on teille sairaanhoitajille niin vaikea käsittää?
Korkeakoulutetut hoitsut eivät erota bruttoa netosta eikä vuorolisiä lasketa heidän mielestään tuloksi. Toki kaikille muille ne PITÄÄ hoitajien mielestä huomioida tulona.
:=DDDDDDDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on sen eläkkeensaajan vika, jos nyky työnantajat eivät kunnioita ja arvosta työntekijöitään? Voitto on se joka ratkaisee ja se voitto otetaan myös työntekijöistä. Itse olette tälläistä halunneet. Minun nuoruudessa oli vasemmisto ja ammattimiitot voimissaan ja hyviä työntekijöitä arvostettiin sekä rahallisesti että muuten.
Koko eläkejärjestelmä on nykyään pääsääntöisesti julkisen sektorin etuoikeus. Harva yksityisen puolen työntekijä säilyttää työpaikkansa lähimainkaan eläkeikään saakka.