Kuinka teidän perheessänne jaetaan kulut?
Menevätkö ne palkkojen mukaan vai tasan puoliksi?
Kommentit (87)
Siis mitä, vain aniharva sanoo että kulut jaetaan tulojen suhteessa. Meillä mun tulot on 55% yhteenlasketuista tuloista, joten myös maksan 55% pakollisista menoista (asuminen, vakuutukset, sähkö jne.). On reilua ja toimii hyvin! Eri asia jos olis uusperhe tms.
mää maksan kotiyms vakuutukset mies auton, auto puoliks asuntolainan mies mä yhtiövastikkeen, mies sähkön, puoliks netti ja maksu tv, mää ruuan ja lasten vaatteet muut hankinat se jolla on rahaa, mää tienaan enemmän kuin mies.. kaksi lasta vantaa kerrostalo kolmio..
Minä maksan yhtiövastikkeen, mies lainanlyhennyksen. Noin puoliksi menee ruoat, vakuutukset, netit ja muut pakolliset. Molemmat maksaa omat puhelinlaskunsa ja minä maksan vielä oman nettiliittymän mikä on tabletissa. Mies maksaa kaikki autoon liittyvät, mukaanlukien bensat, minä taas suurimmaksi osaksi lasten (2kpl) vaatteet yms.
Meillä mies lyhentää asuntolainan (2000€/kk), ja maksaa laskutilille tietyn summan joka kuukausi. Minä maksan ruoat, hygienian, ja kaikenlaisia vaihtelevia menoja noin kahdella tonnilla samoin. Laitan myös laskutilille kuukausittain saman summan kuin mies, ja sieltä hoidamme kiinteät kulut.
Sitten meillä on vielä yksi tili, jonne laitetaan rahaa vähän sen mukaan kuinka sattuu hotsittamaan, ja noilla rahoilla matkustetaan ja vaihdetaan vaikka autoa. Minä laitan myös säästöön noin tonnin kuussa, mies enemmän. Molemmat myös laitamme lasten tileille rahaa.
Meillä on aina ollut yhteiset rahat. Molempien palkat tulee samalle tilille ja sieltä menee kaikki. Yhteisen elintason mukaan mietitään, mihin on varaa. Kumpikin tietää suunnilleen, mihin on varaa, jos esim. kaupoissa pyörii ja jos isompaa haluaa ostaa itselleen, niin siitä on aina päästy sopuun. Eikä olisi tullut kummallakaan mieleen, että olisin kitkutellut äitiyslomalla, kun hoidin kotona lapsiamme, jotka yhdessä olemme halunneet.
En osaisi kuvitella muuta ratkaisua. Joku sanoi, ettei rakkaus ja raha kuulu yhteen. Oon eri mieltä, rakastavassa perheessä on voi olla vain yksi elintaso, muuten ei voi kyllä puhua rakkaudesta.
Yhteiset rahat. Mies hoitaa raha-asiat.
Voi elämä, oikeestiko joku laskee prosentteja tms.? Vaikka tienaisin neljä kertaa enemmän kuin puolisoni, en todellakaan laskisi kuluja puoliksi tai suhteessa tuloihimme. Niin kauan kun ollaan pari, nautitaan yhdessä asioista eikä lasketa pennejä...
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 10:51"]
Meillä yhteiset rahat. Ollaan PERHE ja perheellä on yhteiset tulot ja menot. Välillä minä olen tienannut enemmän, välillä mies.
En IKINÄ voisi olla suhteessa, missä lasketaan prosenttiosuuksia tuloista ja menoista!
[/quote]Se on selvintä että menot puoleksi ja mies maksakoot auton jos nainen tekee ruoan, siivoo jne
Kyllähän se kaikilla pitäisi olla mielessä, että itsensä ja lapsensa pystyy elättämään. Elämä kun voi keikuttaa venettä monella yllätyksellä. Vanhempainvapaa ja kotihoidontukiaika pitäisi kuitenkin olla väliaikainen pätkä elämässä, max 10 vuotta jos 3 mukeloa pyöräyttää.
Ja kun 2 omillaan toimeen tulevaa pistää yhteisen perheen pystyyn, niin siinähän se pyyhkii taloudellisesti ihan hyvin. Ja silloin tod näk niistä heikommista ajoistakin selviää ilman maksuhäiriömerkintöjä.
