Kuinka teidän perheessänne jaetaan kulut?
Menevätkö ne palkkojen mukaan vai tasan puoliksi?
Kommentit (87)
Yhteiset (asuminen, koti- ja henkivakuutukset, netti, sanomalehti, päivähoito, ruokabudjetti) puoliksi.
Omat (auto kaikkine kuluineen, puhelin, vaatteet yms) molemmat vastaa omastaan. Toisella työsuhdepuhelin.
Talon remontointikuluista ja muista ostoista pidetään kirjaa ja pidetään ne suunnilleen tasan.
Lapsen vaatteet on jääneet enemmän tienaavan menoksi, oma vikansa kun tykkää nettishoppailusta ja ostaa liikaa. Toisen tililtä menee sitten tarhakuvia ja uimakouluja.
Yhteinen talo on toisen autolainan panttina.
Toisella on työrintamalla hiljaista ja otti kesäksi 3kk loman, osin palkattomana. Nauttikoon ajastaan!
Toisen lompakko on toisen "pankkiautomaatti" tarvittaessa. Autoja lainattaessa sitä ei palauteta tankki aivan kuivana, vaan bensalla on pääsätävä vielä kaupunkiin, tankatessa tankki täyteen riippumatta siitä paljonko on käyttänyt. Eli ihan perus huomaavaisuutta ja toisen arjen helpottamista.
Talouden tulot jakautuu 2/5 ja 3/5.
Omista rahoista huolimatta osaamme keskustella ja sopia talousasioista yhdessä.
Meillä yhteiset kulut menee puoliksi eli asuminen, ruoka, netti, sähkö, sanomalehti, lasten kulut jne. Kumpikin maksaa sitten omat kulunsa kuten puhelimen, lääkkeet, harrastukset, vaatteet jne. Minä maksan kaiken ja perin kuun lopussa mieheltä puolet. Minä pidän muutenkin kirjanpitoa yhteisistä menoista, joten tuosta ei koidu ylimääräistä vaivaa.
Me on vuosien varrella kokeiltu kaikki mahdolliset variaatiot ja tuo on osoittautunut toimivimmaksi. Onneksi viime vuosina meillä on ollut melko saman suuruiset palkat, mies ehkä tienaa enemmän. Silloin, kun olin hoitovapaalla ja työttömänä mies maksoi suuremman osan.
Minusta on mukavaa, kun käytössä on omaa rahaa, josta ei tarvitse tehdä tiliä kenellekään. Voin ostaa ihan mitä vaan mihin rahat riittää eikä ostamisesta tarvitse neuvotella. Vaatteita ostan tosi harvoin, mutta sitten hankin kaiken tarvittavan kerralla, joten kyllä siihen rahaa menee. Olisi ihan kamalaa soittaa miehelle kaupasta, että nyt meneekin neljäsataa, onnistuuko?
Maksetaan tällä hetkellä 50/50 asuntolaina ja muut asumiseen liittyvät kulut sekä ruoka. Näitä varten on yhteiset tilit, joihin kumpikin siirtää sovitun euromäärän. Loput rahat jää kummankin omalle tilille. Mies maksaa auton. Lapsilisät tulee minulle, joten minä maksan lapsille vaatteet ja harrastukset. Isot yhteiset hankinnat, esim. uuden sohvan maksaa se kummalla on enemmän rahaa, yleensä minä koska minulla on hieman paremmat tulot ja olen lisäksi säästäväisempi. Lomamatkat maksetaan yleensä yhdessä, esim. toinen lennot ja toinen hotellin.
Lainaa on aina maksettu 50/50, mutta silloin kun olin kotona lasten kanssa mies maksoi enemmän muita kuluja. Vastaavasti minä maksoin enemmän muita kuluja silloin kun miehen yritys oli pari vuotta vaikeuksissa.
Näillä spekseillä ollaan menty nyt jo yli 15 vuotta, eikä ole tarvinnut rahasta riidellä vielä kertaakaan.
Omat tilit tietenkin ja kulut puoleksi. Mitä jää niin se on sitten omaa.
Kaikki talouteen tuleva raha on yhteistä. Mies tienaa neljä kertaa sen mitä minä, mutta se on myös koko perheen aikuisten tietoinen valinta töiden suhteen.
Mies töissä minä lasten kanssa kotona. Mies maksaa vuokran, minä/yhdessä maksan laskut ruuat lasten jutut. Mies maksaa yleensä bensat. Rahat on yhteiset :)
Mä maksan vuokran, sähkön, veden, lasten vaatteet, pääasiassa ruoat ja oman autoni sekä vakuutukset asuntoon, lapsille ja vapaa-aikaan.
Mies maksaa jos käydään ulkona syömässä sekä mahdolliset lomareissut.
Mun brutto 2700 euroa ja miehen 5600 euroa.