En tiedä.... ainoa asia mistä mun äiti ja äidin tädit on pitäneet kiinni: naisen pitää pärjätä omillaan, mies siinä vierellä on vain bonus.
Kaikki raha on yhteistä. Minä tienaan käteen 1300-1500 (teen töitä vain 3 pvä viikossa). Mies saa käteen 5000-7000 kuussa.
Ei ole sun ja mun rahoja. Naimisissa 18v, kolme lasta
Molemmat lyhentää asuntolainaa euromääräisesti samanverran eli puoliksi. Muut yhteiset kulut eli ns. talouskulut menee sitten %-osuuden mukaan eli sama % jäljelle jäävästä. Näin ollen enemmän tienaava osallistuu muihin yhteisiin kuluihin rahallisesti enemmän.
Puoliksi menevät sähköt, kotivakuutus tms maksut ja kummallakin oma asuntolaina, jota lyhentää sitten omalla valitsemallaan kuukausisummalla. Muuten kumpanenkin käyttää rahansa miten haluaa. Kummallakin myös oma auto, jonka kuluista itse vastaa.
Puoliksi menevät sähköt, kotivakuutus tms maksut ja kummallakin oma asuntolaina, jota lyhentää sitten omalla valitsemallaan kuukausisummalla. Muuten kumpanenkin käyttää rahansa miten haluaa. Kummallakin myös oma auto, jonka kuluista itse vastaa.
Kumpikin maksaa noin 90% nettotuloistaan yhteiselle tilille, josta hoidetaan kaikki koko perheen menot. "Omilla rahoilla" ostetaan omat vaatteet, harrastukset ja huvitukset; lasten osalta nämä menevät yhteistililtä. Omien rahojen käyttöön toisella ei ole mitään sanomista; yhteisiä rahoja ei saa käyttää mihin vaan ( <100 ostot vielä menee)
Talo omistetaan 50/50; samoin laina.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 22:20"]
[/quote] Rakkautta, rakkautta vain. Teillä ei taida todellakaan olla lapsia? Ootteko edes naimisissa?
Meillä on vain yksi käyttötili, sinne menee molempien palkat ja lapsilisät ja sieltä maksetaan lainat ja kaikki muut kulut. Helppoa ja yksinkertaista. Rahasta ei riidellä. Naimisissa 12 vuotta. Niin ja minä (nainen) tienaan enemmän ;)
Rahat ovat yhteisiä. Mies tienaa bruttona viisi tonnia, minä töissä ollessani 3500e, mutta nyt olen kotona viidettä vuotta ja saan vain kotihoidontuen tilille. Pyöritämme perhettä yhdessä, joten menotkin ovat tietysti yhteisiä. Tuntuisi typerältä, että pitäisimme miehen kanssa eri elintasoja, toinen matkustelisi ja ostaisi merkkivaatteita, toinen ostaisi kirpparilta ja säästelisi ruuassaankin. Meillä oli yhteiset rahat jo kihlaparina, vuosia ennen lasten saamista. Ja olen välillä myös elättänyt miestäni, mm. hänen ollessaan opiskelijana, työttömänä ja kotona hoitovapaalla.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 22:22"]
[/quote] Rakkautta, rakkautta vain. Teillä ei taida todellakaan olla lapsia? Ootteko edes naimisissa?
[/quote]
Ai miten niin?
Yllättävän monella lapsiperheellä on nykyään omat asuntolainat ja kotona oleva äiti sitten joutuu ottamaan lyhennysvapaata tai menemään haluamaansa aiemmin töihin, jotta oman osuutensa voi maksaa. Minulla on useampi ystävä, joilla näin. En voi ymmärtää. Eli siis mies lyhentää omaa lainaansa ties miten paljon ja perheen äiti kituuttelee ties miten pitkään oman osuutensa kanssa.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 22:22"]
[/quote]
naimisissa, 3 lasta. yhteiset tilit, joille molempien palkkatulot menevät. sieltä sit minä maksan kaikki laskut. näin elämäntilanteesta riippumatta, kumpikin meistä on olltu lasten kanssa kotona välillä. erimielisyyttä rahankäytöstä on kyllä ollut, mutta kumpikaan ei ole halunnut tätä systeemiä muuttaa.